2,5 kk aikasemmin pitäisi ilmottaa tullaanko häihin vai ei
No, ei tulla. Ihan vaan tuon vastauspyynnön takia.
Älytöntä!
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Niin, minäminä-ihminen päättää vasta juhlapäivänä, jaksaako mennä, vai tarjoutuisko tilalle jotain kiinnostavampaa tekemistä. Vastaat tietenkin, että "katellaan", kuten tuntuu nykyään olevan tapana, kun joku kutsuu juhliin.
Tämä on muuten raivostuttava tapa. Omat kaveritkin alkaneet harrastaa tätä, joten en enää juhlia järjestä kun aina näen ison vaivan ja sitten niin moni ehkäilee tai peruu viime tingassa. Ompahan säästynyt pahalta mieleltä ja vaivalta kun en ole enää järkkäillyt. Mutta eipä ole kovin moni muukaan ja tylsäksihän tämä elämä on sitä myötä mennyt. Onneksi toisessa kaveriporukassa edelleen järkkääviä ihmisiä, ja en itse kehtaa koskaan tehdä tuota ehkäily viime hetken perumisjuttua.
Vierailija kirjoitti:
2,5 kk ennen ei kyllä varmaan vaikuta juhlatilan valintaan, sillä ne pitää monesti varata jo vuosi etukäteen, mutta jos johonkin tarvitaan joku arvio, miten paljon porukkaa on tulossa niin mikä ongelma siinä on? Itse varmaan hääjärjestelyissä stressaisin sen verran, että olisi kiva saada hommat hoidettua ajoissa eikä viimeisenä iltana.
Sulla on se arvio jo, kun päätät, keitä kutsut. Siitä voit vetää 10 prossaa pois, niin sulla on alustava tieto tulijoiden määrästä. Sen kummempaa tietoa et joistain alustavista ilmoittautumisistakaan saa, koska ne on vain alustavia.
Millä tavalla sinun hääjärjestelyihisi vaikuttaa se, tuleeko vieraita 35 vai 50? Ostat kalliimman hääpuvun, jos tulee vähemmän vieraita, niinkö?
Syömisten määrän tarkennat kumminkin vasta lähempänä ajankohtaa. Koristeita voi helposti varata isommalle sakille, osa menee kumminkin aina haaskuuseen, astiat yleensä tulevat sen juhlapalvelun kautta.
Eli ei ole muuta syytä kuin oma mukavuus?
:D No kylläpä sun elämä pienestä kaatuu. Se voi olla että joutuvat varaamaan ruuan tarpeeksi aikaisiin jotta kun saavut sinne ei nokkasi edestä lopu
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kiinnostunut kuulemaan, miksi niihin häihin halutaan ilmoittautuminen jo pari kk aiemmin?
Täällä helsingissä häiden maksaminen on ainakin julmetullisen hintaista. Yksi vieras/100€ on minimi. Tästä syystä esimerkiksi minä ja mieheni emme aio kutsua kovinkaan paljoa vieriata, vaan koko pidetään varallisuussyistä pienenä (59 hlöä). Näin ollen listalta karsiutuu moni pois, jonka haluaisi mukaan juhliin, mutta rajat tulevat vastaan. Näin ollen olisi hienoa tietää jo hyvissä ajoin, ketkä todella haluavat osallistua juhliimme, koska jos oikeasti haluaa tulla, ei peru. Kyse kuitenkin ihmisen tärkeimmistä tapahtumista elämän aikana. Itse menisin jopa kuumeessa häihin, edes piipahtamaan koska tiedän miten iso juttu on ja rahaa syö paljon. Mutta jos tietää jo etukäteen ettei motivaati osallistua ole niin iso, ja ehkä mielummin jättäytyy juhlistamme, haluaisin tietysti kutsua jonkun listalta tiputetun hänen tilalleen. Tästä syystä siis varmat vastaukset. Ne joilla on rahaa kuin roskaa tuskin välittävät, mutta meillä ainakin opiskelijaperhe, joten lainarahalla mennään.
Minulla/meidän perheellä ei ainakaan ole mitään ongelmaa ilmoittautua 2kk ennen häitä. Elämänhallinta on kaikin puolin kunnossa.
Päätän/päätetään mennäänkö vai ei ja jos menemme niin päivämäärä merkitään kalenteriin ja sen mukaan eletään että päivänä X on häät ja mitään muuta ei siihen sovita. Eikä peruuteta mistään "ei nyt jaksakaan" syystä.
Jos iskee joku sairaus niin se on sitten eri asia mutta onneksi olemme aika tervettä porukkaa niin riski sairastua juuri päivän X on aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh? Miksi ihmeessä vieraiden pitää ilmoittautua jo neljännesvuotta aiemmin? Minkä ihmeen takia? Harvemmin edes kutsujakaan lähetetään niin ajoissa.
OK, jos tarkoitus on roudata vieraat ulkomaille, niin ymmärrän lentolippujen varailun. Mutta normihäihin ehtii vallan hyvin ilmoittaa syöjien määrän viikkoa, kahta aiemmin.
Minä teen vuorotyötä, ja vaikka voin esitää vuorotoiveita, ne eivät aina mene lävitse. Voin myös olla työmatkalla useamman tuhannen kilometrin päässä. En todellakaan voisi sitoutua mihinkään menoon jo noin aikaisin, parin viikon säteellä sen sijaan tiedän kyllä menoni.
En ole ainoa laatuani. Lapsiperheissä varsinkin elämä on haastavaa aikatauluttamista, kun on omat ja puolison työt ja mahdolliset lasten menotkin vielä päälle. Tietysti rakkaan ystävän juhlia pyrkii priorisoimaan, mutta ihan oikeasti siinä kahden ja puolen kuukauden aikana ehtii sattua ja tapahtua ja moni muuttuja muuttua.
Oiskohan tuossa sentään painovirhe, ap? Oletko kysynyt, onko maailmanloppu, jos et sitten mahdollisesti pääsekään yllättävän esteen osuessa kohdalle?
Ketjun "itsekäs ap mää-mää-mää" -kommentit ovat aika käsittämättömiä. Naulaatteko te muut elämänne oikeasti noin pitkälle kiinni, eikä mitään muutoksia koskaan tule? Ja mikä hitto muka vaatii ennakkoilmoittautumisia häihin 2,5 kk aiemmin? Syystä että?
Se tarkoittaa sitä, että ilmoitat, että
1. Haluat tulla häihin
2. Et ole varannut lomaa tuolle ajankohdalle tai tule varaamaan
3. Sinulla ei ole tiedossa muuta estettä saapumiselle
Jos sairastut tai tulet pakotetuksi töihin, perut ilmoittautumisesi myöhemmin. Mitä aiemmin häät ovat tiedossa, sitä aiemmin voi myös ilmoittaa työvuorotoiveensa esimiehelle.
Häiden ajankohdan voi ilmoittaa, sehän se on kutsun lähettämisen ideakin. Mutta nyt ei ollut siitä kyse, vaan sitoutumisesta TULLA juhliin. Jos kyse on vasta alustavasta ilmoittautumisesta, se pitää mainita. Ap tuskin stressaisi asialla, jos kutsussa olisi sellainen muotoilu.
Kuten sanoin, ap:n kannattaa kysyä ystävältään, miten suuri probleema on, jos ei pääsekään.
Edelleen odotan perustelua sille, miksi joku haluaa ilmoittautumiset häihinsä noin aikaisin. Juhlatilan varaus? No juu ei, kyllä ne aina varataan kutsutun määrän mukaan, ja on selvää että kaikki eivät pääse. Syömiset? Syöjien määrä tarkentuu aina vasta lähempänä juhlaa.
Jokaisen wannabee-bridezillan kannattaa nyt ottaa järkikulta käteen. Hänelle hääpäivä on elämän tärkeimpiä päiviä, muille se ei sitä ole. Muilla on muutakin elämää, ja vaikka he varmasti enimmältä osin tulevat mielellään juhliin, on utooppista ajatella, että ainakaan sitovia ilmoittautumisia saa jo 2,5 kk aiemmin. Siksi olisi järkevää laittaa kutsuun oikea muotoilu: ilmoitatko alustavasti x.x. mennessä, suunnitteletko tulevasi juhliimme.
Itse koen, että tuollaisella alustavalla ilmoittautumisella ei juurikaan ole informaatioarvoa, mutta jos sellaisen siis joku jostain ihmeen syystä haluaa, niin muotoilkaa nyt herranen aika se sitten myös niin!
Vaikka sitova ilmoittautuminen olisi kaksi päivää ennen häitä, voi tulla odottamaton este. Siksi tuo aikainen ilmoittautuminen voi olla ihan hyvin sitova. Itse olen peruuttanut oman kahta kuukautta aiemmin antamani sitovan tulemiseni hääpäivän aamuna. Eihän sitä aina tiedä, minä aamuna heräät vaikka vesirokossa.
Niin sen pitää ollakin, mutta kun pointti oli, että mitä virkaa ja mihin tarkoitukseen edes tivataan sitovaa ilmoitusta. Kaksi ja puoli kuukautta aiemmin!
Jos ja kun kumminkin ihmiset sitten joutuvat perumaan tulojaan ihan siinä missä se ilmoittautuminen olisi vaikka 2 viikkoa aiemmin.
On kumminkin aika todennäköistä, että ilmoittautuminen on osuvampi silloin, jos sen tekee kaksi viikkoa aiemmin kuin jos sen joutuu arvaamaan 2,5 kk aiemmin.
Tartuntatautien lisäksi esteenä voi olla moni muukin asia, vaikka juuri pakottava työkeikka. Moniko tämän ketjun morsiamista suvaitsee sellaisen esteen, kun on ensin vaatinut "sitovan" ilmoittautumisen jo pari kk aiemmin? Luultavasti useimmat loukkaantuisivat, vaikka se esteenä on ihan oikea, eikä välttämättä sellainen, johon voi itse vaikuttaa. Turhaa skismaakin siis syntyy, kun vaaditaan lupauksia tulosta liian aikaisin.
Minusta tässä on lähinnä kyse asian tekemisestä helpoksi ja läpinäkyväksi kaikille osapuolille. Morsiuspari saa tarkemman tiedon, kun ilmoittautumisaika on lähempänä. Vieraiden ei tarvitse arvailla ja stressata työvuorojaan jo keväällä.
Ps. Olen ap:n tavoin henkilö, joka noin aikaisin kutsuttaessa (jos toive on sitovasta ilmoittautumisesta) sanoisi myös varmuuden vuoksi "ei kiitos", koska nelihenkisen perheen poisjääminen viime metreillä todennäköisesti kyrsisi morsianta lujasti, jos on noin tiukaksi vetänyt valmistelunsa.
Kaaisaa kirjoitti:
:D No kylläpä sun elämä pienestä kaatuu. Se voi olla että joutuvat varaamaan ruuan tarpeeksi aikaisiin jotta kun saavut sinne ei nokkasi edestä lopu
Yksikään juhlapalvelu tai ravintola ei vaadi tietoa syöjien määrästä 2,5 kk aiemmin. Ei yksikään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla/meidän perheellä ei ainakaan ole mitään ongelmaa ilmoittautua 2kk ennen häitä. Elämänhallinta on kaikin puolin kunnossa.
Päätän/päätetään mennäänkö vai ei ja jos menemme niin päivämäärä merkitään kalenteriin ja sen mukaan eletään että päivänä X on häät ja mitään muuta ei siihen sovita. Eikä peruuteta mistään "ei nyt jaksakaan" syystä.
Jos iskee joku sairaus niin se on sitten eri asia mutta onneksi olemme aika tervettä porukkaa niin riski sairastua juuri päivän X on aika pieni.
Juuri näin meilläkin. Mielestäni kutsun saaminen osoittaa jo isoa kunniaa, ja todella arvostan saamaani kutsua. Joissain tapauksissa osaa haistaa onko kutsun saanut vain kohteliaisuutena, jolloin kutsusta voi kieltäytyä hyvissä ajoin, ja se tuskin tulee yllätyksenä parille. Mutta että viimeisenä iltana peruminen, ei ikinä! Jos olen oikeasti sairas niin ostan kuitenkin häälahjan ja ilmoitan sairaudestakin niin pian kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kiinnostunut kuulemaan, miksi niihin häihin halutaan ilmoittautuminen jo pari kk aiemmin?
Täällä helsingissä häiden maksaminen on ainakin julmetullisen hintaista. Yksi vieras/100€ on minimi. Tästä syystä esimerkiksi minä ja mieheni emme aio kutsua kovinkaan paljoa vieriata, vaan koko pidetään varallisuussyistä pienenä (59 hlöä). Näin ollen listalta karsiutuu moni pois, jonka haluaisi mukaan juhliin, mutta rajat tulevat vastaan. Näin ollen olisi hienoa tietää jo hyvissä ajoin, ketkä todella haluavat osallistua juhliimme, koska jos oikeasti haluaa tulla, ei peru. Kyse kuitenkin ihmisen tärkeimmistä tapahtumista elämän aikana. Itse menisin jopa kuumeessa häihin, edes piipahtamaan koska tiedän miten iso juttu on ja rahaa syö paljon. Mutta jos tietää jo etukäteen ettei motivaati osallistua ole niin iso, ja ehkä mielummin jättäytyy juhlistamme, haluaisin tietysti kutsua jonkun listalta tiputetun hänen tilalleen. Tästä syystä siis varmat vastaukset. Ne joilla on rahaa kuin roskaa tuskin välittävät, mutta meillä ainakin opiskelijaperhe, joten lainarahalla mennään.
Ahaa.
Selitä mulle, miten sä tarvitset sen tiedon kustannuksien takia jo 2,5 kk aiemmin. Mikä juhlapalvelu tai ravintola laskuttaa sua 2,5 kk aiemmin tilatusta vierasmäärästä? Kyllä se summa pienenee, kun määrä täsmentyy, yleensä sitova määrä tarvitaan 1-2 vk aiemmin.
Jos sulla sitten säästyy muutama huntti vierasjoukon hiukan pienennyttyä, sä et saa sitä opiskelijana mihinkään käytettyä? Ihan menee ne rahat roskiin sulla? Edes häämatkalla et millään saa kulumaan?
Miksi sun pitää ehdottomasti saada 59 vierasta kasaan? Pitääpä jatkossa utsia muilta kutsutuilta, onko ne saaneet kutsunsa samaan aikaan, vai olenko minä hätävara-vieras, kun paremmat eivät päässeet...
Vierailija kirjoitti:
8-16 -konttorirotat hiljaa "elämänhallinnastaan"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juurikin näin. Minusta itsekästä ajatella, että "menen jos ei tule mitään tärkeämpää, ja ilmoittaudun vasta viikkoa ennen", koska hääpari voisi kutsua tilalleni jonkun muun, jos en itse ole kovin motivoitunut osallistumaan. Miksi menisin sen ihmisen häihin, joka on minulle niin vähäpätöinen että priorisoin muuta elämää enemmän kun heidän häitään jotka ovat tod näk kerran elämässä?!
Vastaisin, että tullaan, jos ei tule mitään estettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin meilläkin. Mielestäni kutsun saaminen osoittaa jo isoa kunniaa, ja todella arvostan saamaani kutsua. Joissain tapauksissa osaa haistaa onko kutsun saanut vain kohteliaisuutena, jolloin kutsusta voi kieltäytyä hyvissä ajoin, ja se tuskin tulee yllätyksenä parille. Mutta että viimeisenä iltana peruminen, ei ikinä! Jos olen oikeasti sairas niin ostan kuitenkin häälahjan ja ilmoitan sairaudestakin niin pian kuin mahdollista.
Juuri näin. Ja mulle ei ole ongelma ilmoittautua sitovasti vaikka 6 kk etukäteen. Silti on käynyt niin, että olin hääpäivän koittaessa päivystyksessä sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin, että tullaan, jos ei tule mitään estettä.
Tampionkin pitää tajuta, että kukaan ei tule paikalle, jos heillä on este. Jos tuo mainitaan erikseen, tulee mieleen että esteen ei tarvitse olla kummoinenkaan.
"alustava" tarkoittaa omantunnontuskista vapauttamista kun pari päivää ennen peruu (tekstarille).
onhan sillä nyt tilan ja cateringvarausten ja budjetoinnin takia aika pirun tärkeää tietää edes 2kk aikaisemmin ketkä tulee. toki varataan liikkumavaraa siksi että asioita voi sattua ja tapahtua (eikä kukaan oikeasti pyydä siirtämään leikkausta) mutta jos tulee 100 tai 200 on sillä aika iso merkitys ja vaatii varautumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä viimeisenä iltana oli perumassa ihan vaan huvin vuoksi? Sä käyt nyt omaa erillisdebattiasi.
Kyse oli siitä, miksi muka kukaan tarvitsee sitovia ilmoittautumisia jo 2,5 kk aiemmin, koska joka tapauksessa sellaisten osumatarkkuus on heikko ja eteen voi tulla muitakin kuin terveyssyitä estämään saapumisen.
Eli paremmin kutinsa pitävän arvion vieraista saisi, jos ilmoittaumisia ei tarvitsisi tehdä tolkuttoman aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa.
Selitä mulle, miten sä tarvitset sen tiedon kustannuksien takia jo 2,5 kk aiemmin. Mikä juhlapalvelu tai ravintola laskuttaa sua 2,5 kk aiemmin tilatusta vierasmäärästä? Kyllä se summa pienenee, kun määrä täsmentyy, yleensä sitova määrä tarvitaan 1-2 vk aiemmin.
Jos sulla sitten säästyy muutama huntti vierasjoukon hiukan pienennyttyä, sä et saa sitä opiskelijana mihinkään käytettyä? Ihan menee ne rahat roskiin sulla? Edes häämatkalla et millään saa kulumaan?
Miksi sun pitää ehdottomasti saada 59 vierasta kasaan? Pitääpä jatkossa utsia muilta kutsutuilta, onko ne saaneet kutsunsa samaan aikaan, vai olenko minä hätävara-vieras, kun paremmat eivät päässeet...
Paikkaan mahtuu 50 ihmistä, mutta saimme tiiviillä tunnelmalla lisättyä paikkamäärän 59 hlöön.
Minusta täysin ymmärrettävää ettei nykypäivän häihin mahdu kaikki, joten ne jotka sitoutuvat tulemaan, saavat paikan on minusta kohtuullista. Mietippä kun 59 ihmisestä 25 ehkäilee ja jättää tulematta, kun olisi ollut niitäkin ihmisiä, jotka tulevat mielellään juhlistamaan päiväämme, vaikka tietävät etteivät ole meidän kaikista lähimpiä ystäviä, mutta tärkeitä ystäviä kuitenkin.
Kyse ei ole ruuan määrästä vana paikkojen määrästä.
Onneksi mulla ei ole tuollaista wt-ystäväpiiriä vaan asiallisia ja järkeviä ihmisiä, jotka kunnioittavat tärkeää juhlaa.
Minulla on suunnitteilla noin 35 henkilön juhlat. JJuhlapaikak rahoittaa henkilömäärän melko tarkasti. Aion lähettää kutsut, jossa pyydän ilmoittautumista kuusi viikkoa etukäteen. Niiden sijalle, jotka eivät pääse, kutsun toisella kierroksella lisää ihmisiä. Ilmoittautumisaikaa kaksi viikkoa.
Arvelen, että tosi moni tekee näin.
Ap sattuu olemaan pakollinen kutsuttava tuolla ekalla kierroksella. Kun hän ei mene, pääsee sijalle tokan kierroksen ihminen, joka saattaa olla sellainen, jonka hääpari oikeasti haluaa kutsua, kun 'pakolliset' on laskettu pois.
Vaikka sitova ilmoittautuminen olisi kaksi päivää ennen häitä, voi tulla odottamaton este. Siksi tuo aikainen ilmoittautuminen voi olla ihan hyvin sitova. Itse olen peruuttanut oman kahta kuukautta aiemmin antamani sitovan tulemiseni hääpäivän aamuna. Eihän sitä aina tiedä, minä aamuna heräät vaikka vesirokossa.