Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä, eikö 4-5v saisi ulkoilla omalla pihalla yksin?

Vierailija
05.06.2016 |

Onko joku oikeasti sitä mieltä että 4-5v ei voisi ulkoilla omassa okt pihassa? Siis ilman että vanhempi on mukana koko ajan?

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tulee alapeukku? Jos lapsi pelaa ja liikkuu omassa pihassa niin, että sen näkee ikkunasta? Pitäisi vahtia kuin haukka metrin päässä? :D oikeasti, mielenkiintoista olisi nähdä teidän vanhemmuutta ja lapsia lähemminkin. Itse olen ainakin vähitellen opettanut lasta, satoja kertoja on kerrattu mitä saa tehdä ja mitä ei jne... Ap

Silloin kun olin itse lapsi->

Sanottiin ettei saa mennä läheiselle purolle. Menin sinne heti salaa kun ei kukaan katsonut, ekan kerran eskari ikäisenä. Metsään ei saanut yksin mennä. Menin silti ja harhailin siellä eksyksissä useamman tunnin, ekan luokan syksyllä. Yhdestä pensaasta ei saanut syödä marjoja. Maistelin silti ja sain todella kipeän vatsan, eskarilaisena. Jne.

Ainakin omia lapsia kiinnostaa kaikki kielletty, samalla tavalla kuin itseäkin. Mieluummin olen läsnä oleva äiti pihalla 3tuntia ja läsnä sisällä loppu ajan kuin jätän oman onnensa nojaan.

Vierailija
22/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tulee alapeukku? Jos lapsi pelaa ja liikkuu omassa pihassa niin, että sen näkee ikkunasta? Pitäisi vahtia kuin haukka metrin päässä? :D oikeasti, mielenkiintoista olisi nähdä teidän vanhemmuutta ja lapsia lähemminkin. Itse olen ainakin vähitellen opettanut lasta, satoja kertoja on kerrattu mitä saa tehdä ja mitä ei jne... Ap

Miksi sitten kysyt? Mikset ole vauvan kanssa pihalla lapsen kanssa? Vaikea uskoa, että seuraat lasta sen 7h. Vilkaiset 20min välein, että siellä se pärjää? Aika erikoista, että tuon ikäinen viihtyy yksin 7h pihalla päivässä. Aika ihmeellinen piha teillä varmaan sitten. Kuulostaa heitteillejätöltä omaan korvaani.

Voi herranjumala :D! Lapseni on ulkona esim 20min aamupalan jälkeen, lähtee sitten uudestaan puolen tunnin jälkeen hetkeksi jne.. Sen 12h ajan kun on hereillä, niin yhteensä (!) tulee sen 7h verran päivässä ulkona oloa, toki olen myös mukana välillä. Ja ainakin minuutin -parin välein vilkaisen, yleensä imetän sohvalla josta suora näköyhteys pihalle. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon pihasta ja lapsen yleisestä luonteesta varmastikin, mutta kyllä lasten on hyvä oppia leikkimään itsekseen. Luovuus ja liikkuminen ovat hyvästä lapselle eikä aikuisilla ole aikaa montaa tuntia vuorokaudesta käyttää pihalla seisoskeluun. En kyllä itse olisi muksuna tykännyt, että vanhemmat jatkuvasti olisivat kytänneet vierestä mitä teen. Tietysti ikkunasta pitää katsoa useastikin mitä lapsi puuhaa sekä pelisäännöistä pitää puhua. 

Vierailija
24/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka paljon te sitten ulkoilutatte lapsia? Olen itse hoitovapaalla vauvan kanssa ja 4,5-vuotias on kotihoidossa. Hän pelaa jalkapalloa ja hyppii trampalla (näen suoraan ikkunasta) tuntikausia, on pihalla ehkä 7h koko päivän aikana näin kesäaikaan. Toki vilkuilen ulos ja seuraan lapseni tekemisiä, mutta en joka sekunti. Ehkä te olette tarhalasten äitejä ja ulkoilua on muutenkin vähän? En mitenkään voisi olla koko ajan pihalla lapsen vieressä seisomassa, siis 7h/pvä! Minusta on vain hyvä, että lapsi ulkoilee paljon ja liikkuu. Ap

Luotat sitten onnenkantamoiseen, sillä neljävuotias EI kykene huolehtimaan yksin ulkona itsestään. Sen ikäinen voi lähteä vieraan matkaan, autotielle (tuon ikäinen ei edrs hahmota äänen perusteella mistä auto tulee), veden äärelle (valtaosa uimataidottomia). Ymym. Tuon ikäisen harkintakyky EI ole niin kehittynyt, että vastuun lapsen turvallisuudesta voisi ulkoistaa lapselle itselleen.

Onnenkantamoinen? Lapsi on silmieni alla, seuraan ikkunasta mitä lapseni tekee samalla kun vaikka teen ruokaa. Vastuu on minulla, ei lapsella. Hirveän vaarallista ? Huhhuh :D. Ehkä lapsia on erilaisia, itsestäni olisi hassua jos vahtisin edelleen koko ajan vieressä lähes 5-vuotiaan leikkejä, kuten vaikka 2-vuotiaan leikkejä.

Eihän lapsesi sitten ole yksin pihalla, jos seuraat koko ajan häntä ikkunasta.

No onhan hän pihalla yksin, valvon häntä sisältä ja saatan esim pilkkoa kasvikset keittoon ja saattaa tulla minuutin parin tauko valvonnassa. Tietysti valvon ja tarkkailen lasta kuitenkin, mutta en seiso vieressä kuten tein kun oli 2-vuotias. Ap

Vierailija
25/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5 v saattaa olla hetken yksin pihalla, mutta on kyllä mieluummin siellä missä 3 v sisaruksensa. Ja totta kai kaitsen aina pienempää.

Naapuritaloyhtiössä on pari 5v:tä, jotka ulkoilevat itsenäisesti meidän lasten seurana. Kyllä siinä vielä tarvitaan aikuista ohjaamaan, tai muuten on aika kylmää kyytiä porukan pomon taholta.

Vierailija
26/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalopihassa ulkoilevat tämänikäset ilman vanhempia. Varmaankin tietysti katsellaan aika paljon ikkunasta ja partsilta, mutta vieressä ei seisota. 

Ja on ihan arvostettu asuinalue Helsingissä eli ei mitään WT-porukkaa

Niin, niin. (tirsk)

Vierailija
27/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kysyt? Mikset ole vauvan kanssa pihalla lapsen kanssa? Vaikea uskoa, että seuraat lasta sen 7h. Vilkaiset 20min välein, että siellä se pärjää? Aika erikoista, että tuon ikäinen viihtyy yksin 7h pihalla päivässä. Aika ihmeellinen piha teillä varmaan sitten. Kuulostaa heitteillejätöltä omaan korvaani.

Voi herranjumala :D! Lapseni on ulkona esim 20min aamupalan jälkeen, lähtee sitten uudestaan puolen tunnin jälkeen hetkeksi jne.. Sen 12h ajan kun on hereillä, niin yhteensä (!) tulee sen 7h verran päivässä ulkona oloa, toki olen myös mukana välillä. Ja ainakin minuutin -parin välein vilkaisen, yleensä imetän sohvalla josta suora näköyhteys pihalle. Ap

Ottamatta muuhun kantaa, en ymmärrä kun sanoit ettet voi olla pihalla koko aikaa vahtimassa vieressä. Kuitenkin ikkunasta katsot koko ajan? Minutin-parin välein on aikalailla koko ajan. Miten eroaa olla pihalla mukana kuin katsoa ikkuanasta?

Ei meillä 5v, kohta 6v saa vielä yksin mennä tuohon pihaan. Lähellä on järvi ja vaikka lapsi osaa vähän uida, en silti luota vielä hänen uimataitoon. Myöskin autoja ajaa tuossa kävelytiellä tosi usein, hiljaa yleensä, mutta silti, meillä ei ole edes ikkunat puistoon päin vaan ihan toiseen suuntaan.

Mummolassa aidatulla pihalla saa olla vapaasti yksinkin. Siellä ei ole näitä vaaratekijöitä. Ja vahditaan myös ikkunoista, mutta uskaltaa käydä esim vessassa rauhassa kun tietää, ettei ole vaarana lähteä järvelle, vaikka tietää ettei saisi.

Vierailija
28/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se riippuu tosi paljon lapsesta. Esikoinen on saanut olla pieniä hetkiä yksin pihalla suunnilleen 3,5-vuotiaasta asti, nykyään jo vähän pitempään, kun kohta täyttää viisi. Tielle on pihastamme helppo päästä, mutta lapsi ei ole sitten 1-vuotistalven koskaan yrittänyt mennä tielle, ja silloinkin yritti vain kaksi kertaa. Se, että tielle ei saa mennä, meni heti perille. Hän on muutenkin rauhallinen lapsi, joka uskoo, kun sanoo, ettei johonkin paikkaan saa mennä. Kun lapsi oli pienempi, sovittiin, että hän pysyy tietyissä paikoissa, joista näen hänet helposti ikkunasta tai ovesta katsomalla. Kuopus, joka on nyt kahden vanha, onkin sitten eri puusta. Hän ei välillä muuta teekään, kun yrittää tunkea tielle. En todellakaan aio päästää häntä 3,5-vuotiaana yksin ulos! Katsotaan sitten, missä vaiheessa on sopiva aika. 

Vierailija
29/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon pihasta ja lapsen yleisestä luonteesta varmastikin, mutta kyllä lasten on hyvä oppia leikkimään itsekseen. Luovuus ja liikkuminen ovat hyvästä lapselle eikä aikuisilla ole aikaa montaa tuntia vuorokaudesta käyttää pihalla seisoskeluun. En kyllä itse olisi muksuna tykännyt, että vanhemmat jatkuvasti olisivat kytänneet vierestä mitä teen. Tietysti ikkunasta pitää katsoa useastikin mitä lapsi puuhaa sekä pelisäännöistä pitää puhua. 

Jaa, en ole ikinä seissyt puistossa vieressä kun lapsi leikkii. Iso puisto ja istun yleensä penkillä varjossa. En ole edes 2v lasta seurannut joka askeleella, riittää että on paikalla ja näkee tuleeko vaaratilanteita. Näin saavat myös vapaasti leikkiä.

Vierailija
30/161 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta muuhun kantaa, en ymmärrä kun sanoit ettet voi olla pihalla koko aikaa vahtimassa vieressä. Kuitenkin ikkunasta katsot koko ajan? Minutin-parin välein on aikalailla koko ajan. Miten eroaa olla pihalla mukana kuin katsoa ikkuanasta?

Ei meillä 5v, kohta 6v saa vielä yksin mennä tuohon pihaan. Lähellä on järvi ja vaikka lapsi osaa vähän uida, en silti luota vielä hänen uimataitoon. Myöskin autoja ajaa tuossa kävelytiellä tosi usein, hiljaa yleensä, mutta silti, meillä ei ole edes ikkunat puistoon päin vaan ihan toiseen suuntaan.

Mummolassa aidatulla pihalla saa olla vapaasti yksinkin. Siellä ei ole näitä vaaratekijöitä. Ja vahditaan myös ikkunoista, mutta uskaltaa käydä esim vessassa rauhassa kun tietää, ettei ole vaarana lähteä järvelle, vaikka tietää ettei saisi.

Tarkoitin tällä avauksella sitä, että toisessa ketjussa kauhisteltiin, kun jotkut 5v lapset ulkoilee keskenään pihalla ilman aikuista. Meidänkin lapsi ulkoilee yksin ja joku saattaa luulla, että häntä ei valvota. Valvon ikkunasta kuitenkin jatkuvasti, mutta en tosiaan samoin kuin taaperoa (jota vahdin kuin haukka, kulkemalla perässä koko ajan). Hämmennyin siis, kun oma pahin palnajainen on oman lapsen menettäminen. Ja annan silti lapseni 4v ulkoilla yksin, valvoen ikkunasta. Ikinä ei ole ollut 5min pitempää taukoa siihen etten seuraa lasta, ja periaatteessa siinä olisi voinut jotain sattua. Mutta uskon että olen takonut lapselle hyvin mieleen mitä saa tehdä ja mitä ei, olen kertonut myös jos sääntöjä ei noudateta, ei saa mennä enää ilman äitiä pihalle. Olen myös kertonut, mitä voi käydä jos menee autotielle. Voi kuolla tai vammautua, niin ettei enää koskaan voi kävellä. Mielestäni tämä ei ole edes pelottelua vaan totta. Lapsi ei ole ikinä onneksi lähtenyt minnekään pihasta. Ap

Vierailija
31/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalopihassa ulkoilevat tämänikäset ilman vanhempia. Varmaankin tietysti katsellaan aika paljon ikkunasta ja partsilta, mutta vieressä ei seisota. 

Ja on ihan arvostettu asuinalue Helsingissä eli ei mitään WT-porukkaa

Niin, niin. (tirsk)

Tervetuloa tirskimään Munkkivuoreen esim. Ulvilantie 27:ään katselemaan pihaa. Lapsia on parhaiten näin kesäaikaan kuuden aikoihin leikkipaikoilla. Uskon, että tärpää myös 17 ja 19 yhtiöissä. Ovat tällaisia suuria, joissa paljon lapsia. 

Vierailija
32/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin ettei saa mennä läheiselle purolle. Menin sinne heti salaa kun ei kukaan katsonut, ekan kerran eskari ikäisenä. Metsään ei saanut yksin mennä. Menin silti ja harhailin siellä eksyksissä useamman tunnin, ekan luokan syksyllä. Yhdestä pensaasta ei saanut syödä marjoja. Maistelin silti ja sain todella kipeän vatsan, eskarilaisena. Jne.

Ainakin omia lapsia kiinnostaa kaikki kielletty, samalla tavalla kuin itseäkin. Mieluummin olen läsnä oleva äiti pihalla 3tuntia ja läsnä sisällä loppu ajan kuin jätän oman onnensa nojaan.

Mutta sinä itsenäistyit ja viisastuit. Mikä tulee tynnyrissä kasvaneesta, ylisuojellusta lapsesta? 

Ihmiselämään kuuluu rajojensa kokeilu joka ikävaiheessa. Toki ne tuottavat välillä vaaratilanteita. Mutta ehkä pahimmassa vaarassa loppujen lopuksi ovat ne täysin suojattuina eläneet. Ja mikä on elämän tarkoitus? Voidaanhan sitten ajatella, että häkkiminkki elää parempaa elämää kuin kauheissa luonnon vaaroissa vaelteleva lajitoverinsa. 

Marketta Kyttä on kirjoittanut asiasta paljon, jos kiinnostaa... 

Vierailija
33/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka paljon te sitten ulkoilutatte lapsia? Olen itse hoitovapaalla vauvan kanssa ja 4,5-vuotias on kotihoidossa. Hän pelaa jalkapalloa ja hyppii trampalla (näen suoraan ikkunasta) tuntikausia, on pihalla ehkä 7h koko päivän aikana näin kesäaikaan. Toki vilkuilen ulos ja seuraan lapseni tekemisiä, mutta en joka sekunti. Ehkä te olette tarhalasten äitejä ja ulkoilua on muutenkin vähän? En mitenkään voisi olla koko ajan pihalla lapsen vieressä seisomassa, siis 7h/pvä! Minusta on vain hyvä, että lapsi ulkoilee paljon ja liikkuu. Ap

Me ollaan ulkona 8-9h päivässä. Tosi rankalta tuntuu joskus. Mutta kun kerrostalossa asutaan..ei tulisi mieleenikään päästää lasta yksin pihaan.

Tällaista ulkoilua on ollut kesäisin molempien lasten kohdalla jo yli 5 vuotta. Nykyään isompi jo ulkoilee yksin.

Vierailija
34/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat olleet itse pihalla 2-vuotiaasta lähtien. Välillä tietysti vilkaisen ikkunasta. Lapsella on oikeus.

Nimim. Suojelusenkeliin luottava

Vierailija
35/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se paljon helpompaa esim imuroida sisällä ja katsoa parin minuutin välein ikkunasta kuin yrittää sama pihalla vieressä seistessä. On paljon kotitöitä, joita voi tehdä vaikka minuutin osissa ja silti hommat tulee tehtyä.

Vierailija
36/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän huoneistosta ei näe sisäpihalle ollenkaan, joten ei saa 5-v ulkoilla yksin. Pienempi sisarus 2v ulkoilee samalla, niin voi pitää silmällä molempia.

Vierailija
37/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ulkoilla omalla pihalla. Siis ei tietenkään kokonaan ilman valvontaa, muttei niin että koko ajan vieressä katsotaan.

Minäkään en ymmärrä, miksi nykyään lapsien ei anneta tehdä mitään sellaista, että oppivat itse ajattelemaan ja tosiaan aina pelätään pahinta. Vanhempi on koko ajan vieressä kontrolloimassa ja kertomassa, kuinka toimia.

Sitten nuoret voivat pahoin kun eivät saa mitään aikaiseksi itse, ellei joku ole vanhempanakin sanomassa, tekemässä ja kontrolloimassa vieressä.

Vierailija
38/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei me annettu 4-vuotiaana yksin ulkoilla. Saattoi hetken olla pihalla yksin, mutta katseltiin kyllä jatkuvasti ikkunasta. Ei kumpikaan lapsi saanut olla "huolettomasti" ulkona vielä tuossa iässä. Tyttöön olisi voinutkin ehkä luottaa, poika on sellainen vilivilperi, että on tarvinnut enemmän vahtimista. Ei se ole sattumaa, että lähes poikkeuksetta onnettomuuksissa kuolleet ja luokkaantuneet lapset on poikia.

Nyt poika on 6-vuotias (menee eskariin) ja on välillä yksin pihalla. Leikkipuistoon ei vieläkään mene yksin, siskonsa meni tässä iässä hetkeksi. Leikkipuistoon on kävelytie omakotitalon takapihalta suoraan (ei autoteitä) ja matkaa 200m.

Eikä me mitään hysteerisiä vanhempia olla. Minusta vaan 4-vuotias on pieni ulkoilemaan yksin. Riippuu tietysti asuinpaikasta. Me asumme rauhallisella alueella, mutta kulmatontilla, jonka toiselta kulmalta menee tämän asuinalueen perälle vievä päätie ja siinä on jonkin verran liikennettä + ajonopeudetkin hiukan isompia.

Vierailija
39/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinä itsenäistyit ja viisastuit. Mikä tulee tynnyrissä kasvaneesta, ylisuojellusta lapsesta? 

Ihmiselämään kuuluu rajojensa kokeilu joka ikävaiheessa. Toki ne tuottavat välillä vaaratilanteita. Mutta ehkä pahimmassa vaarassa loppujen lopuksi ovat ne täysin suojattuina eläneet. Ja mikä on elämän tarkoitus? Voidaanhan sitten ajatella, että häkkiminkki elää parempaa elämää kuin kauheissa luonnon vaaroissa vaelteleva lajitoverinsa. 

Marketta Kyttä on kirjoittanut asiasta paljon, jos kiinnostaa... 

Tämä! Tätä olen itsekin pohtinut ja oikeassa elämässä huomannut. Niistä suojelluista lapsista tulee epäitsenäisiä ja he odottavat että ajattelu tulee ulkopuolelta.

Olen itse pyrkinyt antaa lapsen kokeilla ja ajatella itse ja selittää perinpohjaisesti asioita, ja hän onkin ollut hyvin järkevä pienestä pitäen. Haluan kasvattaa ajattelemaan.

Vierailija
40/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n saamat kommentit saavat alapeukkuja, koska mammat ovat kateellisia, kun toisilla on turvallinen piha, kuten ovat kateellisia kaikesta muustakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi