Miksi vegaanius ärsyttää?
Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.
Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.
Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.
Kommentit (176)
Kaikki "paremmintietäjät" ketuttaa. Ei yksin vegaani herrasväki.
Ei ole vaan yhtä totuutta, kuten taistolaiset huusivat muinoin.
Jep! Aina kun tapaan uuden ihmisen (miehen siis, naiset eivät näin käyttäydy jostain syystä), jos olemme vaikka syömässä jossain ja tulee ilmi että syön kalaa, mutta en muuta lihaa, alkaa tykitys miten kaloilla on tuntoaisti ja tiesitkö että Norjan lohi sitä ja tätä ja kala on eläin ja miten tekopyhä olenkaan! Johonkin väliin saan sitten sanottua etten syö lihaa autoimmuunitautini takia, eläinten kärsimykset sinänsä ei tuohon liity......
On joitain äärivegaaneja ja sitten on näitä tavallisia vegaaneja, joita on varmaan enin osa vegaaneista, jotka elävät tavallista elämää eivätkä huutele turuilla ja toreilla ja sitten on varmaan myös heitä, jotka joskus puhuvat joillekin ihmisille asioista ja kyselevät mielipiteitä ja tietoja, mutta muuten elävät tavallisesti sen suurempia huutelmatta parrikadeilla. Tällaisia ihmisiä on meissä kaikissa, niin homo-ja biseksuaaleissa, heteroissa kuin transihmisissä kuin uskovaisissa, maahanmuuttokriittisissä, jalkapallo-ja jääkiekkofaneissa, jonkun tietyn bändin tai musiikkityylin harrastajissa/kuuntelijoissa, elokuvien harrastajissa, tietyn elokuva-tai kirjalajin ystävissä kuten rikoselokuvat-ja kirjat, antiikin keräilijöissä, jonkun tietyn vuosikymmenen harrastajissa jne. Ei voida sanoa, että jotkut tietyt ihmiset ovat enemmän sellaisia kuin toiset. Sitäpaitsi korostan aina, että ihminen on yksilö ja yksilöllä on omat mielipiteet ja toimintatavat ja mieltymykset. Jos joku vegaani huutelee asioistaan turuilla ja toreilla ja valistaa harva se päivä ihmisiä, niin se ei tarkoita että kaikki vegaanit olisivat samanlaisia. Tai jos joku romani varastaa jostain kaupasta jotain, niin se on vain se yksi henkilö, yksilö, eivät kaikki romanit. Tai jos jotkut Lähi-idästä kotoisin olevat tekvät terroritekoja tai muuta vastaava, älkää leimatko kaikkia. Tai jos joku homomies on naisellinen tai lesbo miehekäs, se ei tarkoita että kaikki olisivat sellaisia, koska se on vain heidän oma henkilökohatinen tyyli, mieltymys pukeutua ja/tai käyttäytyä. Laajentakaa näkökantojanne. Jos tuntemanne vegaanit ovat niitä huutelijoita, niin tuttavapiiriinne on vain sattunut eksymään niitä huutelijoita tai jos ette tunne/tiedä kuin naisellisia homomiehiä, niin ette ole liikkuneet sellaisissa piireissä, joissa näkisitte toisenlaisia tai sitten ette vain tajua että kadulla käveli teidän ohi ns.tavallisen miehen näköinen ja oloinen homomies.
Myös monesti jonkun asian alkumetreillä ihminen saattaa innoissaan kertoa toisille uudesta asiastaan. Monesti jos joku ihminen tulee kaapista esim. homoseksuaalina saatetaan alussa niin sanotusti ylikorostaa onaa käyttäytymistä ja/tai pukeutumista ennen kuin se oma suunta löytyy, kun ajatellaan että nyt täytyy olla tietynlainen. Itsekin olen joskus tehnyt tällaista. Esimerkiksi jos olen ollut innostunut jostain tietystä historian aikakaudesta ja siellä olevasta aiheesta olen saattanut puhua siitä monille tai olen joskus ehkä puhunut miten tärkeää on syödä enemmän vihanneksia ja vähemmän lihaa tai mahdollisuuksien mukaan satsata laatuun vaatteissa, kodinkoneissa jne. Mutta asiat usein lientyvät ajan myötä ja ihminen rauhoittuu. Joskus vouhkaaminen tai äärikäyttäytyminen voi jäädä päälle, mutta kai se on harvinaisempaa.
Toisen ihmisen ruokavalio vaan on äärimmäisen epäkiinnostava puheenaihe. Itsekään en syö eläinkunnan tuotteita, mutta en ole koskaan sanonut itseäni vegaaniksi, koska mulle ei yksinkertaisesti ole tullut sellaista tilannetta eteen jossa olisi ollut tarpeellista määritellä ruokavalioni jollekulle toiselle. Siis toki jos pitää ilmoittaa ruokavalio jonnekin, laitan toki että vegaaninen ruokavalio, mutta en tiedä mikä olisi se tilanne jossa minun olisi tarpeellista sanoa toiselle ihmiselle että "olen vegaani".
En edes ajattele itseäni vegaanina, ostan mitä ostan, syön mitä syön ja se ei kuulu kenellekään muulle. Miksi minulla pitäisi olla ruokavaliolleni joku määritelmä?
Ei mua siis varsinaisesti ärsytä muiden määritelmät, mutta olen kyllä esim. piilottanut Facebookistani ihmisen, jolla on uskomaton taito kääntää aihe kuin aihe omaan ruokavalioonsa. En vaan saa siitä tiedosta enää mitään irti, jos olen koskaan saanutkaan.
Vegaanisuuteen ei liity yleensä mitään "itsekorostamista" tai "äärimmäisyyttä", kuten väitit, sehän on täysin päinvastoin!! Sanoisin kyllä että tappaminen ja maapallon tuhoaminen on sitä äärimmäistä ja sitä vegaanit vastustavat.
Luulisin, että vegaanius aiheuttaa "ei-vegaaneissa" voimakasta vastustusta ja puolustelua siksi että he eivät joko ymmärrä, tai he ymmärtävät ja tuntevat sisimmässään huonoa omatuntoa.
Ei vegaanius ärsytä, vegaanit ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua minkään ruokavalion noudattaja (oli sitten vegaani, maidoton, gluteeniton jne) itsessään ärsytä. Se mikä riipii on että asiasta tehdään numero. Ei vain sitä yhtä kertaa vaan joka ainut kerta kun syödään porukalla niin joku uskoontulohurmiossaan julistaa miten elämä on ihanaa ja parempaa kun on jättänyt pois sokerin/gluteenin/eläinperäiset tuotteet.
Hienoa, että ihmiset tekevät valintoja jotka auttavat heitä voimaan paremmin, mutta jos minä henkilökohtaisesti kokisin elämäni olevan parempilaatuista maidottomana, niin varmasti olisin maidoton.
kasvissyöjä
Ja juuri sellainen numeron tekeminen, että jossain joulupöydässä aletaan sättiä koko porukkaa ilmastonpilaajiksi. Sellainen ei ole aikuismaista käytöstä.
Kun sitä omaa ruokavaliota pitää koko ajan tuputtaa muille. Ei riitä, että yhdessä ollessa lämmitetään niitä kuminakkeja ja jätetään kunnon kasvisruoat tekemättä/syömättä.
Kasvisuoka menettelee, mutta ärsyttää ne lihankorvikeruoat ja lihankorvaaja valmiseinekset, joiden henkutuksella yritetään sekaruokavaliota noudattava siirtymään vegaanisten valmiseineksien ja kumilihan syöjäksi.
Sanon rehellisesti että ärsyilen itselleni, kun en pysty paneutumaan vegaaniksi. En kumminkaan kuutu kenenkään syömisiin,tai siitä puhumiseen. 👍
Tunnen yhden vegaanin, joka jatkuvasti kipeä, palelee myös kesähelteillä, kalpea ku kummitus, hiukset ohentuu ohentumistaan, niin että lantiolle asti olevat paksut hiukset on nyt tänäpäivänä niin ohuet, että paistaa päänahka, on astmaa, mahavaivoja, allergioita, joutuu syömään päivittäin ties mihin vaivaan lääkkeitä, on todella väsynyt kokoajan ja muutenkin erittäin huono kunto ja jatkuvasti ärtyny 😄
Minusta on ihan ok, jos joku on vegaani. Se, mitä en käsitä, on heidän luulonsa siitä, että lihansyönti tulee loppumaan ja sitä tullaan joskus katsomaan samanlaisena toimintana, kuin n a c i e n juutalaisvainoja tai sitä, että ylipäätään tullaan sössöttämään. että lihansyöjä toimii jollainlailla väärin. Suomessa lihantuotanto on kuitenkin vielä kohtuullisen eettistä, ainakin naudanlihan. Ja ainahan voi kehottaa ostamaan luomua, eikä puhua p*skaa. Syyllinen eläinten huonoon kohteluun, jos sitä jossain tapahtuu, on kyseinen kohtelija itse ja jos se heilläkin on kauppaliikkeitten ahneus syynä taustalla, ettei eläimille voi taata hyviä oloja, niin ennemmin se syypää se hintaa alaspolkeva kauppa on.
Kuluttajakin voi valita, keneltä ostaa, mutta ei loputtomiin.
Vegaanit yrittävät pakottaa muutkin veganismiiinsa samoin keinoin kuin ruotsalaiset pakkoruotsiinsa.
Kielten osaaminen on hyvä asia = pakkoruotsi on perusteltua
Voihan kouluissa olla vegaanipäiviä = ei jätetä edes vaihtoehtoa sille pupueväälle
Aivan sama asia. Epärehellisyys, tuputus ja tuollainen kieroilu ottaa päähän. Siinähän puputatte heiniänne mutta antakaa ihmisten syödä mitä haluavat, minua ei tarvtise ohjailla ja määräillä!
Juu, kyllä ärsyttää erityisesti sellainen vegaani, joka sanoo kiitos, jo syöneensä ja istuu sitten normaalista ateriasta nauttivien seurassa ja seuraa nenän vartta pitkin muiden suupaloja.
Ei se vegaani muuten ärsyttäis, mutta kun on niitä fanaatikkoja, joiden mielestä lihansyöjät pitää käännyttää vegaaneiksi. Moni ei tunnu tajuavan, että oikeastaan kukaan ei ole lihansyöjä vaan he ovat sekasyöjiä. Ja miksi pitää yrittää muiden ruokailutottumuksia? Ei ne sekasyöjätkään yritä pakottaa vegaania sekasyöjäksi.
Tämän takia.