Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vegaaniruoka on sellaista prosessoitua moskaa, että minusta ok, jos joku haluaa tarjota, mutta tästä pitäisi kertoa kutsussa, niin osaa päättää, tuleeko tai ainakin tietää syöttää perheensä hyvin etukäteen.
Miksi ap kutsuu kahvitarjoiluksikin köyhää hääkahvitustaan ruokailuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on sellaista prosessoitua moskaa, että minusta ok, jos joku haluaa tarjota, mutta tästä pitäisi kertoa kutsussa, niin osaa päättää, tuleeko tai ainakin tietää syöttää perheensä hyvin etukäteen.
Vegaaniruoka ei ole "prosessoitua moskaa", ellei siitä sellaista tee. Vegaaniruokaa kun voi tehdä myös hyvistä ja tuoreista aineksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tuntemani vegaanit ovat ilottomia nipottajia, joista heti näkee ja kuulee, että jokin tärkeä ravintoaine on jäänyt saamatta. Toinen vegaanien laji ovat sitten nämä new age hörhöt, joiden juttuja jaksaa vielä vähemmän kuunnella. Miksi vegaanien pitää pakkosyöttää ideologiaansa kaikille.? Just tuo minuakin nyppii, että sanotaan että sekasyöjät syö sitä ja sitä, miksei kasvisruokaa sitten..? Söisinkin jos niihin olisi käytetty maitoa, voita, rahkaa, kermaa, kananmunaa, juustoa, mutta nuo lihan, maidon, kerman juuston yms. korvikkeet ovat vastenmielisen makuisia ja täynnä kaikenlaisia lisäaineita. (Joo kyllä, olen maistanut) Kyllä minuakin olisi tympinyt jos olisin laittautunut, tullut paikalle, ostanut lahjan ja tarjoilu olisi tuollainen. Jos olisi edes tehty maukasta lämmintä kasvisruokaa, se olisi jotenkin vielä menetellyt.
Syynä lienee ankea ideologia rajoituksineen. Se kun ei vielä riitä, että välttää lihaa, kalaa, maitotuotteita, kananmunia ja hunajaa, vaan pitää myös tarkistaa, ettei limussa ole karmiinia tai muita vaikeilla nimillä olevia eläinperäisiä ainesosia, joita ei moni tulisi ajatelleeksi.
Siis hetkinen? Limua? Luulin, että vegaanisuuden tarkoitus oli terveellinen ruokavalio? Eihän sellaiseen mitkään limut kuulu.
Niin, luulot eivät tosiaan aina pidä paikkaansa. Kyllähän useimmat vegaanit ovat varmasti kiinnostuneita terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, mitä suuhunsa laittavat, ja myös ruoanlaitosta. Ei se nyt kuitenkaan mitään askettisuutta tarkoita, tottakai vegaanikin saa herkutella ja juoda vaikka limua.
Minäkin olen luullut, että kaikkien olisi hyvä suosia lähiruokaa ja satokasviksia, ja jättää ne kaukaa tuodut banaanit ja muut vähemmälle. Mutta ei, vain vegaaneja moititaan näiden ostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka ei ole "prosessoitua moskaa", ellei siitä sellaista tee. Vegaaniruokaa kun voi tehdä myös hyvistä ja tuoreista aineksista.
Harva vegaani tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva vegaani tekee.
Tunnen melkoisen määrän vegaaneja, ja kaikki tekevät. Myös moni tuntemani sekasyöjä tekee näitä ruokia kasvisruoasta innostuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva vegaani tekee.
Tunnen melkoisen määrän vegaaneja, ja kaikki tekevät. Myös moni tuntemani sekasyöjä tekee näitä ruokia kasvisruoasta innostuneena.
Älä viitsi valehdella. Vegaanit itse hehkuttavat näitä "korviketuotteita"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva vegaani tekee.
Älä viitsi valehdella. Vegaanit itse hehkuttavat näitä "korviketuotteita"
Vastaankin omasta kokemuksestani, tunnen noin 25 vegaania, ja kerroin mitä he syövät. Omasta mielestäni niissä korviketuotteiden olemassaolossa ei ole mitään vikaa. Onhan kaupat pullollaan kaikenlaista einestä lihansyöjillekin, ja on pusseissa valmiita kinkku-ja pekonisuikaletta ja vaikka mitä. En tosin ymmärrä, miksi niiden einesten ostamista ei paheksuta. Kun katsoo tuoteselosteita, niin hirvittää. Ja mitä siitäkään, jos hirvittää, jokainen mielestäni saa syödä mitä haluaa. Meidän perheen vegaani käyttää näistä "korvikkeista" vain joskus harvoin härkistä, kun tekee makaronilaatikkoa tai jotain perunavuokaa uunissa. Enkä näe siinä mitään haittaa, syöhän jotkut jotain roiskeläppäpitsoja ja lihapiirakoitakin jatkuvasti, ja enemmän niistä rasvaa, suolaa ym. saa.
Vierailija kirjoitti:
Milläköhän perusteella juuri se vegaaniruoka olisi jotenkin erityisesti prosessoitua moskaa, häh? Tämä ei tosin tarkoita sitä, että olisin itse mikään vegaaniruoka fani. Ihminen on kaikkiruoakainen, joten sen ruokavalioon kuuluu myös liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpäs kerron miksi on kohteliasta tarjota vegaanille vegaaniruojaa sekasyöjän häissä, mutta vegaani ei tarjoa liharuokaa omissa häissään. Vegaanius on eettinen valinta eikä liity syöjän makumieltymyksiin. Jos vegaanille ei ole sopivaa ruokaa, hän on syömättä tai tuo omat eväät koska moraalinen periaate velvoittaa enemmän kuin oma mukavuus. Sekasyöjällä taas ei ole mitään estettä maistaa vegaanista ruokaa kuin oma itsekkyys tai hyi-en-tykkää (allergiat tietysti erikseen). Monet vegaanit pitävät liharuoasta mutta kokevat sen monet ympäristövaikutukset (mm. ilmastonmuutos) ja eläinten pahoinvoinnin pahempina kuin sen että itse joutuu luopumaan jostain. Jos et tiedä miksi vegaanius on eettistä, googlaapa vaikka! Ilmastokysymyksessä tosin jo eläinperäisten tuotteiden roima rajoittaminen riittäisi. Itse kyllä fleksaan silloin tällöin ruokavalion kanssa mutta en koe että mulla olisi oikeutta päivittäin syödä sekaruokaa kun muutenkin asuu näin rikkaassa, hyvinvoivassa maassa ja vegaaniruoka on helpoin tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä (: vaatii vähän opettelua mutta nopeasti tottuu!
Minun moraalinen periaate kieltää vegaaanisen ruoan ja otan vaikka mukaan lihaa, jos menen vegaanin luokse.
Kas, minun kotiini ei lihaa tuoda. Eräs "ystäväni" teki näin vaikka olin ilmoittanut että ei saa tuoda. Käveli päältäni muutoinkin ja käyttäytyi huonosti. Entinen ystävä on, hän itki eroamme, itse olin helpottunut. Nyt kaveeraan vain sydämellisten ihmisten kanssa ja elämä on paljon parempaa!
Minäkin kaveeraan sydämellisten ihmisten kanssa. Suurempi osa heistä syö lihaa. Itse en syö mutta käytän nahkaisia kenkiä, sormikkaita ja laukkuja. Sydämelliseksi minuakin on sanottu.
Jep. Sydämelliset ihmiset, aidot ystävät ja läheiset jotka oikeasti välittää minusta eivät mollaa minua siksi että olen vegaani. He syövät vegaaniset tarjottavani ilman nirsoilua. He jopa tarjoavat minulle vegaanisia tarjoiluja kun menen heille vaikka olen pyytänyt että eivät näe vaivaa. Reissussa ollessa he valitsevat sellaisen ravintolan josta myös minä saan ruokaa. Näiden ihmisten seurassa on hyvä olla ja valitsen olla heidän seurassaan kiusaajien sijaan.
Itse en käytä nahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tämän valtavan pitkän ketjun aikana minulle ei kasvissyöjänä vieläkään ole oikein selvinnyt, mitä on tämä kauhea vegaaniruoka, mikä aiheuttaa vatsanväänteitä ja ilmavaivoja täällä lukuisille ihmisille. Moni kasvisruoka on jo valmiiksi vegaanista, ja aika moni sekasyöjä syö myös kasviksia ja kasvisruokaa ihan muutenkin. Jos ruoan valmistuksessa maito tai kerma on välttämätön, se usein korvataan kauravalmisteella. Tosi moni syö kaurapuuroa tai -leipää, joten mistään kaura-allergiastakaan tuskin on kyse. Täällä puhutaan korvikeruoasta. Sillä ilmeisesti tarkoitetaan nyhtökauraa, härkistä jne. Harva vegaani niitä varmaan jatkuvasti käyttää. Eihän lihansyöjäkään tunge joka ruokaansa samaa kinkkusuikaletta tms. Itse en osta niitä koskaan, vaikka en lihaa syökään.
Puhtaista raaka-aineista valmistettu kasvisruoka (lakto-ovo-vege) on ihan eri asia kuin vegaaniset versioit kasvis- ja sekaruoista. Aika moni yrittää nykyään syödä mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa, eikä korviketuotteet yksinkertaisesti sovi siihen. Ehkäpä nää esimerkit auttaa ymmärtämään miksi vegaaninen korvikeruoka ei houkuttele hyvinvoinnistaan välittävää sekasyöjää:
Eläinperäiset tuotteet:
-Kotimaista kevytmaito 1l: Pastöroitu maito ja D-vitamiini
-Arla 2 dl Suomi kuohukerma: Pastöroitu kuohuKERMA.
-Valio voi 500 g normaalisuolainen: Pastöroitu KERMA ja suola
-Valio Salaneuvos e350 g: Pastöroitu MAITO, suola ja hapate.
-kananmuna: kananmuna
Vegaaniset korvikkeet:
-Oatly iKaffe kaurajuoma 1L: Kaurapohja (vesi, KAURA 10%), rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti), kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, jodioitu suola, vitamiinit (D2, riboflaviini ja B12)
-Kotimaista 250ml Maustamaton Kaurakasvirasvasekoite Laktoositon: Vesi, rypsiöljy, KAURAJAUHO (8,5 %), emulgointiaine (E 472e), muunnettu tärkkelys, stabilointiaineet (E 331, E 412), suola
-Keiju Laktoositon kasvirasvalevite 70 % 600 g: Rypsiöljy (48 %), vesi, kasvirasvat (SG-palmu, kookos), emulgointiaineet (E471 ja E472c kasvirasvasta), suola (0,7 %), aromi, A- ja D2-vitamiini, väri (beta-karoteeni)
-Porlammin vege plus 250g: Vesi, kookosöljy 25%, muunnettu tärkkelys, maissitärkkelys, sakeuttamisaine (ksantaamikumi), ravintohiivahiutale, suola, valkoviinietikka, kalsium, D-vitamiini, konserveringsmedel (kaliumsorbat)
-Orgran No Egg: perunatärkkelys, tapiokatärkkelys, nostatusaine (kalsiumkarbonaatti), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), stabilointiaine (metyyliselluloosa)
Ihan kauheiltahan noi korvikkeet maistuukin. Ehkä vegaaneilla turtuu makuaisti kun vetää noita tarpeeksi kauan, mutta sekasyöjän suussa ne maistuu ja tuntuu inhottavan keinotekoisilta.
Ei vegaaninen ruokakerma flora: vesi, vähälaktoosinen rasvaton MAITO, vähälaktoosinen KIRNUMAITO, kasviöljyt (palmu#, rypsi), muunnettu tärkkelys, stabilointiaineet (ksantaanikumi, metyyliselluloosa), emulgointiaine (polysorbaatti 60), aromit (sisältää MAITO), väri (karotenoidit)
https://www.flora.com/fi-fi/flora/leivontaan-ja-ruoanlaittoon/maustamat…
Ei-vegaaninen margariini Flora: rypsiöljy (40 %), vesi, palmuöljy, KIRNUMAITO, suola (0,9%), emulgointiaineet (rasvahappojen mono- ja diglyseridit (kasviperäinen), auringonkukkalesitiini), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), happo (sitruunahappo), luontainen aromi, A- ja D-vitamiini
Ei-vegaaninen laskiaispulla, Rosten: vehnäjauho (Suomi), kermatäyte 30% (laktoositon kerma 10 %, laktoositon kirnumaitojauhe, kasvirasva (palmu), glukoosisiirappi, kananmunakeltuainen, emulgointiaine (E435, E471, E322 (soijalesitiini)), stabilointiaineet (E407, E340ii) luonnollinen aromi, luonnollinen väri (betakaroteeni)), sokeri, mansikkatäyte 15 % (mansikka 9%, sokeri, vesi, sakeuttamisaineet (E1442 maissi, E418, E509) happamuudensäätöaine E330, väri E120, suola ja säilöntäaine E202, aromi), vesi, laktoositon margariinia [kasviöljy (rapsi), vesi, suola, aromi), kananmuna, hiiva, tärkkelys, suola (suola, jodi) ja kardemumma.
Atria jauhelihapizza: vehnäjauho, vesi, Valio® juusto 10 %, liha 10 % (viljaporsas, nauta, broileri), tomaattipyre, rypsiöljy, sokeri, soijaproteiinivalmiste, silava, mausteet (mm. valkosipuli, mustapippuri, valkopippuri, basilika, oregano, cayenne), muunnettu perunatärkkelys, kaurakuitu, perunatärkkelys, jodioitu suola, nostatusaineet (E 450, E 500), perunakuitu, hiiva, happamuudensäätöaine sitruunahappo, dekstroosi, aromit.
En koskaan väittänyt etteikö eläinperäisissäkin olisi huonoja vaihtoehtoja, mutta näytäpä minulle vegaaninen vaihtoehto jossa on vain yksi tai kaksi luonnollista ainesosaa.
https://www.gogreen.fi/tuotteet/punaiset-linssit-kuivat/
linsseistä voi tehdä keittoja ja pyöryköitä, ei tarvita teollisia valmisteita
https://viimeistamuruamyoten.com/linssipyorykat-tagliatellea-tomaattika…
Leivän päälle ei tarvita margariinia kun voi laittaa paputahnaa
https://chocochili.net/2011/03/paputahna/
Sekä lihaani että vegaani voivat valita syövätkö teollisia tuotteita vai eivät.
On jo monta kertaa kerrottu, että linssit ja pavut on huono vaihtoehto herkkävatsaisille ja niihin muuten vaan tottumattomille. Kiertäisin kaukaa minkä tahansa tilaisuuden missä noita olisi tungettu lähes jokaiseen ruokaan. Veikkaan, että moni muukin pääsääntöisesti seka- ja kasvisruokaa syövä päätyisi samaan ratkaisuun.
Muutenkin aika heikkoja vaihtoehtoja kun puhutaan yleisesti maitotuotteiden ja munien korvaamisesta. Noillako tekisit myös esim. kermaperunoita ja -kastikkeita, gratiineja, piirakoita, kiusauksia ja muita laatikkoruokia, pitsaa, kakkuja ja leivoksia? Suositteletko kahvin sekaan linssejä vai paputahnaa?
Et valitettavasti saanut vegaanista ruokaa vaikuttamaan yhtään vähemmän epähoukuttelevalta. Etkä myöskään saanut vegaaneja vaikuttamaan yhtään vähemmän luotaantyöntäviltä käyttämällä lapsellista "lihaani" -termiä.
Miksi lihaania ei saisi kutsua lihaaniksi? Tuntuuko sinusta jotenkin pahalle myöntää että syöt lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tämän valtavan pitkän ketjun aikana minulle ei kasvissyöjänä vieläkään ole oikein selvinnyt, mitä on tämä kauhea vegaaniruoka, mikä aiheuttaa vatsanväänteitä ja ilmavaivoja täällä lukuisille ihmisille. Moni kasvisruoka on jo valmiiksi vegaanista, ja aika moni sekasyöjä syö myös kasviksia ja kasvisruokaa ihan muutenkin. Jos ruoan valmistuksessa maito tai kerma on välttämätön, se usein korvataan kauravalmisteella. Tosi moni syö kaurapuuroa tai -leipää, joten mistään kaura-allergiastakaan tuskin on kyse. Täällä puhutaan korvikeruoasta. Sillä ilmeisesti tarkoitetaan nyhtökauraa, härkistä jne. Harva vegaani niitä varmaan jatkuvasti käyttää. Eihän lihansyöjäkään tunge joka ruokaansa samaa kinkkusuikaletta tms. Itse en osta niitä koskaan, vaikka en lihaa syökään.
Puhtaista raaka-aineista valmistettu kasvisruoka (lakto-ovo-vege) on ihan eri asia kuin vegaaniset versioit kasvis- ja sekaruoista. Aika moni yrittää nykyään syödä mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa, eikä korviketuotteet yksinkertaisesti sovi siihen. Ehkäpä nää esimerkit auttaa ymmärtämään miksi vegaaninen korvikeruoka ei houkuttele hyvinvoinnistaan välittävää sekasyöjää:
Eläinperäiset tuotteet:
Vegaaniset korvikkeet:
-Oatly iKaffe kaurajuoma 1L: Kaurapohja (vesi, KAURA 10%), rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti), kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, jodioitu suola, vitamiinit (D2, riboflaviini ja B12)
-Kotimaista 250ml Maustamaton Kaurakasvirasvasekoite Laktoositon: Vesi, rypsiöljy, KAURAJAUHO (8,5 %), emulgointiaine (E 472e), muunnettu tärkkelys, stabilointiaineet (E 331, E 412), suola
-Keiju Laktoositon kasvirasvalevite 70 % 600 g: Rypsiöljy (48 %), vesi, kasvirasvat (SG-palmu, kookos), emulgointiaineet (E471 ja E472c kasvirasvasta), suola (0,7 %), aromi, A- ja D2-vitamiini, väri (beta-karoteeni)
-Porlammin vege plus 250g: Vesi, kookosöljy 25%, muunnettu tärkkelys, maissitärkkelys, sakeuttamisaine (ksantaamikumi), ravintohiivahiutale, suola, valkoviinietikka, kalsium, D-vitamiini, konserveringsmedel (kaliumsorbat)
-Orgran No Egg: perunatärkkelys, tapiokatärkkelys, nostatusaine (kalsiumkarbonaatti), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), stabilointiaine (metyyliselluloosa)
Ihan kauheiltahan noi korvikkeet maistuukin. Ehkä vegaaneilla turtuu makuaisti kun vetää noita tarpeeksi kauan, mutta sekasyöjän suussa ne maistuu ja tuntuu inhottavan keinotekoisilta.
Ei vegaaninen ruokakerma flora: vesi, vähälaktoosinen rasvaton MAITO, vähälaktoosinen KIRNUMAITO, kasviöljyt (palmu#, rypsi), muunnettu tärkkelys, stabilointiaineet (ksantaanikumi, metyyliselluloosa), emulgointiaine (polysorbaatti 60), aromit (sisältää MAITO), väri (karotenoidit)
Ei-vegaaninen margariini Flora: rypsiöljy (40 %), vesi, palmuöljy, KIRNUMAITO, suola (0,9%), emulgointiaineet (rasvahappojen mono- ja diglyseridit (kasviperäinen), auringonkukkalesitiini), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), happo (sitruunahappo), luontainen aromi, A- ja D-vitamiini
Ei-vegaaninen laskiaispulla, Rosten: vehnäjauho (Suomi), kermatäyte 30% (laktoositon kerma 10 %, laktoositon kirnumaitojauhe, kasvirasva (palmu), glukoosisiirappi, kananmunakeltuainen, emulgointiaine (E435, E471, E322 (soijalesitiini)), stabilointiaineet (E407, E340ii) luonnollinen aromi, luonnollinen väri (betakaroteeni)), sokeri, mansikkatäyte 15 % (mansikka 9%, sokeri, vesi, sakeuttamisaineet (E1442 maissi, E418, E509) happamuudensäätöaine E330, väri E120, suola ja säilöntäaine E202, aromi), vesi, laktoositon margariinia [kasviöljy (rapsi), vesi, suola, aromi), kananmuna, hiiva, tärkkelys, suola (suola, jodi) ja kardemumma.
Atria jauhelihapizza: vehnäjauho, vesi, Valio® juusto 10 %, liha 10 % (viljaporsas, nauta, broileri), tomaattipyre, rypsiöljy, sokeri, soijaproteiinivalmiste, silava, mausteet (mm. valkosipuli, mustapippuri, valkopippuri, basilika, oregano, cayenne), muunnettu perunatärkkelys, kaurakuitu, perunatärkkelys, jodioitu suola, nostatusaineet (E 450, E 500), perunakuitu, hiiva, happamuudensäätöaine sitruunahappo, dekstroosi, aromit.
En koskaan väittänyt etteikö eläinperäisissäkin olisi huonoja vaihtoehtoja, mutta näytäpä minulle vegaaninen vaihtoehto jossa on vain yksi tai kaksi luonnollista ainesosaa.
On jo monta kertaa kerrottu, että linssit ja pavut on huono vaihtoehto herkkävatsaisille ja niihin muuten vaan tottumattomille. Kiertäisin kaukaa minkä tahansa tilaisuuden missä noita olisi tungettu lähes jokaiseen ruokaan. Veikkaan, että moni muukin pääsääntöisesti seka- ja kasvisruokaa syövä päätyisi samaan ratkaisuun.
Muutenkin aika heikkoja vaihtoehtoja kun puhutaan yleisesti maitotuotteiden ja munien korvaamisesta. Noillako tekisit myös esim. kermaperunoita ja -kastikkeita, gratiineja, piirakoita, kiusauksia ja muita laatikkoruokia, pitsaa, kakkuja ja leivoksia? Suositteletko kahvin sekaan linssejä vai paputahnaa?
Et valitettavasti saanut vegaanista ruokaa vaikuttamaan yhtään vähemmän epähoukuttelevalta. Etkä myöskään saanut vegaaneja vaikuttamaan yhtään vähemmän luotaantyöntäviltä käyttämällä lapsellista "lihaani" -termiä.
Tässä nähdään miten suppea käsitys lihansyöjillä on kasvisruoasta. Heiltä jää paljon makuelämyksiä kokematta kun jumittuvat vain tiettyihin ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinperäiset tuotteet:
Vegaaniset korvikkeet:
Linssit ja pavut sopivat kaikille jotka voivat syödä hernekeittoa. Muissa maissa pavut ovat lihansyöjillekin ihan normiruokaa ja niitä laitetaan lihapatoihin ja ruoan lisukkeeksi.
Omat eväät oisiin ottanut, jos tuollaisiin olisin (olisimme) vaivautunut menemään. Nälässä kun ei oo hyvä olla, ainakaan joissain "pakkohäissä"
Voi näitä nykyajan sivistymättömiä typeryksiä. 1980-luvulla ei ollut tätä ongelmaa. Häissä tarjottiin monipuolisesti ruokaa jonka uskottiin miellyttävän vieraita eikä tietenkään lähdetty siitä, mikä on vain hääparin mieltymys.
Ongelma ei ole lihaton ruokavalio, vaan se että myös ne maitotuotteet ja kananmuna puuttuu. Kuka vegaani syö pelkkiä kasviksia/viljoja? Sinne heitetään joukkoon ne korvaavat mössöt. Minua saa sanoa lihaaniksi tai vaikka Carnivoreksi. Kyllästyttää koko vegaaniporukka. Pysytelköön sipsikaljavegaani ryhmässä. Siellä sen totuuden "terveellisyydestä" näkee
Hitsi miten terveen näköistä porukkaa. Juu, ei ole. Näkee jo kaukaa kuka on vegaani. Näyttää myös ikäistään vanhemmalta. On myös hitaita kun on vaikuttanut hermostoon.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole lihaton ruokavalio, vaan se että myös ne maitotuotteet ja kananmuna puuttuu. Kuka vegaani syö pelkkiä kasviksia/viljoja? Sinne heitetään joukkoon ne korvaavat mössöt. Minua saa sanoa lihaaniksi tai vaikka Carnivoreksi. Kyllästyttää koko vegaaniporukka. Pysytelköön sipsikaljavegaani ryhmässä. Siellä sen totuuden "terveellisyydestä" näkee
ÄO pyöreä 0.
Kun olen lueskellut tätä ketjua, olen pohtinut juhlien tarjottavia yleisesti.
Miksi ap kumppaneineen valitsi kyseiset tarjottavat? Ymmärrän vegaanisuuden. Halusivatko he olla säästäväisiä vai oliko valinnan takana ymmärtämättömyys tarjoomusten riittämättömyydestä? Oliko taustalla oman ruokavalion suppeus? Tuttavan ruokavalio koostuu lähinnä kalasta, lenkistä ja leivästä.
Miten te koostatte omien juhlienne tarjoamiset? Meidän juhlissamme on aina paljon vieraita, suvut ovat isoja ja vaikka ei muuten tavattaisikaan usein, niin juhliin kokoonnutaan. Vieraiden määrän vuoksi ruokien pitää olla yksinkertaisia ja edullisia - yksissä rippijuhlissa tarjolla oli leipää, kiusauksia ja salaatteja; valmistujaisissa leipää ja salaatteja (10 ämpäriä) ; ylioppilasjuhlissa voileipäkakkuja, leipiä ja sulhaspiirakoita lisukkeena munavoita, levitteitä ja pateita. Työkaveri kertoi tarjonneensa ylioppilasjuhlissa porokäristystä, minä nauroin, ettei se onnistuisi meillä, kun yksi poro ei riittäisi.
Makeissa on oma kaavansa: kakkuja, pikkuleipiä, aina pitää mukana olla myös vuoden uutuus.
Vain kerran pöytä on katkennut - valmistujaisissa piti taikoa pari ämpärillistä lisää salaattia. Vieraissa oli monta nuorta miestä, enkä osannut arvioida menekkiä.
Kyllä on tehty polttoaineet eläinperäisestä öljystä.