Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
301/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tarjolla pelkästään sisäelimiä ja kermaan sekoitettua verta kastikkeena. Itkettää kun sain sitten haukut ettei tykätty! En ymmärrä, eikö kyseessä ollut MINUN päiväni jossa MINÄ olen esillä ja asiat tehdään kuten MINÄ haluan, eikä MINUN tarvitse välittää muista. Eikö muka yhtä päivää voi syödä kuten MINÄ syön?

Ymmärrän kyllä APta tuntuu että sinä ja MINÄ ollaan jotenkin samanlaisia. Voitaisiin olla kavereita, MINÄ tietysti vähän parempi.

Olipa harvinaisen surkea vertaus :DDD

Se koira älähtää johon...

Vierailija
302/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä ne käytöstavat koskee myös sitä hääparia. Jos asiakseen kutsuu ihmisiä juhlimaan häitä, niin kuuluu kyllä avian peruskäytöstapoihin tarjota heille jotain syötävää tai sitten tehdä selväksi että häissä ei tarjoilla ruokaa. Ok, jos ap on tehnyt kutsussa selväksi että kyse on vain kahvitustilaisuudesta niin sitten vierailta lapsellista marinaa. Hän kuitenkin aloituksessaankin puhuu "ruuasta" vaikka tarjolla on vain tuollaisia välipaloja. Tässä tapauksessa en häpeäisi yhtään tilata vaikka sitä pitsaa´."

Minä vegaani olen ollut häissä, hautajaisissa ym. usein eikä minulle ole löytynyt muuta tarjottavaa kuin musta kahvi. Eipä ole tullut mieleenkään saada itkupotkuraivareita.

No sinä oletkin elitasonirsoilija. Hyi helvetti.

Oletpa lapsellinen.

Uuuuuuuu mikä sivistynyt ja aikuismainen kommentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tarjolla pelkästään sisäelimiä ja kermaan sekoitettua verta kastikkeena. Itkettää kun sain sitten haukut ettei tykätty! En ymmärrä, eikö kyseessä ollut MINUN päiväni jossa MINÄ olen esillä ja asiat tehdään kuten MINÄ haluan, eikä MINUN tarvitse välittää muista. Eikö muka yhtä päivää voi syödä kuten MINÄ syön?

Ymmärrän kyllä APta tuntuu että sinä ja MINÄ ollaan jotenkin samanlaisia. Voitaisiin olla kavereita, MINÄ tietysti vähän parempi.

lol

Vierailija
304/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lol

Timanttinen comebackki.

Vierailija
305/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä elette asennevammaisia ruoantökkijöitä. Jos islam on maailman syöpö, niin veganismi on sen etäpesäke. Sillä erotuksella, etten ole koskaan tavannut niin fanaattista muslimia että pärjäisi vegaanille mitä tulee itsensä nostamiseen toisten yläpuolella.

Tuo on muuten totta. Ne on ihan omassa sfäärissään.

Vierailija
306/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisuus on maailmankatsomus, kuten uskonto.

Sitä ei tyrkytetä, kuten uskontoakaan. Ollaan suvaitsevia ja annetaan ihmisten syödä kulttuurisidonnaista ruokaa.

Aika suvaitsematonta tyrkyttää oman elämänkatsomuksen ruokaa...

Vierailija
307/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei tyrkytetä, kuten uskontoakaan. Ollaan suvaitsevia ja annetaan ihmisten syödä kulttuurisidonnaista ruokaa.

Ei vaan elämäntapa. Monille vain ruokavalio. 

Valittaisitteko jos joku kehtaisi tarjota vaikka oman KULTTUURINSA ruokaa.

Vierailija
308/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan noi olleet aika apeat tarjoilut hääjuhlaan, vaikka valmistuksessa olisi käytetty munaa, kermaa ja maitoa. Ja vaikka piirakoiden päälle olisi ollut tarjolla eläinperäisiä leikkeleitä.

Vierailija
309/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan elämäntapa. Monille vain ruokavalio. 

Valittaisitteko jos joku kehtaisi tarjota vaikka oman KULTTUURINSA ruokaa.

Riippuu aika paljon kulttuurista ja mitä sieltä valitsee. Jos joku tarjoaisi koiraa niin valittaisin.

Vegaaniruoassa on myös se ikävä puoli että sekopäisyys ja narsismi on huonoja mausteita ja siksi ruoka ei maistu kuin harvoille ja valituille. Mutta heille sitäkin enemmän.

Vierailija
310/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin kuukausi sitten häissä, jossa oli juurikin vegaaninen menu, sillä morsian on vegaani. Menu osoittautui positiiviseksi yllätykseksi ja tykkäsin tosi paljon! Mieheni on sulhasen kavereita ja pöydässämme istuikin monta n.25-30v.. nuorta miestä. Siinä vähän ensin tarkkailin kun miehet veti nälissään "lihapullia" ja "kebab-lihaa" ja kehuivat ruokaa. Hetken päästä huomautin, että olivatko huomanneet ettei ruoka sisältänyt lainkaan lihaa, vaan tarjolla oli soijapullia ja seitania. :D Ihmetys oli monen kohdalla suuri, eivät meinanneet uskoa :D Että siellä oli ainakin hyvin tehdyt vegaaniruuat ja kuulin ainoastaan häiden jälkeen vieraiden kiittelevän mielenkiintoista tarjoilua.

Vierailija
311/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tärkeää ilmoittaa mitä ruuassa on eikä huijata seitanilla(ei sovi gluteiinittomaan ruokavalioon) ja soijalla(ei sovi palkokasvi allergikolle). Tietenkin allergiset usein joutuvat varmistamaan mitä ruuassa on ennen kuin uskaltavat syödä ihan oman terveytensä takia. Joku saattaa vahingossa tietämättä saada allergisen kohtauksen.

