Spironolaktoni
Ihotautilääkäri määräsi tätä minulle diffuusiin hiustenlähtöön. Eli hänen mielestään hiuksia lähtenyt kauttaaltaan, mutta ohimoilla tuo näkyy eniten. Päälaella tukka vielä paksu, joten ei pitänyt tyypillisenä naistyyppisenä kaljuuntumisena. Kuulemma osa kuitenkin hyötyy spirosta myös diffuusissa hiustenlähdössä. Verikokeissa kaikki ok (kilppari, rautavarastot).
Aloitin nyt lääkkeen viikko sitten, ja pelottaa, että lääke vain pahentaa hiustenlähtöä. Vaikka se olisi vain väliaikaista, niin ponnari jo niin ohut, ettei olisi ollenkaan enää varaa menettää tukkaa.
Miten teillä spiro vaikutti? Tuliko alkuun sulkasatoa vai menikö kaikki ok? Jos hiuksia alkuun lähti, niin kestikö kauan? Lääkäri sanoi, ettei tämän pitäisi lisätä hiustenlähtöä. On paljon määrännyt lääkettä, eikä kukaan ole vielä hänelle ilmoittanut että olisi. Sivuoireena tuo on listattu, mutta äärimmäisen harvinaisena. Ja sekin kuulemma kiistanalaista, johtuuko hiustenlähtö juuri spirosta vai onko tämä oire vain ajallisesti sattunut samanaikaisesti lääkkeen käytön kanssa.
Itse en osaa tarkkailla paheneeko hiustenlähtö. On ollut jonkinasteisena jo pari vuotta, ja henkisesti niin raskas asia, etten enää kyttäile paljonko hiuksia jää harjaan. Joskus alkuun laskin päivittäin hiukset harjasta, ja meinasin tulla ihan hulluksi. Siksi en tätä enää tee vaan enemmänkin tarkkailen näyttääkö tukka ohuemmalta.
Hiustenlähtö on niin rankka asia minulle, että olen siitä masentunut. Sain psykiatrilta masennuslääkkeet, mutta en nyt uskalla aloittaa niitä ihan päällekkäin spiron kanssa, vaan odottelen, että spiron pahimmat aloitusoireet menevät pois. Tähän mennessä lähinnä väsymystä on tullut.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi ketju mutta myös itselleni ajankohtainen. Ikää 40v ja stressiä vaikka kuinka (+raudanpuute).
Hiukset ohentuneet viim 6kk ajan reilusti: viemäri ja harja niitä täynnä jatkuvasti :( Syön vielä Yasmine-pillereitä mutta niiden lopettaminen ajankohtaista muutaman vuoden sis. Olen syönyt niitä n 15v ja pelottaa vietävästi juuri hiusten ja ihon vuoksia (akneen aikanaan aloitinkin nuo)
Raudanpuutteen hoito menossa..
Rogainen/ vastaavan valmisten aloitin jo ja monivitamiinia olen syönyt vuosia ja vuosia. Mutta mietinkin että olisiko spironolaktoni hyvä aloittaa jo ns. ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä koska sulkasato on nyt jo aika karmea, kun pillerit lopetetaan niin saan suunnata suoraan peruukkia hankkimaan, se on 99% varma :/
Halut: sprinonolaktoni vaikuttaa niihin, mutta samalla tavalla vaikuttaa jos tukka lähtee ja iho räjähtää? joten sillä nyt ei ole minulle merkitystä puoleen jos toiseen.. niin k
Mulla ainakin spiron vähentäminen auttoi hikoiluun. Epäilen itse, että annos oli hieman liian suuri ja pisti hikoilluttamaan törkeästi pidemmän päälle. Itselläni hikoilu rauhoittui kun vähensin annosta puolella tabletilla.
Vanhempi ketju mutta myös itselleni ajankohtainen. Ikää 40v ja stressiä vaikka kuinka (+raudanpuute).
Hiukset ohentuneet viim 6kk ajan reilusti: viemäri ja harja niitä täynnä jatkuvasti :( Syön vielä Yasmine-pillereitä mutta niiden lopettaminen ajankohtaista muutaman vuoden sis. Olen syönyt niitä n 15v ja pelottaa vietävästi juuri hiusten ja ihon vuoksia (akneen aikanaan aloitinkin nuo)
Raudanpuutteen hoito menossa..
Rogainen/ vastaavan valmisten aloitin jo ja monivitamiinia olen syönyt vuosia ja vuosia. Mutta mietinkin että olisiko spironolaktoni hyvä aloittaa jo ns. ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä koska sulkasato on nyt jo aika karmea, kun pillerit lopetetaan niin saan suunnata suoraan peruukkia hankkimaan, se on 99% varma :/
Halut: sprinonolaktoni vaikuttaa niihin, mutta samalla tavalla vaikuttaa jos tukka lähtee ja iho räjähtää? joten sillä nyt ei ole minulle merkitystä puoleen jos toiseen.. niin kammottava olo itseni kanssa nyt jo (pinnallista, tiedän mutta en voi ajatuksille mittään).
Hikoilu mietityttää: olen aina hikoillut taivealueilta ja naamasta aika lailla. Nassu jopa niin paljon että meikkiä ei kauheasti tule käytettyä..
-> Onko hikoilu (ja lisääntynyt virtsaneritys) pysynyt samana vai onko helpottanut mitä pidempään spriroa käytetty?