Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette tunteneet munasolun kiinnittymisen, miltä se tuntui? Kuvailkaa

Vierailija
03.06.2016 |

Tunsin eilen alavatsassa viiltelyä, kesti hetken ja sitten tuli taas uudestaan. En tiedä kauanko tätä jatkui kun nukahdin, eli ei mitenkään aivan älytön kipu kun pystyin nukahtamaankin, lähinnä tuntemus.

Voisiko olla kiinnittyminen?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntui sellaiselta muutaman tunnin kestävältä, aristavalta painontunteelta alavatsalla. Ikäänkuin tulehdukselta. Piti avata farkkujen napit sen vuoksi.

Vierailija
22/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kaikki risaukset kropassani eikä se oo kivaa. Munasolun kypsyminen vajaan viikon ennen ovista sattuu ja tuntuu. Oviksessa sairaan kovat kivut. Tosin onhan munasolu kolmisen senttiä halkaisijaltaan, ei ihme että käy kipeää. Sitten alkaakin menkkoihin valmistuminen omalla jomotuksellaan. Ärsyttävää. 4 raskaudessa on tuntunut ihan erilaista kipua kiinnittymisen aikaan. Tosin voihan se olla kohdun kasvusta, verestä yms johtuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt 27/28 ja ilman ehkäisyä oltu vajaa vuosi. Lapsi olisi erittäin tervetullut. Viikon ajan on ollut joka päivä jotain pieniä tuntemuksia alavatsassa, ottaa näistä nyt sitten selvää. Erona tähän kiertoon on ollut se, että paineen tunne on ollut kovempaa kuin aiemmissa kierrossa ja pieniä vihlontoja on ollut. En tiedä onko merkki jostain kiinnittymisestä tms. Mös mitää tuhruvuotoja ei ole tullut toisin kuin aiemmin pari kolme päivää ennen menkkoja. Toivo elää, en kuitenkaan uskalla vielä ajatella mitään enempää..

Vierailija
24/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen kaikki risaukset kropassani eikä se oo kivaa. Munasolun kypsyminen vajaan viikon ennen ovista sattuu ja tuntuu. Oviksessa sairaan kovat kivut. Tosin onhan munasolu kolmisen senttiä halkaisijaltaan, ei ihme että käy kipeää. Sitten alkaakin menkkoihin valmistuminen omalla jomotuksellaan. Ärsyttävää. 4 raskaudessa on tuntunut ihan erilaista kipua kiinnittymisen aikaan. Tosin voihan se olla kohdun kasvusta, verestä yms johtuvaa.

Kolmesenttinen munasolu? Pohojammaalla on kaikki suurempaa 😁

Vierailija
25/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai nyt 3cm kuitenkaan :D ehkä 0,1mm

Itse olen ovistestillä varmistanut, että tuo kipu tosiaan on ovulaatiosta, noh kyllähän sen arvasi kun menkat alkaa tuon kivun jälkeen aina tismalleen saman ajan kuluttua. Tiedä sitten miksi sen irtoaminen aiheuttaa niin kovaa kipua. Tunnen myös kasvukipua, mutta en ihan viikkoa sentään, vrk tuntuu kipua joka sitten huipentuu aivan järkyttäväksi, jäätävää kipua ei onneksi kestä kauan. Silloin se varmasti irtoaa

Vierailija
26/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta ja olen aina tuntenut sellaista pientä terävää nipistelyä kohdun kohdalla niihin aikoihin, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Päivän-kaksi sitä kestää.

Tosin olen tuntenut samaa myös silloin, kun menkat olivat pari päivää myöhässä. Silloin sitä tuntui vaan paljon harvemmin. Eli kiinnittyminen ei onnistunut? Haamuviiva ollut raskaustestissä.

Joskus lukenut jostain, että se nipistely johtuisi vaan siitä, että kohtu on niin pinkeänä sen verimäärän vuoksi joka kohta vuotaa pois kuukautisina... Ota näistäkin nyt sitten selvää😏

Periaatteessa ei pitäisi olla enää kiinnittymistuntemuksia ne, jotka tuntee silloin kun menkkojen pitäisi alkaa. Kiinnittyminenhän tapahtuu muutamien päivien, viikon kuluessa hedelmöittymisestä, joka taas tapahtuu viimeistään vuorokauden kuluessa munasolun irtoamisesta.

