Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?

Vierailija
24.02.2024 |

Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?

Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle". 

Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin. 

Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?

Mä annan esimerkin:

Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku. 

Tää on se ongelma. 

Kommentit (367)

Vierailija
1/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep

Vierailija
2/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole varmaan koskaan ollut masentunut, kun et tunnu tietävän millaista on olla vaikeasti masentunut. Pahimmillaan se on sitä, että aamulla herää vaikkei haluaisi, koko päivän päässä pyörii se, että miten ja missä tapan itseni ja viimeinen ajatus illalla on toive, siitä, ettei herää aamulla. Kannatteleppa siinä sitten itseäsi.

Eikä se liikunta ole masennukseen mikään lääke, ei se vaan toimi juuri kellään. Esim. minulla siitä ei ollut mitään hyötyä. Ravinnon osalta kukaan ei ole vielä osannut kertoa, mikä on se ruokavalio, jolla masennus paranee. Aloitan sen heti maanantaina kun vaan kerrotte mikä se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä se jaksat syytää näitä masennustarinoita ja mukamas-ohjeita tänne yhtenään. Jokin ongelma sullakin on. Mee vaikka lenkille ja syö vihanneksia, kyllä se siitä helpottaa.

Vierailija
4/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen elää tyylillään. Itse olen poistanut kaikki valittajat sun muut mieltervongelmaiset elämästäni. On paljon helpompaa elämistä, kun ei tartte kuunnella kenenkään negatiivisuutta aivan kaikesta. Se negatiivisuus tarttuu. Mua vtutti kaikki asiat aina, kun kuunteli päivästä toiseen eri ihmisen vinkumista. Sitten riitti. Nyt voin hyvin.

Vierailija
5/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä. Kun on menettänyt vaikka läheisen, niin ei siinä lenkille menot auta. Jokainen hoitaa suruaan parhaaksi näkemällään tavalla. Ei se tarkoita, että popsisi automaattisesti pelkkiä lääkkeitä. 

Vierailija
6/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole varmaan koskaan ollut masentunut, kun et tunnu tietävän millaista on olla vaikeasti masentunut. Pahimmillaan se on sitä, että aamulla herää vaikkei haluaisi, koko päivän päässä pyörii se, että miten ja missä tapan itseni ja viimeinen ajatus illalla on toive, siitä, ettei herää aamulla. Kannatteleppa siinä sitten itseäsi.

Eikä se liikunta ole masennukseen mikään lääke, ei se vaan toimi juuri kellään. Esim. minulla siitä ei ollut mitään hyötyä. Ravinnon osalta kukaan ei ole vielä osannut kertoa, mikä on se ruokavalio, jolla masennus paranee. Aloitan sen heti maanantaina kun vaan kerrotte mikä se on.

No psykiatrien mukaan, ihan tohtorien, liikunta auttaa ja ennalta ehkäisee masennusta. Mutta sinäpä se paremmin tiedät, mikä tehoaa vaikka tutkimukset on tehty tuhansien ihmisten mukaan .

Vierailija
7/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No psykiatrien mukaan, ihan tohtorien, liikunta auttaa ja ennalta ehkäisee masennusta. Mutta sinäpä se paremmin tiedät, mikä tehoaa vaikka tutkimukset on tehty tuhansien ihmisten mukaan .

No jos se toimii, niin miksi ei auttanut minulla? 5-6 kertaa viikossa puolentoista tunnin lenkki. Ei mitään hyötyä, joutui ostamaan pienillä tuloilla uudet kengätkin kun vanhat kului lenkeillä pohjasta puhki. Kerro miksei se toiminut? Tein tuota yli kaksi vuotta.

Vierailija
8/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen elää tyylillään. Itse olen poistanut kaikki valittajat sun muut mieltervongelmaiset elämästäni. On paljon helpompaa elämistä, kun ei tartte kuunnella kenenkään negatiivisuutta aivan kaikesta. Se negatiivisuus tarttuu. Mua vtutti kaikki asiat aina, kun kuunteli päivästä toiseen eri ihmisen vinkumista. Sitten riitti. Nyt voin hyvin.

Itse olet pahin vinkuja ja valittaja. Mene muualle ulisemaan, ei sua kukaan viitsi kuunnella.

Vierailija
9/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollekin

Vierailija
10/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva. Ennalta voisi myös ehkäistä kiusaajien, hyväksikäyttäjien ja muiden sekopäiden toimintaa normaalien ihmisten keskuudessa. Olisi vähemmän ahdistuneita ja masentuneita.

Vierailija
11/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan tutkimusten mukaan tuo liikunta auttaa myös tylsyyteen. Eli jos säkin liikkuisit ja ulkoilisit niin sulla ei olisi tarvetta purkaa tylsistymistäsi keskustelupalstoilla viisasta leikkien. Ihan oikeesti.

Vierailija
12/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalinen uhrihierarkiastatus on kovaa valuuttaa. Mulle ei saa sanoa, eikä mun tarvi tehdä mitään, koska olen patriarkaaisen paskayhteiskunnan uhri.

Vierailija
13/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu ja oma-aloitteisuus, varsinkaan ajattelu eivät ole tätä päivää.

Vierailija
14/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi kumoaa mielialalääkkeiden vaikutusta, vaikka sitä joisikin ns sivistyneesti ruoan kanssa. Jos olet lääkityksellä niin älä koske viinaan.

Myöskin ne jotka kärsii paniikkihäiriöstä ja ahdistuksesta: Kahvi ja rööki pois. Kummatkin edesauttaa paniikkia ja pahentaa oireita. Et tule koskaan koskaan pääsemään noista eroon jos käytät kofeiiniakin.

Vierailija
15/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi kumoaa mielialalääkkeiden vaikutusta, vaikka sitä joisikin ns sivistyneesti ruoan kanssa. Jos olet lääkityksellä niin älä koske viinaan.

Myöskin ne jotka kärsii paniikkihäiriöstä ja ahdistuksesta: Kahvi ja rööki pois. Kummatkin edesauttaa paniikkia ja pahentaa oireita. Et tule koskaan koskaan pääsemään noista eroon jos käytät kofeiiniakin.

Lopetin tupakoinnin ja ihmettelin kun olo oli niin rauhallinen ja en saanut paniikkia niissä tilanteissa missä yleensä. Sitten kun sorruin tupakkaan niin osasin yhdistää asian, oireet tuli takaisin.

Miksi lääkärit ei tästä puhunut? Ei mitään puhetta siitä että tupakka voi aiheuttaa ahdistuneisuutta. Pilleri käteen ja puhuttiin jostain aivokemioista. Ei myöskään sanottu kahvista mitään. Viinasta kyllä mainittiin että kohtuudella ettei mene muisti jos syö SSRI lääkkeitä.

Vierailija
16/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joukko tietämättömiä mätkii toisiaan ennakkoluuloillaan ei oikein vastaa käsitystä keskustelusta, jota sivistynyt ihminen jaksaisi käydä.

Vierailija
17/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ita itteäs niskasta kiinni, Ap, ja kysy asiaa siskoltasi?

Vierailija
18/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ita itteäs niskasta kiinni, Ap, ja kysy asiaa siskoltasi?

Mulla oli samanlainen kaveri ku ap lla. Kun kysyin miksi ei muuta päihde ja ruokatottumuksiaan niin vastasi että pitää elämässä olla nautintoja

Eli mieluummin ryyppää ja vetää roskaruokaa kuin paranee

Vierailija
19/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traumojen työstäminen poisti paniikkikohtaukset. Alkoholia en käyttänyt, enkä tupakoinut.

Rööki, alkoholi ja kahvi pois sopii varmaan  joihinkin tapauksiin. Monimutkaisiin ongelmiin ei kuitenkaan  ole yksinkertaisia ratkaisuja.

Vierailija
20/367 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traumojen työstäminen poisti paniikkikohtaukset. Alkoholia en käyttänyt, enkä tupakoinut.

Rööki, alkoholi ja kahvi pois sopii varmaan  joihinkin tapauksiin. Monimutkaisiin ongelmiin ei kuitenkaan  ole yksinkertaisia ratkaisuja.

Mutta monella ei ole kyse monimutkaisesta ongelmasta ja jos ei edes yritä niin onhan se turhauttavaa kun yleensä henkilö vielä itse valittaa kun olo ei parane ja jatkaa itsensä tuhoamista nautintoaineilla mihin kahvikin kuuluu 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän