Jos kutsutte yövieraita, panostakaa nyt edes vähän aamiaiseen!
Vaikka oma aamiaisenne koostuisikin kaurapuurosta, raejuustosta ja ruispaloista margariinilla ja kumijuustolla päällystettynä, tarjotkaa vieraillenne jotain muuta. Tai viekää ne vaikka hotelliin aamiaiselle, jos ette osaa hommata aamiaistarpeita.
Kommentit (231)
Minulla on ollut aina sellainen käsitys että emäntä ja isäntä haluavat tarjota parastaan, kun vieraita tulee. Tämä palsta osoittaa, että olen väärässä. Kauheita riivinrautoja ketju täynnä. Tuskin teillä paljon ystäviä onkaan, jotka haluaisi teillä kyläillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut aina sellainen käsitys että emäntä ja isäntä haluavat tarjota parastaan, kun vieraita tulee. Tämä palsta osoittaa, että olen väärässä. Kauheita riivinrautoja ketju täynnä. Tuskin teillä paljon ystäviä onkaan, jotka haluaisi teillä kyläillä.
Kyllä mä tarjoan parasta ja olen ystävällinen, jos ihminen ei ole apeen kaltainen kusipää ja nirppanokka.
Eksyin tänne ja ihmettelen, miten paljon ihmisillä käy yövieraita. Me asumme Espoossa ja ainoat yövieraat ovat lasten kavereita.
Vanhemmat, sisarukset ja ystävät asuvat kaikki pääkaupunkiseudulla, eikä vielä ole tullut tilannetta, että olisi puolin tai toisin pitänyt jäädä yöksi, vaikka usein kyläilläänkin.
Ja brunssikyläily on nykyisin suosittua, lauantaibrunssille olemme kutsuneet ystäviä usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tarjoan parasta ja olen ystävällinen, jos ihminen ei ole apeen kaltainen kusipää ja nirppanokka.
Lajittelet vieraasi eri kategorioihin ja tarjoilet sitten sen mukaisen aamiaisen minkä katsot vieraasi ansaitsevan. Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lajittelet vieraasi eri kategorioihin ja tarjoilet sitten sen mukaisen aamiaisen minkä katsot vieraasi ansaitsevan. Just.
Sulle tarjoaisin koiranruokaa.
ap:n kuvailemassa aamupalassa ei olisi valittamista, mutta oon mä ollut yökylässä niinkin, että kaapeissa ei ollut tosiaan yhtään mitään aamupalaksi sopivaa sen kaurapuuron lisäksi. Ja siihen kaurapuuron sekaan ei ollut mitään marjoja, voita tai edes maitoa. Leipätarvikkeet on just jees tai sit edes se voisilmä siihen puuron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on sanonut ap:n mainitseman aamupalan ihan normaaliksi setiksi. Syökö ihmiset tosiaan noin huonosti?? Ruispaloja, kumijuustoa....Ei mitään käsitystä ravitsevasta ruuasta.
Terveellisempi tuo oli kuin ap:n suklaalevitteet, pullat ja mehut.
Ei niissä loppujen lopuksi ole paljoakaan eroa. Suklaalevitteessä saattaa olla rasvaa.
Croissantit on pelkkä höttöhiilaria ja rasvaa ja päälle sipaistaan sokeria ja rasvaa.. Tosi terveellistä :)
Ei ole terveellistä, sanoinhan ettei niissä ole paljonkaan eroa.
Kyllä kaurapuuro, ruisleipä ja raejuusto pesee terveellisyydessä nuo mennentullen.
Perustele. "ruisleipänä" ruispalat.
Tarvinneeko tuota oikeasti perustella? Hitaampia hiilareita, enemmän ja parempia kuituja, enemmän proteiinia, vähemmän kovaa rasvaa. Ja jos leivän jauhoista on 3/4 täysjyväruista niin se on ihan riittävän rukiista mennäkseni minun kirjoissani ruisleivästä.
Mutta kaukana terveellisestä.
Vierailija kirjoitti:
Eksyin tänne ja ihmettelen, miten paljon ihmisillä käy yövieraita. Me asumme Espoossa ja ainoat yövieraat ovat lasten kavereita.
Vanhemmat, sisarukset ja ystävät asuvat kaikki pääkaupunkiseudulla, eikä vielä ole tullut tilannetta, että olisi puolin tai toisin pitänyt jäädä yöksi, vaikka usein kyläilläänkin.
Ja brunssikyläily on nykyisin suosittua, lauantaibrunssille olemme kutsuneet ystäviä usein.
Kaikilla ei asu vanhemmat,sisarukset tai ystävätkään samassa kaupungissa tai edes kohtuullisen autopyrähdyksen etäisyydellä.
Meillä on mummolamatkaa 700km, pakko siellä on pari yötä reissussa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle tarjoaisin koiranruokaa.
Vaikutat oikein viehättävältä persoonalta.
Sinä, joka väität, etteivät ruispalat ole terveellisiä, niin perusteletko, miksi eivät?
Siis onko tosiaan niin, että vieraiden pitäisi tuoda omat petivaatteet, koska niitä ei raskita pestä yön-parin käytön jälkeen?! Harvoin olen hullumpaa kuullut. Mitä ihmeen väliä sillä on, onko lakanoissa nukuttu vain yö tai viikko kun ne heittää koneeseen, pesee ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on taas kovin hämmentävää av-mammalle, kun jollain muulla on erilaista. Ja miten tuo Espoossa asuminen liittyy mihinkään? Sen mainostaminen on yhtä myötähäpeällistä kuin ap:n Nutella-croissantit.
Meillä asuu kavereita ympäri Suomea ja maailmaa, kun he tulevat kotikaupunkiimme, he yöpyvät meillä, koska meillä on tilaa ja olemme vieraanvaraisia. Samoin molempien suvut asuvat eri puolilla Suomea, joten sisarukset tai vanhemmat yöpyvät luonnollisesti meillä, kun tänne tulevat.
Toki ymmärrän, että sinne espoolaiseen rivarikolmioon ei yökyläilijöitä mahdu. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.
Ei tarvitse olla tämän monimutkaisempaa.
ap.
Miksi pitäisi ostaa jotain sellaista, jota talon väki ei itse syö? Mihin ne sen ruuat sen vieraan jälkeen nakataan? Roskiin? Meillä ei esim. syödä Nutellaa, marmeladia, vaaleaa leipää, croissantteja tai makkaraa. Teetä juodaan todella harvoin, joten silläkään ei ole juuri myöhempää käyttöä. Tuoremehu voitaisiin ostaa normivalikoiman lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mökkikausi. Yövieraita liikkuu ja käy pöytään tavallista useammin.
Vierailija kirjoitti:
Muutapa ulkomaille, varsinkin johonkin mielenkiintoiseen kohteeseen, esim. suurkaupunkiin tai lämpimään.
Ei heti lopu yökyläilyt. Laskin tänä keväänä meillä käyneen vieraita (1-2 kerrallaan) seitemän kertaa, yöpymiset 2 yötä - 2 viikkoa. Ei ollut ihan hotellitason aamiaista vaan kaapeista sai vapaasti ottaa. Kas kun töissäkin pitää käydä ja lasten myös koulussa eikä vieraat välttämättä olleet innokaita heräilemään klo 07, varsinkin kun aikaerokin painoi. Viikonloppuisin kokattiin yhdessä brunssityyppiset aamupalat. Ja kyllä, vieraat olivat ihania ja jokaikinen toivottuja, mutta me ei vaan voida toimia ilmaisena all inclusive -hotellina.
Ja vieraat paitsi toivat Suomesta ruokaa, myös osallistuivat noilla pidemmillä reissuilla kauppaostoksiin.
Toinen vaihtoehto on, että kuvittelet omistavasi mökin sanotaan 100 km säteellä sieltä Espoosta.
Kolmas vaihtoehto on, että olet muuttanut Espoosta esim. Tampereelle. Yökyläilijöiden määrä tuplaantuu nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.
ap.
Miksi pitäisi ostaa jotain sellaista, jota talon väki ei itse syö? Mihin ne sen ruuat sen vieraan jälkeen nakataan? Roskiin? Meillä ei esim. syödä Nutellaa, marmeladia, vaaleaa leipää, croissantteja tai makkaraa. Teetä juodaan todella harvoin, joten silläkään ei ole juuri myöhempää käyttöä. Tuoremehu voitaisiin ostaa normivalikoiman lisäksi.
Ehdotus: jos vaikka opettelisitte syömään noita ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, koska näköjään Nutellakin on porukalle vieras, että se on tosi hyvää paitsi croissantien myös esim. lättyjen tai pullapitkon kanssa. Tosin en ihmettelisi vaikka palstamammat laittaisi raejuustoa niidenkin päälle. Että varmasti on terveellistä :DD
ap.
Tiedoksesi: tiedostavat, akateemiset keskieurooppalaiset tuttavani eivät ole vuosiin ostaneet Nutellaa, sillä se on valtaosin palmuöljyä. Eli harkitse tarkkaan, kenelle sitä tarjoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
ap.
Kyllähän sä nyt apeelle märmälädiä ostaisit :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
ap.
Ehdotus: jos vaikka opettelisitte syömään noita ruokia?
Ehdotus, mitä jos sinä kipität hakemaan ne märmälädisi kaupasta jos et ilman pysty elämään.
Koska ap vielä tarkensi Nutellan olevan hyvän aamiaisen kulmakivi croissantin, pullapitkon ja lättyjen kanssa.
Ohis, en pysty juuri ajattelemaan ällöttävämpää aamiaista kuin pullapitko ja Nutella. Erikseenkin, mutta varsinkin yhdessä...