Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opiskelija ja en saanut taaskaan kesätöitä :(

Vierailija
02.06.2016 |

Muita kohtalotovereita? Hain todella moneen paikkaan ja pääsin jopa pariin haastatteluun, mutta en kuitenkaan tullut valituksi. Tuo viesti "valitettevasti et tullut tällä kertaa valituksi" alkaa ottaa niin päähän, että en kestä enää. Tänään olisi ollut viimeinen toivo vielä saada paikka, kun odotin valinnan tulosta, mutta viesti oli taas kielteinen.

Menee tämäkin kesä taas ilman kesätöitä. Tottakai kesästä voi nauttia ilman töitäkin (onpahan enemmän vapaa-aikaa), mutta olisi ollut tärkeää saada edes vähän työkokemusta lisää ja tietysti rahaa.

Mitäs te muut opiskelijat olette yleensä tehneet kesäisin, jos ette ole saaneet kesätöitä? Pitäisikö vain suorittaa kesäopintoina jotain kirjatenttejä tms?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettelen juuri viidennettä vuottani yliopistossani, enkä ole saanut kesätöitä minään kesänä. Olen tuntenut itseni täydeksi luuseriksi, koska vissiin kukaan ei tahdo palkata minua. Tuntuu, että alkaa jopa itseluottamus paikoitellen mennä.

Kuitenkin eilen tippui pommi ja sain soiton, että mut tahdotaan erään järjestön kesäkerhoihin ja parille leirille avustajaksi.

Eli ihmeitä tapahtuu! Tsemppiä kaikki kesätyöttömät opiskelijat, tiedän todellakin, miten toivottomalta se töiden etsiminen ja kymmenien "valitamme ei valitettavasti kohdistunut juuri sinuun" -sähköpostien vastaanottaminen tai se, että sinut käännytetään pois ovelta tai se kun, laitetaan melkein luuri korvaan, tuntuu.

Vierailija
22/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tällä hetkellä 2 henkilön vajaus vaikka sesonki on täydessä vauhdissa. Vajaalla mennään.

Kumpikaan niistä joiden piti aloittaa kesätyönsä (elokuuhin saakka) ei ilmestynyt eikä vastaa puhelimeen.

Kaupan apulainen ja cafen plokkari. Palkka 1800. Mutta ei näköjäns nappaa. Vituttaa vakutuisena tehdä ylitöitä kun ei saada väkee töihin.

Mistä näistä töistä saisi lisätietoa?

t. kesätyötön opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä olisi saattanut olla samatilanne vastassa, jos en olisi päätynyt tekemään harjoittelua. Omalla kohdalla ongelmaksi on noussut kokemus ja koulutus. Olen tehnyt alani hommia jo muutaman vuoden ja nyt kouluttaudun korkeammalle (olen opintojen loppusuoralla.) Hain vaikka kuinka moneen paikkaan alkuvuodesta ja keikkatyökin olisi sopinut. Monessa ryhmähaastattelussa olin kaikista osaavin (eniten kokemusta ja kaikenlaisia pätevyyksiä löytyy.) Kuitenkin olen saanut kuulla, että osaan hommista minua ei otettu, koska olen ns. liiankin pätevä. Koulutustani vastaavaa työtä taas en saa koska en ole vielä päivääkään sitä tehnyt (eli olen tehnyt alaltani ns. duunarihommia, mutta en yhtään esimiestöitä joihin nyt valmistun.)

Kannattaa ottaa selvää opiskelumahdollisuuksia kesällä :). Ei kannata heittää kuitenkaan vielä toivoa hukkaan, koska loppukesästäkin voi saada vielä töitä. Tsemppiä kovasti ja muista ettet ole ainoa.

Vierailija
24/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä olisi saattanut olla samatilanne vastassa, jos en olisi päätynyt tekemään harjoittelua. Omalla kohdalla ongelmaksi on noussut kokemus ja koulutus. Olen tehnyt alani hommia jo muutaman vuoden ja nyt kouluttaudun korkeammalle (olen opintojen loppusuoralla.) Hain vaikka kuinka moneen paikkaan alkuvuodesta ja keikkatyökin olisi sopinut. Monessa ryhmähaastattelussa olin kaikista osaavin (eniten kokemusta ja kaikenlaisia pätevyyksiä löytyy.) Kuitenkin olen saanut kuulla, että osaan hommista minua ei otettu, koska olen ns. liiankin pätevä. Koulutustani vastaavaa työtä taas en saa koska en ole vielä päivääkään sitä tehnyt (eli olen tehnyt alaltani ns. duunarihommia, mutta en yhtään esimiestöitä joihin nyt valmistun.)

Kannattaa ottaa selvää opiskelumahdollisuuksia kesällä :). Ei kannata heittää kuitenkaan vielä toivoa hukkaan, koska loppukesästäkin voi saada vielä töitä. Tsemppiä kovasti ja muista ettet ole ainoa.

Haha, ai valmistut esimiestöihin?

Oevoe, koulu tulee olemaan vielä kivinen...

Vierailija
25/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä täälläkin. Paperit kohta kourassa eikä alan kokemusta ole harjoittelujen lisäksi lainkaan. Lukemattomien hakemusten ja puhelinsoittojen jälkeen pääsin yhteen työhaastatteluun, jonka tuloksista piti tulla tällä viikolla ilmoitus, mutta eipä ole ainakaan vielä kuulunut. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, eipä tässä muutakaan voi.

Tsemppiä kaikille! Ei heitetä toivoa vielä kaivoon, vaan koitetaan sinnitellä paremman toivossa. :)

Vierailija
26/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, ai valmistut esimiestöihin?

Oevoe, koulu tulee olemaan vielä kivinen...

On mahdollista jos hän on esim. poliisi päällystökurssilla tai upseeri. Näissä käytännössä kouluttaudutaan esimiestehtäviin.

Vierailija
27/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vielä viime viikolla sama tilanne, mutta sitten soitettiin että sain työpaikan. Tämä työ on osa-aikainen ja jatkuu myös kesäloman jälkeen opintojen ohella, joten kyseessä ei ole pelkkä kesytyö. Huh, olen kyllä aika helpottunut että vihdoin löytyi töitä. Tosin hieman mietityttää se, kuinka pystyn yhdistämään työt ja opiskelut. Pelkkä kesätyö olisi ehkä ollut helpompi ratkaisu, mutta niitä en saanut vaikka hain moneen paikkaan. Hakijoita oli aina vähintään se 80, joten aika pienet mahdollisuudet saada paikka, varsinkaan jos ei ole kyseisen alan opiskelija. Tähän paikkaan hain melko pikaisesti tehdyllä hakemuksella, koska olin jo luopunut toivosta saada mitään töitä. Haastatteluosuus ei kylläkään ollut mikään pikkujuttu, istuin muiden hakijoiden kanssa yli tunnin haastattelussa kuulusteltavana . Tsemppiä ap, älä lannistu jos töitä ei heti löydy. Vielä on mahdollista, että jotain ilmaantuu!  Eikä sinussa varmasti ole mitän vikaa, tässä taloustilateenssa on todella vaikeaa saa töitä.

Vierailija
28/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne myös täällä

Vierailija
29/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma... poden tosin myös syyllisyyttä koska en panostanut työnhakuun tarpeeksi. Toivon että saat niitä töitä vielä :)

Vierailija
30/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen, että pääsin viimein sossun tuille. Opiskelen myöskin luokanopettajaksi, mutta tuhlasin tukikuukausia 2v ammattikorkeassa väärää alaa opiskellen. Tuet loppuivat siis nyt 2. vuoden opiskelujen jälkeen ja seuraavat opintotuet saan maisterivaiheessa. Kesätöitä oli aiempina kesinä, mutta tänä vuonna kävi huono tuuri.

Kandiopintoihini menee vielä 1 tai 1,5 vuotta, joten sen ajan elelen herroiksi sossun tuilla. Vuokran jälkeen minulle jää nyt enemmän rahaa kuin koko opintotukeni ilman lainaa oli yhteensä! Eli voin myös säästää sukanvarteen n. 150e/kk.

Vierailija
31/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut koko opiskelujen ajan kaupassa töissä ja kesäisin ottanut enemmän vuoroja. Olen aina ihmetellyt miten muut opiskelijat pärjää tekemättä töitä opiskelujen ohella??

Pakko pärjätä kun ei vain ole saanut töitä sadoista hakemuksista huolimatta.

Tämän hetken työtilanne on hankala, MUTTA jos on laittanut satoja hakemuksia menemään eikä mitään kuulu, kannattaa katsoa hakemuksiaan ja työnhakuprosessiaan kriittisellä silmällä. Haetko vain isoihin firmoihin, jonne hakee tuhansia muitakin, eli työpaikan saanti on aika epätodennäköistä hyvästäkin hakemuksesta huolimatta? Ovatko hakemuksesi liian ympäripyöreitä? Osaatko kertoa vahvuuksistasi niin että ne liittyvät hakemaasi työhön? Oletko yhteydessä työpaikkoihin hakemuksen lähettämistä ennen/jälkeen (paitsi jos puhelintiedustelut yms. ehdottomasti kielletään työpaikkailmoituksessa)? 

Suosittelen siis ihan ekana katsomaan CV:n kuntoon, hiomaan hakemuksia ja hakemaan sellaisiin pieniin paikkoihin, jotka eivät aktiivisesti uusia työntekijöitä hae. Jos työpaikkaan tulee vähän hakemuksia, on todennäköisempää että saa duunin. Työkokemuksella on taas helpompi hakea isompiin, nimekkäämpiin firmoihin jne. 

Ravintola-alalla  on aina töitä, eli hygieniapassi ja anniskelupassi kannattaa hankkia ja mennä ihan mihin kuppilaan tahansa vähäksi aikaa töihin työkokemusta ja rahaa hankkimaan. Niin minäkin itseni olen opiskeluaikoina elättänyt.

Vierailija
32/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, enkä saanut minäkään kesätöitä. Tai ylipäätään mitään töitä. Joku 30 "kiitos että hait meille töihin, mutta haista v*ttu"-viestiä olen kyllä tämän vuoden puolella saanut. Toiset 30 ei ole vastannut mitään.

Vierailija
33/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole suurempaa ajanhukkaa kuin noiden hakemusten tehtailu. Tuntuu että niitä ei edes lueta - jos työtön on velvollinen hakemaan päivittäin töitä niitä halutessaan, eikö rekrytoijilla ole niin ikään velvollisuus käydä lapi ne hakemukset?

Vierailija
34/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Teen sitten kesäopintoja, ja on minulla paljon säästöjäkin.

Vierailija
35/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut koko opiskelujen ajan kaupassa töissä ja kesäisin ottanut enemmän vuoroja. Olen aina ihmetellyt miten muut opiskelijat pärjää tekemättä töitä opiskelujen ohella??

Pakko pärjätä kun ei vain ole saanut töitä sadoista hakemuksista huolimatta.

Tämän hetken työtilanne on hankala, MUTTA jos on laittanut satoja hakemuksia menemään eikä mitään kuulu, kannattaa katsoa hakemuksiaan ja työnhakuprosessiaan kriittisellä silmällä. Haetko vain isoihin firmoihin, jonne hakee tuhansia muitakin, eli työpaikan saanti on aika epätodennäköistä hyvästäkin hakemuksesta huolimatta? Ovatko hakemuksesi liian ympäripyöreitä? Osaatko kertoa vahvuuksistasi niin että ne liittyvät hakemaasi työhön? Oletko yhteydessä työpaikkoihin hakemuksen lähettämistä ennen/jälkeen (paitsi jos puhelintiedustelut yms. ehdottomasti kielletään työpaikkailmoituksessa)? 

Suosittelen siis ihan ekana katsomaan CV:n kuntoon, hiomaan hakemuksia ja hakemaan sellaisiin pieniin paikkoihin, jotka eivät aktiivisesti uusia työntekijöitä hae. Jos työpaikkaan tulee vähän hakemuksia, on todennäköisempää että saa duunin. Työkokemuksella on taas helpompi hakea isompiin, nimekkäämpiin firmoihin jne. 

Ravintola-alalla  on aina töitä, eli hygieniapassi ja anniskelupassi kannattaa hankkia ja mennä ihan mihin kuppilaan tahansa vähäksi aikaa töihin työkokemusta ja rahaa hankkimaan. Niin minäkin itseni olen opiskeluaikoina elättänyt.

Tietysti vika hakemuksessa on täysin mahdollinen syy työttömyyteen, mutta se nyt on varmasti pienin ongelma töitä haettaessa. 

Työttömiä on niin jäätävä määrä ja (poislukien ehkä jotkut puhelinmyyntityöt) luonnollisesti silloin jokaiseen vapaaseen paikkaan tulee kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia hakemuksia. Jos olet vastavalmistunut, tai jostain muusta syystä ilman työkokemusta, niin ei sulla ole mitään mahdollisuuksia kilpailla niiden kanssa, joilla on jo näyttöä osaamisestaan. 

Omastakin tuttavapiiristä ainoastaan muutama on löytänyt työpaikan enempi tai vähempi suoraan koulusta valmistuttuaan. Jonkun verran on niitä, jotka on saanut töitä suhteiden ansiosta. Muut lähettelee sitten tyhjää CV:tä ilman mitään toivoa työpaikasta. 

Vierailija
36/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niitä töitä pysty tekemään etänä mistä vaan? Etkö saa ulkomailta töitä, Skypessä haastattelu.

Vierailija
37/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata pilveä. Siinä mukava lisätienesti :)

Vierailija
38/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös niitä töitä pysty tekemään etänä mistä vaan? Etkö saa ulkomailta töitä, Skypessä haastattelu.

Varmasti pystyy, mutta kuka ulkomailta palkkaa jonkun suomalaisen vastavalmistuneen jannun etäduuniin? Millaista työtä ja mistä? 

Vierailija
39/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaudut ihan hemmetin monen firman "tarvittaessa töihin kutsuttava"-listoille. Ainakin Helsingissä oon saanut opiskelijana tehdä tarpeekseni duunia. Tosin sitten siinä päivystämisessä on kyllä kiinni, joten Ruisrockit ynnä muut joutuu jättämään väliin. Eivät meinaan katso yhtä eitä pidemmälle.

Miten listoille pääsee?

Vierailija
40/60 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä :( Erityisesti vitutti, että eräs isompi kauppa haki useampaa kesätyöntekijää ja reilun viikon päästä tulikin sähköpostia "Kiitos kiinnostuksesta yritystämme kohtaan, mutta teimmekin päätöksen ettemme palkkaa tänä vuonna kesätyöntekijöitä". No ei sitten perkele, minäkin äänestän jaloillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi