Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Selvät allergiat ja intoleranssit ja keliakia on helppo ilmoittaa juhlan järjestäjille.
Näiden lisäksi monet (varsinkin iäkkäämmät) ihmiset saattavat saada monenlaisia vaivoja monista ruoka-aineista: jokin närästää, jokin aiheuttaa kovia kaasuvaivoja jne. Jos itse kaikki tällaiset ilmoittaisin järjestäjille, listassa olisi yli 20 ruoka-ainetta. En siis ilmoita, ilmoitan vain "hengenvaaralliset" allergeenit.
Mitä monipuolisempi tarjoilu on, sitä helpompi kunkin on löytää itselleen sopivat ruuat. Paras ratkaisu on seisova pöytä, jossa ruoka-aineet ovat omissa kupeissaan. Esimerkiksi kala pelkkänä kalana ja kastike omassa kupissaan.
Ap:n tarjoilu oli niukka. Itse en olisi pystynyt syömään oikeastaan mitään heidän häissään. Kahvikin olisi jäänyt juomatta.
On toki allergikon omalla vastuulla ilmoittaa asiasta etukäteen, mutta on siis monia muitakin syitä, miksi jotain ruokaa ei pysty syömäään. Esimerkiksi lapsena on pakkosyötetty jotain, ja siihen ei sen jälkeen pysty koskemaan. Ei tällaisia asioita selitetä juhlien järjestäjille. Jos tarjoilu on riittävän monipuolinen, jokainen löytää edes jotain itselleen.
Hei nyt! Kyllä mä ymmärrän että ilkeistä kommenteista pahoittaa mielensä, kyseessä on kuitenkin oman elämän ainutlaatuinen juhla, jota on halunnut juhlistaa rakkaidensa kanssa. Ja sitten nämä rakkaat natkuttaa ruuasta. Ruuasta! Ikään kuin nälkäkuolema uhkais. Olisin syönyt mainittuja tarjoiluja ilomielin! Moni täällä ei myöskään näytä ymmärtävän että joskus tarjoilujen ja valikoiman määrää rajoittaa myös taloudelliset reunaehdot. Pitäiskö häät jättää juhlimatta, jos ei ole valmis/kyvykäs ottamaan lainaa häitään varten? Onnea ap:lle, tuoreelle morsiamelle! Ihanaa yhteistä taivalta!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
No sinun kasvisvaihtoehtosi ja eläinperäisestä ruoasta nillittämisesi maailmassa, jossa ihmisiä kuolee nälkään, on meille sekasyöjille melkoista asennevammailua. Tässä taas nähdään, kuinka veganismilla yritetään nousta toisten yläpuolella ja niiiiiiiin paremmaksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Apua mitä kommentteja, kertoo suomalaisten ruokakulttuuriin liittyvästä sivistymättömyydestä. Miten joku ei muka pysty syömään vegaaniruokaa, aivan kuin eläinkunnan tuotteet tekisivät ruuasta väistämättä jotenkin parempaa. Siihen en edes mene, miten pöyristyttävää on arvostella toisten häiden ruokia. Olen itsekin sekasyöjä, mutta minusta perussivistykseen kuuluu osata kokata ruokaa ranskalaisen keittiön perusruokalajeista vegaaniruokaan. Ja tietenkin niitä pitää "osata" myös syödä, tätä en ole tullut aiemmin edea ajatelleeksi.
Niinhän ne tekevätkin. Ruoka ilman jonkin sortin lihaa, on kuin kesäpäivä ilman auringonpaistetta. Mukavaa, mutta voisi olla mukavampaakin.
Heitä nyt sitten tähän ettet tykkää auringosta :D
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä ne käytöstavat koskee myös sitä hääparia. Jos asiakseen kutsuu ihmisiä juhlimaan häitä, niin kuuluu kyllä avian peruskäytöstapoihin tarjota heille jotain syötävää tai sitten tehdä selväksi että häissä ei tarjoilla ruokaa. Ok, jos ap on tehnyt kutsussa selväksi että kyse on vain kahvitustilaisuudesta niin sitten vierailta lapsellista marinaa. Hän kuitenkin aloituksessaankin puhuu "ruuasta" vaikka tarjolla on vain tuollaisia välipaloja. Tässä tapauksessa en häpeäisi yhtään tilata vaikka sitä pitsaa´."
Minä vegaani olen ollut häissä, hautajaisissa ym. usein eikä minulle ole löytynyt muuta tarjottavaa kuin musta kahvi. Eipä ole tullut mieleenkään saada itkupotkuraivareita.
No sinä oletkin elitasonirsoilija. Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä ne käytöstavat koskee myös sitä hääparia. Jos asiakseen kutsuu ihmisiä juhlimaan häitä, niin kuuluu kyllä avian peruskäytöstapoihin tarjota heille jotain syötävää tai sitten tehdä selväksi että häissä ei tarjoilla ruokaa. Ok, jos ap on tehnyt kutsussa selväksi että kyse on vain kahvitustilaisuudesta niin sitten vierailta lapsellista marinaa. Hän kuitenkin aloituksessaankin puhuu "ruuasta" vaikka tarjolla on vain tuollaisia välipaloja. Tässä tapauksessa en häpeäisi yhtään tilata vaikka sitä pitsaa´."
Minä vegaani olen ollut häissä, hautajaisissa ym. usein eikä minulle ole löytynyt muuta tarjottavaa kuin musta kahvi. Eipä ole tullut mieleenkään saada itkupotkuraivareita.
No sinä oletkin elitasonirsoilija. Hyi helvetti.
Oletpa lapsellinen.
Häätarjoilut pitää olla monipuolisia. Vegaaniset häät ei ole sitä.
Kuitenkin pieni osa on vegaaneja niin on järkevää valmistaa enemmistölle maistuvaa ja sitten vegaaneille omat juttunsa.
Harmi kun et kuunnelut isäsi neuvoja. Ei ole ihme jos häistänne puhutaan selän takana, harvempi sitä tulee negatiivisia asioita kertomaan päin näköä - tuskin sinäkään.
Joskus tuntuu siltä että vegaaniruokavalio vie osan älyllisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Tämä oli varmaan provo. Mutta mantelijuoma kahviin särähti pahasti. Toivottavasti kerroitte siitä etukäteen. Olen kaikelle pähkinänsukuiselle allerginen, kaikille hedelmille ja useimmille juureksille, tofuille jne.
Olisin varmaan ollut syömättä häissänne. Allergioilleni en mahda mitään, ne ovat kulkeneet kanssani yli 30 vuotta. Mutta vegaanius on valinta. Minä en voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viettänyt useammat vegaaniset juhlat. Teen perinteisiä ruokia mutta ilman eläinkunnan tuotteita. Kahvimaito on tosiaan ainoa asia, josta täytyy ilmoittaa, mitä se on (ettei allergiset luule lehmänmaidoksi). Meillä oli edellisissä juhlissa juuri pähkinäallergikkojen vuoksi riisimaitoa, mikä sopii myös gluteenittomille ja pähkinäallergikoille. Todella hyviä voileipäkakkuja saa tehtyä, runsaita salaatteja ja viimeksi meillä oli pääruokana grillattavia. Meillä juhlat menee parhaiten niin, ettei turhaan mainosta vegaanisuutta. Esimerkiksi "jauhelihamoussakka" valmistujaisissani sisälsi soijarouhetta ja pilkottua sientä grillimausteessa marinoituna, kukaan ei tajunnut jauhelihan puutetta.. ystäväni luuli että soijarouhe oli jonkun riistan lihaa :D
Soija ja tofu ovat isoja allergeeneja. Jessus! Tuollaiset pitää ilmoittaa, jos ruokaan kätkee tofua tai soijaa. Idiotismia!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla jollain tapaa kehitysvammainen, jos ei yhtä päivää voi syödä vegaanisesti.
En koe olevani kovin kehitysvammainen. Allerginen kylläkin.
Noloa ja järkyttävää käytöstä isältä ja vierailta. Eivät häät ole mikään ilmainen jokamakuun lounasbuffet. Eikö häissä pääasia ole kahden ihmisen vihkiminen avioliittoon ja sen juhliminen. Ja jos ei tarjottava ruoka miellytä niin kyllä kuka vaan jaksaa pari tuntia ilmankin, varsinkin jos vain periaatteesta nirsoilee. Täällä kun ruokaa on tyrkyllä tuhlattavaksi asti niin joku kehtaa ulista että kiukku tuli kun en yhtenä päivänä saanut mielestäni ruokaa. Mikä ihmisiä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt! Kyllä mä ymmärrän että ilkeistä kommenteista pahoittaa mielensä, kyseessä on kuitenkin oman elämän ainutlaatuinen juhla, jota on halunnut juhlistaa rakkaidensa kanssa. Ja sitten nämä rakkaat natkuttaa ruuasta. Ruuasta! Ikään kuin nälkäkuolema uhkais. Olisin syönyt mainittuja tarjoiluja ilomielin! Moni täällä ei myöskään näytä ymmärtävän että joskus tarjoilujen ja valikoiman määrää rajoittaa myös taloudelliset reunaehdot. Pitäiskö häät jättää juhlimatta, jos ei ole valmis/kyvykäs ottamaan lainaa häitään varten? Onnea ap:lle, tuoreelle morsiamelle! Ihanaa yhteistä taivalta!
Tuskinpa on hinnasta ollut kiinni. Nuo ap:n erikoisuudethan ovat oikeastaan erittäin kalliita ruokia sisältöönsä nähden. Siinä ei sinänsä mitään, vaikkei tarjoaisi häissään kuin kraanavettä, mutta tämä on selkeästi kerrottava niille vieraille! Nyt he ovat olleet ilmeisesti käsityksessä (koska ap:kin puhuu ruuasta) että häissä on ruokatarjoilu ja saapuneet paikalle syömättä. Kyllä tämän verran täytyy sinä omana ihana vaaleanpunaisten hattaroiden täyttämänä prinsessapäivänää osata ajatella myös niitä vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Noloa ja järkyttävää käytöstä isältä ja vierailta. Eivät häät ole mikään ilmainen jokamakuun lounasbuffet. Eikö häissä pääasia ole kahden ihmisen vihkiminen avioliittoon ja sen juhliminen. Ja jos ei tarjottava ruoka miellytä niin kyllä kuka vaan jaksaa pari tuntia ilmankin, varsinkin jos vain periaatteesta nirsoilee. Täällä kun ruokaa on tyrkyllä tuhlattavaksi asti niin joku kehtaa ulista että kiukku tuli kun en yhtenä päivänä saanut mielestäni ruokaa. Mikä ihmisiä vaivaa?
No noinhan vieraat ovat luultavasti tehneetkin. Kärvistelleet sen muutaman tunnin syömättä kun ei nyt ihan heti kehdannut poiskaan lähteä. Sitten kurvanneet kaikki nälkäisinä ensimmäiselle vastaantulevalla grillille tai huoltoasemalle ja jutelleet syömisen lomassa yhteisestä kokemuksestaan.
Vähän myöhäinen neuvo näihin bileisiin mutta seuraavalle yrittäjälle vinkki että koemaistattakaa tarjottavat sellaisella ei-vegaanilla tai parilla jotka myös uskaltaa sanoa mitä mieltä oikeasti on niistä ruoista. Kaikki vegaaniruoka ei ole hyvää vaikka kuinka olisi oikeaoppista.
Miksi kutsua vieraita jos ei halua heidän viihtyvän? Se että vieraat eivät pidä tuosta on varmasti jokaiselle puolijärjevällekin mahdollista ymmärtää etukäteen.
Tästä saa sellaisen kuvan, että on oikeastaan toivottukin että vieraat ei tykkää ja valittaa, jonka jälkeen päästään patsastelemaan Marttyyri Avenuelle.
Inhottavaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo ajatuksen juoksu. Miksi pyytää muita juhlistamaan jos ei halua että kellään muulla kuin itsellä on kivaa? Hei hei sunkin narsismille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsua vieraita jos ei halua heidän viihtyvän? Se että vieraat eivät pidä tuosta on varmasti jokaiselle puolijärjevällekin mahdollista ymmärtää etukäteen.
Tästä saa sellaisen kuvan, että on oikeastaan toivottukin että vieraat ei tykkää ja valittaa, jonka jälkeen päästään patsastelemaan Marttyyri Avenuelle.
Inhottavaa touhua.
Tätä en myöskään ymmärrä. Mihin niitä vieraita siellä tarvitaan, jos heidän ei haluta viihtyvän paikalla? Ei ainakaan tunnelmaa luomaan, joten lahjat ja rahatko se syy sitten on?
Mulla oli tarjolla pelkästään sisäelimiä ja kermaan sekoitettua verta kastikkeena. Itkettää kun sain sitten haukut ettei tykätty! En ymmärrä, eikö kyseessä ollut MINUN päiväni jossa MINÄ olen esillä ja asiat tehdään kuten MINÄ haluan, eikä MINUN tarvitse välittää muista. Eikö muka yhtä päivää voi syödä kuten MINÄ syön?
Ymmärrän kyllä APta tuntuu että sinä ja MINÄ ollaan jotenkin samanlaisia. Voitaisiin olla kavereita, MINÄ tietysti vähän parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tarjolla pelkästään sisäelimiä ja kermaan sekoitettua verta kastikkeena. Itkettää kun sain sitten haukut ettei tykätty! En ymmärrä, eikö kyseessä ollut MINUN päiväni jossa MINÄ olen esillä ja asiat tehdään kuten MINÄ haluan, eikä MINUN tarvitse välittää muista. Eikö muka yhtä päivää voi syödä kuten MINÄ syön?
Ymmärrän kyllä APta tuntuu että sinä ja MINÄ ollaan jotenkin samanlaisia. Voitaisiin olla kavereita, MINÄ tietysti vähän parempi.
Olipa harvinaisen surkea vertaus :DDD
Ihan naurettavaa "entä jos" -kitinää. Juhlien järjestäjä saa valita tarjoilut, olivatpa kyseessä vaikka millaisen ufouskovaisen juhlat. Ainoa huomioitava ovat allergiset: on kohteliasta varata heille tarjottavaa jota he voivat syödä. Kukaan ei kuitenkaan kuole tai sairastu, vaikkei saa joka aterialla eläinkunnan tuotteita, enkä ole kuullut tällaisesta vakaumuksestakaan.
Mutta jos ap mainosti juhliaan ruokatarjoilulla varustettuna tilaisuutena, metsään meni. Kahvitarjoilustahan tuossa on kyse.