Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja raha-asiat

Vierailija
03.06.2016 |

Mies on jatkuvasti töissä ja palkkakin ihan kohtalainen, mutta silti raha ei muka riitä mihinkään. Itse olen vielä pari kk äitiyslomalla, sitten palaan pienipalkkaiseen työhöni osa-aikaiseksi, että saan pitää pienet lapsemme kotona. Mies ostelee kyllä itselleen kaikkea ja rahaa kuluu harrastukseen, mutta jos mä haluan ostaa edes joskus itselleni jotain tai kotiin tai lapsille, niin aina kauhea naputus miten raha ei kasva puussa ja että mä tarvitsisin rikkaan miehen koska vaadin vaadin ja vaadin. Vaikka en vaadi, ainakaan jatkuvasti. Tuntuu vaan väärältä että me muut kituutamme kun mies elelee mukavaa elämää. Jos puhun asiasta hänelle, hän räjähtää täysin ja murjottaa monta päivää. Tuntuu että tilanne menee vaan pahemmaksi. Olen alkanut miettimään jopa eroa, mutta en halua viedä lapsiltani isää enkä edes tiedä olisiko taloudellinen tilanteemme sitten parempi, lapsetkin joutuisivat kokopäivähoitoon. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta? Kai mä kaipaisin jotain tsemppejä teiltä, oli pakko saada nämä ajatukset kirjoitettua.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle ei siis kelpaa kierrätystavara, esimerkiksi sen kirjoituspöydän osalta?

On se perkele kun leikitään neljän kakaran kanssa marttyyria ja uhria, mutta matkustella pitää, ja kaikki vaatteet ja sisustus pitääkin sitten yhtäkkiä äitiyslomalla uusia. Keksi joku nyyhkytarina ja soita Hesarille, pyydä lahjoituksia ja rahaa.

Olet itsekkäästi lisääntynyt, kanna jumalauta vastuusi.

Juu, pyhästä hengestä ne mukulat on sinne ilmaantuneet ja naisen suurin kunniatehtävä on olla äiti!

Isyys nyt on vähän häilyvä käsite, miehen kunnia hankitaan työnteolla ja julkisilla vastuutehtävillä!

Vierailija
42/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset vastaa 85% tavaran ostamisesta vaikka tienaa vähemmän kuin miehet. Tää on se piste missä nalkutus saattaa alkaa loppumaan. Tuot 60+% rahoista taloon ja kulutat 15%.

Kuuden hengen perheessä mies on 17%, joten voidaan sitten katsoa, että vastaa aika hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle ei siis kelpaa kierrätystavara, esimerkiksi sen kirjoituspöydän osalta?

On se perkele kun leikitään neljän kakaran kanssa marttyyria ja uhria, mutta matkustella pitää, ja kaikki vaatteet ja sisustus pitääkin sitten yhtäkkiä äitiyslomalla uusia. Keksi joku nyyhkytarina ja soita Hesarille, pyydä lahjoituksia ja rahaa.

Olet itsekkäästi lisääntynyt, kanna jumalauta vastuusi.

Pystytkö sinä käsittämään, että lapset ovat Y H T E I S I Ä?

Vierailija
44/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin sanoin, tilanne on mennyt pahemmaksi. Mies muuttuu koko ajan itsekkäämmäksi eikä meinaa suostua tinkimään enää mistään omista jutuistaan.

Ja mä ostan Torista lähes kaikki meidän tavarat ja säästän isommilta lapsilta pienemmille jne. Tottakai mä haluan että koti näyttää myös kauniilta! En halua hankkia huonekaluja jotka eivät yhtään istu sisustukseen, sellainen mielestäni ei ole ollenkaan järkevää rahankäyttöä. Ap

Vierailija
45/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ap ne teidän tulot on?

Mies saa bruttona n.3000e/kk, mä saan äprahaa nettona n.700 + 4 lapsen lapsilisät ja hoitoraha toisesta alle 3-vuotiaasta, joka on nettona vähän alle 30/kk.

Eli paljonko saat yhteensä? Mieskö ei maksa omaa osaansa vuokrasta?

En muista paljonko tossa nyt on yhteensä, ehkä joku 1100euroa/kk? Mies ei maksa omaa osuuttaan, koska idea oli se että hän maksaa elämisen. Ja se aluksi toimikin, mutta nyt homma alkaa karkaamaan käsistä.

Vierailija
46/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt suomennan tämän teille, te kun päässänne käänsitte mut ahneeksi lompakkoloisijaksi. Mä olen monet kerrat sanonut miehelle, että esim ruokaa voisi ostaa vähemmän ja halvempaa, mutta ei, hän ei suostu, vien kuulemma viimeisetkin ilot hänen elämästään. Kun mies on työmatkoilla, mä ja lapset eletään todella säästeliäästi, ei ruokakauppaan mene paljon rahaa kun vaan suunnittelee ostokset. Mulla on täällä monesti tehtynä ruokaa, esim kasvissosekeittoa tai makaronilaatikkoa, mutta läheskään aina mies ei suostu näitä syömään, vaan tilaa pizzan tai hakee ruokaa vaikka kiinalaisesta. Joka työpäivä käy ravintolassa lounaalla. Ruokaa meillä menee jatkuvasti roskiin, koska mies ostaa itselleen kaikenlaisia erikoismakkaroita yms joita me muut emme välitä syödä, ja sitten ne vanhenevat jääkaapissa kun mies unohtaa niiden olemassaolon. Näillä rahoilla saataisiin jo ostettua se uusi sohva ja koulupöytä.

Se tässä oli ongelmana. Mä en oikeasti vaadi mitään kohtuuttomia ja mies ihan itse halusi vielä tehdä lisää lapsia ja haluaa että hoidan heidät kotona. Samalla kun mä hoidan lapset, miehellä on mahdollisuus edetä omalla urallaan ja uhrata itsensä työlle, joka on muuten myös hänen intohimonsa. Mutta mun ja lasten ei kuuluisi saada teidän mielestä mitään? Olla vaan kiitollisuudenvelassa miehelle koko ajan?ap

No kannattaisiko muuttaa esim vuokraa ja sähkölaskuja niin että jaatte ne puoliksi, eikä niin että maksat jotain muita juttuja joista ehkä tulee ihan eri summat kuin puoliksi jaosta.

Sitten normaaliperheessä katsotaan mitä kukin maksaa milloinkin.

Ei niin että maksat lasten kaikki vaatteet yms vaan laaditte vaikka että miten paljon kuluu vaatteisiin vuodessa ja puolitatte summan suunnilleen.

Samoin kaikki puh laskut, yhteiseksi kaikki lasten liittymien kulut,

tee edes taulukko niin näet häviätkö vai voitatko tässä jaossa mitään verrattuna nykyiseen.

Jos miehelle ei kelpaa kotiruoka, ostakoon muuta, mutta lasten kulut ja asuminen on sellaista mistä kummankin pitäisi kantaa vastuu.

Vierailija
47/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu mitä vinkunaa. NELJÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! lasta, ja luulet että elämä on ruusuilla tanssimista?

Miehenäsi heivaisin noin epäkiitollisen ämmän, ja maksaisin ne minimiruokot, ennemmin kuin katsoisin tuollaista kiittämätöntä paskaa ja kitisijää. Ja palstan lompakkoloiset puolustelemassa, kuinka yllättävää.

Vierailija
48/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ero. Sen jälkeen mies maksaa sinulle vähän yli 300 e/kk ja se riittää lasten elatukseen (oletus: lapsia 2 kpl). Mietitään sen jälkeen, mitä miehen pitäisi sinulle tarjota ja mitä sinun pitää maksaa itse.

Vierailija
49/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kantakoon oman vastuunsa lapsistaan ja vaimostaan tai ei ole mies lainkaan. Elämä on valintoja ja hän on valinnut perhe-elämän. Ei silloin olla enää vastuussa vain itsestään.

Vierailija
50/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa bruttona n.3000e/kk, mä saan äprahaa nettona n.700 + 4 lapsen lapsilisät ja hoitoraha toisesta alle 3-vuotiaasta, joka on nettona vähän alle 30/kk.

En muista paljonko tossa nyt on yhteensä, ehkä joku 1100euroa/kk? Mies ei maksa omaa osuuttaan, koska idea oli se että hän maksaa elämisen. Ja se aluksi toimikin, mutta nyt homma alkaa karkaamaan käsistä.

Ja paljonko se vuokra on? Siitä voit tietenkin puolet vaatia maksamaan, ja lopettaa vinkunan sen jälkeen.

Tai sitten valehtelet maksamisista, eipä yllättäisi palstamamman värikynän käyttö miesvihaketjuissa.

Vierailija
51/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo kulujen uudelleen jakaminen on ihan realistinen vaihtoehto. Et tule olemaan loppuikääsi lasten kanssa kotona, joten töihin mennessä laskelmat tehdään kuitenkin uusiksi.

Ihan sama, mikä se rahankäyttösysteemi perheessä on, mutta jos se on epäreilu tai muuten aiheuttaa kränää niin pakkohan siitä on puhua!

Parisuhde on lasten koti, sanotaan, mutta realistisesti ajatellen neljä lasta saattavat tarvita ihan oikeita neliöitäkin.

Yhteiset kulut maksetaan yhdessä, prosentuaalisesti tulojen suhteen. Vaatii sen, että istutaan alas ja otetaan ekseli. Tai vaikka ruutupaperi, onnistuu se niinkin.

Vierailija
52/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset ovat varsin ihmeellisiä, kieltämättä.

Minulle miehenä ja perheemme paremmin tienaavana aikuisena on itsestään selvää että mun tienaamani rahat ovat myös perheen rahoja. Ja että nyt kun vaimo on ollut kotona lasten kanssa (menee loppusyksystä takaisin töihin) ja rahallisesti on ollut melko tiukkaa, niin kaikki omat  hankintani ja tarpeeni olen pistänyt jäihin. Vaatteita tai muuta itselleni olen viimeksi ostanut varmaan 3 vuotta sitten. Lasten tarpeet menevät siis heittämällä omieni edelle, ja niin sen pitää aikuisen perheellisen miehen arvomaailmassa mennäkin. Muuta väittävät ovat tuhkamunaisia luusereita ja lassukoita joille ei onneksi ole varmaan lapsia siunaantumassakaan.

Mutta on myös selvää että Suomessa yhden henkilön palkalla, varsinkaan AP:n miehen palkkatasolla, ei juuri kyllä hirveästi sisustella tms. ellei kirppareilta/kierrätyskeskuksista/Torista löydy edullisesti sopivaa. Perustarpeet (asunto, ruoka, sähkö, vakuutukset, vaatteet yms.) saadaan kyllä varmasti  maksettua mutta muuten on tyytyminen odottamaan tulojen palautumista normaaliksi. 

Vierailija
53/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ero. Sen jälkeen mies maksaa sinulle vähän yli 300 e/kk ja se riittää lasten elatukseen (oletus: lapsia 2 kpl). Mietitään sen jälkeen, mitä miehen pitäisi sinulle tarjota ja mitä sinun pitää maksaa itse.

Sama. Lisäksi muista kyniä eroprosessissa mies putipuhtaaksi.

t. mamma.

Vierailija
54/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pidä paikkaansa. 4 lapsen lapsilisät on noin 490e/kk, joten sun nettotulot on ainakin 1220e. Miehellä taas jäänee käteen noin 2000e/kk. 

Vierailija
55/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä helppoja ratkaisuja tyyliin "ota ero" ja vielä mukavampia heittoja "ite olet lapsesi hankkinut, joten älä valita ikinä mistään".

Minä myötäelän. Ei olla aivan samanlaissa tilanteessa, mutta ymmärrän hyvin. Itse olen vanhempainvapaalla ja mies käy töissä. Minä maksan puolet asuntolainasta, sähkön, veden, jätemaksut, vakuutukset, netin, kiinteistöverot jne. + kaikki lapsen kulut. Mies maksaa puolet asuntolainasta ja oman puhelinlaskunsa. That's it. Mies tienaa saman verran kuin minäkin ollessani töissä, silti ei ole rahaa mihinkään. Jos haluan yhteistä aikaa kodin ulkopuolella, on vaan luonnollista että minä maksan menot. Hän kyllä pitää kirjaa kaikista "veloistaan" minulle, rahat taitavatkin mennä siihen että yrittää voittaa/maksaa noita "velkoja" pelaamalla takaisin. Pientä ratkaisun makua tilanteeseen on tullut kun olemme sopineet että hänen palkastaan alkaa osa tulla tulonsiirtona suoraan minun tililleni.

En ole eroamassa, olen kyllä hakannut päätäni seinään tämän asian kanssa jo niin kauan että tuntuu vaan luonnolliselta tehdä asiat näin. Ei siinä paljon hankita ylimääräistä, sisustaminen nyt olisikin jo luksusta. Näin eletään kun kahdella ihmisellä on täysin eri näkemykset rahankäytöstä ja asioiden hoitamisesta.

Vierailija
56/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, saat tosi inhottavia vastauksia. Älä välitä.

Olen aina ajatellut, että perheen sisällä ei ole eri elintasoja: kaikilla sama. Eihän perheessä muutoin yksikkönä ole mitään järkeä. Sitten voisi jokainen olla omissa kämpissään, omissa oloissaan.

Vierailija
57/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tajuta. Meillä on perhe ja perheen rahat on yhteisiä. Näin on ollut aina. Meillä on jopa yhteiset tilit. Ei siis keskustella kuka maksaa. Olin suhteen alussa täysin tuloton ja miehen kanssa asuin usassa. Sen jälkeen jäi yhteiset tilit ja rahat. Olen ollut äitiyslomalla, vuorotteluvapaalla ja opintovspaalla. Töissä ollessani tienaan enemmän kuin mieheni. Mieheni jäi nyt työttömäksi ja pärjätään ihan hyvin. Mietitään mihin meidän rahat riittää. Yhdessä oltu 20 vuotta.

En voisi mitenkään elää epäreilussa suhteessa. Jos olisi omat tilit, pitäisi vähintään tulojen suhteessa siirtää rahaa yhteiselle tilille, josta maksetaan asuminen, ruoka, lasten menot ym.

Ei tällaita pelleilyä!

Vierailija
58/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pidä paikkaansa. 4 lapsen lapsilisät on noin 490e/kk, joten sun nettotulot on ainakin 1220e. Miehellä taas jäänee käteen noin 2000e/kk. 

Älä nyt pilaa hyvää miesvihaprovoa   ;  ) 

Vierailija
59/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Vasta neljännen lapsen jälkeen tämä yllätti aloittajan? Ei jatkoon.

Vierailija
60/98 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaukset ovat varsin ihmeellisiä, kieltämättä.

Minulle miehenä ja perheemme paremmin tienaavana aikuisena on itsestään selvää että mun tienaamani rahat ovat myös perheen rahoja. Ja että nyt kun vaimo on ollut kotona lasten kanssa (menee loppusyksystä takaisin töihin) ja rahallisesti on ollut melko tiukkaa, niin kaikki omat  hankintani ja tarpeeni olen pistänyt jäihin. Vaatteita tai muuta itselleni olen viimeksi ostanut varmaan 3 vuotta sitten. Lasten tarpeet menevät siis heittämällä omieni edelle, ja niin sen pitää aikuisen perheellisen miehen arvomaailmassa mennäkin. Muuta väittävät ovat tuhkamunaisia luusereita ja lassukoita joille ei onneksi ole varmaan lapsia siunaantumassakaan.

Mutta on myös selvää että Suomessa yhden henkilön palkalla, varsinkaan AP:n miehen palkkatasolla, ei juuri kyllä hirveästi sisustella tms. ellei kirppareilta/kierrätyskeskuksista/Torista löydy edullisesti sopivaa. Perustarpeet (asunto, ruoka, sähkö, vakuutukset, vaatteet yms.) saadaan kyllä varmasti  maksettua mutta muuten on tyytyminen odottamaan tulojen palautumista normaaliksi. 

Kiitos tästä, mukavaa että joku järkevä ja normaalin ajatus- ja arvomaailman omaava mies osallistui keskusteluun noiden lukuisten lompakkolois-onanoijien vastapainoksi!