Miksi vegaanius ärsyttää?
Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.
Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.
Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.
Kommentit (176)
Syön lihaa
En ole kipeänä lähes koskaan
Kehoni on mahtavassa kunnossa
Ruokaan menee ihan normaali määrä rahaa
Voin hyvin
:)
Vierailija kirjoitti:
Mun ystäväni on vegaani enkä todellakaan tunnista häntä näiden juttujen perusteella. Kai sitä on idiootteja ja vänkääjiä ihan joka ihmisryhmässä. Niin vegaaneissa kuin heitä inhoavissa.
Mun ystävä syö kylässä pöydässä mitä tarjotaan, paitsi lihaa. Ei itke jos pulla on leivottu munalla ja maidolla. Sanoo, että hänen tapansa elää ei pullaan tai pasta-annokseen kaadu. Kun on itsekseen, on sitten tiukempi.
Minä en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä ja hyvin tullaan toimeen. Kroonisen suolistotulehduksen kanssa se ei edes olisi minulle mahdollista.
Yhtä mieltä ollaan molemmat siitä, että ihmisen täytyy elää eettisesti ja osana tätä maapalloa eikä sen kuninkaana. MWill on vai erilainen lähestymistapa samaan lopputulokseen.
Eihän hän silloin ole vegaani. Kasvispainotteinen sekasyöjä korkeintaan.
Jokainen syököön mitä parhaakseen näkee mutta haukkuminen ja jatkuva paasaaminen työpaikalla ei edistä yhtäkään ideologiaa tai aatetta. Se että on vegaani ei tarkoita että on kaikissa asioissa muita parempi. Eipä pahemmin vegeily houkuta jos se muuttaa koko ihmisen ahdasmieliseksi kusipääksi jolla on jatkuva tarve puhua omasta täydellisyydestään.
Mun serkku vihaa vegaaneja, koska on maitotilan kasvatti ja aikoo alkaa lihakarjan tuottajaksi. Tuo viha on oikeasti pelkoa elannon loppumisesta. Olen sanonut hänelle monet kerrat, että miksei hän näe kasvissyönnin yleistymistä potentiaalisena bisneksenä. Viljelisi kauraa ja papuja, kun niistä tehdyt proteiinit ovat niin kovassa huudossa. Mutta ei, kyllä se lihaa pitää olla koska pelkkä viljan ja kasvisten viljely on niin punavihreää höpötystä... Lihakarjan kasvatus on ihan helvetin kallista ja veikkaan, että tässä 20 vuoden sisään lihan ja maidon tuotanto kielletään EU:ssa.
Mun setä viljelee lähinnä kauraa ja on rikastunut sillä nyt viime vuosina, nimenomaan nyhtökauran ansiosta. Itse olen vielä sekasyöjä mutta veganismi elämäntapana on alkanut kiinnostaa. En nytkään käytä turkiksia ja syön lihaa todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, miten moni epävegaani aina jauhaa että "Vegaanit vaan kiillottaa sädekehäänsä, kyse on vaan omasta imagosta, ne luulee olevansa mua parempia...."
Tällä te vaan yritätte todistella ja selitellä itsellenne ja muille, ettei vegaanit ole "parempia ihmisiä." Yritätte kaikin keinoin väistää sen huonon omatunnon ja samalla itse unohdatte ne eläimet. Helvetti.
Sä ET ole huonompi ihminen jos olet sekasyöjä, mä en ole mikään moraalituomari. Mutta sun toiminta aiheuttaa hirveästi kärsimystä eläimille, ja se on fakta, joka tässä vegaanikeskustelussa pitäis olla aina pinnalla. Ei mitkään pyörittelyt, että voiko sekasyöjä olla hyvä tyyppi. MUISTAKAA NE ELÄIMET, älkää aina vaan itseänne.
Mun ei tarvi selitellä saati todistella kenellekään mitään. Jo tuossa vegaanit menee harppauksen metsään kuvitellessaan että muille suuhun työnnettävä mättö on kaikki kaikessa. Mulla ei ole myöskään tarve lytätä muita ihmisiä elintavoistaan koko hereilläoloaika. En omaa harhaisia kuvitelmia siitä, että päihittäisin duunissa kuin duunissa alansa ammattilaisen jos lakkaan syömästä/käyttämästä eläinperäisiä tuotteita. Käykää joukolla elintarviketeollisuuden kimppuun tai kouluttautukaa asemaan missä sanomisillanne on jotain merkitystä. Se että nalkuttaa työkaverit uuvuksiin ja itselleen potkut ei edistä yhdenkään eläimen hyvinvointia. Vie töihin vaikka vegaaninen piiras, ole järkevä esimerkki tuon luotaantyöntävän öyhöttämisen sijasta. Lakkaa projisoimasta itsevihaasi muihin ihmisiin, sellaisilta äänekkäimmät vegaanit nimittäin kuulostavat.
Olen kasvissyöjä enkä ole ikinä tuonut sitä mitenkään esille keskusteluissa tai muutenkaan. Joskus ihmiset huomaavat, että syön kasvisruokaa tai liharuokaa tarjottaessa kieltäydyn kohteliaasti ja silloin monesti minulta kysytään olenko kasvissyöjä. Kun vastaan myöntävästi alkaa kysymysten aalto ja kun vastailen niihin mahdollisimman neutraalisti (välttelen aina väittelyjä tästä aiheesta), jossain vaiheessa minua sanotaan tuputtajaksi ja alkaa ihmettely miksi kaikki kasvissyöjät ja vegaanit tekevät numeron itsestään. Siis mitä, juuri itse kysyitte?! Pahinta jos on isomman porukan seurassa olla se ainoa kasvissyöjä ja muut alkavat ihmettelemään syömisiäni. Jos minua ei kiinnosta mitä sinä syöt, niin miksi sinua kiinnostaa mitä minä syön?
Viikko takaperin olimme grillaamassa ja sanoin, että tuoksuupa tuo makkara hyvältä (kaverini tiesivät minun olevan kasvissyöjä). Minua sanottiin sitten tuputtajavegaaniksi, en sitten tiedä mitä voi sanoa, että syömiseni ei olisi ongelma muille. Toki läheskään kaikki eivät ole tälläisiä, ja moni lihaa syövä ystäväni suhtautuu täysin neutraalisti asiaan ja heidän kanssaan uskaltaakin keskustella aiheesta.
Olen itse vegaani jo monta vuotta ja oon oppinut että kyse on luultavasti siitä miten ihmiset eivät halua tietää raakaa totuutta eläinten kohteluun liittyen, haluavat elää hyvin mielin ja mahd. Helposti ja edullisesti koska vegaanina oleminen on "kallista" (jos ostaa vaan lihankorvikkeita tms vegejuustoja ni tietty kalliiks menee!!) ja vaivalloista.
Yksi kaveri pari vuotta sitten närkästyi, kun kieltäydyin ottamasta vastaan kallista nahkalaukkua jouluksi. Sano kirjamellisesti että "älä oo vittu noin itsekeskeinen, mä en voi ees palauttaa tätä enää!"
Siis en ymmärrä miksi pitää olla noin törkeä? :D
Miksi vegaaneista ei pidetä? No juurikin sen takia, että yleensä sen pitää korostaa sitä omaa vegaaniuttaan juurikin tällä ”hei olen muuten vegaani” vaikka kukaan ei kysynyt tai sitten korostetaan sitä omaa ainoata ja oikeata elämänkatsomusta.
Varmaan ärsyttää kun vegaanit ovat jumalienkin yläpuolella moraaliltaan sekä pelastavat maailman ideologiallaan.
Vegaanit ei ärsytä mutta tämä vastakkain asettelu ärsyttää. Jokainen syö mitä syö mutta vällilä tuntuu että vegaanit ja lihansyöjät käyvät jotain taistelua kumpi on oikein. Itse olen sekasyöjä mutta miehen reuman takia olemme siirtyneet kasvisruokaan 50% mutta syömme kalaa ja välillä kanaa. Vegaaneja emme ole eikä siihen ole tarvetta mutta syömme kaikkea monipuolisesti ja olemme terveitä.
Eikö pääasia ole että olemme terveitä ja tyytyväisiä elämääme kun käytämme tyhjänpäiväiseen väittelyyn energiaa?. Jonkun intohimo on saada joskus hyvä pihvi ja toinen rakastaa ituja,suotakoon ne heille.
Sofistikoitunut muuta maailmaa parempi ihminen, miksi sellaisen tulisi ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.
Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.
Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.
KOSKA SE ON NORMI JOSTA TEHDÄÄN KULTTI JA SE ON OIKEALTA NORMILTA KASVIS/VIHANNES RUOKAVALIO JOKA SAA SISÄLTÄÄ JUUREKSIA JA SALAATTEJA.
Se on parasta kun näkee vegellä iphonen kädessä. Eläimet on tärkeämpiä kuin lapsi- ja halpatyövoima. Ensin eläimet sitten ihmisoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Se on parasta kun näkee vegellä iphonen kädessä. Eläimet on tärkeämpiä kuin lapsi- ja halpatyövoima. Ensin eläimet sitten ihmisoikeudet.
Niinhän se menee että jos tekee yhden ympäristöystävällisen teon niin pitää mennä ns. all in ja muuttaa luolaan asumaan karhujen kanssa syöden pelkkiä marjoja.
Se on aatteena outo. Ihmiset ei ärsytä, mutta se että kriminalisoidaan villa ja nahka vaateteollisuudessa raivostuttaa. Nää "vegaaniset" vaatteet, fleece ja softshel, on pahimpia merien saastuttajia koko maailmassa. Mikromuovia ei tule villasta tai nahkasta ja kunnon nahkakengilla kävelee vuosia, siinä missä muovikengät hajoaa käsiin.
Kutsuille en ole erikseen laittanut vegaanista ruokaa, koska vegaanisen ruuan syöminen on valinta, ei allergia ja vegaaniset jälkiruuat ja leivonnaiset ei vaan pärjää tavallisille. Vaikka kuinka vegaaniystäväni yrittää vakuuttaa että uusi vegaaninen jäätelö on ah niin hyvää, niin ei se nyt vaan maussa ja koostumuksessa voita kermajäätelöä - sitä halvintakaan. Kukin tyylillään, kuhan ei tyhmäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se menee että jos tekee yhden ympäristöystävällisen teon niin pitää mennä ns. all in ja muuttaa luolaan asumaan karhujen kanssa syöden pelkkiä marjoja.
Varsinkin kun sen iphonen korvaaminen jollain muulla merkillä muuttaa asioita jo huomattavasti, mutta brändi ensin ennenkaikkiaan. Tosin sitä lithiumia ne lapset kaivaa edelleen, mutta Samsungin kokoonpano on kuitenkin Koreassa...
En ymmärrä kyllä vegaaneja, tappavat viattomia, happea tekeviä kasveja. Missä papujen ja heinän elinoikeudet???
Lihansyöjät tappavat kylläkin enemmän kasveja.
Voi mitä turhuutta. Ei se lihan syönti niin pahasta ole. Monilta menee elinkeino jo maatalous ajetaan alas.
Minä syön kasvispainotteisesti terveydellisistä syistä: liha on epäterveellistä. Veganismi sen sijaan on typerää. Ihmienn on sekasyöjä luonnostaan. Ja esim. vegaanisisssa juustoissa ei ole mitään ravintoaineita. Toisin kuin oikeissa juustoissa ja kananmunissa yms. Kala on terveellistä. Olenkin ehkä pesco-vegetarismiin taipuvainen. Vaikka kaikki tuommoiset nimitykset tuntuukin aika hoopolta.