Ei ihan parissa päivässä tapahdu kiinnittyminen, se hedelmöittynyt munasolu ei ihan salamana siirry sinne kohtuun ja kiinnity. 9-12 päivää siinä keskimäärin menee.

9-12 päivää kuulostaa mahdottomalta "normiksi", koska eihän 2 päivää kiinnittymisen jälkeen voisi mitenkään raskaustesti näyttää vielä plussaa. Usein se testi näyttää haaleaa plussaa jopa 10 päivää ovulaatiosta. 5-7 päivää taitaa olla normi aika kiinnittymiselle ovulaation jälkeen.

Yleensä ne testit ei näytäkään kunnolla kun vasta silloin kun menkkojen pitäisi alkaa, keskimäärin 14-15 päivää ovulaation jälkeen. Toki poikkeuksia on. Ja sitä hormonia alkaa erittyä heti kiinnittymisen jälkeen ja se tuplaantuu kahdessa päivässä. Mutta tuosta 9-12 päivästä puhutaan keskimääräisenä kiinnittymisen ajankohtana.

Vierailija
27/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta ja olen aina tuntenut sellaista pientä terävää nipistelyä kohdun kohdalla niihin aikoihin, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Päivän-kaksi sitä kestää.

Tosin olen tuntenut samaa myös silloin, kun menkat olivat pari päivää myöhässä. Silloin sitä tuntui vaan paljon harvemmin. Eli kiinnittyminen ei onnistunut? Haamuviiva ollut raskaustestissä.

Joskus lukenut jostain, että se nipistely johtuisi vaan siitä, että kohtu on niin pinkeänä sen verimäärän vuoksi joka kohta vuotaa pois kuukautisina... Ota näistäkin nyt sitten selvää😏

Periaatteessa ei pitäisi olla enää kiinnittymistuntemuksia ne, jotka tuntee silloin kun menkkojen pitäisi alkaa. Kiinnittyminenhän tapahtuu muutamien päivien, viikon kuluessa hedelmöittymisestä, joka taas tapahtuu viimeistään vuorokauden kuluessa munasolun irtoamisesta.

Ei ihan parissa päivässä tapahdu kiinnittyminen, se hedelmöittynyt munasolu ei ihan salamana siirry sinne kohtuun ja kiinnity. 9-12 päivää siinä keskimäärin menee.

9-12 päivää kuulostaa mahdottomalta "normiksi", koska eihän 2 päivää kiinnittymisen jälkeen voisi mitenkään raskaustesti näyttää vielä plussaa. Usein se testi näyttää haaleaa plussaa jopa 10 päivää ovulaatiosta. 5-7 päivää taitaa olla normi aika kiinnittymiselle ovulaation jälkeen.

Yleensä ne testit ei näytäkään kunnolla kun vasta silloin kun menkkojen pitäisi alkaa, keskimäärin 14-15 päivää ovulaation jälkeen. Toki poikkeuksia on. Ja sitä hormonia alkaa erittyä heti kiinnittymisen jälkeen ja se tuplaantuu kahdessa päivässä. Mutta tuosta 9-12 päivästä puhutaan keskimääräisenä kiinnittymisen ajankohtana.

Moni myös ei tiedä tarkkaan milloin on ovuloinut ja/tai laskee päivät väärin.

Vierailija
28/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan on ultralla katottu viimeksi 2 kuukautta sitten. Itseäkin hämmästytti.

Vierailija
29/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan syystäkin. Varmaan on lääkäriäkin hämmästyttänyt. Tuo kun lähtee jakautumaan, saat lopulta kolmimetrisen vauvan. 😁😁

Munarakkula eli follikkeli ja munasolu eivät ole sama asia, eivätkä saman kokoisia.

Vierailija
30/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kohtu oli ultralla katottuna kolmesenttinen :D

Vierailija
31/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui ikään kuin menkkakipuja, supisteluja, muutaman tunnin ajan. Ovulaatiokivuista meni tähän 6-9 päivää eri raskauksissa. Yhdessä raskaudessa en tällaista huomannut mutta on voinut tapahtua vaikka nukkumisen aikana.

Vierailija
32/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanoloista vihlontaa kuin kuukautisten alkaessa, vain yli viikon etuajassa. Tosin kovempaa ja nooeammin ohi menevää.

Vierailija
33/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaan puhutaan munarakkulan koosta. Sehän se siellä ovulaation aikana turpoaa, vihloo ja tekee paineen tunnetta.

Vierailija
34/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-vaimolla kiinnittyi Turun motarilla. Säikähdettiin molemmat ihan saatanasti, että mikä hitto se oli, mutta munasoluhan se vain oli, joka kiinnittyi. Kauhea tumpsaus siitä kyllä kuului! Luultiin ensin että ajettiin supikoiran yli!

Vierailija
35/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Embryologia on kyllä tutkinut hedelmöityneen munasolun kiinnittymisaikoja ja on todettu ajan indikoivan usein alkion laatua. Parhain survival rate on varhain (6-8 pv ovulaatiosta) kiinnittyvillä alkioilla ja huonoin myöhään kiinnittyvillä. 12 pv kohdalla alkaa olla jo varsin huono ennuste ja sen jälkeisinä päivinä käytännössä olematon.

Vierailija
36/43 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkääpä nyt viitsikö, ei kiinnittyminen mitenkään tunnu! Ei kiinnittyminen ole mikään nopea porautuminen limakalvoon, joka heittää ihmisen kakinkerroin lattialle piehtaroimaan tuskasta (kipeät ilmamaivat ja suolen venyminen voi näitä sen sijaan aiheuttaa). Se on pidempiaikainen prosessi, jossa alkio kasvaa kiinni.

Varmasti erinäisiä tuntemuksia voi olla ja onkin, kun niitä pysähtyy kuuntelmemaan, mutta ei nistä voi päätellä mitään. Olisihan se aika hassua, jos tulevan lapsen tuntisi kiinnittyvän, kun se on vasta solu, mutta seuraavan kerran se pystyisi tuntemaan vasta kuukausien päästä kun kokoa on parikymmentä senttiä.

En halua olla ilkeä, itsekin kipeästi toivoin raskautta pidempään ennen kuin tärppäsi. Liiallisesta analysoinnista ja kehon ylitulkinnasta ei kuitenkaan tule kuin stressiä ja haittaa. Onnea yritykseen!

Olen vissiin ainoa joka on samaa mieltä kanssasi, mutta olin tulossa sanomaan kuta kuinkin samaa. Useampi tutkijakin on tämän todennut ja uskon kyllä ennemmin heitä kuin raskautta toivovia av-mammoja.

Itsekin yritin raskautta jo pidempään ja ylianalysoin kaikkia tuntemuksia. Joka kierrossa olin tuntevinani kiinnittymisen mutta aina ne kuukautiset vain alkoivat. Viimeisessä kierrossa lopetin vouhkaamisen, enkä tuntenutkaan enää mitään ja tadaa, lopputuloksena raskaus.

Aikamoisella todennäköisyydellä et pysty nimeämään yhtäkään näistä useista tutkijoista, joiden esität väittäneen, ettei munasolun kiinnittymistä kohtuun voisi havaittavasti tuntea.

Vierailija
37/43 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP! Nyt toista päivää kuukautiskiputyylisiä tuntemuksia, välillä vihlaisuja ja vessassa käydessä pientä vuotoa -mahdollinen hedelmöitys olisi ollut viime vkl eli voisi olla kiinnittymiseen liittyvää. En edes uskaltanut toivoa tärppiä, mutta näitä fyysisiä oireita ei nyt samanlailla kuvitella toiveajatteluna kuin joitain muita. Te, joilla on ollut vastaavaa ennen raskauden selviämistä, kuinka kauan nämä kiinnittymisoireet kesti?

Vierailija
38/43 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkääpä nyt viitsikö, ei kiinnittyminen mitenkään tunnu! Ei kiinnittyminen ole mikään nopea porautuminen limakalvoon, joka heittää ihmisen kakinkerroin lattialle piehtaroimaan tuskasta (kipeät ilmamaivat ja suolen venyminen voi näitä sen sijaan aiheuttaa). Se on pidempiaikainen prosessi, jossa alkio kasvaa kiinni.

Varmasti erinäisiä tuntemuksia voi olla ja onkin, kun niitä pysähtyy kuuntelmemaan, mutta ei nistä voi päätellä mitään. Olisihan se aika hassua, jos tulevan lapsen tuntisi kiinnittyvän, kun se on vasta solu, mutta seuraavan kerran se pystyisi tuntemaan vasta kuukausien päästä kun kokoa on parikymmentä senttiä.

En halua olla ilkeä, itsekin kipeästi toivoin raskautta pidempään ennen kuin tärppäsi. Liiallisesta analysoinnista ja kehon ylitulkinnasta ei kuitenkaan tule kuin stressiä ja haittaa. Onnea yritykseen!

Tämä on nyt älyttömän vanha ketju, mutta vastailen silti ja uskallan väittää vähän vastaankin. Mä en mitenkään odottanut tulevani raskaaksi, en tarkkaillut kehoni toimintoja yms. MUTTA. Yhtenä kauniina iltana olin lähdössä tyttäreni kanssa kaupoille, kun alavatsaan alkoi koskemaan itselleni vieraalla tavalla. Sellaista aika voimakastakin nipistelyä / kirvelyn tunnetta, joka kesti ainakin tunnin verran. Ajattelin, että olisiko ilmaa vatsassa ja kokeilin makuuasennossa hieroa vatsaa, että lähtisi pois (yleensä se auttaa). Ei mitään vaikutusta ja näitä tuntemuksia seurasi menkkamaiset jomotukset, joten ajattelun, että varmaan kuukautiset alkamassa viikkoa etuajassa ja menin lämpimään kylpyyn, joka sitten helpottikin. Menkkajomotukset jatkui seuraavanakin päivänä, lisäksi tuli vaalenpunaista vuotoa pyyhkiessä, mikä kanssa itselle ihan vierasta. Mietin, että voiko sittenkin ovulaatio aiheuttaa näin voimakkaat tuntemukset. Tästä seurasi vielä pariksi päiväksi rusehtavaa tiputteluvuotoa, joka sitten loppui. Mutta menkkajomotukset jatkuneet tähän päivään saakka ja nyt siis 8. raskausviikko menossa ja ultrassa varmistettu, että on ihan kohdun sisällä.

Mulla taustalla 5 raskautta ja 3 synnytystä, koskaan en ole mitään vastaavaa kokenut. Ainakaan en muista. Joten, kyllä kiinnittymisen voi tuntea!

Vierailija
39/43 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut kiinnittymiskivusta, mutta miksei kun munasolun irroittumiskipukin on olemassa.

Niitä on silloin tällöin. Se kipu on helvetistä. Mä olen synnhttänyt kaksi lasta ilman kipulääkkeitä, mutta tuo irroituskipu vaatis useamma satsin morfiinia.

Mut on kahdesti toimitettu sairaalaan, kun on tajuttomaksi vetänyt. Saanut kipulääkityksen ja toisella kerralla jo virkosinkin kertomaan, että mistä on kyse. Ultrassa näkyi, että täydellisen pullea munasolu oli just lähdössä matkalleen.

Ekalla kerralla poissuljettiin vaikka mitä, kunnes joku hoksas ultrata. Olin ehtinyt olla tarkkailussa reilu 12 tuntia.

Kivut kestää n puoli tuntia. Se aika pelkkää saatanaa. Etenkin jos en ole kotona tekemässä rentoutusharjoituksia ja hengittelemässä kipua lievemmäksi.

Töissä nuo tajuttomuudet kävi.

Vierailija
40/43 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nyt 27/28 ja ilman ehkäisyä oltu vajaa vuosi. Lapsi olisi erittäin tervetullut. Viikon ajan on ollut joka päivä jotain pieniä tuntemuksia alavatsassa, ottaa näistä nyt sitten selvää. Erona tähän kiertoon on ollut se, että paineen tunne on ollut kovempaa kuin aiemmissa kierrossa ja pieniä vihlontoja on ollut. En tiedä onko merkki jostain kiinnittymisestä tms. Mös mitää tuhruvuotoja ei ole tullut toisin kuin aiemmin pari kolme päivää ennen menkkoja. Toivo elää, en kuitenkaan uskalla vielä ajatella mitään enempää..

👍🏻

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan