Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
261/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en menisi jos olis pelkää paskaa ruokana vegaanit kuvittelee olevan jotain yli - ihmisiä.

Kuka vittu voi syödä joitan soija paskaa tai jotain Seitan pötköö näyttä ihan paskalta ja maistuu.

Vittu mikä pari

Vierailija
262/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on stressaavaa tilanteita introvertti suomalaisille ja jos ruokakin on ikävä yllätys, silloin kyllä suututaan. Nälkäiset vieraat sai veteen leivotun karjalanpiirakan ilman kahvia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän olette kuin lapsia (tai jos olette,niin ok,ymmärrän)."Yök en tykkää kasviksista,haluan oikeaa ruokaa","tilaan pitsaa häihin jos en saa sitä mitä haluan","minä,minä,minä".

Oikeesti.Aikuisena pitäisi osata käytöstavat.En minäkään innosta hihku jonkun karjalanpaistin äärellä,mutta pidän suuni kiinni asiasta.

Vierailija
264/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naikkoinen 20 kirjoitti:

Itse en menisi jos olis pelkää paskaa ruokana vegaanit kuvittelee olevan jotain yli - ihmisiä.

Kuka vittu voi syödä joitan soija paskaa tai jotain Seitan pötköö näyttä ihan paskalta ja maistuu.

Vittu mikä pari

Tämä nyt ainakin on lapsi.

Vierailija
265/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt eläimen raatoa tarvitse nostaa pöytään ja itsekkin syön lihaa max 500g viikossa mutta olisihan kahville voinut laittaa maidon ja ehkä kakkuunkin munan sentään..?

Noh kaikki tavallaan mutta totaalinen kieltäytyminen aivan kaikesta eläinperäisestä on mielestäni ääriajattelua enkä tykkää ihmisistä jotka menee äärimmäisyyksiin tavoissaan ja uskonnoissaan.

Vierailija
266/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Sieni-, soija- ja tomaattiallergisena minulle sopivat eväät olisivat ainakin jääneet kyllä aika heppoisiksi, jos olisin ollut vieraana. Nämä sattuvat olemaan ne ainoat asiat joille olen allerginen. Muutenkin piirakka on noista ainoa edes vähän ruokaisampi lajike, joten monille saattaa olla liian kevyt ja välipalamainen tarjoilu aInakin jos juhlat kestävät pitkään.

Vierailija
267/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten vegaanisissa tarjoiluissa ei olisi mitään ongelmaa mutta mantelijuoma on kyllä kauheaa maidon kanssa, riisijuoma sentään jo vähän muistuttaa maitoa. Maito on toisille ihmisille todella tärkeä joten olisin ehkä harkinnut sen esille pistämistä kuitenkin.

Joka tapauksessa todella törkeää vierailta puhua pahaa tarjoiluista ja vielä selän takana.

Vierailija
268/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt eläimen raatoa tarvitse nostaa pöytään ja itsekkin syön lihaa max 500g viikossa mutta olisihan kahville voinut laittaa maidon ja ehkä kakkuunkin munan sentään..?

Noh kaikki tavallaan mutta totaalinen kieltäytyminen aivan kaikesta eläinperäisestä on mielestäni ääriajattelua enkä tykkää ihmisistä jotka menee äärimmäisyyksiin tavoissaan ja uskonnoissaan.

Tai no vege ihmisistä tykkään sori mutta ääriajattelu ei ole hyväksi muissa jutuissa ja on se ruuassakin vähän hankalaa / pitkälle vietyä.

Ja juu en ole lihapää juntti meillä on 2-3 lihapäivää viikossa.

Vierailija
269/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt naurettava ajatus, etteikö vegaaniruoka muka voisi olla täyttävää, terveellistä ja JOPA hyvänmakuista. Hohhoijaa sitä junttiutta... aivan kuin kaikki liharuoatkaan täyttäisivät näitä vaatimuksia, todellakaan. Perus mössömakaroonilaatikot nyt pitävät lihankin kanssa nälän ehkä tunnin ajan. Jos verrataan lihatuotteita moniin kasviksiin / vegaanisiin valmisteisiin, niin kyllä ravintopitoisuuden ja tätä kautta myös TÄYTTÄVYYDEN kannalta viimeksi mainittu vaihtoehto vetää yleensä pidemmän korren. Ja ne, jotka sanovat, ettei kasvis- tai vegaaniruoka voi olla hyvää tai täyttävää, eivät todennäköisesti itse ole kovin kummoisia ruoanlaittajia. Enkä edes itse ole kasvissyöjä, mutta syön kyllä edellä mainituista syistä pääosin kasvisruokaa. Sattumoisin mieheni on kuitenkin vegaani, "raavas" ja paljon urheileva, ja tulee varsin hyvin toimeen ilman eläinkunnan tuotteita. Joten kyllä se on ihan omista asenteista, sivistyksestä ja osaamisesta kiinni, jos aina "pitää mennä grillin kautta kotiin"...

Ei nämä tässä kerrotut häätarjoilut täyttäviä ole, olivat sitten vegaanisia tai ei. Luulen, että vieraille tullut nälkä ja siksi ehkä kiukkuisia.

Vierailija
270/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehän olette kuin lapsia (tai jos olette,niin ok,ymmärrän)."Yök en tykkää kasviksista,haluan oikeaa ruokaa","tilaan pitsaa häihin jos en saa sitä mitä haluan","minä,minä,minä".

Oikeesti.Aikuisena pitäisi osata käytöstavat.En minäkään innosta hihku jonkun karjalanpaistin äärellä,mutta pidän suuni kiinni asiasta.

Kyllä ne käytöstavat koskee myös sitä hääparia. Jos asiakseen kutsuu ihmisiä juhlimaan häitä, niin kuuluu kyllä avian peruskäytöstapoihin tarjota heille jotain syötävää tai sitten tehdä selväksi että häissä ei tarjoilla ruokaa. Ok, jos ap on tehnyt kutsussa selväksi että kyse on vain kahvitustilaisuudesta niin sitten vierailta lapsellista marinaa. Hän kuitenkin aloituksessaankin puhuu "ruuasta" vaikka tarjolla on vain tuollaisia välipaloja. Tässä tapauksessa en häpeäisi yhtään tilata vaikka sitä pitsaa´. 

Vierailija
271/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua mitä kommentteja, kertoo suomalaisten ruokakulttuuriin liittyvästä sivistymättömyydestä. Miten joku ei muka pysty syömään vegaaniruokaa, aivan kuin eläinkunnan tuotteet tekisivät ruuasta väistämättä jotenkin parempaa. Siihen en edes mene, miten pöyristyttävää on arvostella toisten häiden ruokia. Olen itsekin sekasyöjä, mutta minusta perussivistykseen kuuluu osata kokata ruokaa ranskalaisen keittiön perusruokalajeista vegaaniruokaan. Ja tietenkin niitä pitää "osata" myös syödä, tätä en ole tullut aiemmin edea ajatelleeksi.

Vierailija
272/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua mitä kommentteja, kertoo suomalaisten ruokakulttuuriin liittyvästä sivistymättömyydestä. Miten joku ei muka pysty syömään vegaaniruokaa, aivan kuin eläinkunnan tuotteet tekisivät ruuasta väistämättä jotenkin parempaa. Siihen en edes mene, miten pöyristyttävää on arvostella toisten häiden ruokia. Olen itsekin sekasyöjä, mutta minusta perussivistykseen kuuluu osata kokata ruokaa ranskalaisen keittiön perusruokalajeista vegaaniruokaan. Ja tietenkin niitä pitää "osata" myös syödä, tätä en ole tullut aiemmin edea ajatelleeksi.

Täällä nyt ei monikaan ole valittanut varsinaisesti siitä vegaaniruuasta (jopa todettu, että siitäkin saa kyllä monipuolisia ja juhlavia menuja) vaan tuosta että varsinaist ruokaa ei ole ollut olenkaan vaan ainoastaan tuollaisia välipaloja.

Vierailija
273/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitte itsenne näköiset häät. Teidän päivännehän se on. Jos olisin äitisi, ap, neuvoisin sinua tässä asiassa olemaan välittämättä muiden mielipiteistä. Lihaa ja kalaa voi syödä vaikka kotona yllin kyllin. Itse olisin pitänyt tuota mielenkiintoisena ja vähän erilaisena kokemuksena.

T. eräs viisikymppinen äiti

Vierailija
274/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tähän mennessä lähes kaikista vegaanisista vaihtoehdoista tykännyt, pari poikkeusta. Mantelimaito on ihanaa sellaisenaan mutta kahvissa en itse tykkää yhtään, leivonnaisissa ja kaakaossa on kyllä aivan ihanaa :) Jännä että ihmiset vetoaa siihen että vegaaneille aina on muuta tarjottavaa, mutta kyseessähän on ruokavaliota rajoittava tekijä, mikään ei estä sekasyöjää syömästä vegaaniruokaa. Allergiat on tietenkin asia erikseen ja nekin tietysti tulee ottaa huomioon erikseen. Tää on vähän sama kuin pähkinä allergikon tai laktoosi-intoleranssisen häissä ei olisi pähkinää sisältäviä tuotteita tai laktoosillisia maitotuotteita.

Vierailija
275/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ovat vegaaniset riisipiirakat? Ei maitoa, ei voita. Hyi helvetti.

Lienevät samoja kuin maitoproteiiniallergikon piirakat: puuro tehdään veteen (useimmat korvikkeet maistuvat pahalta piirakassa, vedellä tulee parempaa), voitelu kasvisrasvalla. Ihan hyvää on.

Vierailija
276/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä ne käytöstavat koskee myös sitä hääparia. Jos asiakseen kutsuu ihmisiä juhlimaan häitä, niin kuuluu kyllä avian peruskäytöstapoihin tarjota heille jotain syötävää tai sitten tehdä selväksi että häissä ei tarjoilla ruokaa. Ok, jos ap on tehnyt kutsussa selväksi että kyse on vain kahvitustilaisuudesta niin sitten vierailta lapsellista marinaa. Hän kuitenkin aloituksessaankin puhuu "ruuasta" vaikka tarjolla on vain tuollaisia välipaloja. Tässä tapauksessa en häpeäisi yhtään tilata vaikka sitä pitsaa´."

Minä vegaani olen ollut häissä, hautajaisissa ym. usein eikä minulle ole löytynyt muuta tarjottavaa kuin musta kahvi. Eipä ole tullut mieleenkään saada itkupotkuraivareita.

Vierailija
277/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tekin olette sitten avoimin mielin muiden häissä ja syötte mitä siellä on tarjolla? :)

Vierailija
278/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä ne käytöstavat koskee myös sitä hääparia. Jos asiakseen kutsuu ihmisiä juhlimaan häitä, niin kuuluu kyllä avian peruskäytöstapoihin tarjota heille jotain syötävää tai sitten tehdä selväksi että häissä ei tarjoilla ruokaa. Ok, jos ap on tehnyt kutsussa selväksi että kyse on vain kahvitustilaisuudesta niin sitten vierailta lapsellista marinaa. Hän kuitenkin aloituksessaankin puhuu "ruuasta" vaikka tarjolla on vain tuollaisia välipaloja. Tässä tapauksessa en häpeäisi yhtään tilata vaikka sitä pitsaa´."

Minä vegaani olen ollut häissä, hautajaisissa ym. usein eikä minulle ole löytynyt muuta tarjottavaa kuin musta kahvi. Eipä ole tullut mieleenkään saada itkupotkuraivareita.

Kuka tässäkään tapauksessa on mitään itkupotkuraivareita saanut?

Vierailija
279/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.

Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.

Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).

Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.

Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?

Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.

Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Ei jos otitte huomioon allergiset pähkinöille ja palkokasveille jotka ovat ihan yleisiä allergioita. Korvasitte varmaan proteiinit jollain. On olemassa sellaisia ihmisiä jotka eivät voi valita yhtä helposti ruokavaliotaan. Mitä jos joku olisi tuonut vaikka kalaa itse mukanaan itselleen, miten olisitte suhtautuneet. Minä joudun usein tuomaan vaikka jonkun syntymäpäiville omaa ruokaa, koska allergioitani ei oteta huomioon.

Vierailija
280/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää mikä tässä on ongelmana. Useimmat sekasyöjät syövät kuitenkin soijaa, suklaata, mantelia, maissia, tomaattia, hedelmiä, marjoja... Miksi niistä tulee yhtäkkiä syömäkelvottomia jos mukana ei ole eläintuotteita? :o

Veikkaan, että ongelmana on ollut se, että menu ei ollut juhlava, vaan hyvin arkinen. Meillä riisipiirakat, hedelmät, marjat, jne ovat lähinnä aamiaisruokaa. Juhlissa tarjotaan parempaa.

Älä viiti. Ap sanoi kuule erittäin selkeästi, että ongelma oli se vegaaniruoka eikä ruuan määrä tai sen täyttävyys.

Niin, sehän tämän provoaloituksen pointti varmaan oli :D