Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Tätähän voisi jalostaa niin, että vierailla ei saa olla mitään eläinperäistä yllään eli nahkakengät ja -laukut takavarikkoon; juhlapaikalle riksakuljetus (tai no, kävelkööt) ja ruoka kerätään itse luonnosta.
En kyllä oikein usko tähän aloitukseen, eiköhän ole vain vegaani-keskustelun kirvoittama trollaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tässä ap:n kirjoituksessa tiivistyy nykyihmisten, lähinnä hääparien, käsittämätön ajattelu. "minun näköiseni", "minä en tykkää" jne. Itse olen aina ajatellut niin, että juhlat järjestetään vieraille. Tällöin kaikki toiminta lähtee siitä näkökulmasta, että vieraat viihtyy ja tykkää. Toki sitä sovitetaan omaan makuun, mutta vieraiden näkökulma on tärkeämpi kuin oma. Jos vaikka itse tykkään possusta ja naudasta eniten lihoista, mutta kutsun kaverin syömään, joka on ehdoton kana-kala -ihminen (ei tykkää punaisesta lihasta), niin tottakai teen vaikka kanapohjaisen ruuan. Jos nyt kana olisi itselle inhokki, niin yrittäisin sitten kalavaihtoehtoa. Tällä samalla logiikalla tulisi järjestää myös häät. Jos hääpari vihaa vaikka kakkua, niin mitäs sitten. kakkuhan on vieraille.
Ja häiden tärkeä osa on hyvä ruoka. Kasvisruokakin voi olla ihan jees, mutta vegaanius menee yli ja miksei kasvisruokapariskuntakin voi tarjota jotain lihavaihtoehtoa. Ei kaikkeen tarvi lihaa tunkea, mutta useimmat vieraat arvostavat kunnon ruokaa lihalla.
Minun mielestäni taas ketjun kommenteissa näkyy nykyihmisten äärimmäinen itsekkyys ja omaan napaan tuijottaminen siinä, että edes toisten kunniaksi juhlittavissa häissä ei voida joustaa siitä omasta ruokavaliosta ja nauttia kasvisruoasta ja kasviksista, jotka toki kuuluvat jokaisen sekasyöjän ruokavalioon toisin kuin liha kasvissyöjien, vaan vaaditaan minäminä-asenteella lihaa. Suomalaiset ahmivat lihaa aivan liikaa suosituksiin nähden, ja sen kyllä näistä asenteista huomaa. Röyhkeää ja itsekästä ajattelua tuollainen ja osoittaa, ettei ole mitään kunnioitusta juhlaparin vakaumuksia ja siten juhlaparia kohtaan.
Eiköhän tässä ap:n tapauksessa ollut paremminkin kyse siitä, että menu oli todella niukka. Miettikää tuo vaikka liha- tai kalaversionakin niin huomaatte että häätarjoiluksi aika ankea. Ei se vegaanius tässä pääongelma ole ollut.
Olen aivan samaa mieltä. Menu oli kahvitarjoilu, ei suinkaan perinteinen hääateria. Vegaaniruoasta saisi varmasti notkuvan ja herkullisen pöydän aikaiseksi, jos vain haluaisi.
Silti nuo pizzantilaajauhoajat ovat mielestäni röyhkeitä ja epäkunnioittavia, täydellisiä esimerkkejä nykypäivän minä-kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saatte häissänne tarjota oman näköistänne ruokaa. Ja teille, jotka pidätte AP:ta itsekkäänä; miksi vegaanien pitäisi luopua aatteestaan ja tukea jotain heidän mielestä moraalisesti väärää OMISSÄ HÄISSÄNSÄ?
Koska me sekasyöjät kyllä muistamme aina vegaanien ruokavalion. On ihan yhtä oikeudenmukaista odottaa vegeiltä oikeaa ruokaa. Plus vegeruoat maistuu pahalta.
Ap:n menusta kyllä huokuu että vieraita ei ole ajateltu pätkääkään eikä haluttu panostaa yhtään heidän viihtyvyyteensä. Vegaaniruoka ei ole ongelma, siitä saa rakennettua hienoja, täyttäviä ja juhlaviakin menuja eikä syöjät välttämättä edes tajua että kyseessä on vegaaninen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tässä ap:n kirjoituksessa tiivistyy nykyihmisten, lähinnä hääparien, käsittämätön ajattelu. "minun näköiseni", "minä en tykkää" jne. Itse olen aina ajatellut niin, että juhlat järjestetään vieraille. Tällöin kaikki toiminta lähtee siitä näkökulmasta, että vieraat viihtyy ja tykkää. Toki sitä sovitetaan omaan makuun, mutta vieraiden näkökulma on tärkeämpi kuin oma. Jos vaikka itse tykkään possusta ja naudasta eniten lihoista, mutta kutsun kaverin syömään, joka on ehdoton kana-kala -ihminen (ei tykkää punaisesta lihasta), niin tottakai teen vaikka kanapohjaisen ruuan. Jos nyt kana olisi itselle inhokki, niin yrittäisin sitten kalavaihtoehtoa. Tällä samalla logiikalla tulisi järjestää myös häät. Jos hääpari vihaa vaikka kakkua, niin mitäs sitten. kakkuhan on vieraille.
Ja häiden tärkeä osa on hyvä ruoka. Kasvisruokakin voi olla ihan jees, mutta vegaanius menee yli ja miksei kasvisruokapariskuntakin voi tarjota jotain lihavaihtoehtoa. Ei kaikkeen tarvi lihaa tunkea, mutta useimmat vieraat arvostavat kunnon ruokaa lihalla.
Minun mielestäni taas ketjun kommenteissa näkyy nykyihmisten äärimmäinen itsekkyys ja omaan napaan tuijottaminen siinä, että edes toisten kunniaksi juhlittavissa häissä ei voida joustaa siitä omasta ruokavaliosta ja nauttia kasvisruoasta ja kasviksista, jotka toki kuuluvat jokaisen sekasyöjän ruokavalioon toisin kuin liha kasvissyöjien, vaan vaaditaan minäminä-asenteella lihaa. Suomalaiset ahmivat lihaa aivan liikaa suosituksiin nähden, ja sen kyllä näistä asenteista huomaa. Röyhkeää ja itsekästä ajattelua tuollainen ja osoittaa, ettei ole mitään kunnioitusta juhlaparin vakaumuksia ja siten juhlaparia kohtaan.
Eiköhän tässä ap:n tapauksessa ollut paremminkin kyse siitä, että menu oli todella niukka. Miettikää tuo vaikka liha- tai kalaversionakin niin huomaatte että häätarjoiluksi aika ankea. Ei se vegaanius tässä pääongelma ole ollut.
Olen aivan samaa mieltä. Menu oli kahvitarjoilu, ei suinkaan perinteinen hääateria. Vegaaniruoasta saisi varmasti notkuvan ja herkullisen pöydän aikaiseksi, jos vain haluaisi.
Silti nuo pizzantilaajauhoajat ovat mielestäni röyhkeitä ja epäkunnioittavia, täydellisiä esimerkkejä nykypäivän minä-kulttuurista.
Nälissäänkö pitäisi olla? Jos juhlat kestävät monta tuntia, kuten häät yleensä ja siellä ei saa ruokaa, niin ihan oikeutettua vieraalta tilata jotain ruokaa paikanpäälle.
Uskon syynä olleen sen, ettei teillä tarjottu ruokaa vaan kahvittelut. Meillä oli vegaanihäissämme :
- antipastoja : artisokkia, oliiveja, munakoisoa ja bruschettaa, ja taboullehia.
-Vegaaninen burgerpöytä miniburgereita.
Pääruuaksi pastaa,marinoituja portobelloja, seitankinkkua, perunoita, ruokaisia salaatteja,gratiineja.
-Jälkiruoaksi vegaaninen mansikkakakku.
Kukaan ei edes huomannut vegaaniutta, kahviin oli tosin luomukermaa lähitilalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä kaikki vouhkaatte siitä, miten ootye julmastu joutuneet VÄKISIN vegaanisafkan uhreiksi: miten tämä on käytännössä tapahtunut? Hääpari piti aloillaan ja tunki kakkua suuhun?
Se että teidän ennakko-oletus on jo valmiiksi se,että ruoka on pahaa, niin onhan se varmaan. Ihan yhtälailla se liharuokakin on pahaa, jos ei sitä osaa tehdä.
Ja ihan varmasti teille uppoaa monet vegejutut silloin, kun ette sitä huomaa.
Ja miksi vegaani ei tarjoa eläinperäistä ruokaa viereiden mieliksi? Koska hän ei halua tukea sitä tehotuotantoa yms. Toki allergiat on otettava huomioon, mutta ette te siitä vegaaniruoasta saa mitään muuta, kuin mahdollusesti fyysisesti paremman olon. Ei ihmistä ole tarkoitettu sulattamaan nykyisiä määriä lihoja yms.
Harvoin törmää aatettaan tuputtaviin vegaaneihin, mutta aina ne jotkut sekaanit kokee asiakseen mölytä siitä, miten paskaa se on ja miten ei pärjää ilman porsaan persettä, lehmän tissimaitoa ja kanan menkkoja. Sitten kun vegaani koittaa oikaista väärinkäsityksiä ja kertoa oman kantansa asiaan, niin se muuttuukin tuputtamiseksi.
On myös olemassa lihaa, jota ei ole tehotuotettu. Eikä sitä ole edes nykypäivänä vaikea löytää.
Meinaatko luomua? Eipä se juuri parempi ole. Ja sanoin mm. tehotuotantoa tarkoittaen myös ylipäänsä koko eläintuotantoa. Tietenkään sitä ei tue, koska kokee sen eettisesti vääräksi. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää....
En tarkoita vain luomua. Liha voi olla luomua tai ei. Koko eläintuotanto ei todellakaan ole tehotuotettua, löytyy paljon pieniä tiloja, joilta saa ihan tavalliseen tapaan kasvatettua. Jos ei halua ollenkaan ihmisen kasvattaman eläimen lihaa, niin pyydetty kala tai riista on täysin tuottamatonta lihaa. No, en minäkään hyväksy soijan kasvatusta. Mutta meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle.
Et hyväksy soijan kasvatusta mutta hyväksyt lihantuotannon? Tajuatko, että näillä on melko iso yhteys. Lähes kaikki kasvatettu soija kasvatetaan nimenomaan lihantuotantoa varten.
Missä olen kirjoittanut, että hyväksyn lihantuotannon? Tajuatko, että perinteisesti kasvatettu lihakarja ei saa soijaa? Sitähän siis ei kasva Suomessa, siksi sitä pitää rahdata näille ekologisesti tiedostaville tonnikaupalla lentoteitse ja meritse tänne Suomeen. Myöskään merestä tai järvivedestä nostettu kala tai vapaana kasvanut riista ei taatusti ole saanut soijaa.
Hyvää illan jatkoa sinne asemalle.
Suomessa yleisin rehukasvi on nurmikasvit, etenkin timoteit. Suomessa ei karjaa, ei edes tehotuotettua, juurikaan syötetä soijalla. Joten ihan turha kommentti, joka olisi varsin helppo tarkistaa ja välttää itsensä nolaamisen. Suomessa on myös kehitetty AIV-rehu, josta tuli Nobelin palkinto, jos joku pölvästi ei sitä sattunut tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä kaikki vouhkaatte siitä, miten ootye julmastu joutuneet VÄKISIN vegaanisafkan uhreiksi: miten tämä on käytännössä tapahtunut? Hääpari piti aloillaan ja tunki kakkua suuhun?
Se että teidän ennakko-oletus on jo valmiiksi se,että ruoka on pahaa, niin onhan se varmaan. Ihan yhtälailla se liharuokakin on pahaa, jos ei sitä osaa tehdä.
Ja miksi vegaani ei tarjoa eläinperäistä ruokaa viereiden mieliksi? Koska hän ei halua tukea sitä tehotuotantoa yms. Toki allergiat on otettava huomioon, mutta ette te siitä vegaaniruoasta saa mitään muuta, kuin mahdollusesti fyysisesti paremman olon. Ei ihmistä ole tarkoitettu sulattamaan nykyisiä määriä lihoja yms.
Harvoin törmää aatettaan tuputtaviin vegaaneihin, mutta aina ne jotkut sekaanit kokee asiakseen mölytä siitä, miten paskaa se on ja miten ei pärjää ilman porsaan persettä, lehmän tissimaitoa ja kanan menkkoja. Sitten kun vegaani koittaa oikaista väärinkäsityksiä ja kertoa oman kantansa asiaan, niin se muuttuukin tuputtamiseksi.
On myös olemassa lihaa, jota ei ole tehotuotettu. Eikä sitä ole edes nykypäivänä vaikea löytää.
Meinaatko luomua? Eipä se juuri parempi ole. Ja sanoin mm. tehotuotantoa tarkoittaen myös ylipäänsä koko eläintuotantoa. Tietenkään sitä ei tue, koska kokee sen eettisesti vääräksi. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää....
En tarkoita vain luomua. Liha voi olla luomua tai ei. Koko eläintuotanto ei todellakaan ole tehotuotettua, löytyy paljon pieniä tiloja, joilta saa ihan tavalliseen tapaan kasvatettua. Jos ei halua ollenkaan ihmisen kasvattaman eläimen lihaa, niin pyydetty kala tai riista on täysin tuottamatonta lihaa. No, en minäkään hyväksy soijan kasvatusta. Mutta meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle.
Ja silti se eläin tapetaan siksi, että sen voi syödä, vaikka vaihtoehtojakin on. Siksi.
Kai muistat, että suurinosa rehuista mitä eläimille syötetään, sisältää myös aikalailla soijaa? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun sukulaiset ja tuttavat tiedä mille mä olen nykyisin allerginen. Ja luulenpa, että on muitakin joiden allergiatilanne vaihtelee eikä niitä aina huudella.
On tyylitöntä tarjota semmosta ruokaa joka on monelle allergiselle kelvotonta. Nämä pähkinä, manteli, papu, soija-jutut on juuri niitä.
Jos mä joutuisin juhliin, jossa ei olisi mitään syötävää ruokaa niin ottaisin lahjan mukaani ja sanoisin heipat. Se ei voi olla vaikeaa tarjota jotakin salaattia, perunaa tai riisiä muun lisäksi, että sentään jotakin saattaisi syödä sekin jolla on joku muu vakaumus tai allergia. Ei ole pakko olla lihaa mutta jos ei ole edes vihersalaattia eikä perunoita niin sitten on jo tosi huonot häätarjoilut.
Vaihteleeko se allergiatilanne niinnkin usein, että kun pari viikkoa aikaisemmin ilmoittaudut häihin ja kerrot erikoisruokavaliosi niin häiden koittaessa allergiatilanne onkin jo aivan joku toinen? Tässä tapauksessa kyseessä taitaa olla vaan muotiallergia, jota nyt ei muutenkaan tarvitse huomioida.
Minulla ainakin vaihtelee vaikeiden vatsavaivojen vuoksi, mitä pystyn syömään. Siksi ilmoitan varmimman vaihtoehdon (minun tapauksessani kana ja perunat ilman mausteita). -ohis
Haha, klassinen soijakortti vedetty esiin. Soijankasvatustahan ei toki hyväksytä ja sen rahtaamista tofun raaka-aineeksi katsotaan pahalla, mutta lihaa kiskotaan kilo viikossa ja mielessäkään ei käy, paljonko se possu sitä soijaa onkaan syönyt.
Tarjoilumääristä ja riittävyydestä voi aina keskustella. Ja totta sinänsä, että ruoan on hyvä olla "helposti lähestyttävää", kun etenkin hääjuhlissa todennäköisesti iso osa vieraista on juuri niitä, joille vähänkin normaalista poikkeva on pikemminkin pelottavaa kuin kulinaristinen nautinto. Toisaalta on vaikeaa järjestää optimaallisesti kaikille kelpaava menu, kun niitä makuja on niin monia! Jos yrittää seurata näiden nirsoimpien ruokavieraiden makumieltymyksiä, saattaa vallan hyvin olla, että ruoassa ei saa olla kalaa, voimakkaita juustoja, mustapippuria kummempia mausteita, sipulia, valkosipulia, tomaatista tai kurkusta poikkeavia kasviksia, papuja, herkkusieniä tai "muita omituisia juttuja". Hassua sinänsä: vegaanille liharuoasta kieltäytyminen on vaivalloista nirsoilua ja "julistamista", mutta tavalliselle, nirsolle sekasyöjälle on täysin ok liikutella tympeänä ruoasta eroteltujen herkkusienen paloja lautasellaan ja valittaa pahasta ruoasta.
Juhlien järjestäjänä on yksinkertaisesti pakko luottaa siihen, että ruokarajoitteiset ilmoittavat ajoissa ruokarajoitteistaan, ja että aikuiset ihmiset osaavat oikeasti sopeutua muutamaksi tunniksi siihen, että tarjolla ei välttämättä ole niitä ehdottomia lemppareita ja tutuiksi ja turvallisiksi koettuja ruokia. On hölmöä, että aikuiset ihmiset keskustelevat siitä, "onks pakko maistaa, jos ei taho". Kun me kuitenkin olemme aikuisia, emmekä lapsia, joille pitää maistattaa samoja ruokia kymmeniä kertoja, että maku tottuu. Ja jos ei kertakaikkiaan jokin maistu, niin varmasti se "numeron tekemättömyyden sääntö" pätee itse kuhunkin, eikä ainoastaan vegaaneihin?
IMO näissä vegaanikeskusteluissa kyseessä on ennemminkin nippu ennakkoluuloja, kuin oikeasti siinä, että ruoka olisi pahaa tai allergisoivaa (ja allergisilla on ihan oikeasti vastuunsa tiedottaa asiasta ajoissa), tai että jonkun lähipiirissä olisi tuhansittain kuola suusta roiskuen aatteesta paasaavia vegaaneja.
En nyt tiedä mikä ajatus teidän vegaaniuden taustalla on, mutta olisitte voineet tulla jonkin verran sekasyöjiä vastaan. Kenties olisitte voineet lihana tarjoilla esimerkiksi riistaa tai luomulihaa tai käyneet vaikka pari kertaa ongella :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et hyväksy soijan kasvatusta mutta hyväksyt lihantuotannon? Tajuatko, että näillä on melko iso yhteys. Lähes kaikki kasvatettu soija kasvatetaan nimenomaan lihantuotantoa varten.
Missä olen kirjoittanut, että hyväksyn lihantuotannon? Tajuatko, että perinteisesti kasvatettu lihakarja ei saa soijaa? Sitähän siis ei kasva Suomessa, siksi sitä pitää rahdata näille ekologisesti tiedostaville tonnikaupalla lentoteitse ja meritse tänne Suomeen. Myöskään merestä tai järvivedestä nostettu kala tai vapaana kasvanut riista ei taatusti ole saanut soijaa.
Hyvää illan jatkoa sinne asemalle.
Rahdata tonnikaupalla ekologisesti tiedostaville? Et tosiaan tainnut tietää, että 95 % siitä rahdatusta soijasta menee rehuksi eläimille. Että mietipä uudestaan kenelle sitä rahdataan.
Niin. Ehkä siellä jossain tehotuotannossa sitä soijaa käytetään rehuna, mutta kun niitä vaihtoehtojakin on. Esim. Valiolle maitoa tuottavat sitoutuvat siihen, että geenimanipuloitua rehua ei syötetä. Siksipä Valiolaiset maidon tuottajat eivät syötä lehmilleen väkirehuja, missä soijaa olisi. Samoilla tiloilla on joskus myös sitä lihakarjaa, eli omat sonnipojat kasvatetaan lihaksi. Ei ole järkeä niillekään sitä soijaa sitten syötellä, kun kotoisillakin rehuilla päästään hyvään lopputulokseen.
Sianlihaakin on mahdollista saada soijattomana, kuin myös kanaa eli broileria.
Sanoisinko näin, että meidän keittiössä ei soijaa eikä soijalla ruokittua ruokaa ole, säästetään ne teille vegaaneille.
Näin asian näkisin, että soijan käyttö karjanrehuna on tulossa tiensä päähän, kun lihansyöjät ovat alkaneet enemmän kiinnittämään huomiota siihen, miten eläimiä hoidetaan ja mitä niille syötetään.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ehkä siellä jossain tehotuotannossa sitä soijaa käytetään rehuna, mutta kun niitä vaihtoehtojakin on. Esim. Valiolle maitoa tuottavat sitoutuvat siihen, että geenimanipuloitua rehua ei syötetä. Siksipä Valiolaiset maidon tuottajat eivät syötä lehmilleen väkirehuja, missä soijaa olisi. Samoilla tiloilla on joskus myös sitä lihakarjaa, eli omat sonnipojat kasvatetaan lihaksi. Ei ole järkeä niillekään sitä soijaa sitten syötellä, kun kotoisillakin rehuilla päästään hyvään lopputulokseen.
Sianlihaakin on mahdollista saada soijattomana, kuin myös kanaa eli broileria.
Sanoisinko näin, että meidän keittiössä ei soijaa eikä soijalla ruokittua ruokaa ole, säästetään ne teille vegaaneille.
Näin asian näkisin, että soijan käyttö karjanrehuna on tulossa tiensä päähän, kun lihansyöjät ovat alkaneet enemmän kiinnittämään huomiota siihen, miten eläimiä hoidetaan ja mitä niille syötetään.
No jokatapauksessa tällä hetkellä yli 80% Suomeen tuodusta soijasta menee eläinten rehuksi ja keskimäärin suomalaiset syövät kilokaupalla piilosoijaa vuosittain.
Miksi pakotitte vieraanne syömään marginaaliryhmän huuhaaeväitä? Syökää te vaikka puunkuoria mut eikö vieraitakin olisi voinu ajatella
Onhan se nyt naurettava ajatus, etteikö vegaaniruoka muka voisi olla täyttävää, terveellistä ja JOPA hyvänmakuista. Hohhoijaa sitä junttiutta... aivan kuin kaikki liharuoatkaan täyttäisivät näitä vaatimuksia, todellakaan. Perus mössömakaroonilaatikot nyt pitävät lihankin kanssa nälän ehkä tunnin ajan. Jos verrataan lihatuotteita moniin kasviksiin / vegaanisiin valmisteisiin, niin kyllä ravintopitoisuuden ja tätä kautta myös TÄYTTÄVYYDEN kannalta viimeksi mainittu vaihtoehto vetää yleensä pidemmän korren. Ja ne, jotka sanovat, ettei kasvis- tai vegaaniruoka voi olla hyvää tai täyttävää, eivät todennäköisesti itse ole kovin kummoisia ruoanlaittajia. Enkä edes itse ole kasvissyöjä, mutta syön kyllä edellä mainituista syistä pääosin kasvisruokaa. Sattumoisin mieheni on kuitenkin vegaani, "raavas" ja paljon urheileva, ja tulee varsin hyvin toimeen ilman eläinkunnan tuotteita. Joten kyllä se on ihan omista asenteista, sivistyksestä ja osaamisesta kiinni, jos aina "pitää mennä grillin kautta kotiin"...
Ihmetteletkö AP nyt ihan tosissasi että miksi puhuttiin pahaa tai että tarjoiluistanne ei pidetty? Ei tuon selvempää asiaa voi olla. Pitääkö teidän jumalauta viedä nuo hippiaatteenne ihan joka paikkaan, tekisitte mitä haluatte omassa kotonanne mutta yrittäkää edes hieman suvaita muiden näkemyksiä yleisissä juhlissa.
Ruoka on kuitenkin erittäin iso tekijä osana tuollaista tilaisuutta. Ei helvetti mulla menee ymmärrys nykyajan ihmisten kanssa...