Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vegaanius ärsyttää?

Vierailija
07.06.2016 |

Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.

Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.

Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeilla jäljillä. Ärsyttää kaikki ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut, jotka tuputtavat omaa elämäntapaansa muille ja syyllistävät muita. Ja valitettavasti tällaista toimintaa harjoittavat vegaanit näkyvät ja kuuluvat helposti selkeämmin kuin ne täyspäiset vegaanit.

En ole koskaan huomannut sen olevan ongelma, etten käytä eläinperäisiä tuotteita. Ehkä sen takia, etten paasaa siitä kaikille vaan jos se tulee ilmi, se tulee ilmi sattumalta tai pakon edessä (ruokajärjestelyt tms).

Eli itse vegaanius tuskin ärsyttää kovin monia vaan juuri se ikävä itsensä korostaminen ja muiden lyttääminen, mitä jotkut tekevät.

Vierailija
102/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos teidän vegaanituttunne ovat noin rasittavia ja huonokäytöksisiä niin hakeutukaa herran tähden parempaan seuraan. Kertoisiko se jotain teistä itsestänne että teillä on vain tuollaisia vegaanituttavia? Eivät minun tuntemani vegaanit ole tuollaisia vaan ihan fiksuja ihmisiä.

T.ei-vegaani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi eläinten tappaminen olisi jokin ongelma, kunhan ei aiheuteta turhaa kärsimystä. Kasvit ja sienetkin on monisoluisia kehittyneitä eliöitä, miten helvetissä niitä voi syödä?

Vierailija
104/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniudessa ei ärsytä mikään, mutta jotkut äärimmäisyyksiin menevät vegaanit mustavalkoajattelijat ärsyttävät monestakin syystä. Tässä oivallinen esimerkki:

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Yle-Vegaanikoiria-ajautunut-lopetett…

Vierailija
105/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi eläinten tappaminen olisi jokin ongelma, kunhan ei aiheuteta turhaa kärsimystä. Kasvit ja sienetkin on monisoluisia kehittyneitä eliöitä, miten helvetissä niitä voi syödä?

Aika marginaaliseksi jäisi lihansyönti, jos eläimille ei sillä aiheutettaisi tosiaan mitään kärsimystä. Karjankasvatus olisi todella pienimuotoista, ei enää tehotuotantoa. Ehkä korkeintaan porotaloutta, ja siinäkin erottelussa ja eläinten lopettamisessa on kyseenalaisia vaiheita. Metsästäjiäkin pitäisi karsia melkoisesti, moni metsästystapakin (esim. kaikenlainen ajaminen) pitäisi jättää pois.

Kasvien ja eläinten tunne-elämä ja hermosto, eli kyky tuntea ahdistusta/pelkoa/kipua on erilainen. Tai jos rinnastat tosiaan kasvit ja eläimet, sinusta on varmaan ihan ok rinnastaa tähän myös ihmiset. Eli kai sen mummon voi pistellä poskeen, jos ei aiheuta sille kärsimystä?

Syötkö muuten lemmikkieläimiäsi? Kissoja ja koiria ylipäänsä? Miksi helvetissä et? 

Vierailija
106/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen idiealistinen vouhotus raivostuttaa.

Vierailija
107/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle vegaanille tai lihaa syömättömälle tärkeitä ovat ekologiset kysymykset, kuten ilmastonmuutos. Vegaaniudessa ei siis ole kyse pelkästään eläinten oikeuksista tai kärsimyksestä.

Vierailija
108/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegaanit on perseestä.

Vierailija
109/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika marginaaliseksi jäisi lihansyönti, jos eläimille ei sillä aiheutettaisi tosiaan mitään kärsimystä. Karjankasvatus olisi todella pienimuotoista, ei enää tehotuotantoa. Ehkä korkeintaan porotaloutta, ja siinäkin erottelussa ja eläinten lopettamisessa on kyseenalaisia vaiheita. Metsästäjiäkin pitäisi karsia melkoisesti, moni metsästystapakin (esim. kaikenlainen ajaminen) pitäisi jättää pois.

Kasvien ja eläinten tunne-elämä ja hermosto, eli kyky tuntea ahdistusta/pelkoa/kipua on erilainen. Tai jos rinnastat tosiaan kasvit ja eläimet, sinusta on varmaan ihan ok rinnastaa tähän myös ihmiset. Eli kai sen mummon voi pistellä poskeen, jos ei aiheuta sille kärsimystä?

Syötkö muuten lemmikkieläimiäsi? Kissoja ja koiria ylipäänsä? Miksi helvetissä et? 

Ei tarpeetonta kärsimystä, eli ei sen enempää kärsimystä kuin luonnossakaan. Toki koukkuun jäävä kala voi tuntea kipua, mutta niin voi toisen kalan syömä kalakin. Sitä en tiedä tunteeko kala tai katkarapu pelkoa tai ahdistusta, onko jälkimmäisellä edes varsinaisia aivoja? Joitain nisäkkäitäkin on toki pakko tappaa jo ihmisten turvallisuuden vuoksi.

En omista enkä halua omistaa lemmikkiä, eläinhän olisi käytännössä vanki ja orja vain minun omaksi huvikseni. Ei muutkaan eläimet orjuuta toisiaan vaikka syövät toisiaan. Mutta söisin toki koiria ja kissoja siinä missä lehmiä ja sikojakin, siellä missä niin on tapana tehdä.

Vierailija
110/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vegaani hyppää lomalennolle ku 'ei mun tarvi olla täydellinen', mut valittaa naapurille grillimakkarasta"

Jäisikin siihen yhteen grillimakkaraan. Keskiverto suomalainen ahmii 80 kiloa lihaa vuodessa...

Miksi vegaanilta vaaditaan savimajassa asumista, hamppuvaatteisiin pukeutumista ja ultimaattista täydellisyyttä elämän joka osa-alueella? Samalla kun lihansyöjät "saavat" elää kuin pellossa, ostella niitä lapsityövoimalla ostettuja vaatteita ja lennellä viikonloppumatkoille toiselle puolelle maapalloa "kun ovat jo muutenkin pahoja ihmisiä". Eikö ole hyvä, että ihmiset tekevät edes yhden asian ympäristön hyväksi kuin eivät mitään? Tällä samalla pallolla kun elellään...

Ps. Lihantuotanto aiheuttaa enemmän päästöjä kuin liikenne.

Vierailija
111/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ärsyttää kun lasten kuullen hyihytellään ja sanotaan liharuokaa paskaksi.

Vegaani saanolla mutta ei pidä unohtaa hyviä tapoja.

Enpä ole koskaan kuullut vegaanin sanovan liharuoat paskaksi sen sijaan minun ruokaani on arvosteltu yhtä mukavin sanakääntein ruokaa maistamatta.

Vierailija
112/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani. En tuputa, vaan annan tekojeni puhua puolestani.

En ole koskaan kipeänä.

Kroppani on tikissä vuoden ympäri.

Ihan kiva, mutta jos yrität väittää, ettei yksikään vegaani maailmassa koskaan sairastu, niin puhut omiasi.

Siksi sinun henk.koht. esimerkkisi on yhtä tyhjän kanssa.. Minä en olisi terve, vaikka noudattaisin sinun ruokavaliotasi.

Vierailija
113/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ärsyttää kun lasten kuullen hyihytellään ja sanotaan liharuokaa paskaksi.

Vegaani saanolla mutta ei pidä unohtaa hyviä tapoja.

Enpä ole koskaan kuullut vegaanin sanovan liharuoat paskaksi sen sijaan minun ruokaani on arvosteltu yhtä mukavin sanakääntein ruokaa maistamatta.

Eli kun ei ole tapahtunut sinulle, niin se ei ole totta?

Vierailija
114/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.

Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.

Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.

En jaksaisi kuunnella työpäivänä jokaiselta näitä olen vegaani juttuja ruokatunnin alkuun on pari tuntia ja se jatkuu ainakin tunnin sen jälkeen. Olin itse kasvissyöjä, lopetin sen kun en kestänyt vegaaneja.

Minulle ei ollut kovin suuri ongelma jos ruuassa oli ripaus kermaa tai kananmunaa, mutta vegaanit tekivät siitä aina helvetillisen ongelman.

Oli helpompaa lopettaa kasvissyönti, kuin ruokailla vegaanien kanssa.

Vierailija
115/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi kuunnella työpäivänä jokaiselta näitä olen vegaani juttuja ruokatunnin alkuun on pari tuntia ja se jatkuu ainakin tunnin sen jälkeen. Olin itse kasvissyöjä, lopetin sen kun en kestänyt vegaaneja.

Minulle ei ollut kovin suuri ongelma jos ruuassa oli ripaus kermaa tai kananmunaa, mutta vegaanit tekivät siitä aina helvetillisen ongelman.

Oli helpompaa lopettaa kasvissyönti, kuin ruokailla vegaanien kanssa.

Johan sadun keksit.

Vierailija
116/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vegaanijutuissa toki se hyvä puoli, että osittain sen takia erilaiset ruokavaliot kuten välimerellinen on alkanut kiinnostaa ja pyrin syömään punaista lihaa vain kerran viikossa, kun ennen joka päivä jauhelihaa oli itsestäänselvyys. Kai se on ympäristöllekin paras mitä tavan tallaaja voi tehdä, sen lisäksi että ajaa autolla vain kun on pakko.

Vierailija
117/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyönti on ymmärrettävää, vegaanius tekopyhää. Vegaanista luomuruokaa syövän ruoka on lannoitettu eläinten kakalla - miksi se on ok, mutta pihakanalassa elävien vapaiden kanojen munien syönti ei? Mitä haittaa olisi nahkavaatteiden käytöstä, kun muuten se nahka menisi kaatopaikalle? Miksi vapaan lehmän maidon juonti on väärin? Miten vegaani voi käyttää lääkkeitä, kun joka ikinen niistä on joskus testattu eläimillä?

Yhä: on ihan ok jättää esim. se maito juomatta, jos kokee että se on itselle terveellisempää. Mutta maitotuotteiden käytön julistaminen epäeettiseksi samaan aikaan kun syö sen saman lehmän kakalla kasvatettua kaalia on typerää ja tekopyhää paskaa (sic). En pidä tekopyhistä ihmisistä.

Juuri näitä asioita olen itsekin miettinyt. Kun se eläin on tapettu, miksei nahkaa saa käyttää? Eikö tulisi antaa arvoa sille eläimelle niin ettei heitä pois vaan käyttää kaiken mahdollisen?

Jokainen lääke on testattu eläimillä ja niiden ainesosat. Miten tuollaista voi tukea? Rohkenen väittää että se teurastettu lehmä eli paremman elämän ja kuoli kivuttomammin kuin se apina joka oli pumpattu täyteen lääkkeitä että ihmiset saisivat testa niiden tehoa? Tai se apina johon oli ruiskutettu syöpäsoluja ja sen jälkeen kokeiltu erilaisia säteitä kasvainten tuhoamiseksi? Tai vaikka hiiret joihin kokeillaan kantasoluja tai kasvatetaan uusia elimiä ihmisten käyttöön?  Entäs ne eläimet joilta katkastaan selkäranka että voidaan kokeilla saadaanko halvaantuneet taas kävelemään? Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka kauan.

Kumpihan elää parempaa elämää, lehmä navetassa vai koe-eläin laboratoriossa? Ja silti me kauhistelemme lihansyöntiä ja käytämme lääkkeitä heti nuhan tullessa ja maalamme naamamme kosmetiikalla joka on testattu eläimillä.

Vegaani ei käytä eläimillä testattua kosmetiikkaa ja ainakin itse välttelen lääkkeidenkin napsimista.

Mun mielestä tosin on parempi olla vegaani ja käyttää joskus eläimillä testattuja lääkkeitä kuin olla sekasyöjä ja käyttää niitä samoja lääkkeitä, parempi vähentää kärsimystä edes vähän kuin olla tekemättä mitään. Vai onko tässä taas kyse siitä että ei kannata olla vegaani jos ei voi olla täydellinen?

Tuo rusinat pullasta -meininki ja samaan aikaan muille ihmisille saarnaus on se mikä ärsyttää

Eli pitää joko antaa kaikkensa ja olla täydellinen, tai olla tekemättä mitään? :D

Vegaani voi jatkossakin poimia ne rusinat pullasta, kunhan ymmärtää pitää päänsä kiinni ja olla vouhkaamatta muille.

Mä en kyllä kutsuis tätä rusinoiden poimimiseksi pullasta, kun joudun luopumaan monista suurimmista herkuistani, kuten juustoista, maitosuklaasta ja kalasta. Nimenomaan yritän valita parhaaksi katsomallani tavalla niissä asioissa, joissa se järjen rajoissa on mahdollista. Jos terveyteni ehdottomasti vaatii jotain lääkettä, ei oikein ole muita vaihtoehtoja kuin eläimillä testatut tropit. Mielestäni pitäisi kuitenkin panostaa muihin keinoihin lääkkeiden kehittelyssä. Kosmetiikan suhteen taas voin valita, enkä käytä epävegaanisia tuotteita. En myöskään shoppaa maanisesti halpatyövoimalla tuotettuja vaatteita, vaan suosin kirppareita.

Ja mulla ei oo tarvetta saarnata, mutta totta hitossa perustelen ja puolustan omia näkemyksiäni ja valintojani, kun joku ne haastaa. Ja sitä tapahtuu PALJON. Olisin todella tyytyväinen, jos saisin vaan rauhassa syödä mitä itse haluan, mutta aina jonkun sekaanin pitää tulla kommentoimaan tai ihan suoranaisesti aukomaan päätään asiasta. Sitten kun niihin inttämisiin vastaa kertomalla miksi ei syö sitä ja tätä, niin sekaani voi taas rääkyä, miten vegaanien on aina pakko saarnata ja nostaa itsensä jalustalle ja wää wää.

Vierailija
118/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassahan on paljon hindulaisia ja hehän syövät käytännössä vain kasvista. Silti kyseinen maa on aivan helvetin paljon saastuneempi kuin Suomi. Kyllä se veganismi vaan on niin ekologista että.

Vierailija
119/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuputuksen sijaan kannattaisi opettaa meitä pöljiä tekemään HYVIÄ vegaani ruokia, niin varmasti kiinnostaisi paljon enemmän, vaikka vegaaniset tuotteet kiinnostavat jo nyt.

Sinkkumies

Vierailija
120/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuputuksen sijaan kannattaisi opettaa meitä pöljiä tekemään HYVIÄ vegaani ruokia, niin varmasti kiinnostaisi paljon enemmän, vaikka vegaaniset tuotteet kiinnostavat jo nyt.

Sinkkumies

Kannatetaan. Olen usein kysellyt vegaaneilta tällä palstalla ohjeita fennovegaaniin syömiseen, mutta yhtään vastausta en ole saanut. Minä kun en kiinalaisia papuja enkä missään muodossa soijaa suuhuni pistä. Pidän kasvisruoista, lisukkeena. En vaan osaa koostaa ateriaa, jossa olisi kaikki tarvittava, ilman lihaa ja varsinkaan ilman eläinrasvaa. Maustaminen on myös oma ongelmansa, kun tuntuu että joka toiseen vegeruokaan tungetaan jeeraa ja sitä sukkahien hajuista tomua en voi sietää.