2,5 kk aikasemmin pitäisi ilmottaa tullaanko häihin vai ei
No, ei tulla. Ihan vaan tuon vastauspyynnön takia.
Älytöntä!
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla ei ole tuollaista wt-ystäväpiiriä vaan asiallisia ja järkeviä ihmisiä, jotka kunnioittavat tärkeää juhlaa.
Olen kateellinen sulle, rehellisesti. Mistä olet ystäväsi löytänyt? Jos vielä löytyisi rinnalle luotettavia ja epäitsekkäitäkin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"alustava" tarkoittaa omantunnontuskista vapauttamista kun pari päivää ennen peruu (tekstarille).
onhan sillä nyt tilan ja cateringvarausten ja budjetoinnin takia aika pirun tärkeää tietää edes 2kk aikaisemmin ketkä tulee. toki varataan liikkumavaraa siksi että asioita voi sattua ja tapahtua (eikä kukaan oikeasti pyydä siirtämään leikkausta) mutta jos tulee 100 tai 200 on sillä aika iso merkitys ja vaatii varautumisen.
Nää, ei ole noin.
Ensinnäkin, juhlapaikan ja muonittajan sä varaat sen mukaan, montako aiot kutsua. Samoin teet budjetin sen perusteella.Juhlapalvelu laskuttaa siitä syöjämäärästä, joka täsmentyy lähellä juhlaa. Yksikään juhlapalvelu ei vaadi sitovaa ilmoittautumista syöjämäärästä jo 2,5 kk aiemmin.
Budjetista voi hyvässä lykyssä säästyä rahaa, kun tiedät viikkoa, kahta aiemmin vierasmäärän. Keksit ihan varmasti rahalle jotakin käyttöä, vaikka ostat vähän rouheemmat kukat juhlapaikalle tai tilaat kivemman hääyöskumpan. Whatever.
Vierasmäärä kun ei yleensä NOUSE, vaan laskee. Paitti tietty siinä tapauksessa, että morsmaikku sortuu kutsumaan ex tempore vielä muutaman rikkaan tätinsä bileisiin...
Mutta siihen taas jollain 2,5 kk aiemmin vaaditulla ilmoittautumisella ei ole vaikutusta.
Kyse ei ole tästä. Jos olet lukenut aiempaa keskustelua, kyse on siitä paikkojen määrästä. Et sinä viimeisenä iltana saa 20 peruvan ihmisen tilalle ketään. Vaikka varmasti halukkaita osallistujia löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen wannabee-bridezillan kannattaa nyt ottaa järkikulta käteen. Hänelle hääpäivä on elämän tärkeimpiä päiviä, muille se ei sitä ole. Muilla on muutakin elämää, ja vaikka he varmasti enimmältä osin tulevat mielellään juhliin, on utooppista ajatella, että ainakaan sitovia ilmoittautumisia saa jo 2,5 kk aiemmin. Siksi olisi järkevää laittaa kutsuun oikea muotoilu: ilmoitatko alustavasti x.x. mennessä, suunnitteletko tulevasi juhliimme.
Utooppinen, atooppinen, mitä näitä nyt on... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kiinnostunut kuulemaan, miksi niihin häihin halutaan ilmoittautuminen jo pari kk aiemmin?
Täällä helsingissä häiden maksaminen on ainakin julmetullisen hintaista. Yksi vieras/100€ on minimi. Tästä syystä esimerkiksi minä ja mieheni emme aio kutsua kovinkaan paljoa vieriata, vaan koko pidetään varallisuussyistä pienenä (59 hlöä). Näin ollen listalta karsiutuu moni pois, jonka haluaisi mukaan juhliin, mutta rajat tulevat vastaan. Näin ollen olisi hienoa tietää jo hyvissä ajoin, ketkä todella haluavat osallistua juhliimme, koska jos oikeasti haluaa tulla, ei peru. Kyse kuitenkin ihmisen tärkeimmistä tapahtumista elämän aikana. Itse menisin jopa kuumeessa häihin, edes piipahtamaan koska tiedän miten iso juttu on ja rahaa syö paljon. Mutta jos tietää jo etukäteen ettei motivaati osallistua ole niin iso, ja ehkä mielummin jättäytyy juhlistamme, haluaisin tietysti kutsua jonkun listalta tiputetun hänen tilalleen. Tästä syystä siis varmat vastaukset. Ne joilla on rahaa kuin roskaa tuskin välittävät, mutta meillä ainakin opiskelijaperhe, joten lainarahalla mennään.
Ahaa.
Selitä mulle, miten sä tarvitset sen tiedon kustannuksien takia jo 2,5 kk aiemmin. Mikä juhlapalvelu tai ravintola laskuttaa sua 2,5 kk aiemmin tilatusta vierasmäärästä? Kyllä se summa pienenee, kun määrä täsmentyy, yleensä sitova määrä tarvitaan 1-2 vk aiemmin.
Jos sulla sitten säästyy muutama huntti vierasjoukon hiukan pienennyttyä, sä et saa sitä opiskelijana mihinkään käytettyä? Ihan menee ne rahat roskiin sulla? Edes häämatkalla et millään saa kulumaan?
Miksi sun pitää ehdottomasti saada 59 vierasta kasaan? Pitääpä jatkossa utsia muilta kutsutuilta, onko ne saaneet kutsunsa samaan aikaan, vai olenko minä hätävara-vieras, kun paremmat eivät päässeet...
Paikkaan mahtuu 50 ihmistä, mutta saimme tiiviillä tunnelmalla lisättyä paikkamäärän 59 hlöön.
Minusta täysin ymmärrettävää ettei nykypäivän häihin mahdu kaikki, joten ne jotka sitoutuvat tulemaan, saavat paikan on minusta kohtuullista. Mietippä kun 59 ihmisestä 25 ehkäilee ja jättää tulematta, kun olisi ollut niitäkin ihmisiä, jotka tulevat mielellään juhlistamaan päiväämme, vaikka tietävät etteivät ole meidän kaikista lähimpiä ystäviä, mutta tärkeitä ystäviä kuitenkin.Kyse ei ole ruuan määrästä vana paikkojen määrästä.
Ahaa, ensin sä sanoit, että kyse oli kustannuksista. Koeta nyt jo päättää. Kustannukset vai paikkojen määrä, kumpi?
Siinä ei voi sanoa muuta kuin että tilan varaaminen ei ole osunut kohdalleen, jos varaa ehdoin tahdoin pienemmän tilan kuin mitä haluaisi kutsua vieraita.
Ja hei: missaat nyt pointin. Jos vaadit jo pari kk aiemmin sitovat ilmoittautumiset, saat heikommin sitovat ilmoittautumiset kuin jos pyytäisit ne vasta lähempänä. Lopputulos ei ole sen parempi, joka tapauksessa muutama peruu tulonsa pari viikkoa aiemmin ja pari vasta juuri juhlapäivän alla. On sairauksia, on työesteitä, joku ehkä menee kisoihin, koska joukkueensa pääsi jatkopeleihin, jonkun siippa joutuu työmatkalle yllättäen ja puolison pitää vahtia lapsia (joita ei oltu kutsuttu)... Onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"alustava" tarkoittaa omantunnontuskista vapauttamista kun pari päivää ennen peruu (tekstarille).
onhan sillä nyt tilan ja cateringvarausten ja budjetoinnin takia aika pirun tärkeää tietää edes 2kk aikaisemmin ketkä tulee. toki varataan liikkumavaraa siksi että asioita voi sattua ja tapahtua (eikä kukaan oikeasti pyydä siirtämään leikkausta) mutta jos tulee 100 tai 200 on sillä aika iso merkitys ja vaatii varautumisen.
Nää, ei ole noin.
Ensinnäkin, juhlapaikan ja muonittajan sä varaat sen mukaan, montako aiot kutsua. Samoin teet budjetin sen perusteella.Juhlapalvelu laskuttaa siitä syöjämäärästä, joka täsmentyy lähellä juhlaa. Yksikään juhlapalvelu ei vaadi sitovaa ilmoittautumista syöjämäärästä jo 2,5 kk aiemmin.
Budjetista voi hyvässä lykyssä säästyä rahaa, kun tiedät viikkoa, kahta aiemmin vierasmäärän. Keksit ihan varmasti rahalle jotakin käyttöä, vaikka ostat vähän rouheemmat kukat juhlapaikalle tai tilaat kivemman hääyöskumpan. Whatever.
Vierasmäärä kun ei yleensä NOUSE, vaan laskee. Paitti tietty siinä tapauksessa, että morsmaikku sortuu kutsumaan ex tempore vielä muutaman rikkaan tätinsä bileisiin...
Mutta siihen taas jollain 2,5 kk aiemmin vaaditulla ilmoittautumisella ei ole vaikutusta.Kyse ei ole tästä. Jos olet lukenut aiempaa keskustelua, kyse on siitä paikkojen määrästä. Et sinä viimeisenä iltana saa 20 peruvan ihmisen tilalle ketään. Vaikka varmasti halukkaita osallistujia löytyisi.
Miten niin ei ole kyse tästä? Tuossa kommentoija sanoo vierasmäärän tietämisen olevan tärkeää BUDJETOINNIN takia. Et osaa lukea? Vai muutat lennossa argumenttejasi, koska huomasit puhuvasi reikiä päähäsi?
Varaa isompi tila. Äläkä valmiiksi liian pientä. Tilojen hinnoissa ei ole valtavaa hyppäystä kokoluokan muuttuessa 50:stä vaikkapa 70:een.
Olennaisin muutos on ruokailijoiden määrän muutos, mutta silloinkin varataan yleensä ruoka vaikkapa kutsuttujen määrälle ja sovitaan paikan kanssa, koska haluavat tarkan määrän. Ikinä ei ole osunut kohdalle sellaista juhlapalvelua, joka vaatisi tarkan määrän jo 2,5 kk aiemmin.
Neljännellä sivulla mennään, eikä vielä yhtään kunnon selitystä sille, miksi vierailta vaaditaan sitova ilmoittautuminen 2,5 kk aiemmin.
Yksi kommentoija sanoi kyllä rehellisesti sen, minkä uskon olevan oikeasti tuon taustalla. Eli että ois sillee kiva morsiamen kannalta tietää jo hyvissä ajoin, keitä tulee.
Niinpä. Mukavaa ois.
Pointti oli kumminkin, että osa vieraista ei ehkä voi sitoutua noin hyvissä ajoin, joten heidän on joko sanottava varmuuden vuoksi "ei kiitos" tai riskeerattava bridezillan vihan kohteeksi joutumisella ja peruttava sitten lähempänä tilaisuutta.
Ihan kumminkin hääparinkin kannalta olisi varmaan parempi saada mahdollisimman varma pääluku? Eikö vai juuko? Mitä luulette, tietävätkö ihmiset sen tulemisensa varmemmin 2,5 kuukautta vai esim. 2,5 viikkoa ennen?
Ei mulla muuta.
Näin vieraan ominaisuudessa on paljon todennäköisempää, että vastaan kutsuun myöntävästi, jos kutsu on lähetetty pari kuukautta etukäteen kuin jos se on lähetetty pari viikkoa etukäteen.
Minulla on kalenteri tässä vieressä ja näen, että seuraavat pari viikkoa on jo buukattu täyteen menoja, kutsuja, vierailuja, lasten kaverisynttäreitä yms. Parin kuukauden päässä taas on melko tyhjää ja tietäisin olla varaamatta siihen mitään muuta ohjelmaa. Parin kuukauden aikana ehtisi myös paremmin järjestää matkat, majoitukset, lahjan, vaatteet jne.
Kutsu ja siihen vastaaminen pari kuukautta etukäteen olisi siis minulle erittäin ok, en ihmettelisi yhtään. Pari viikkoa etukäteen taas ihmetyttäisi, miten tieto juhlista tuli vasta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla/meidän perheellä ei ainakaan ole mitään ongelmaa ilmoittautua 2kk ennen häitä. Elämänhallinta on kaikin puolin kunnossa.
Päätän/päätetään mennäänkö vai ei ja jos menemme niin päivämäärä merkitään kalenteriin ja sen mukaan eletään että päivänä X on häät ja mitään muuta ei siihen sovita. Eikä peruuteta mistään "ei nyt jaksakaan" syystä.
Jos iskee joku sairaus niin se on sitten eri asia mutta onneksi olemme aika tervettä porukkaa niin riski sairastua juuri päivän X on aika pieni.
Samoin. Mulle ei suoraan sanottuna taitaisi tulla edes mieleen, että aikainen ilmoittautuminen voisi olla jollekin negatiivinen asia. Ajattelen, että ihmisille on vain sitä helpompi mitä aiemmin päivä on tiedossa, enkä hoksaisi, että tällöin ilmoittautuminenkin voisi olla ongelma.
Tottakai joku voi sairastua, tulla pakollinen työmeno tms, mutta niin voisi silloinkin jos ilmoittautuminen olisi vasta neljä, tai kaksi, viikkoa ennen ajankohtaa. En siis näe mitä LISÄhankaluutta ajoissa ilmoittautuminen voisi aiheuttaa. Kai jotkut vaan sitten ahdistuu, jos menoja joutuu(/saa) aikatauluttaa ennakkoon?
Siis, että vieras voi ilmoittaa tulostaan viikkoa tai kahta ennen häitä?
Mites se pitopalvelu tai hääpaikka? Tilataanko nekin viikkoa ennen häitä? Onko pitopalveluilla ja hääpaikoilla monestikin vain yhdet häät vuodessa, joten heillä ei varmaan muita hommia ole tuloillaan?
Lähetin valmistumisjuhlakutsuni vähän yli viikko ennen juhliani. Sinne ei tullut oikeastaan kukaan, useimmat kun sattuivat olemaan mökillä tai reissussa, etteivät edes saaneet kutsua kuin juhlien jälkeen. Kyllä viikkoa ennen on lyöty aika hyvin suunnitelmat jo lukkoon, ei siinä aleta pomolta vapaita pyytelemään enää siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kiinnostunut kuulemaan, miksi niihin häihin halutaan ilmoittautuminen jo pari kk aiemmin?
Täällä helsingissä häiden maksaminen on ainakin julmetullisen hintaista. Yksi vieras/100€ on minimi. Tästä syystä esimerkiksi minä ja mieheni emme aio kutsua kovinkaan paljoa vieriata, vaan koko pidetään varallisuussyistä pienenä (59 hlöä). Näin ollen listalta karsiutuu moni pois, jonka haluaisi mukaan juhliin, mutta rajat tulevat vastaan. Näin ollen olisi hienoa tietää jo hyvissä ajoin, ketkä todella haluavat osallistua juhliimme, koska jos oikeasti haluaa tulla, ei peru. Kyse kuitenkin ihmisen tärkeimmistä tapahtumista elämän aikana. Itse menisin jopa kuumeessa häihin, edes piipahtamaan koska tiedän miten iso juttu on ja rahaa syö paljon. Mutta jos tietää jo etukäteen ettei motivaati osallistua ole niin iso, ja ehkä mielummin jättäytyy juhlistamme, haluaisin tietysti kutsua jonkun listalta tiputetun hänen tilalleen. Tästä syystä siis varmat vastaukset. Ne joilla on rahaa kuin roskaa tuskin välittävät, mutta meillä ainakin opiskelijaperhe, joten lainarahalla mennään.
Järjestä vaatimattomammat häät ja kutsu sinne kaikki tärkeät ihmisesi. Laitat ihmisiä siis rahan takia tärkeysjärjestykseen? Omituinen logiikka. Itselle tärkeintä kutsua kaikki ne tärkeät ihmiset, ja niistä sitten pääsee ketkä pääsee. Sen jälkeen katsotaan, millaisiin häihin rahat riittää. Minulle tärkeintä on ne rakkaat ihmiset, ja jos joku arvostelee tarjoiluja esim. vaatimattomiksi, on se henkilö kyllä väärä ihminen osallistumaan koko juhliin. Jos vieras ei olisi tyytyväinen, ei hän myöskään selkeästi tajuaisi mitä varten häät on järjestetty: minun ja mieheni rakkauden virallistamiseksi ja se on tärkeämpi hetki jaettavaksi rakkaiden kesken, eikä kakkua arvostellakseen.
Vierailija kirjoitti:
Neljännellä sivulla mennään, eikä vielä yhtään kunnon selitystä sille, miksi vierailta vaaditaan sitova ilmoittautuminen 2,5 kk aiemmin.
Mitä luulette, tietävätkö ihmiset sen tulemisensa varmemmin 2,5 kuukautta vai esim. 2,5 viikkoa ennen?
Tiivistän vielä oman vastaukseni:
Siksi, että koska se itselleni olisi mieluisaa, olen olettanut että muillekin olisi sitä parempi mitä aiemmin ilmoittautuu. En ole koskaan arvannut että tällainen voisi olla ongelma jollekulle.
Minä luulen(/luulin) että se tuleminen on varmempaa, kun ilmoittautuu 2.5kk etukäteen.
--49
Vierailija kirjoitti:
Höh? Miksi ihmeessä vieraiden pitää ilmoittautua jo neljännesvuotta aiemmin? Minkä ihmeen takia? Harvemmin edes kutsujakaan lähetetään niin ajoissa.
OK, jos tarkoitus on roudata vieraat ulkomaille, niin ymmärrän lentolippujen varailun. Mutta normihäihin ehtii vallan hyvin ilmoittaa syöjien määrän viikkoa, kahta aiemmin.
Minä teen vuorotyötä, ja vaikka voin esitää vuorotoiveita, ne eivät aina mene lävitse. Voin myös olla työmatkalla useamman tuhannen kilometrin päässä. En todellakaan voisi sitoutua mihinkään menoon jo noin aikaisin, parin viikon säteellä sen sijaan tiedän kyllä menoni.
En ole ainoa laatuani. Lapsiperheissä varsinkin elämä on haastavaa aikatauluttamista, kun on omat ja puolison työt ja mahdolliset lasten menotkin vielä päälle. Tietysti rakkaan ystävän juhlia pyrkii priorisoimaan, mutta ihan oikeasti siinä kahden ja puolen kuukauden aikana ehtii sattua ja tapahtua ja moni muuttuja muuttua.
Oiskohan tuossa sentään painovirhe, ap? Oletko kysynyt, onko maailmanloppu, jos et sitten mahdollisesti pääsekään yllättävän esteen osuessa kohdalle?
Ketjun "itsekäs ap mää-mää-mää" -kommentit ovat aika käsittämättömiä. Naulaatteko te muut elämänne oikeasti noin pitkälle kiinni, eikä mitään muutoksia koskaan tule? Ja mikä hitto muka vaatii ennakkoilmoittautumisia häihin 2,5 kk aiemmin? Syystä että?
Ei ihmekään että elämäsi on noin kiireistä, kun normaali-ihmisten 12 kuukauden sijaan vuodessasi on vain 10 kuukautta (ekaan lauseeseesi viitaten) :D
Mutta oikeasti, jos asia olisi sinulle aidosti tärkeä olen varma että pystyisit suunnittelemaan yhden päivän aktiviteetin "jo" 10 viikkoa etukäteen. Taidat vaan olla niitä tyyppejä, jotka haluavat pitää muut jännityksessä ja valita viime hetkillä aina houkuttelevimman vaihtoehdon tekemisistä. En arvosta sellaista epäluotettavuutta.
Elämässä on monia asioita, joita ei ole mahdollista järjestää (kohtuullisella vaivannäöllä ja rahankäytöllä) vain viikon-parin varoitusajalla.
Kuukausi etukäteen olisi sopiva aikataulu ilmoittaa.
Missä se ongelma on? Mitä aiemmin tietää tulevista juhlista, sitä parempi. Jos oikeasti haluaa mennä paikalle, niin osaa olla varaamatta samalle päivälle muuta.
Rehellisesti, kuinka monen työpaikalla ollaan niin joustamattomia, ettei jotain päivää saa vapaaksi, jos toiveen esittää 2,5 kuukautta etukäteen? Tai vaihtaa vuoroa jonkun muun kanssa? Vai onko työvuoro vain tekosyy sille, ettei kiinnosta?
Todella ikävää on minusta sellainen, että ei joku ei voi ilmottautua esim. synttäreille, koska "mä en vielä tiedä onks silloin jotain". Noh, ei ole, jos et mitään sovi. Tai sitten on näitä, jotka ei ehkä voi tulla, kun on siivouspäivä tai saunavuoro.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suunnitteilla noin 35 henkilön juhlat. JJuhlapaikak rahoittaa henkilömäärän melko tarkasti. Aion lähettää kutsut, jossa pyydän ilmoittautumista kuusi viikkoa etukäteen. Niiden sijalle, jotka eivät pääse, kutsun toisella kierroksella lisää ihmisiä. Ilmoittautumisaikaa kaksi viikkoa.
Arvelen, että tosi moni tekee näin.
Ap sattuu olemaan pakollinen kutsuttava tuolla ekalla kierroksella. Kun hän ei mene, pääsee sijalle tokan kierroksen ihminen, joka saattaa olla sellainen, jonka hääpari oikeasti haluaa kutsua, kun 'pakolliset' on laskettu pois.
Mä kieltäydyn aina näistä tokan kierroksen kutsuista. Jos en kelpaa ekalle kierrokselle, niin en tule tuuraamaan niitä ekan kierroksen parempia vieraita. Jos me oikeasti olisimme kutsujalle tärkeitä niin olisimme olleet sillä ekalla kierroksella. Minusta tuollainen on naurettava tapa toimia. Yksi kierros kutsuja ja niillä mennään ketkä tulee. Kaksi kierrosta tarkoittaa vaan sitä, että halutaan lahjapöydälle enemmän tavaraa. Haalitaan paikalle vaikka sitten tutun tutut, kunhan joku tulee ja tuo lahjan.
Meidän kesäviikonloput on käytännössä buukattu, kyllä olisin halunnut tietää vaikka puoli vuotta aikaisemmin, jos häitä vielä on tulossa. Talvella on hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää, ei ole noin.
Mutta siihen taas jollain 2,5 kk aiemmin vaaditulla ilmoittautumisella ei ole vaikutusta.Kyse ei ole tästä. Jos olet lukenut aiempaa keskustelua, kyse on siitä paikkojen määrästä. Et sinä viimeisenä iltana saa 20 peruvan ihmisen tilalle ketään. Vaikka varmasti halukkaita osallistujia löytyisi.
Ja 2,5kk ennakkoon ilmoittautuminenko tosiaan takaa sen että ihmiset ihan varmasti tulee juhliin? Vai laitatko jonkun sanktion niille jotka eivät tule vaikka 2.5kk aiemmin ilmoittivat tulevansa? Ja miksi niiden peruvien tilalle pitää saada joku? Lahjojenko takia? Eikö sulle riitä ne jotka sinne tulee? Miksi pitää haalia lisää porukkaa niiden joukosta, jotka sulle ei ilmeisesti ole niin tärkeitä, kun et kerran niitä heti kutsunut? Miksi luulet että näitä tokan kierroksen ihmisiä kiinnostaa tulla paikkaamaan juhliasi ns. kakkosluokan vieraina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla/meidän perheellä ei ainakaan ole mitään ongelmaa ilmoittautua 2kk ennen häitä. Elämänhallinta on kaikin puolin kunnossa.
Päätän/päätetään mennäänkö vai ei ja jos menemme niin päivämäärä merkitään kalenteriin ja sen mukaan eletään että päivänä X on häät ja mitään muuta ei siihen sovita. Eikä peruuteta mistään "ei nyt jaksakaan" syystä.
Jos iskee joku sairaus niin se on sitten eri asia mutta onneksi olemme aika tervettä porukkaa niin riski sairastua juuri päivän X on aika pieni.
Juuri näin meilläkin. Mielestäni kutsun saaminen osoittaa jo isoa kunniaa, ja todella arvostan saamaani kutsua. Joissain tapauksissa osaa haistaa onko kutsun saanut vain kohteliaisuutena, jolloin kutsusta voi kieltäytyä hyvissä ajoin, ja se tuskin tulee yllätyksenä parille. Mutta että viimeisenä iltana peruminen, ei ikinä! Jos olen oikeasti sairas niin ostan kuitenkin häälahjan ja ilmoitan sairaudestakin niin pian kuin mahdollista.
Kuka tässä viimeisenä iltana oli perumassa ihan vaan huvin vuoksi? Sä käyt nyt omaa erillisdebattiasi.
Kyse oli siitä, miksi muka kukaan tarvitsee sitovia ilmoittautumisia jo 2,5 kk aiemmin, koska joka tapauksessa sellaisten osumatarkkuus on heikko ja eteen voi tulla muitakin kuin terveyssyitä estämään saapumisen.
Eli paremmin kutinsa pitävän arvion vieraista saisi, jos ilmoittaumisia ei tarvitsisi tehdä tolkuttoman aikaisin.
Millä tavalla se vieraiden määrä pitäisi kutinsa paremmin, jos ilmoittautuminen olisi vasta lähempänä hääpäivää? Jos haluaa osallistua häihin, niin mitä väliä sillä on missä vaiheessa häihin ilmoittaudutaan. Taidat olla niitä, jotka menevät toisten häihin asenteella että "tullaan jos ei ilmaannu mitään parempaa tilalle"? Tällä asenteella kannattaa kieltäytyä heti siitä kutsusta.
Luulisin, että yksi syy tuohon voi olla se, että juhlatila/ budjetti on pakottanut rajaamaan vierasjoukkoa tiettyyn määrään. Koska kaikki eivät kuitenkaan pääse osallistumaan, niin 2,5 kuukaudessa ehtii vielä kutsumaan sellaisia henkilöitä, joita haluttaisiin paikalle mutta jotka eivät ole mahtuneet alkuperäiselle vieraslistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää, ei ole noin.
Ja 2,5kk ennakkoon ilmoittautuminenko tosiaan takaa sen että ihmiset ihan varmasti tulee juhliin? Vai laitatko jonkun sanktion niille jotka eivät tule vaikka 2.5kk aiemmin ilmoittivat tulevansa? Ja miksi niiden peruvien tilalle pitää saada joku? Lahjojenko takia? Eikö sulle riitä ne jotka sinne tulee? Miksi pitää haalia lisää porukkaa niiden joukosta, jotka sulle ei ilmeisesti ole niin tärkeitä, kun et kerran niitä heti kutsunut? Miksi luulet että näitä tokan kierroksen ihmisiä kiinnostaa tulla paikkaamaan juhliasi ns. kakkosluokan vieraina?
Jos minä saisin kutsun häihin, joihin haluaisin mennä, menisin sinne vaikka olisin kolmannenkin kierroksen kutsuttu. Ajattelisin että olipa sääli sille ensisijaiselle kutsutulle joka ei päässyt, mutta minun hyvä onneni.
En menisi (enkä ole mennyt) häihin joihin en halua, vaikka olen ollut ekan kierroksen kutsuttu.
Tässä kyllä herää kysymys kuinka suhteellisuudentajuttomia jotkut voivat olla, vai asuvatko ja järjestävätkö nämä ihmiset juhlansa aina jossain puoli-ilmaisessa ladossa keskellä metsää, tarjoiluna se makaronilaatikko?
Täällä Helsingissä hyvät juhlapaikat ovat kalliita, ja jokainen vieras tekee ison loven budjettiin. Ymmärrän äärettömän hyvin että vieraslistaa joudutaan karsimaan, vaikka itse olisikin niissä karsituissa.
Nää, ei ole noin.
Ensinnäkin, juhlapaikan ja muonittajan sä varaat sen mukaan, montako aiot kutsua. Samoin teet budjetin sen perusteella.
Juhlapalvelu laskuttaa siitä syöjämäärästä, joka täsmentyy lähellä juhlaa. Yksikään juhlapalvelu ei vaadi sitovaa ilmoittautumista syöjämäärästä jo 2,5 kk aiemmin.
Mutta siihen taas jollain 2,5 kk aiemmin vaaditulla ilmoittautumisella ei ole vaikutusta.