Vierailija
312/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin noin kuukausi sitten häissä, jossa oli juurikin vegaaninen menu, sillä morsian on vegaani. Menu osoittautui positiiviseksi yllätykseksi ja tykkäsin tosi paljon! Mieheni on sulhasen kavereita ja pöydässämme istuikin monta n.25-30v.. nuorta miestä. Siinä vähän ensin tarkkailin kun miehet veti nälissään "lihapullia" ja "kebab-lihaa" ja kehuivat ruokaa. Hetken päästä huomautin, että olivatko huomanneet ettei ruoka sisältänyt lainkaan lihaa, vaan tarjolla oli soijapullia ja seitania. :D Ihmetys oli monen kohdalla suuri, eivät meinanneet uskoa :D Että siellä oli ainakin hyvin tehdyt vegaaniruuat ja kuulin ainoastaan häiden jälkeen vieraiden kiittelevän mielenkiintoista tarjoilua.

Nämä vegaanien versiot "jeesus ilmestyi mulle" ja "palava puska käski" on aina yhtä hauskoja.

Vierailija
313/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vähän ensin tarkkailin ja kohta paljastin vedätyksen hetken päästä ihmetys oli suuri kun eräskin tarvitsi ambulanssin apua vakavaan allergiseen kohtaukseensa.

Vierailija
314/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen hauskaa on seurata vegaanien suhtautumista allergikkoihin. Suunnaton ärtymys on selkeä, kun uskonto ei salli myöntää lihansyönnin olevan ok missään tilanteessa mutta sopivaa tapaa piruilla allergikoille ei ole vielä löytynyt. Mitä nyt ne epämääräiset "vaihtoehtoja löytyy ja jos osaisit niin..."

Vierailija
315/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menu kuulostaa aika suppealle mutta hyvälle, olisin itse tykännyt tarjoiluista!

Jotkut ihmiset on niin kaavoihin kangistuneita että kaikki pitää olla aina samalla tavalla.

Yhteen aikaan pidin viljaton-maidoton-sokeriton dieettiä ja silloin totuttelin käyttämään mantelimaitoa kahvissa. Pahaa se on mutta kyllä jokainen ihminen pystyy sen yhden kerran kahvinsa juomaan vaikka piimän kanssa.

Nyt olen harkinnut lihan poisjättämistä.. olisi mielenkiintoista päästä häihin jossa olisi tuollaisen erikoisruokavalion menu.

Vierailija
316/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo alapeukuttaja voi olla noin suvaitsematon muita kohtaan. Luuletko että sinulla on oikeus aiheuttaa allergikolle turhaa kärsimystä  tai mahdollisen hengenvaaran? 

Vierailija
317/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomppufiilis kirjoitti:

Menu kuulostaa aika suppealle mutta hyvälle, olisin itse tykännyt tarjoiluista!

Jotkut ihmiset on niin kaavoihin kangistuneita että kaikki pitää olla aina samalla tavalla.

Yhteen aikaan pidin viljaton-maidoton-sokeriton dieettiä ja silloin totuttelin käyttämään mantelimaitoa kahvissa. Pahaa se on mutta kyllä jokainen ihminen pystyy sen yhden kerran kahvinsa juomaan vaikka piimän kanssa.

Nyt olen harkinnut lihan poisjättämistä.. olisi mielenkiintoista päästä häihin jossa olisi tuollaisen erikoisruokavalion menu.

Minä taas jättäisin sen kahvin kokonaan väliin jos pitäisi piimän tai mantelimaidon kanssa saada alas. Mulle ruoka on myös nautinto eikä vain pakollinen energianlähde, joten ei minun mielestä mitään tarvitse syödä tuolla asenteella että "kyllä nyt yhden kerran saa alas vaikka..."

Vierailija
318/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tarjoaa ruokaa omissa juhlissaan oman elämäntapansa ja uskonsa mukaisesti. Ei kukaan ala siitä meuhkaamaan, että muslimihäissä ei saanut sianlihaa, koska tiedetään, että se kuuluu heidän tapoihinsa. Jos tietää menevänsä vegaanipariskunnan häihin niin olettaisin, että jokainen tietää, ettei siellä saa lihaa tai maitoa kahvin kanssa. Jos ei pysty yhtä iltaa olemaan ilman eläinkunnan tuotteita niin voi olla menemättä tai ottaa mukaan omat eväät.

Vierailija
319/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan kyse ollut siitä, että on arvosteltu liian "köyhää" tarjoilua, ei niinkään sen vegaanisuutta?! Kun siis onhan tuo kuvailemasi menu aika suppea häihin... Kyllä monet ihmiset odottaa häiden tarjoilulta enemmän. Vaikka olisi pelkkä kahvitilaisuuskin, saati sitten jos odottaa jotain kunnon ruokaa.

Vierailija
320/6229 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

No onhan nyo nyt ihan harvinaisen ankeat tarjottavat. Mä oon ollut myös täysin vegaanisissa häissä ja todellakaan en mennyt grillin kautta kotiin.

Heillä oli kolmea eri marjapiirakkaa, suklaakakku, salaattibuffet mistä sai tehdä semmosen salaatin, kun tykkäsi ja joku tosi hyvä wokki. Lapsia ajatellen oli tarjolla kaikkea vähemmän eksoottista ja saattoi niitä joku nirsompi aikuinenkin syödä. Muistaakseni oli ranskalaisia, lihapullia ja kasvismakaronilaatikko ja jäätelöä. Minusta tosi kivasti ajateltu, että lapset nyt ei välttämättä oikeasti välitä jostain salaatista ja wokista ja oli sit näitä varmoja vaihtoehtojakin olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi