Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opiskelija ja en saanut taaskaan kesätöitä :(

Vierailija
02.06.2016 |

Muita kohtalotovereita? Hain todella moneen paikkaan ja pääsin jopa pariin haastatteluun, mutta en kuitenkaan tullut valituksi. Tuo viesti "valitettevasti et tullut tällä kertaa valituksi" alkaa ottaa niin päähän, että en kestä enää. Tänään olisi ollut viimeinen toivo vielä saada paikka, kun odotin valinnan tulosta, mutta viesti oli taas kielteinen.

Menee tämäkin kesä taas ilman kesätöitä. Tottakai kesästä voi nauttia ilman töitäkin (onpahan enemmän vapaa-aikaa), mutta olisi ollut tärkeää saada edes vähän työkokemusta lisää ja tietysti rahaa.

Mitäs te muut opiskelijat olette yleensä tehneet kesäisin, jos ette ole saaneet kesätöitä? Pitäisikö vain suorittaa kesäopintoina jotain kirjatenttejä tms?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on oikeasti TÄYSIN tyhjä CV? Ei siis mitään merkintöjä edes peruskoulun TET-jaksoista, harjoitteluista, harrastuksista, luottamustoimista, kielitaidosta, ATK-taidoista, tulevaisuudensuunnitelmista... Jos ei ole työkokemusta, ansioluetteloon tietenkin merkitään esim. juniorijalkapallojoukkueen valmentamiset ja ristipistoseuran sihteerinä toimimiset. Ysiluokan TET-jakson työtehtäviä kuvaillaan tarkemmin kuin "olin kaupassa viikon", joka ei kerro yhtään mitään mistään. 

Jos ei ole "oikeaa" työkokemusta, pitää vain keksiä työelämän kannalta edes liippaisten olennaisia asioita, joilla tehdä täytettä ansioluetteloon. Varmaan jokainen ainakin voi merkitä sinne peruskoulun, kielitaitoon englannin ja auttavan ruotsin ja ATK-taitoihin MS Officen, jos mitään muuta kerrottavaa ei ole. Kyllä sekin jotain kertoo, että edes osaa laatia CV:n.

Vierailija
42/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tällä hetkellä 2 henkilön vajaus vaikka sesonki on täydessä vauhdissa. Vajaalla mennään.

Kumpikaan niistä joiden piti aloittaa kesätyönsä (elokuuhin saakka) ei ilmestynyt eikä vastaa puhelimeen.

Kaupan apulainen ja cafen plokkari. Palkka 1800. Mutta ei näköjäns nappaa. Vituttaa vakutuisena tehdä ylitöitä kun ei saada väkee töihin.

En usko että pitää paikkaansa. Missä kaupungissa? Teillä on sitten todella huonot rekrytointikanavat käytössä, yleensä joku työntekijän lapsi tai kaveri otetaan töihin suhteilla. En ole koskaan tienannut töissä noin paljon, 600-1300 euroa kuukaudessa. Opiskelijana olisin iloinen jos tienaisin kesätöistä 1800 euroa kk, tai edes 1300.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on oikeasti TÄYSIN tyhjä CV? Ei siis mitään merkintöjä edes peruskoulun TET-jaksoista, harjoitteluista, harrastuksista, luottamustoimista, kielitaidosta, ATK-taidoista, tulevaisuudensuunnitelmista... Jos ei ole työkokemusta, ansioluetteloon tietenkin merkitään esim. juniorijalkapallojoukkueen valmentamiset ja ristipistoseuran sihteerinä toimimiset. Ysiluokan TET-jakson työtehtäviä kuvaillaan tarkemmin kuin "olin kaupassa viikon", joka ei kerro yhtään mitään mistään. 

Jos ei ole "oikeaa" työkokemusta, pitää vain keksiä työelämän kannalta edes liippaisten olennaisia asioita, joilla tehdä täytettä ansioluetteloon. Varmaan jokainen ainakin voi merkitä sinne peruskoulun, kielitaitoon englannin ja auttavan ruotsin ja ATK-taitoihin MS Officen, jos mitään muuta kerrottavaa ei ole. Kyllä sekin jotain kertoo, että edes osaa laatia CV:n.

Jos on korkeakouluopintoja takana, peruskouluaikaiset jutut voi ja kannattaakin jo jättää ansioluettelosta pois. Muuten samaa mieltä.

Vierailija
44/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kellään ole täysin tyhjä, mutta ihanko oikeasti uskot että jollain TET-jaksoilla on mitään väliä? Etenkin kun kanssahakijoilla on sitä ihan oikeaa työkokemusta ja näytöt osaamisesta? Ei tästä voi tietenkään työnantajia syyttää, palkkaisin itsekin ennemmin sen jolla on näyttöjä osaamisesta kun sen, joka vasta sai tokarinsa käteen. 

Vierailija
45/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on osa-aikainen työpaikka, eipä ole tarvinnut miettiä kesätyöpaikkoja.

Mistä saat normaalisti rahaa jos et kerran köy töissä opiskelujen ohella?

Vierailija
46/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvuuteni on se, että olen jo välivuotenani melkein viisi vuotta sitten aloittanut töissä käynnin ja jatkanut sitä tauotta, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Osaan myös hyviä hakemuksia kirjoittaa, mikä ehdottomasti auttaa.

Opiskelujen ohella työskennely on rankkaa, mutta esim. Itselläni on nollasoppari vuokratyöfirmassa, eli itse päätän millon teen vuoroja ja ei jää tyhjän päälle jos ei saa alan työpaikkaa.

Työkokemusta arvostetaan, vaikka ei liittyisi opiskeltavaan alaan. Tämä on ihan suoraan minulle haastiksessa sanottu.

Vierailija
47/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tällä hetkellä 2 henkilön vajaus vaikka sesonki on täydessä vauhdissa. Vajaalla mennään.

Kumpikaan niistä joiden piti aloittaa kesätyönsä (elokuuhin saakka) ei ilmestynyt eikä vastaa puhelimeen.

Kaupan apulainen ja cafen plokkari. Palkka 1800. Mutta ei näköjäns nappaa. Vituttaa vakutuisena tehdä ylitöitä kun ei saada väkee töihin.

Mikä on "cafen plokkari"? Ja minkäköhänlainen soppari kyseessä, 1800 kuussa on tosi hyvä jossain kahvilassa kesäduunissa, mutta onko tässä tapauksessa paljon ilta/yö/vkl vuoroja? Sisältääkö tuo palkka oikeasti kaikki lisät vai oisko nämä työntekijät havainneet jotain kusetuksen makua? Montako tuntia päivässä/viikossa töitä? Mikä ihme on kaupan apulainen? Olen ollut erilaisissa kaupoissa töissä enkä ole koskaan kuullut tuollaista epämääräistä nimikettä. Kaupanalalla mennään kaupan tesin mukaan. Kaikksta muista epämääräisyyksisyä kannattaakin kieltäytyä.

Vierailija
48/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alaa opiskelet? Voin neuvoa työnhaussa. :)

Mitä työtä olet valmis tekemään?

En ole ap, mutta minä opiskelen luokanopettajaksi ja sivussa suoritan myös äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyyden. Olen valmis tekemään suht kaikenlaista työtä, mutta katson hieman karsaasti puhelinmyyntiä, sillä minua ja kavereitani on kusetettu täällä kotipaikkakunnallani todella härskisti niissä paikoissa.

No sinun kannattaa lomailla kesällä jos et saanut dunia ja tehdä opettajan sijaisuuksia opiskelujen ohessa, niistä saa todella hyvin. Samalla saa tärkeää työkokemusta omalta alalta ja helposti jalan oven väliin. Meillä lähes kaikki uudet opettajat on olleet sijaisuuksia tehneitä opiskelijoita, jotka saaneet paikan heti valmistuttuaan.

terv. ope joka opiskeli luokanopettajaksi tehden koko ajan töitä samalla ja sai heti vakipaikan kun valmistui

Vierailija
49/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä on vaikka toisille jakaa, älä ole nirso. Nyt vaan puhelin käteen ja soittelemaan lähialueen työpaikkoihin.

Terveisin eräs joka on aina saanut kesätöitä ja myöhemmin "oikeita" töitä ja jonka lapsetkin ovat aina saaneet kesätöitä

Haista paska. Avoimia työpaikkoja on ehkä jotain 35 000 ja työttömiä yli 400 000. 

Jos käytös on tuota luokkaa niin eipä ihme jos ei pääse mihinkään töihin...

Vierailija
50/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alaa opiskelet? Voin neuvoa työnhaussa. :)

Mitä työtä olet valmis tekemään?

IT-ala, erityisesti ohjelmistotuotantopuoli. Tiedän, etenkin viime viikkoisten uutisten valossa tilanne ei näytä hyvältä. Alanvaihto toisinaan käynyt mielessä, mutta toisaalta olen vielä sen verran alussa, että tilanne voi kääntyä parempaan päin myöhemmin, joten ainakin toistaiseksi jatkan tätä opiskelua.

Olen kyllä valmis tekemään mitä tahansa työtä, paitsi tuota edelä mainittua itsensä myymistä.

Kyllä työllisyystilanne on ihan hyvä jollet ole javaan jumahtanut enterprise-webbikoodari vaan jaksat seurata uusimpia teknologioita ja pysyä niissä kärryillä. Itsekin olin melkein kaikki kesät tuota alaa opiskellessa ilman kesätöitä ja olin suorastaan epätoivoinen alavalintani suhteen, mutta kolmannesta vuodesta eteenpäin työharjoittelun jälkeen ei ole kyllä työtöntä päivää tullut nähtyä. Ohjelmistotaloissa usein ei kesätyöntekijöitä edes etsitä koska projektejakaan ei silloin yleensä ole käynnissä. Kannattaa mielummin kokeilla jotain ei-oman alan hommia tai jos mahdollista, opiskella kesällä. Silloin valmistuukin nopeammin.

Paskaahan tuo silti on, en muistele ollenkaan lämmöllä työttömiä kesiä jolloin vuokra piti maksaa lainarahalla ja laskea senttejä. Opiskelijoilla ei ole mitään turvaa, jos kesätöitä ei satu saamaan. Ja tiedoksi niille "kyllä työtä tekijöille riittää"-jankuttajille, esim. pk-seudulla on n. 5000 kesätyöpaikkaa, 30000 opiskelijaa. Siinä voi laskea kuinka moni jää ilman töitä. Suurin osa tekee samaa osa-aikaista duunia vuoden ympäri ja siitä sentään irtoaa aina kesätyöpaikkakin, mutta osalle se ei ole mahdollista. 

Vierailija
51/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juuri IT-alalla harrastuneisuus ja vapaa-ajalla tehdyt projektit ole jopa tärkeämpiä kuin tutkinnot? Portfoliota nettiin ja kavereiden kanssa jotain projekteja tulille!

Vierailija
52/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelen!harmi vaan kun kotirouvaksihan tässä vissii pitää ruveta kun miten niitä töitä sitten saa kun ei oo kokemusta?opiskelen sosionomiksi ja varmaa parissa vuodessa valmistun kun mulla on niin kova tahti, tähtäimenä nimittäin valmistuminen ja sitten ulkomaille nopeesti! :)

Vierailija
53/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä täälläkään. Haettu on ja hiottu hakemusta ja cv:tä ja ei mitään. Työkokemusta on usealta kesältä ja pidempi vakituinen työsuhde ennen töiden aloittamista, mutta ei. tekniikan alaa opiskelen ja välillä tuntuu todella epätoivoiselta kun kaikki ympäriltä saa töitä ja itse en saa mistään mitään. Edes sitä haastattelukutsua.

Kesäopiskelu ei onnistu, kurssitarjonta ei ole kolmannen vuoden opiskelijalle sopiva. Ei yhden yhtä kurssia käytäväksi (perusopinnot jo suoritettu ja niitä pääasiassa tarjotaan. Plus jotain kursseja mitkä ei liity omaan alaani ja kokonaisuuksiin mitenkään). Sossustakaan ei rahaa heru, koska avopuoliso on hyväpalkkaisessa työssä ja on säästöjä.

Eli mitä hlvttiä tässä nyt pitäis tehdä ja millä pärjätä?

Vierailija
54/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*koulun aloittamista

Vierailija
55/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut koko opiskelujen ajan kaupassa töissä ja kesäisin ottanut enemmän vuoroja. Olen aina ihmetellyt miten muut opiskelijat pärjää tekemättä töitä opiskelujen ohella??

Pakko pärjätä kun ei vain ole saanut töitä sadoista hakemuksista huolimatta.

Tämän hetken työtilanne on hankala, MUTTA jos on laittanut satoja hakemuksia menemään eikä mitään kuulu, kannattaa katsoa hakemuksiaan ja työnhakuprosessiaan kriittisellä silmällä. Haetko vain isoihin firmoihin, jonne hakee tuhansia muitakin, eli työpaikan saanti on aika epätodennäköistä hyvästäkin hakemuksesta huolimatta? Ovatko hakemuksesi liian ympäripyöreitä? Osaatko kertoa vahvuuksistasi niin että ne liittyvät hakemaasi työhön? Oletko yhteydessä työpaikkoihin hakemuksen lähettämistä ennen/jälkeen (paitsi jos puhelintiedustelut yms. ehdottomasti kielletään työpaikkailmoituksessa)? 

Suosittelen siis ihan ekana katsomaan CV:n kuntoon, hiomaan hakemuksia ja hakemaan sellaisiin pieniin paikkoihin, jotka eivät aktiivisesti uusia työntekijöitä hae. Jos työpaikkaan tulee vähän hakemuksia, on todennäköisempää että saa duunin. Työkokemuksella on taas helpompi hakea isompiin, nimekkäämpiin firmoihin jne. 

Ravintola-alalla  on aina töitä, eli hygieniapassi ja anniskelupassi kannattaa hankkia ja mennä ihan mihin kuppilaan tahansa vähäksi aikaa töihin työkokemusta ja rahaa hankkimaan. Niin minäkin itseni olen opiskeluaikoina elättänyt.

Oletko provo vaiko vain toisessa todellisuudessa? :D Ai sitä noin vain mennään mihin tahansa kuppilaan, ja ne vielä maksavat siitä rahaakin? :D Miltä vuosikymmeneltä nämä sinun kokemuksesi ovat?

Vierailija
56/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla  on aina töitä, eli hygieniapassi ja anniskelupassi kannattaa hankkia ja mennä ihan mihin kuppilaan tahansa vähäksi aikaa töihin työkokemusta ja rahaa hankkimaan. Niin minäkin itseni olen opiskeluaikoina elättänyt.

Oletko provo vaiko vain toisessa todellisuudessa? :D Ai sitä noin vain mennään mihin tahansa kuppilaan, ja ne vielä maksavat siitä rahaakin? :D Miltä vuosikymmeneltä nämä sinun kokemuksesi ovat?

Viimeisen vuosikymmenen ajalta, kiitos kysymästä :) Reipas ote on aina eduksi. Itse aloitin alan hommat siitä, etten edes tiennyt mikä on cappuccino, mutta niitä sitten pitikin opetella tekemään. Säkää oli, kun sain töitä ilman minkään sortin kokemusta (työnantajalla oli epätoivoinen tilanne kun kaikki työntekijät muuttivat opintojen perässä muualle muutaman viikon sisään), mutta toisaalta firmassa onkin tapana palkata sellaisia ihmisiä, joilla on hygieniapassi ja oikea asenne - koulutuksesta tai työkokemuksesta viis. Kassaa oppii kyllä käyttämään, mutta jos on lusmu luonne, sitä on vaikeampi korjata.

Suurin osa työpaikoista menee ilman mitään ilmoitusta Mol:ssa, joten ottakaa yhteyttä kiinnostaviin paikkoihin, vaikkei hakuja olisi päällä. Olen saanut suurimman osan työpaikoistani elämäni aikana tällä tapaa, muistaakseni vain yhteen oli ilmoitus netissä. Juuri ravintoloihin yms. palkataan usein eka hyvä tyyppi.

Vierailija
57/60 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tämän viime vuotisen ketjun... Onko muita vielä kesätyötä vailla olevia? Masentava tilanne, monta kuukautta jo saanut stressata tämän asian takia eikä vieläkään ole tärpännyt. Aikaisempina kesinä olen saanut kesätöitä, nyt en!

Vierailija
58/60 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostanpa tämän viime vuotisen ketjun... Onko muita vielä kesätyötä vailla olevia? Masentava tilanne, monta kuukautta jo saanut stressata tämän asian takia eikä vieläkään ole tärpännyt. Aikaisempina kesinä olen saanut kesätöitä, nyt en!

On :(

Olen päässyt haastatteluun mutta en sitä pidemmälle, aina löytyy joku parempi.

Vierailija
59/60 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään varasuunnitelmaa? Mulla ei tähän asti ole ollut, nyt selvittelin kesäopintoja, mutta ei löytynyt mitään tutkintoa edistäviä eikä ole varaa turhaan nostaa opintotukikuukausia, jotka muutenkin loppuvat kesken. Ja 300 eurolla kuussa eläminen on aika haastavaa, asumistukea en saa.

Vierailija
60/60 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään varasuunnitelmaa? Mulla ei tähän asti ole ollut, nyt selvittelin kesäopintoja, mutta ei löytynyt mitään tutkintoa edistäviä eikä ole varaa turhaan nostaa opintotukikuukausia, jotka muutenkin loppuvat kesken. Ja 300 eurolla kuussa eläminen on aika haastavaa, asumistukea en saa.

Nosta vaan opintolainat ja jos ei riitä niin toimeentulotuella sitten. Ei kulu opintotukikuukaudet jos toimeentulotuella menee mutta jotta saa sitä, pitää opintolainat olla nostettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi