Minkä onnettomuuden/rikoksen/järkyttävän uutisen...
Minkä onnettomuuden/rikoksen/järkyttävän uutisen muistat erityisen hyvin ja miksi?
Itselle on jäänyt mieleen WTC:n terrori-iskut v. 2001. Olin tuolloin sen verran nuori (11), etten ihan täysin ymmärtänyt, miten isosta asiasta oli kysymys. Moni asiahan muuttui noiden terrori-iskujen jälkeen.
Kommentit (54)
Kotimaisista henkirikoksista on jäänyt mieleen vuonna 2007 tapahtunut Nekalan surma. Neljä päänsä sekaisin vetänyttä jantteria tunkeutui täysin sattumanvaraisesti isän ja tämän aikuisen pojan asuntoon Tampereen Nekalassa, hakkasi ja silpoi kaksikon hengiltä ja sytytti heidän asuntonsa vielä palamaan lopuksi. Tapauksessa järkytti juuri sen raakuus ja mielipuolisuus. Tekijät olivat käyneet kolistelemassa myös muiden asuntojen ovilla mutta koska ainoastaan tämä pahaa-aavistamaton isä avasi oven, joutui hän poikineen uhriksi. Kesti monta vuotta ennen kuin edes pystyin lukemaan sanan "Nekala" ilman, että kurkkua alkoi samantien kuristaa. Niin syvät jäljet se jätti, vaikka en edes millään tapaa tuntenut näitä uhreja tai heidän omaisiaan.
Jakomäen pankkiryöstö: kymmenenvuotiaalle asian uutisointi oli aika rankkaa luettavaa.
Estonian uppoaminen. Sitä ei tahdo vieläkään tajuta...
Myyrmannin pommi-isku, olin silloin töissä ja osana suuronnettomuushälytysketjua.
Jokelan kouluampuminen: olin juuri lähtenyt töistä etuajassa ylitöiden takia, kun radioon soitti joku ja kertoi että Jokelassa ammutaan koululla. Silloinkin valmistauduin kääntymään ympäri ja palaamaan töihin mutta sillä kertaa suuronnettomuushälytystä ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jakomäen pankkiryöstö: kymmenenvuotiaalle asian uutisointi oli aika rankkaa luettavaa.
Estonian uppoaminen. Sitä ei tahdo vieläkään tajuta...
Myyrmannin pommi-isku, olin silloin töissä ja osana suuronnettomuushälytysketjua.
Jokelan kouluampuminen: olin juuri lähtenyt töistä etuajassa ylitöiden takia, kun radioon soitti joku ja kertoi että Jokelassa ammutaan koululla. Silloinkin valmistauduin kääntymään ympäri ja palaamaan töihin mutta sillä kertaa suuronnettomuushälytystä ei tullut.
Ja on tähän lisättävä vielä WTC, ei tuon kokoluokan tuhoa voi unohtaa mitenkään...
Nelonen
Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat. Jälkimmäinen tapahtui sellaiseen kellonaikaan, että olin silloin itse lukiossa. Muistan vieläkin opettajan ilmeen, kun hän tuli luokkaan kertomaan uutista. Seuraavana aamuna koulun eteisen pöydällä paloi kynttilä.
Estonia muistan...olin kaupassa töissä, enkä tietenkään ollu kuunnellu/lekenu mitään uutisia aamulla. Ihmettelin, kun "kaikki" asiakkaat osti iltalehdet ja vasta joskus iltapäivällä sattumalta katsoin lehden pääotsikon...ekana tule mieleen, että onko joku aprillipäivä....ei ollu :(
Dianra kuoleman muistan, olin just palannut vähän aiemmin Britanniasta.
WTC iskuja myöskin katoin reaaliajassa tv:stä ja imetin samalla silloista kuopustani...silloinkin eka ajatus oli, että joku elokuvan traileri tms.
Viimeisin kun tytöt jäivät junan alle, ei vaan voi käsittää.
Ja se kun perheen äiti kaahasi bussin keulaan ja surmasi samalla lapsensa..
Konginkankaan bussiturma aina muelessä pitkän matkan linja-autoreissuilla.
Tsunami 2004. Mielessä aina Tapaninpäivänä.
Jokelan tapaus jäi mieleen. Olin muutaman hengen palaverissa, kun yksi meistä vastasi puhelimeensa ja sai kuulla, että hänen lastensa koulussa ammutaan. En ole koskaan nähnyt puhdasta paniikkia niin läheltä. Kesti hetken ennen kuin saimme selvää siitä, mitä oli tapahtunut, ja sitten tulikin kiire.
Ja kaikki julkisten paikkojen räjäyttelyt kauppakeskuksessa, elokuva-ampumistapaus ja se Pariisin isku siellä klubilla. Kuvittelen näitä aina omalle kohdalle vastaavissa paikoissa että apua jos kohta tuolta kävelisi joku hullu ja avaus tulen..
Mä en vain pääse yli Oulun vauvapakastajasta.
Kyllähän noi kaikki vakavat on jääneet mieleen ja aika helposti muistaa sen "missä olit kun kuulit".
Mutta kyllä itselläni WTC on myös se dramaattisin. Olin äitiyslomalla ja mulla oli radio päällä. Juontaja sanoi melkein naureskellen, että nyt on kyllä niin uskomaton uutinen Ameriikasta, että voiko olla tottakaan. Uutissähkeen mukaan pienkone on törmännyt World Trade Centerin toiseen torniin. Avasin telkkarin, josta tuli eduskunnan täysistunto ja aika nopsaan alkoi mennä "uutisnauha" siellä ylälaidassa, aluksi juuri että pienkone, mutta aika nopsaan asiat tarkentuivat. Muistan, että YLE sai sapiskaa, kun jatkoivat vaan sitä täysistunnon näyttämistä, vaikka 90 % kansanedustajista oli poistunut katsomaan uutisia maikkarilta ja kansainvälisiltä kanavilta.
Muistaakseni CNN:lta näin suorana kun se toinen kone törmää ja lisäksi molempien tornien sortumiset. Se oli kyllä aivan uskomatonta ja täysin epätodellista. Näkyi myös kun niitä ihmisiä hyppäsi sieltä ja joka paikassa leijui papereita.
Breivikin isku norjassa . Verkko oli aika kuumana tilanteesta.
Tsernobyl,estonia ja bhopalin hyönteismyrkkytehtaan onnettomuus
Vierailija kirjoitti:
Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat. Jälkimmäinen tapahtui sellaiseen kellonaikaan, että olin silloin itse lukiossa. Muistan vieläkin opettajan ilmeen, kun hän tuli luokkaan kertomaan uutista. Seuraavana aamuna koulun eteisen pöydällä paloi kynttilä.
Olin Kauhajoen surmien aikaan yläasteella. Olin juuri välitunnilla, kun sain äidiltäni tekstiviestitse tiedon, että Kauhavalla ammuskellaan. Menin sen jälkeen normaalisti musiikintunnille, eikä kukaan muu näyttänyt tietävän vielä tapahtuneesta. Ei tullut keskusradioilmoitusta tai mitään. Siinä sitten mietin kauhean stressaantuneena 13-vuotiaana, pitäisikö kertoa kaikille :/ En saanut kerrottua.
Konginkangas, Estonia, Jokela, Myyrmanni näistä kotimaisita hyvin jäänyt mieleen ja erityisesti järkyttänyt. Sitten wtc, breivik ja tsunami ulkomaisista.
Porvoon kirkon palaminen kymmenisen vuotta sitten
Breivik, ja kouluampumiset Suomessa
Nekala mullekin ja Swissairin lento jossa oli tulipalo ja putosi lopulta Halifaxin lähelle.
Nuo WTC-iskut ovat jääneet mieleen, koska näin sen toisen törmäyksen televisiosta reaaliajassa. Ensimmäinen ajatukseni oli "itsepä ovat tuota kerjänneet".