Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vegaanius ärsyttää?

Vierailija
07.06.2016 |

Olen pohtinut syitä, miksi vegaanius aiheuttaa joissain ihmisissä vahvasti negatiivisia ja raivokkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Oma veikkaukseni on, että se liittyy tietynlaiseen äärimmäisyyteen ja itsekorostukseen, joka vegaaniuteen liittyy. Samalla tähän liittyy vahvasti moralistinen, jopa hurmoshenkinen ajattelu, joka vallitsee joissain poliittisissa piireissä.

Itse olin nuorempana pitkään kasvissyöjä eettisistä syistä. Sittemmin olen alkanut syödä myös lihaa. Ymmärrän ekologisen ajattelun kasvissyönnin ja vegaaniuden taustalla. Siksi olemmekin perheeni kanssa vähentäneet radikaalisti lihan syöntiä, syömme sitä lähinnä viikonloppuisin ja pidämme huolta että se on eettisesti tuotettua. Mutta tämähän on valtavan epäseksikästä, koska emme tee siitä isoa numeroa ja julista olevamme vegaaniperhe.

Eli oma havaintoni on se, että voimakkaat tunteet veganismin ympärillä liittyvät siihen fanaattisuuteen, johon sen kannattajat ja heidän poliittinen ideologiansa on valitettavasti vajonnut.

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi eläinten tappaminen olisi jokin ongelma, kunhan ei aiheuteta turhaa kärsimystä. Kasvit ja sienetkin on monisoluisia kehittyneitä eliöitä, miten helvetissä niitä voi syödä?

Aika marginaaliseksi jäisi lihansyönti, jos eläimille ei sillä aiheutettaisi tosiaan mitään kärsimystä. Karjankasvatus olisi todella pienimuotoista, ei enää tehotuotantoa. Ehkä korkeintaan porotaloutta, ja siinäkin erottelussa ja eläinten lopettamisessa on kyseenalaisia vaiheita. Metsästäjiäkin pitäisi karsia melkoisesti, moni metsästystapakin (esim. kaikenlainen ajaminen) pitäisi jättää pois.

Kasvien ja eläinten tunne-elämä ja hermosto, eli kyky tuntea ahdistusta/pelkoa/kipua on erilainen. Tai jos rinnastat tosiaan kasvit ja eläimet, sinusta on varmaan ihan ok rinnastaa tähän myös ihmiset. Eli kai sen mummon voi pistellä poskeen, jos ei aiheuta sille kärsimystä?

Syötkö muuten lemmikkieläimiäsi? Kissoja ja koiria ylipäänsä? Miksi helvetissä et? 

Ei tarpeetonta kärsimystä, eli ei sen enempää kärsimystä kuin luonnossakaan. Toki koukkuun jäävä kala voi tuntea kipua, mutta niin voi toisen kalan syömä kalakin. Sitä en tiedä tunteeko kala tai katkarapu pelkoa tai ahdistusta, onko jälkimmäisellä edes varsinaisia aivoja? Joitain nisäkkäitäkin on toki pakko tappaa jo ihmisten turvallisuuden vuoksi.

En omista enkä halua omistaa lemmikkiä, eläinhän olisi käytännössä vanki ja orja vain minun omaksi huvikseni. Ei muutkaan eläimet orjuuta toisiaan vaikka syövät toisiaan. Mutta söisin toki koiria ja kissoja siinä missä lehmiä ja sikojakin, siellä missä niin on tapana tehdä.

Oletko kuullut koskaan symbioosista?

Vierailija
122/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vegaani hyppää lomalennolle ku 'ei mun tarvi olla täydellinen', mut valittaa naapurille grillimakkarasta"

Jäisikin siihen yhteen grillimakkaraan. Keskiverto suomalainen ahmii 80 kiloa lihaa vuodessa...

Miksi vegaanilta vaaditaan savimajassa asumista, hamppuvaatteisiin pukeutumista ja ultimaattista täydellisyyttä elämän joka osa-alueella? Samalla kun lihansyöjät "saavat" elää kuin pellossa, ostella niitä lapsityövoimalla ostettuja vaatteita ja lennellä viikonloppumatkoille toiselle puolelle maapalloa "kun ovat jo muutenkin pahoja ihmisiä". Eikö ole hyvä, että ihmiset tekevät edes yhden asian ympäristön hyväksi kuin eivät mitään? Tällä samalla pallolla kun elellään...

Ps. Lihantuotanto aiheuttaa enemmän päästöjä kuin liikenne.

Miksikö? Koska se vegaani saarnaa muille heidän valinnoistaan, arvostelee ja yrittää kertoa toisille miten heidän pitäisi elää! Ketään ei kiinnosta vegaanin valinnat, niin kauan kun hänkään ei puutu muiden valintoihin. Ennen kun alat saarnata muille, varmistathan ensin että olet itse täydellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiassahan on paljon hindulaisia ja hehän syövät käytännössä vain kasvista. Silti kyseinen maa on aivan helvetin paljon saastuneempi kuin Suomi. Kyllä se veganismi vaan on niin ekologista että.

Ai että Intian suurkaupunkien saasteet johtuvat veganismista? :D Olisikohan syy kuitenkin esim. Intian heikko infrastruktuuri, teollisuus ja hiilivoimalat...

Vierailija
124/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjät kärsivät jatkuvaa tuskaa ruokavalinnastaan, eläinten kaukaiset tuskanparahdukset vain kaikuvat korvissa kun lihaani jäystää pekonia itkua tyrskien ja sitten kun vegaani lennähtää tuomaan ilosanomaa niin se torjutaan raivoisasti koska kiduttaja-lihaani ei halua kuulla julmuuksistaan tai luopua luonnottomasta lihan ahmimisesta vaikka tuska jäytää häntä päivin sekä öin... Sitähän sinä täällä haet vai mitä ;)

Vierailija
125/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tunnista vegaania ihmisjoukosta, jos hän ei itse tuo asiaa esille. Kaikki fundamentalistit ja itsensä ylentävät sitä vastoin ärsyttävät ruokavalioon katsomatta. T: Metsästäjäkeräilijä

Vierailija
126/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
127/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin hyvän chili sin carnen ohjeen ilman soijarouhetta tms. ripulia ja mahakipua aiheuttavaa tavaraa. Yhden sinänsä ok. ohjeen löysinkin, mutta se muistutti enemmän tomaattipohjaista papumössöä vaikka hyvää olikin.

Vierailija
128/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiassahan on paljon hindulaisia ja hehän syövät käytännössä vain kasvista. Silti kyseinen maa on aivan helvetin paljon saastuneempi kuin Suomi. Kyllä se veganismi vaan on niin ekologista että.

Tuota... Mistähän aloittaisi?

Vierailija
129/176 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti yms ei ärsytä, mutta se, että joillekin se on kuin uskonto, jota huudetaan joka tuutista.

Vierailija
130/176 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa mihin vegaanit pyrkivät? Mikä on se heidän päätavoittensa? Millainen on heidän ihannemaailmansa? Onko se realistinen? Soijan tuottaminen ei ainakaan ole kovin eettistä.

75 % kaikesta kasvatettavasta soijasta menee eläinten ruokkimiseen. En ymmärrä, miten ihmiset kuvittelevat, että liha vaan ilmestyy tyhjästä. Lihaa varten hakataan metsiä, raivataan peltoja ja kasvatetaan lannoitteilla ja torjunta-aineilla järjettömät määrät soijaa ja viljaa, jotka olisivat jo itsessään ihmisille soveltuvaa ruokaa. Valoja päälle! Terveisin Sekasyöjä, joka ei ole ihan noin sokea lihantuotannon ongelmista.

Vierailija
131/176 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ei tykkää lihasta

Vierailija
132/176 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hindut syö kuitenkin maitotuotteita, kananmunia, kalaa ja kanaa? Ja huomattavaa myös kokoero ja se kuinka tiheään asuttua siellä on.

Vierailija
133/176 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari täysvegaania sekä heidän kavereitaan. Vegaanit ja kaverit eivät ole sen ärtyisämpiä kuin muutkaan.

Vierailija
134/176 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku selittää miksi jonkun ortodoksivegaanin mielestä myös munien ja maidon syöminen on väärin? Eihän eläimiä niiden takia tapeta tai kiduteta. Sitäpaitsi kyllähän kasvitkin kuulemma tuntevat.

Vierailija
135/176 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tosiaan otetaan puheeksi eläimillä testatut lääkkeet ja se aina niin nokkela "mutta entä jos joutuisit autiolle saarelle ja ainut syötävä asia olisi jonkun eläimen liha".

Uskon että vegaaniuden eettisyyden idea on useimmilla siinä, että ihminen valitsee olla hyväksikäyttämättä eläimiä silloin kun se ei selviämisen kannalta ole pakollista.

Autiosaari -esimerkissä lihansyönti on selviytymisen edellytys -> tappaisin eläimen jos henkiin jäämiseni riippuisi siitä.

Yhtälailla tappaisin ihmisen, jos hän uhkaisi henkeäni.

Se ei tarkoita että tappaminen -ihmisen tai eläimen- olisi kaikissa tilanteissa mielestäni moraalisesti hyväksyttävää.

Jokainen tehkööt niin kuin oikeaksi kokee, eettisten valintojen kategorisointi ja mustavalkoinen rajanveto on mahdotonta koska maailma ei ole mustavalkoinen.

Vierailija
136/176 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tahansa asian saarnaus ärsyttää ihmisiä, se on ihan ymmärrettävää. Mutta on vegaaneja jotka ei pidä mitään meteliä asiasta ja mua lähinnä mietityttää ne, jotka ärsyyntyvät pelkästä kasvissyöjien olemassaolosta. Jotenkin tulee sellanen fiilis että se ihminen tietää tekevänsä väärin mutta ei halua lopettaa ja tulee heti hirveät defenssit asiasta?

Musta se ei oo mikään realistinen kuva että maailma lopettais lihan kokonaan, mutta vähintä mitä ihmiset voi tehdä on myöntää että mitään "humaania" tapaa ei ole tappaa ketään ja lihansyönti ei oo se kivoin asia sille eläimelle. Aivan helvetin typerää että suurin osa on niin vieraantunut todellisuudesta ja ei ikinä näe mistä se jauhelihapaketti tulee.

Vierailija
137/176 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ärsyttää aina, kun joku on heitä parempi tai "parempi". Moraalisesti tai älyllisesti korkeatasoisemmista tai sellaisiksi oletetuista ihmisistä heitetään aina jotain ilkeää. Heistä on vaikea puhua asiatasolla, koska silloin ihminen joutuisi kohtaamaan omat huonommuuden tunteensa tai myöntämään sen, että heidän ajatuksissaan on oikeasti järkeä, muttui haukkuja itse pystyisi saamattomuuttaan tekemään yhtä fiksuja valintoja.

Sama ilmiö toistuj niin vegaanien, uskovien, todella hyvännäköisten tai vaikka mensalaisten kanssa. Näistä paremmista tai " paremmista" pitää aina olla rääpimässä jotain ja heistä yritetään vaikka väkisin etsiä jotain, mistä voisi haukkua. Perin inhimmillistä toimintaa.

Vierailija
138/176 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen elämäni aikana törmännyt vain yhteen vegaaniin, tämänkin tiesin vasta kun tuli puhe syömisestä ja tämänkin sanoi tosi arasti meidän lihansyöjien keskellä. Suurinosa katsoi häntä kuin halpaa makkaraa, paitsi minä, koska hänen käytöksestään oletin että tilanne oli hänelle vaikea. Minulle se oli ok, koska hän vain halusi tietää hyviä ruokapaikkoja eikä alkanut moralisoimaan tai kertomaan miten muiden pitäsi elää, miksi on vegaani ja kuinka hirviöitä me muut ollaan. Sen sijaan täällä keskustelupalstalla ärsyttää joidenkin vegaanien tietämättömyys asoita kohtaan, itsensä paremmuuden ylistäminen, se miten toisten pitäisi elää  jne. Toisaalta ei se koske pelkkää vegaaneja vaan ihan lihansyöjiäkin. Jotkut vain ovat niin hemmetin vieraantuneita tosielämästä mutta kaipa se on ymmärrettävää kun ei enään tarvitse itse tehdä asioiden eteen muuta kuin kävellä kauppaan kun jotakin tarvitsee ja saada hankittua rahaa käteen. 

Vierailija
139/176 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää miksi jonkun ortodoksivegaanin mielestä myös munien ja maidon syöminen on väärin? Eihän eläimiä niiden takia tapeta tai kiduteta. Sitäpaitsi kyllähän kasvitkin kuulemma tuntevat.

Elämänsä elävät nämä munivat kanat onnellisena loppuun asti ja vanhuuteen kuolevat? Eiköhän ne tapeta ihan heti, kun munantuotanto laskee. Ja kun munista kasvatetaan uusia munivia kanoja, puolet tipuista tapetaan heti syntymän jälkeen, koska kukothan eivät muni --> ne on tuotannon sivutuote, joka on tuhottava.

Maidon tuotantoon puolestaan liittyy useita eettisiä ongelmia. Ensinnäkin lehmänhän pitää olla jatkuvasti synnyttämässä, jotta maitoa saa lypsettyä. Vasikat erotetaan lehmistä about heti syntymän jälkeen. Koska sonnit eivät tuota maitoa, ne tapetaan usein 1-2 vuoden iässä. Lehmät tapetaan heti, kun maidontuotanto alkaa laskea. Yksi seikka on tietysti se, haluaako tukea rahallisesti tätä koko prosessia. 

Kasveilla ei ole hermosoluja, eikä niillä ole aivoja, joilla prosessoida ärsykkeitä. 

Ja yleisesti en tiedä, miksi vegaaniuteni saisi minut huutamaan, että olen yhtään parempi tai huonompi kuin muutkaan. Jos kysytään syitä veganismille, toki vastaan, mutta en minä näitä asioita muuten kyllä ruokapöydässä esille ota. Ehkä veganismia pidetään ärsyttävänä, koska _oletetaan_ että mahdollisesti saattaisin pitää itseäni parempana, vaikka en todellakaan pidä. Tottahan minä yritän omassa (!) elämässäni tehdä valintoja, jotka ovat minun mielestäni eettisiä, mutta ei minua oikeasti pätkääkään kiinnosta, mitä valintoja vastaantuleva ihminen tekee. 

Syyni olla vegaani on oikeastaan se, että tuntisin vain huonoa omaatuntoa siitä, jos en olisi vegaani. Varsinkin tehotuotanto ja eläinten paska kohtelu tuntuu pahalta, enkä yksinkertaisesti voi hyvällä omallatunnolla tukea varsinkaan tehotuotantoa (munat, maito, lihat). Jos lihaa kaipaisin, en näkisi kovin suurta ongelmaa riistalihan ja villinä eläneen kalan syömisessä. Minua ei oikeasti pätkääkään kiinnosta vedätkö sinä siellä pihviä naamaan vai et. Syön vegaaniruokaa itseni vuoksi. 

Vierailija
140/176 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväni on vegaani enkä todellakaan tunnista häntä näiden juttujen perusteella. Kai sitä on idiootteja ja vänkääjiä ihan joka ihmisryhmässä. Niin vegaaneissa kuin heitä inhoavissa.

Mun ystävä syö kylässä pöydässä mitä tarjotaan, paitsi lihaa. Ei itke jos pulla on leivottu munalla ja maidolla. Sanoo, että hänen tapansa elää ei pullaan tai pasta-annokseen kaadu. Kun on itsekseen, on sitten tiukempi.

Minä en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä ja hyvin tullaan toimeen. Kroonisen suolistotulehduksen kanssa se ei edes olisi minulle mahdollista.

Yhtä mieltä ollaan molemmat siitä, että ihmisen täytyy elää eettisesti ja osana tätä maapalloa eikä sen kuninkaana. MWill on vai erilainen lähestymistapa samaan lopputulokseen.