Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä, eikö 4-5v saisi ulkoilla omalla pihalla yksin?

Vierailija
05.06.2016 |

Onko joku oikeasti sitä mieltä että 4-5v ei voisi ulkoilla omassa okt pihassa? Siis ilman että vanhempi on mukana koko ajan?

Kommentit (161)

Vierailija
1/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti 80-luvulta?

Vierailija
2/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v ulkoilee yksin ja ystävien kanssa kerrostalon pihalla. Itsekin olin 5-vuotiaana pitkiä aikoja kavereiden kanssa pihalla leikkimässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalopihassa ulkoilevat tämänikäset ilman vanhempia. Varmaankin tietysti katsellaan aika paljon ikkunasta ja partsilta, mutta vieressä ei seisota. 

Ja on ihan arvostettu asuinalue Helsingissä eli ei mitään WT-porukkaa. 

Vierailija
4/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät saa. Vasta eskari ikäisinä.

Vierailija
5/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja millainen piha, meneekö vieressä vilkas tie, joki tmv.

Meillä 4v voisi ihan hyvin olla pihallamme yksin, mutta ollaan yleensä yhtäaikaa kaikki ulkona. Joskus saattaa jäädä vielä hetkeksi ulos muiden mentyä sisälle, tai menee edeltä ulos.

Vierailija
6/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa. Terveisiä okt-alueelta, kyllä täällä kaikki 4-5 -vuotiaat ulkoilevat (myös) ilman vanhempiaan.

Vierailija
7/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään saa lapsi olla yksin koskaan missään ikinä, koska aina voi tapahtua jotain. En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka rakentaa koko elämänsä menettämisen pelolle. Meillä on kaupungin rajalla rivitalo, jossa pieni, aidattu piha. Ei isoja teitä vieressä, ei ojia tai edes ämpäriä mihin olisi teoriassa mahdollista muksun jäädä päästään jumiin. Mutta kuulemma "leikkikenttäkerhon" mielestä on edesvastuutonta antaa 4,5 vuotiaan olla siinä yksin, vaikka näen sen ikkunasta koko ajan. Mutta mitä jos valkopäämerikotka nappaakin sen sillä välin kun hetkeksi katson muualle?

Vierailija
8/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan, ikinä päästäisi 4-vuotiasta yksin pihalle. Sen ikäinen on vielä ihan pieni. Lähempänä eskari-ikää voi kokeilla yksin olemista pihalla kaverin kanssa.

Vierailija
9/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa. Terveisiä okt-alueelta, kyllä täällä kaikki 4-5 -vuotiaat ulkoilevat (myös) ilman vanhempiaan.

Neljävuotias ei ole kykenevä ulkoilemaan yksin. Edesvastuutonta päästää sen ikäinen yksin pihalle.

Vierailija
10/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta naapurin äiti laittaa ton ikäisen yksinään ulos klo 8 aamulla oli sää mikä tahansa. Siellä se pyörii yksinään koko päivän ja välillä eineshamppari kädessä :)

Vierailija
11/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin paljon lapsesta ja pihasta. Mikäli lapsi villimpi ja arvaamattomampi en varmaan antaisi yksin ulkoilla. Sama jos pihan vieressä menisi vilkas tie tai joki. Tietenkin myös hyvä seurata lapsen tekemisiä säännöllisesti ikkunan kautta tai vierailemalla pihalla.

Itse olen maalta ja 5-vuotiaana pyöräilin jo välillä kavereille tai kauppaan ominani :). Nykyään en välttämättä uskaltaisi antaa oman lapsen tehdä näin. Tuntuu, että kaikkien hullujen määrä vaan lisääntynyt viime aikoina (esimerkkinä tapaukset, että annetaankin tietä, mutta sitten yritetäänkin ajaa päälle.)

Vierailija
12/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta naapurin äiti laittaa ton ikäisen yksinään ulos klo 8 aamulla oli sää mikä tahansa. Siellä se pyörii yksinään koko päivän ja välillä eineshamppari kädessä :)

Oikeasti? Hyi :(

Vierailija
13/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon te sitten ulkoilutatte lapsia? Olen itse hoitovapaalla vauvan kanssa ja 4,5-vuotias on kotihoidossa. Hän pelaa jalkapalloa ja hyppii trampalla (näen suoraan ikkunasta) tuntikausia, on pihalla ehkä 7h koko päivän aikana näin kesäaikaan. Toki vilkuilen ulos ja seuraan lapseni tekemisiä, mutta en joka sekunti. Ehkä te olette tarhalasten äitejä ja ulkoilua on muutenkin vähän? En mitenkään voisi olla koko ajan pihalla lapsen vieressä seisomassa, siis 7h/pvä! Minusta on vain hyvä, että lapsi ulkoilee paljon ja liikkuu. Ap

Vierailija
14/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotiaana ovat isonmat saaneet mennä edeltä pihalle sillä aikaa kun puen nuorinta lasta. Kerrostalon piha mihin näen ikkunasta. 5 vuotiaana ovat alkaneet olla itsekseen siinä, eskarilainen voi jo käydä lähiouistossa tai kaupassa(ei tienylityksiä kumpaankaan), toki puhelin taskussa. Täällä saa eskarilainen mennä itsekseen eskariinkin jos reitti on turvallinen, sitä taustaa vasten tuntuu omituiselta etteikö sit 5v voisi olla yksin pihalla.

Vierailija
15/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka paljon te sitten ulkoilutatte lapsia? Olen itse hoitovapaalla vauvan kanssa ja 4,5-vuotias on kotihoidossa. Hän pelaa jalkapalloa ja hyppii trampalla (näen suoraan ikkunasta) tuntikausia, on pihalla ehkä 7h koko päivän aikana näin kesäaikaan. Toki vilkuilen ulos ja seuraan lapseni tekemisiä, mutta en joka sekunti. Ehkä te olette tarhalasten äitejä ja ulkoilua on muutenkin vähän? En mitenkään voisi olla koko ajan pihalla lapsen vieressä seisomassa, siis 7h/pvä! Minusta on vain hyvä, että lapsi ulkoilee paljon ja liikkuu. Ap

Luotat sitten onnenkantamoiseen, sillä neljävuotias EI kykene huolehtimaan yksin ulkona itsestään. Sen ikäinen voi lähteä vieraan matkaan, autotielle (tuon ikäinen ei edrs hahmota äänen perusteella mistä auto tulee), veden äärelle (valtaosa uimataidottomia). Ymym. Tuon ikäisen harkintakyky EI ole niin kehittynyt, että vastuun lapsen turvallisuudesta voisi ulkoistaa lapselle itselleen.

Vierailija
16/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tulee alapeukku? Jos lapsi pelaa ja liikkuu omassa pihassa niin, että sen näkee ikkunasta? Pitäisi vahtia kuin haukka metrin päässä? :D oikeasti, mielenkiintoista olisi nähdä teidän vanhemmuutta ja lapsia lähemminkin. Itse olen ainakin vähitellen opettanut lasta, satoja kertoja on kerrattu mitä saa tehdä ja mitä ei jne... Ap

Vierailija
17/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tulee alapeukku? Jos lapsi pelaa ja liikkuu omassa pihassa niin, että sen näkee ikkunasta? Pitäisi vahtia kuin haukka metrin päässä? :D oikeasti, mielenkiintoista olisi nähdä teidän vanhemmuutta ja lapsia lähemminkin. Itse olen ainakin vähitellen opettanut lasta, satoja kertoja on kerrattu mitä saa tehdä ja mitä ei jne... Ap

Miksi sitten kysyt? Mikset ole vauvan kanssa pihalla lapsen kanssa? Vaikea uskoa, että seuraat lasta sen 7h. Vilkaiset 20min välein, että siellä se pärjää? Aika erikoista, että tuon ikäinen viihtyy yksin 7h pihalla päivässä. Aika ihmeellinen piha teillä varmaan sitten. Kuulostaa heitteillejätöltä omaan korvaani.

Vierailija
18/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luotat sitten onnenkantamoiseen, sillä neljävuotias EI kykene huolehtimaan yksin ulkona itsestään. Sen ikäinen voi lähteä vieraan matkaan, autotielle (tuon ikäinen ei edrs hahmota äänen perusteella mistä auto tulee), veden äärelle (valtaosa uimataidottomia). Ymym. Tuon ikäisen harkintakyky EI ole niin kehittynyt, että vastuun lapsen turvallisuudesta voisi ulkoistaa lapselle itselleen.

Onnenkantamoinen? Lapsi on silmieni alla, seuraan ikkunasta mitä lapseni tekee samalla kun vaikka teen ruokaa. Vastuu on minulla, ei lapsella. Hirveän vaarallista ? Huhhuh :D. Ehkä lapsia on erilaisia, itsestäni olisi hassua jos vahtisin edelleen koko ajan vieressä lähes 5-vuotiaan leikkejä, kuten vaikka 2-vuotiaan leikkejä.

Vierailija
19/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki riippuu lapsesta ja lapsen vuorovaikutuksesta vanhempiinsa. Lapsi on varmasti turvassa pihalla, mutta on myös lapsia jotka eivät ole valmiita olemaan yksin ja tarvitsevat aikuisen lähelle. Samassa perheessä voi ja yleensä onkin monenlaisen temperamentin omaavia lapsia ja se mikä sopi esikoiselle ei sovikaan keskimmäiselle ja se kuopus voi ollakin itsenäisin jne. 

Vierailija
20/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnenkantamoinen? Lapsi on silmieni alla, seuraan ikkunasta mitä lapseni tekee samalla kun vaikka teen ruokaa. Vastuu on minulla, ei lapsella. Hirveän vaarallista ? Huhhuh :D. Ehkä lapsia on erilaisia, itsestäni olisi hassua jos vahtisin edelleen koko ajan vieressä lähes 5-vuotiaan leikkejä, kuten vaikka 2-vuotiaan leikkejä.

Eihän lapsesi sitten ole yksin pihalla, jos seuraat koko ajan häntä ikkunasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän