Spironolaktoni
Ihotautilääkäri määräsi tätä minulle diffuusiin hiustenlähtöön. Eli hänen mielestään hiuksia lähtenyt kauttaaltaan, mutta ohimoilla tuo näkyy eniten. Päälaella tukka vielä paksu, joten ei pitänyt tyypillisenä naistyyppisenä kaljuuntumisena. Kuulemma osa kuitenkin hyötyy spirosta myös diffuusissa hiustenlähdössä. Verikokeissa kaikki ok (kilppari, rautavarastot).
Aloitin nyt lääkkeen viikko sitten, ja pelottaa, että lääke vain pahentaa hiustenlähtöä. Vaikka se olisi vain väliaikaista, niin ponnari jo niin ohut, ettei olisi ollenkaan enää varaa menettää tukkaa.
Miten teillä spiro vaikutti? Tuliko alkuun sulkasatoa vai menikö kaikki ok? Jos hiuksia alkuun lähti, niin kestikö kauan? Lääkäri sanoi, ettei tämän pitäisi lisätä hiustenlähtöä. On paljon määrännyt lääkettä, eikä kukaan ole vielä hänelle ilmoittanut että olisi. Sivuoireena tuo on listattu, mutta äärimmäisen harvinaisena. Ja sekin kuulemma kiistanalaista, johtuuko hiustenlähtö juuri spirosta vai onko tämä oire vain ajallisesti sattunut samanaikaisesti lääkkeen käytön kanssa.
Itse en osaa tarkkailla paheneeko hiustenlähtö. On ollut jonkinasteisena jo pari vuotta, ja henkisesti niin raskas asia, etten enää kyttäile paljonko hiuksia jää harjaan. Joskus alkuun laskin päivittäin hiukset harjasta, ja meinasin tulla ihan hulluksi. Siksi en tätä enää tee vaan enemmänkin tarkkailen näyttääkö tukka ohuemmalta.
Hiustenlähtö on niin rankka asia minulle, että olen siitä masentunut. Sain psykiatrilta masennuslääkkeet, mutta en nyt uskalla aloittaa niitä ihan päällekkäin spiron kanssa, vaan odottelen, että spiron pahimmat aloitusoireet menevät pois. Tähän mennessä lähinnä väsymystä on tullut.
Kommentit (60)
Hiki-Hillevi kirjoitti:
Ihanaa, etten olekaan ainut joka kärsii tuosta hikoilusta! Lääkärikin jo sanoi, ettei tämä älytön hikoilu voi mitenkään johtua Spironolaktonista. Ettei ole koskaan kuullut kenenkään valittavan samaa. Eikä missään sivuhaittaluettelossakaan ole mitään mainintaa hikoilusta.
No nyt voit nostaa tämän esiin seuraavalla lääkärikäynnillä. Minulle myös lääkäri sanoi, ettei usko tämän johtuvan spirosta. Vaikka se toimiikin nesteenpoistajana, niin ei kuulemma aiheuta mitään tämänkaltaista hikoilua. Mutta enpä oikein keksi, mistä muustakaan? Todella kiusallista kun naama helottaa ja valuu hikeä ja sen lisäksi vielä mietit koko ajan, että miten pahasti se hiki haisee toisten nenään :(
Vierailija kirjoitti:
Minäkin syön sitä hiustenlähtöön. Yli puoli vuotta syönyt, ei vaikutusta.... :(
Annostus pitäisi olla yli 100 mg hiuksille. Sen kanssa nykyään suositellaan heti samaan aikaan alkamaan rogaine 5 myös naiset.
Hakekaa heti apua ennenkuin kaikki on irronneet, ei mitään poppa-aineita tai itseoppineita hiusagentteja!
No tästäkö tämä mun hikoilu johtuukin! Oon miettinyt, että mikä on tullut. Vaihdevuodetko alkaneet hikoiluttaa ilman kuumia aaltoja. Minulla on käytössä vain 25mg ja ajattelin kysyä lääkäriltä pitäisikö annosta nostaa, mutta en kyllä suurempaa hikoilua kestä. Tämäkin annos on auttanut hiusten lähtöön. Sulkasato on helpottanut huomattavasti.
Hiki-Hillevi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin tämän vanhan ketjun ja ajattelin nyt nostella, jos jollain olisi samoja kokemuksia.
Olen käyttänyt itse Spironolaktonia n. 2 v. Sitä määrättiin juurikin voimakkaaseen hiustenlähtöön ja se onkin vähentänyt hiustenlähtöä huomattavasti. Ensimmäiset pari kuukautta näytti siltä että hiusten tippuminen vain jatkuu, mutta sen jälkeen tilanne parani huomattavasti.
Ainoa haittavaikutus mistä olen kärsinyt on järjetön hikoilu. Heti kun rasitan itseäni vähänkään (esim. kävelen korttelin ympäri) alkaa järjetön kasvo- ja kainalohikoilu. Ja se ei ole mitään pientä, vaan hiki ihan valuu. Esimerkiksi asunnon imurointi aiheuttaa samanlaisen hikoilun kuin olisin ollut puusavottaa auringonpaisteella tekemässä viimeiset kaksi tuntia. Liikkeestä palautuminen kestää rasituksesta riippuen 15 min- 1 h. Enkä todellakaan ole mikään rapakuntoinen, vaan normaalisti liikkuva ja siksi tämä onkin niin outoa. Poissuljettu on jo vaihdevuodet, ferritiinivajaus sekä kilpirauhanen.
Lääkärin kanssa olemme pohtineet minoksidiilin käyttöä spiron rinnalla, mutta mietityttää miten nuo oireet tuosta vielä villiintyisivät.
Ihanaa, etten olekaan ainut joka kärsii tuosta hikoilusta! Lääkärikin jo sanoi, ettei tämä älytön hikoilu voi mitenkään johtua Spironolaktonista. Ettei ole koskaan kuullut kenenkään valittavan samaa. Eikä missään sivuhaittaluettelossakaan ole mitään mainintaa hikoilusta.
Mutta itselläni siis tismalleen samaa ongelmaa kuin sinulla: kokovartalohiki puskee pintaan heti kun jotain fyysistä tekee. Ja liikkeestä/hikoilusta palautuminen kestää todella pitkään. Ennen sain lenkkeilystä energiaa kotitöihin, nykyään pitää lenkin jälkeen huilia ja ottaa viileä suihku.
Normaalisti, eli ilman spironolaktonia, minulle ei edes nouse yhtään hikeä iholle, vaikka kuinka rehkisin.Olen syönyt lääkettä noin 8kk ajan, 100mg päivässä.
PCOS-oireisiin ja erityisesti hiustenlähtöön & hirsutismiin se määrättiin,
ja se onkin auttanut jonkin verran, mutta usein mietin lääkkeen lopettamista - noiden hikihaittojen vuoksi.Jaksamisia hikihaittojen kanssa ja
Kiitos kun jaoit kokemuksesi!
Luulin jo oikeasti kuvittelevani nämä oireet,
kun ei kerta lääkärikään uskonut niiden spirosta johtuvan.
Ehkä se on korjannut kehossasi jotain, koska terveen ihmisen kuuluu hikoilla rehkiessä ja treenissä. Minullakin oli hiki kateissa vuosia ja eri lääkitys palautti sen. Nyt keho on taas normaali ja suihkua tarvitsee useammin.
Hienoa! Kertokaa myös käyttämä ne määrä ja ikänne niin muut voivat hyötyä.
Miten spironolaktoni raskauden kanssa? Pitääkö lopettaa jo yritys vaiheessa vai riittääkö lopetus kun plussaa? Yrityskin kun voi kestää pidempäänhiustenlähtöön syön itse.
Äh unohtu piste tosta välistä jostain syystä eli siis kun yritys voi kestää vaikka vuodenkin. Ja syön itse siis hiustenlähtöön spiroa.
Ja se annostus olisi kiva tietää näissä kokemuksissa.
Sain juuri ihotautilääkäriltä reseptin ja annostukseksi 50mg. Hiukan epäilyttää, onko niin pienestä annoksesta mitään iloa.
Vierailija kirjoitti:
Spiro laskee verenpainetta ja pitää hiukset puhtaina. Minulla hiustenlähdön hoitoon ei yksinään riitä, vaan tarvitaan myös Rogainea. Spiroannostus on tällä hetkellä 100mg/päivä. Yksi spiron sivuoireista on impotenssi, jonka takia olen ajatellut lopettaa, jos tämä johtuisi siitä.
Nainen 53 v.
Täydellinen seksuaalinen haluttomuus mullakin Spirosta, verenpaineeseen ei apua. Annostus tuplattiin ja viikon sisään jännää onko paineet laskeneet. Tekis mieli kyllä lopettaa kun tunnen itseni nii tylsäksi, en olisi uskonut että seksi on mulle niin tärkeä. Olis kiva kun tekis mieli!
Olipa hyvä kun löysin tämän ketjun. Olen syönyt spironoa annoksella 50mg ja todellakin vaivaa tuo järjetön hikoilu. Hiki myös haisee todella voimakkaasti. Jännä ettei missään sivuvaikutusluetteloissa kerrota hikoilusta mitään.
Nostanpa ketjua! Tutkin juuri tätä lääkettä ja hyötyvaikutukset kuulostaa ihan taivaalta (pms oireiden vähentyminen, hiusten palautuminen tuuheammaksi, rasvoittumisen vähentyminen ja ennen kaikkea aknen parantuminen), mutta taas seksuaalisten halujen katoaminen ja liikahikoilu ei kuulosta hyvältä. Kuinkahan yleisiä nuo haittavaikutukset ovat?
Vierailija kirjoitti:
Nostanpa ketjua! Tutkin juuri tätä lääkettä ja hyötyvaikutukset kuulostaa ihan taivaalta (pms oireiden vähentyminen, hiusten palautuminen tuuheammaksi, rasvoittumisen vähentyminen ja ennen kaikkea aknen parantuminen), mutta taas seksuaalisten halujen katoaminen ja liikahikoilu ei kuulosta hyvältä. Kuinkahan yleisiä nuo haittavaikutukset ovat?
Haluttomuus ja hikoilu voi johtua esi/menopaussista. Hormonikorvaushoidosta saa niihin apua. En lopettaisi lääkkeitä neuvottelematta lääkärin kanssa. Spironolactonea olen käyttänyt finniongelmaan, ja se on siihen toiminut. Hiuksia lähtee otsalta ja ohimoilta Spironolactone-hoidosta huolimatta. Tilanne voisi olla pahempi ilman soiroa. Pco taustalla.
Hei, tulitko aloittaneeksi lääkettä? Minä sain just reseptin ja pitäisi vain hakea. Hiukset on kärsineet vuosien aikana uudesta lääkityksestä, stressistä, leikkauksesta ja minipillereiden lopetuksesta. Silti lääkäri väläytti androgeenisen alopecian joten no, testataan tätä spironolaktonea.. harmittaa kyllä jos tätä nyt sitten syödäänkään kuinkahan kauan?
Hei, sama juttu, resepti odottaa hakemista. Minkälaisella annostuksella määrättiin? Minulle 25mg ja jos nostan 75mg/vrk niin nta arvot otettava. Minkälaisella välillä sinulle ohjeistettiin labroja? Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Hei, sama juttu, resepti odottaa hakemista. Minkälaisella annostuksella määrättiin? Minulle 25mg ja jos nostan 75mg/vrk niin nta arvot otettava. Minkälaisella välillä sinulle ohjeistettiin labroja? Tsemppiä!
Aloitin noin 1,5 kk sitten 25 mg, josta kahden viikon päästä nostin 50 mg. Kuukauden jälkeen otettiin labrat, ja maksimiannos on 100 mg. Olen pysytellyt nyt tuossa viidessäkympissä.
Itse mietin myös spironolaktonin aloitusta, mutta mietityttää hyperkalemian riski, josta lääkäri varoitti. Tämän takia kaliumarvoja olisi seurattava, eli ennen aloitusta käytävä verikokeissa, lääkkeen aloituksen jälkeen kuukauden päästä, ja sen jälkeen säännöllisesti 1-2 krt vuodessa. Kaliumarvojen kohoamisesta voi seurata rytmihäiriöitä ja pahimmillaan jopa sydämenpysähdys.
Onko kellään spironolaktonin käyttistä ilmennyt kohonneita kaliumarvoja?
Lääkäri suositteli että kokeilisin ensi minoksidiilillä (Rogaine), mutta lääke on aika kallis verrattuna spironolaktoniin. Sain reseptit molempiin.
Nostetaanpa tätä. Onko kukaan saanut terkkarista näitä reseptejä? Yksityisillä hinnat sitä luokkaa että en tiedä pystyykö. 20 minuutin käynti lähemmäs pari sataa euroa ja entäs jos pitäisi jossain labroissa vielä käydä ensin? Joutuuko sitten varaamaan uuden käynnin ja taas maksamaan tuon pari sataa?
Neuvokaa kokeneemmat. En haluaisi noita Rogaine-tyylisiä mömmöjä aloittaa ennen kuin tämä on kokeiltu, kun ne kuulemma auttavat vain sen aikaa kun niitä käyttää.
Tuli tuosta hikoilusta mieleen että eikö lääkkeissä ole se että voi ilmoittaa sivuvaikutuksista? Jos tarpeeksi moni ilmoittaa niin tuleeko se sitten siihen sivuvaikutuslistaan?
Mutta itselläni siis tismalleen samaa ongelmaa kuin sinulla: kokovartalohiki puskee pintaan heti kun jotain fyysistä tekee. Ja liikkeestä/hikoilusta palautuminen kestää todella pitkään. Ennen sain lenkkeilystä energiaa kotitöihin, nykyään pitää lenkin jälkeen huilia ja ottaa viileä suihku.
Normaalisti, eli ilman spironolaktonia, minulle ei edes nouse yhtään hikeä iholle, vaikka kuinka rehkisin.
Olen syönyt lääkettä noin 8kk ajan, 100mg päivässä.
PCOS-oireisiin ja erityisesti hiustenlähtöön & hirsutismiin se määrättiin,
ja se onkin auttanut jonkin verran, mutta usein mietin lääkkeen lopettamista - noiden hikihaittojen vuoksi.
Jaksamisia hikihaittojen kanssa ja
Kiitos kun jaoit kokemuksesi!
Luulin jo oikeasti kuvittelevani nämä oireet,
kun ei kerta lääkärikään uskonut niiden spirosta johtuvan.