Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Spironolaktoni

Vierailija
08.06.2016 |

Ihotautilääkäri määräsi tätä minulle diffuusiin hiustenlähtöön. Eli hänen mielestään hiuksia lähtenyt kauttaaltaan, mutta ohimoilla tuo näkyy eniten. Päälaella tukka vielä paksu, joten ei pitänyt tyypillisenä naistyyppisenä kaljuuntumisena. Kuulemma osa kuitenkin hyötyy spirosta myös diffuusissa hiustenlähdössä. Verikokeissa kaikki ok (kilppari, rautavarastot).
Aloitin nyt lääkkeen viikko sitten, ja pelottaa, että lääke vain pahentaa hiustenlähtöä. Vaikka se olisi vain väliaikaista, niin ponnari jo niin ohut, ettei olisi ollenkaan enää varaa menettää tukkaa.
Miten teillä spiro vaikutti? Tuliko alkuun sulkasatoa vai menikö kaikki ok? Jos hiuksia alkuun lähti, niin kestikö kauan? Lääkäri sanoi, ettei tämän pitäisi lisätä hiustenlähtöä. On paljon määrännyt lääkettä, eikä kukaan ole vielä hänelle ilmoittanut että olisi. Sivuoireena tuo on listattu, mutta äärimmäisen harvinaisena. Ja sekin kuulemma kiistanalaista, johtuuko hiustenlähtö juuri spirosta vai onko tämä oire vain ajallisesti sattunut samanaikaisesti lääkkeen käytön kanssa.
Itse en osaa tarkkailla paheneeko hiustenlähtö. On ollut jonkinasteisena jo pari vuotta, ja henkisesti niin raskas asia, etten enää kyttäile paljonko hiuksia jää harjaan. Joskus alkuun laskin päivittäin hiukset harjasta, ja meinasin tulla ihan hulluksi. Siksi en tätä enää tee vaan enemmänkin tarkkailen näyttääkö tukka ohuemmalta.
Hiustenlähtö on niin rankka asia minulle, että olen siitä masentunut. Sain psykiatrilta masennuslääkkeet, mutta en nyt uskalla aloittaa niitä ihan päällekkäin spiron kanssa, vaan odottelen, että spiron pahimmat aloitusoireet menevät pois. Tähän mennessä lähinnä väsymystä on tullut.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spiresis ei suoranaisesti vaikuta sykkeen kohoamiseen, mutta jos se sinulla laskee verenpaineen turhan alas niin sydän yrittää pumpata painetta lisää -> syke nousee. Myös liian korkea kalium voi rytmihäiriöitä tehdä, mutta sinulla se on epätodennäköistä kun olet vasta lääkkeen aloittanut, kalium-arvo ei ole ainakaan Spiresiksen johdosta ehtinyt vielä nousta.

Toisaalta jos on vaihdevuodet päällä niin tykyttely voi johtua siitäkin. Ilmeisesti raskaana et varmuudella ole? Siinä tapauksessahan vaihdevuodet voisivat olla hyvinkin todennäköiset.

Jos olisin sinä niin unohtaisin hetkeksi mittailut. Vain jos voinnissa erityistä, huimausta tms. niin sitten rr -tarkastus. Varmimmin sen sykkeen saa nousemaan hermoilemalla ja jännittämällä lukemia. Leposyke 80/min on vielä normaali, ei kannata sitä pelästyä.

Vierailija
22/60 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kys.  lääke tuuheutti hiukset ja piti verenpaineen hyvin alhaalla. Nyt, kun lääkäri poisti sen minulta, niin ikävä sitä tulee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään oman tarinani mukaan eli n. 3-kymppisenä alkoi ohenemaan hiukset, iho on ollut enemmän tai vähemmän rasvoittuva aina. Hikoilen helposti erityisesti jännittävissä tilanteissa. PMS oireilu muuttui erittäin pahaksi muutamaa vuotta myöhemmin. Pari lisävuotta ja turhaa lääkärireissua kärsittyäni eräs gyne määräsi spironolaktonia. Hiukset ei juurikaan rasvoitu, tuntuu että hiukset olisi vahvemmat, yletön hikoilu rajoittuu fyysiseen rasitukseen, pms-oireet (lähinnä turvotus ja raivoisa ärtyisyys) ovat muisto vain. Hormoniperäisiä ongelmia siis. Olen kokeillut myös ssri-lääkkeet, mutta niistä sain vain pahoja sivuvaikutuksia.

Vierailija
24/60 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli spironolaktoni kokeilussa, mutta jotenkin se sitten jäi. Mulla on ollut nuoresta saakka tuuhea tukka. E-pillereiden aloitus ei tukkaan vaikuttanut, mutta lopetus kyllä - rakas kuontaloni oheni hiirenhännäksi. Vähän päälle 30 v on ikää. Lisäksi iho räjähti täysin ja seksuaaliset halut loppuivat kokonaan. Mulla on lääkettä vielä kaapissa, täytyypä aloittaa uudelleen. 

Spironolaktonillahan on siis samantyyppisiä hormonaalisia vaikutuksia kuin estrogeenilla, siksi se auttaa näihin hormonaalisiin iho- ja hiustenlähtöongelmiin osalla. Jollain vanhuksilla tukan oheneminen on niin monitekijäistä, että eihän sitä samaa vaikutusta toki heillä näe, jotka johonkin sydämen vajaatoimintaan lääkettä käyttävät. Jenkeissä on todella yleinen lääke hiustenlähtöön, PCOs:n ja akneen, Suomessa vasta nousussa. 

Vierailija
25/60 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden olen käyttänyt. Raskauksien ja imetyksien aikana oli tauolla ja raskaushormonit pitivät tukan kiiltävänä. Jostain syystä en nykyään siedä lääkettä niin hyvin kuin aiemmin (ennen 100mg,nyt 25mg). Tuntuu että tuo 25 on liian vähän eikä estä hiustenlähtöä. Mainio lääke kuitenkin. Ja ainoa joka auttaa.

Vierailija
26/60 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olitte spiroa käyttäneet, että tuloksia alkoi näkyä? Olen kohta 3kk käyttänyt ja hiuksia lähtee edelleen. Kuukauden käytön jälkeen hiistenlähtö runsastui ja niitä lähti kuukauden verran paljon. Nyt tasaantunut siihen mitä oli ennen lääkkeem aloitusta, mutta edelleen hiuksia lähtee liikaa.

Kuukautiset minulla tulee nyt 2 krt/kk. Kahden viikon välein kevyt vuoto. Onko muilla vastaavia oireita?

Vierailija
27/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tarinoita kaipaillaan!

Vierailija
28/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vaikutusta ollut. Lopetin vuoden syönnin jälkeen. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos olisi ollut auttaakseen, olisi auttanut puolessa vuodessa.

Samainen lääkäri diagnosoi sen miestyyppiseksi kaljuuntumiseksi. Diagnoosi tosin on virheellinen. Miestyyppisessä kaljuuntumisessa pään ympärille jää ns kranssi, minulta se kranssi tuntuu häviävän täydellisesti. Tämä oli ihotautilääkärin silmämääräiseen havainnointiin perustuva diagnoosi. Yleislääkäri diagnosoi samaisen stressiperäiseksi hiustenlähdöksi, eli telogen effluviumin krooniseksi muodoksi. Tiedä sitten... olisivat edes samaa mieltä. Pitäisköhän kolmas diagnoosi hakea jostain... ottaiskohan seuraavan vaikka radiologilta...

Vierailija
29/60 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia? Onko kellään spironolaktoni lisännyt virtsaamistiheyttä? Sehän on varsinaisesti diureetti.

Vierailija
30/60 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä kyllä sain akneen tätä, eikä se siihen auttanut, mutta tukka muuttui niin paksuksi ja upeaksi että syön sitä vieläkin. :)

Muistatkohan nyt oikein. Aknen hoitoa ei ole mainittu lääkkeen käyttöaiheissa.

Vierailija
31/60 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä kyllä sain akneen tätä, eikä se siihen auttanut, mutta tukka muuttui niin paksuksi ja upeaksi että syön sitä vieläkin. :)

Muistatkohan nyt oikein. Aknen hoitoa ei ole mainittu lääkkeen käyttöaiheissa.

Kyllä tätä akneen määrätään, itse saanut pari kk sit reseptin. Auttaa siis hormonallisen aknen hoitoon, eli esim pcos sairastavien aknen hoidossa. Käytetään paljon maailmalla, Suomessa ei niin yleisessö käytössä vielä.

Vierailija
32/60 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi (tilapäisen) hiustenlähdön syy voi olla useat peräkkäiset antibiottikuurit, itsellä riittää nykyään jo yksi kuuri niin elimistö reagoi näin. Laihdutus voi myös vaikuttaa. En ole hakenut lääkäreiltä apuja, vaan huuhdellut hiuspohjaa haalealla nokkosteellä pesujen jälkeen ja pesujen välissä. 

Vierailija
33/60 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mullakin lääke käytössä hormonaaliseen ailahtelevaan lievähköön akneen (100mg/vrk). Hiuksiin kyllä vaikuttanut positiivisesti, tuuheutta tullut (mulla normaalit hiukset). Iho huomattavasti parempi, ajoittain ja pitkiä aikoja jopa lähes täydellinen, välillä sitten äityy leuan alue kukkimaan, mutta mitään kovin isoja ja tulehtuneita finnejä ei enää tule. Harmillisesti saanut kuukautiset tulemaan vaan aika usein kahden viikon välein, tosi rasittavaa!

Vierailija
34/60 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua.

Millä annoksella olette syöneet spironolaktonia? Onko auttanut?

Olen itse syönyt nyt kuukauden. Ensin 12.5mg päivässä, sitten nostin 20mg.

Rasvoittuvuudessa (kasvojen iho, päänahka) en huomaa vielä mitään eroa. Finnejä tulee vähän vähemmän. Minulla "tavallinen" tai lievähkö akne, mutta talintuotanto eli juuri rasvoittuvuus runsasta.

Ihotautilääkäri ehdotti myös, että spinon sijasta voisin aloittaa roaccutanin pienellä annostuksella ja syödä sitä normaalia pidempään. Mutta roaa varten täytyy olla tuplaehkäisy ja meillä käytössä tällä hetkellä vain kumi. Ei huvittaisi aloittaa hormonaalista "vain" tuon takia🤔 siihen on syynsä miksi olen hormonit lopettanut. Kuparikieukka myös poissuljettu.

Vierailija
35/60 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin muistaakseni 100 mg,/vrk kahden viikon ajan ennen kuukautisia pms-onhelmiin. Olen siis yrittänyt raskautta, ollut raskaana ja nyt imetän, niin käyttö ei ole ihan tuoreessa muistissa. Spironolaktoni joka tapauksessa paransi ihon, poisti liian rasvoittumisen hiuksista, tuuheutti hiukset normaaleiksi, vähensi ärtyisyyttä ja turvotusta merkittävästi.

Vierailija
36/60 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelisen viikkoa olen syönyt spironolaktonia. Ensin 50mg, nyt 100mg. Hiustenlähtöni on selkeää androgeneettistä laatua. Hiuslaatu mennyt, varsinkin edestä ja ohimoilta, tooo...si ohueksi ja tukkaa lähtenyt ihan hirveästi muutaman vuoden aikana (suurin piirtein puolet on jäljellä alkuperäisestä). Päänahka kuultaa hiusten ohkaisuuden takia edestä. Minulla edes 100mg annos ei vaikuta tuottavan sivuvaikutuksia. Ehkä himppusen enemmän pissattelee. Hiusten rasvoittuminen tuntuu nyt jo hieman asettuneen. Muuta en ole huomannut. Tuloksiahan saa sitten vielä joitakin kuukausia varmasti odotella. Toivon parasta, sen verran karmeaksi on tukka mennyt. Ikää 45v.

Vierailija
37/60 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 kk käyttänyt spironolaktonia. Hiustenlähtö selkeästi vähentynyt ja eivät enää rasvoittu niin kuin ennen. PMS:n liittyvät mielialaoireet ja voimakas turvotus helpottaneet huomattavasti. Sivuoireita ei ole tullut. Toivottavasti uusia hiuksia alkaa kasvaa.

Vierailija
38/60 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa tähän kommenttiini. Eli nyt takana puolisen vuotta spironolaktonin syömistä hiustenlähtöön. Hiustenlähtö loppunut kokonaan, tukkaa kasvanut reilusti takaisin, päänahan rasvoittuminen loppunut, iho parhaassa kunnossa koskaan. Ei sivuvaikutuksia pientä ihon kuivumista lukuunottamatta. Edullinen lääke.

Suosittelen ehdottomasti!

Vierailija
39/60 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolliseen uuteen hiustenkasvuun otti useamman kuukauden, mutta nyt itselläni ainakin puskee uutta oikein kunnolla. Kuuria takana puoli vuotta.

Vierailija
40/60 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän vanhan ketjun ja ajattelin nyt nostella, jos jollain olisi samoja kokemuksia.

Olen käyttänyt itse Spironolaktonia n. 2 v. Sitä määrättiin juurikin voimakkaaseen hiustenlähtöön ja se onkin vähentänyt hiustenlähtöä huomattavasti. Ensimmäiset pari kuukautta näytti siltä että hiusten tippuminen vain jatkuu, mutta sen jälkeen tilanne parani huomattavasti.

Ainoa haittavaikutus mistä olen kärsinyt on järjetön hikoilu. Heti kun rasitan itseäni vähänkään (esim. kävelen korttelin ympäri) alkaa järjetön kasvo- ja kainalohikoilu. Ja se ei ole mitään pientä, vaan hiki ihan valuu. Esimerkiksi asunnon imurointi aiheuttaa samanlaisen hikoilun kuin olisin ollut puusavottaa auringonpaisteella tekemässä viimeiset kaksi tuntia. Liikkeestä palautuminen kestää rasituksesta riippuen 15 min- 1 h. Enkä todellakaan ole mikään rapakuntoinen, vaan normaalisti liikkuva ja siksi tämä onkin niin outoa. Poissuljettu on jo vaihdevuodet, ferritiinivajaus sekä kilpirauhanen.

Lääkärin kanssa olemme pohtineet minoksidiilin käyttöä spiron rinnalla, mutta mietityttää miten nuo oireet tuosta vielä villiintyisivät.