Miksi harva laihduttaa, vaikka lihavuus on vienyt terveyden?
On närästystä, diabetesta, nivel- ja selkävaivoja, verenpainetta. Nämä vaivat mitä todennäköisimmin helpottaisivat, jos ihmiset laihduttaisivat. Mutta harva laihduttaa. Miksi edes oma terveys ei saa ryhtymään toimeen?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Juuri ole artikkeli jossakin tutkimuksesta jossa oli seurattu jonkun amerikkalaisen painonpudotusohjelman voittajia. Koko ohjelman historian eniten pudottaneella miehellä aineenvaihdunta hidastui huomattavasti. Seurannassa huomattiin myös, että aineenvaihdunta pysyi hitaana useita vuosia, jopa pysyvän oloisesti. Todettiin että keho taistelee kaikin voimin saadakseen takaisin menetetyn painon. Muistaakseni tieteen kuvalehdessä oli tämä artikkeli, ainakin netissä, en vaan nyt sitä löytänyt..
T: Normaalipainoinen
Kuulosti mielenkiintoiselta joten piti vähän googlata. Kiitoksia vinkistä.
http://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html…
Ehkä toi on suomennettuna jossakin netissäkin.
Eläintuottee ja kovat rasvat (mm öljy) pois ja enemmän hiilareita varsinkin hedelmiä ja paljon vettä. :)
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkki tutkimuksesta kertovaan artikkeliin
http://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html…
T. 33
Ja tässä linkki artikkeliin, jonka kirjoittaja sentään ymmärtääkin tutkimuksesta jotakin, toisin kuin tuo nytimes-artikkelin kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorien laskeminen toimii 100% varmasti sekä painon laskemiseen että nostamiseen, mutta se tietysti edellyttää että ne lasketaan joka päivä vuodesta toiseen. Ja sitä harva viitsii tehdä, kun aikaa kuluu useita minuutteja päivässä.
Ei kukaan jaksa laskea kaloreita joka päivä, joten ei homma noin toimi. Toimiviakin keinoja on, miksi tyytyä huonoon vaihtoehtoon?
Päivittäisen energiansaantinsa laskeminen vie ehkä n. minuuttin, kun siihen harjaantuu.
Ja toimii 100% laihdutettaessa, lihotettaessa ja ylläpidettäessä painoa.
Mutta niin, kenellä sitä nyt olisi kokonainen minuutti mokomaan uhrata päivittäin...
Miksi uhrata edes sitä minuuttia turhaan hommaan?
Suomessa n. 2/3-osaa miehistä ja puolet naisista ovat sellaisia, joille tuo minuutti olisi oikein hyvin käytettyä aikaa.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa on käsitelty tälläkin palstalla monta kertaa. Laihduttaneen aineenvaihdunta hidastuu. Mitä useammin laihdutat, sitä hitaamman aineenvaihdunnan saat.
Minä painan 92 kiloa ja lihon jos syön yli 1200 kcal vuorokaudessa. Olen laihduttanut viimeiset 16 vuotta ja vain lihonut entistä lihavimmaksi. Ensimmäisellä kuurillani minulla oli bmi 25 ja lääkäri moitti sitä. Siitä alkoi laihdutuskierre.
En syö laihdutuskuurienkaan välillä herkkuja. Nytkin olisi nälkä mutta en jaksa mennä syömään koska haluan pestä hampaat ja mennä nukkumaan.
Totta kai laihduttanut kuluttaa vähemmän energiaa, onhan hän nyt pienempi yksilö? So what?
Merirosvonaurun pärskäytin tälle väittämälle "Minä painan 92 kiloa ja lihon jos syön yli 1200 kcal vuorokaudessa".
Pelkkä lepoaineenvaihduntasi on 100% varmuudella korkeampi kuin 1200 kcal/vrk.
Pyhällä hengelläkö 92 kiloinen ruhosi pysyy 37-asteisena ja sydämesi pumppaa jatkuvasti verta? Puhumattakaan kehon muista energiaa vaativista prosesseista kuten lihasten proteiinikierto, aivotoiminta, muiden sisäelimien toiminta jne.
Mitäpä jos opettelisit laskemaan ne kalorit oikein ja heittäisit tuon itsepetoksen huut kuuseen?
En ole henkilö jolle vastasit, mutta mulle on ihan sairaalan ravitsemusterapeutti sanonut, että jojoilu on muuttanut aineenvaihduntaani niin, että tuskin voin enää koskaan syödä yli 1500 kcal vuorokaudessa lihomatta.
Vierailija kirjoitti:
Eläintuottee ja kovat rasvat (mm öljy) pois ja enemmän hiilareita varsinkin hedelmiä ja paljon vettä. :)
Minä tykkään välillä ottaa kaloreita oliiviöljyshoteista jos ei ole nälkä. Muistaakseni jopa thl suosittelee että kolmannes energiasta tulisi rasvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri ole artikkeli jossakin tutkimuksesta jossa oli seurattu jonkun amerikkalaisen painonpudotusohjelman voittajia. Koko ohjelman historian eniten pudottaneella miehellä aineenvaihdunta hidastui huomattavasti. Seurannassa huomattiin myös, että aineenvaihdunta pysyi hitaana useita vuosia, jopa pysyvän oloisesti. Todettiin että keho taistelee kaikin voimin saadakseen takaisin menetetyn painon. Muistaakseni tieteen kuvalehdessä oli tämä artikkeli, ainakin netissä, en vaan nyt sitä löytänyt..
Kyllä tuossa varmasti perää on. Olen itse normaalipainoinen laihdutettuani 20kg, mutta ei tässä normaalipainossa pitäisi olla näin vaikea pysyä. Urheilen kun hullu, mutta keväällä pidin treeneistä taukoa pari kuukautta ja samantien paino pomppasi viisi kiloa. Enkä todellakaan syönyt mitenkään ylenmäärin omaan kokooni nähden. Joku ehkä 2.5k kcal joka ei 90kg puoli-fyysistä työtä tekevälle miehelle ole paljoa.
En osaa selittää mistä se johtuu. Mutta ilmeisesti tässä syödään pikkulasten annoksia ainakin seuraavat vuodet ja tarkkaillaan vaakaa.
Itsensä lihottaneen ja sitten laihduttaneen normaalipainoisen yksilön ja aina normaalipainoisena pysytelleen yksilön välinen ero perusaineenvaihdunnassa ei ole järin suuri, ehkä n. 100-200 kcal / vrk. Ja ero tasoittuu ajan saatossa. Jatkat vain samaan malliin ja hyvä tulee.
Tästä on olemassa useampia tutkimuksia. Tuo Biggest Loser tutkimus on täysin poikkeava tapaus tutkimusten joukossa, ja kannattaa ohittaa olankohautuksella jos et nyt itse satu olemaan 200-kiloinen mörssäri, joka suunnittelee osallistuvansa kyseiseen kilpailuun. Sitten se saattaa olla relevantti.
Sanoisin mutuna, että suurin osa lihavista laihduttaa koko ajan ja epäonnistuu koko ajan tai onnistuu hetkellisesti ja lihoo uudelleen. Itselläni oli näin lähes 40 vuotta, nyt olen ollut pari vuotta normipainossa. Sain psyyken kuntoon, sehän siinä oli minulle todellinen painon normalisoitumisen este. Aivoissa täytyy loksahdella palaset paikoilleen, muuten ei oikein voi muuttaa painoaan ja elintapojaan pysyvästi.
Ei siis tullut minulla mitään siitä Olen kelvoton, pakko laihduttaa-meiningistä, vaan aloin laihtua kun sain itsesyytökset ja itseeni kohdistuvan rakkaudettomuuden korjattua VALTAVALLA henkisellä työllä (lähes 10 vuoden terapia) ja sen jälkeen minun oli mahdollista alkaa hakea keskitietä liikunnan ja ravinnon suhteen.
Kun näet huomattava ylipainoisen ihmisen, koeta sen sijaan että ajattelet: "ällöttävä ja laiska ahmatti", ajatella: "tuon ihmisen psyyke ei ole kunnossa, toivottavasti hän löytää elämässään tasapainon".
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh!!
Itse laihduin lievästä ylipainosta,( BMI nyt 22, 9 ja lihasta löytyy näkyvästi ) kun aloitin rankan kuntosalitreenaamisen. Syön paljon proteiineja ja rasvaa suht reilusti, ne pitää nälän hyvin poissa, hiilareita kohtuullisesti ja harvakseltaan herkuttelen. Toimii, eikä tartte kaloreita kyttäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorien laskeminen toimii 100% varmasti sekä painon laskemiseen että nostamiseen, mutta se tietysti edellyttää että ne lasketaan joka päivä vuodesta toiseen. Ja sitä harva viitsii tehdä, kun aikaa kuluu useita minuutteja päivässä.
Ei kukaan jaksa laskea kaloreita joka päivä, joten ei homma noin toimi. Toimiviakin keinoja on, miksi tyytyä huonoon vaihtoehtoon?
Päivittäisen energiansaantinsa laskeminen vie ehkä n. minuuttin, kun siihen harjaantuu.
Ja toimii 100% laihdutettaessa, lihotettaessa ja ylläpidettäessä painoa.
Mutta niin, kenellä sitä nyt olisi kokonainen minuutti mokomaan uhrata päivittäin...
Miksi uhrata edes sitä minuuttia turhaan hommaan?
Suomessa n. 2/3-osaa miehistä ja puolet naisista ovat sellaisia, joille tuo minuutti olisi oikein hyvin käytettyä aikaa.
Siksi.
Kalorien laskeminen estää tehokkaasti itsensä pettämisen, kovaa faktaa eikä arvailuja. :D
Koska epäterveelliset elintavat on ainoa juttu, joka tuo mulle edes vähän nautintoa. Ei kauheasti kiinnosta kärvistellä terveellisesti eläen 80-vuotiaaksi, jos elämä on vitutusta päivästä toiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa on käsitelty tälläkin palstalla monta kertaa. Laihduttaneen aineenvaihdunta hidastuu. Mitä useammin laihdutat, sitä hitaamman aineenvaihdunnan saat.
Minä painan 92 kiloa ja lihon jos syön yli 1200 kcal vuorokaudessa. Olen laihduttanut viimeiset 16 vuotta ja vain lihonut entistä lihavimmaksi. Ensimmäisellä kuurillani minulla oli bmi 25 ja lääkäri moitti sitä. Siitä alkoi laihdutuskierre.
En syö laihdutuskuurienkaan välillä herkkuja. Nytkin olisi nälkä mutta en jaksa mennä syömään koska haluan pestä hampaat ja mennä nukkumaan.
Totta kai laihduttanut kuluttaa vähemmän energiaa, onhan hän nyt pienempi yksilö? So what?
Merirosvonaurun pärskäytin tälle väittämälle "Minä painan 92 kiloa ja lihon jos syön yli 1200 kcal vuorokaudessa".
Pyhällä hengelläkö 92 kiloinen ruhosi pysyy 37-asteisena ja sydämesi pumppaa jatkuvasti verta? Puhumattakaan kehon muista energiaa vaativista prosesseista kuten lihasten proteiinikierto, aivotoiminta, muiden sisäelimien toiminta jne.
Mitäpä jos opettelisit laskemaan ne kalorit oikein ja heittäisit tuon itsepetoksen huut kuuseen?
En ole henkilö jolle vastasit, mutta mulle on ihan sairaalan ravitsemusterapeutti sanonut, että jojoilu on muuttanut aineenvaihduntaani niin, että tuskin voin enää koskaan syödä yli 1500 kcal vuorokaudessa lihomatta.
No tuohan riippuu ihan aktiivisuuden määrästäsi, tiedätkös? Liikkumalla voit nostaa kulutuksesi 2000 kilokaloriin helposti. Tai vaikka 3000:een.
Ja mistä ihmeestä sairaalan ravitsemusterapeutti voisi tuon tietää ellei ole järjestänyt sinulle energiankulutusmittausta kalorimetrian avulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohan riippuu ihan aktiivisuuden määrästäsi, tiedätkös? Liikkumalla voit nostaa kulutuksesi 2000 kilokaloriin helposti. Tai vaikka 3000:een.
Ja mistä ihmeestä sairaalan ravitsemusterapeutti voisi tuon tietää ellei ole järjestänyt sinulle energiankulutusmittausta kalorimetrian avulla?
Liikkuminen voi tietty olla aika nihkeää, jos kulutus on pieni ja pitäisi liikkua paljon että saa edes 500kcal kulutettua joka päivä.
Valitettavasti AP on väärässä. Moni laiduttaa ja onnistuu siinä. Mutta ihannepainon ylläpitämisessä moni epäonnistuu. Ihan vaan ohiksena.
Minusta lihavana on todella loukkaavaa tämä uusi asenne että lihavat ovat tyhmiä ja psyykkeessä on vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa varmasti perää on. Olen itse normaalipainoinen laihdutettuani 20kg, mutta ei tässä normaalipainossa pitäisi olla näin vaikea pysyä. Urheilen kun hullu, mutta keväällä pidin treeneistä taukoa pari kuukautta ja samantien paino pomppasi viisi kiloa. Enkä todellakaan syönyt mitenkään ylenmäärin omaan kokooni nähden. Joku ehkä 2.5k kcal joka ei 90kg puoli-fyysistä työtä tekevälle miehelle ole paljoa.
En osaa selittää mistä se johtuu. Mutta ilmeisesti tässä syödään pikkulasten annoksia ainakin seuraavat vuodet ja tarkkaillaan vaakaa.
Itsensä lihottaneen ja sitten laihduttaneen normaalipainoisen yksilön ja aina normaalipainoisena pysytelleen yksilön välinen ero perusaineenvaihdunnassa ei ole järin suuri, ehkä n. 100-200 kcal / vrk. Ja ero tasoittuu ajan saatossa. Jatkat vain samaan malliin ja hyvä tulee.
Tästä on olemassa useampia tutkimuksia. Tuo Biggest Loser tutkimus on täysin poikkeava tapaus tutkimusten joukossa, ja kannattaa ohittaa olankohautuksella jos et nyt itse satu olemaan 200-kiloinen mörssäri, joka suunnittelee osallistuvansa kyseiseen kilpailuun. Sitten se saattaa olla relevantti.
Juu tottakai jatkan. Ei tässä sinänsä mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa ole. Enkä jaksa alkaa tappelemaan, että olisin joku poikkeus, koska ei mulla mitään dataa ole tallessa noilta kuukausilta. Totean vain, että yllättävän helposti lihoin. Noh ne kilot on lähtenyt aikoja sitten. Viime keväänä siis tapahtui tämä, ei nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi sairaalan ravitsemusterapeutilla on ilmeisesti ollut kristallipallokin käytössä, kun on osannut tulevaisuudenkin kulutuksen arvioida noin tarkasti...
Sana "diabetes" ei muuten edelleenkään ole synonyymi kakkostyypin diabetekselle.
Täähän on mielenkiintoista. Kun näet kadulla vaikkapa noin 100 kiloisen ihmisen, niin miten pystyt ihan "silmällä näkemään" ettei hän ole aiemmin painananut 110kg ja painonpudotus on menossa? Tajuat kai, että kukaan ei muutu 110 kiloisesta 60 kiloiseksi yhdessä yössä vaan siinä on pitkä prosessi välissä.
Voin sanoa, että on paskamaista kun olet juuri onnistunut pudottamaan 20kg ja sitten joku idiootti tulee selittämään miten sun pitäisi ruveta laihduttamaan.