Dokumenttiprojekti: Perintönä köyhyys
Katsoin YLE Areenasta juuri tv-dokumenttiprojektin Perintönä köyhyys. Luulin ohjelman esittelevän köyhyyttä. Luulin näkeväni jotain joka saisi oman elämäni tuntumaan hieman äveriäämmältä. Suorastaan järkytyin, tällaistako on suomalainen köyhyys? Ruokaa saa kassikaupalla leipäjonosta. Asunnosta, joka näyttää olevan modernissa kerrostalossa, löytyy iso tv, stereot, tietokone ja muut mukavuudet. Joulupukki tuo lapselle lahjoja, vaikka leluja näyttää olevan jo ennestäänkin runsaasti. Siinä sivussa ruokitaan lemmikkikissa ja rahaa jää vielä senkin jälleen tupakkaan. Suomessa näköjään pärjää köyhänäkin vallan mainiosti.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaaleja suomiköyhiä. "Yhy-byhy, systeemi on paska ja riistoporvarit! Kaikki on niiden syytä nih!"
Rahaa tulee seinästä niin paljon että on varaa ostella littutelkkarit ja syödä itsensä sian kokoiseksi mutta sekin on sitten jonkun muun vika. "Yhy-byhy systeemi ei tukenut minua henkisesti kun matti-petteri sanoi rumasti esikoulussa niin lohtusöin 15 suklaalevyä päivässä 20 vuoden ajan."
Ihan naurettavia vastuuta vältteleviä vetelyksiä on suurin osa tämän maan "köyhistä". Kaikki on aina jonkun muun vika.
Onneks itsellä oli vanhemmat jotka osasi tehdä pienelläkin rahalla hienon kodin ja mitään ei koskaan meiltä puuttunut. Ja sama käytösmalli sitten on periytynyt itsellenikin ja rahnaa on enemmän kuin tietää mihin sitä käyttää vaikka tulot ei kovin häävit edes tilastollisesti olekaan.
Kuka oli takaaja asuntolainallesi? Onnittele itseäsi kun sellaisen sait, me emme saa. Opiskelimme vuosia ha asuimme tahollamme soluissa, kävimme samalla töissä. Itse kävin ulkomailla töissä vuosia ja kun palasin Suomeen oli lama alkanut. Tapasin mieheni ja hän oli juuri valmistunut (on nuorempi kuin minä). Tulin raskaaksi, vaikka olin jo 37, ja siksi päätin pitää lapsen vaikka olin työtön. Nyt lapsi 3 vuotias ja olen edelleen työtön. Maksamme vuokraa 900 e kk, mies käy vakitöissä. Vaikka kuinka ponnistelisimme, emme saa oma asuntoa ja varallisuutta kerrytettyä, sillä emme saa lainaa kun ei ole takaajia. Meillä asp- tili mutta kestää 20 vuotta ennenkuin olemme saanneet säästettyä jotta saisimme oman asunnon omarahaosuuden säästettyä. Ja ei ollue asp- tiliä nuorempana, kun ei ollut ylimääräistä jotta olisi sen voinut avata, vaikka töissä kävimme opiskelujen ohella.
Mikä mielestäsi on tarpeeksi köyhä? Haluaisitko Suomeen esim. Afrikan maiden köyhyyden, ihmiset kuolisivat nälkään ja janoon? Luuletko, ettei se vaikuttaisi omaan elämääsi millään tavalla? Jos olet kokoomuslainen kuten oletan, et varmaan muista että myös keski- ja työväenluokkaa tarvitaan yhteiskunnallisen vakauden ylläpitämiseksi. Muuten et sinäkään asuisi siinä kivassa kodissasi, et voisi opiskella jne koska silloin olisi vain slummit ja todella rikkaat joita olisi n. 1-2 % ihmisistä. Vai ajatteletko, että automaattisesti kuuluisit tuohon prosenttiin? Uutinen: et todennäköisesti kuuluisi.
Että siksi köyhyydestä voi ja saa valittaa, vaikka taikaseinästä tulisi rahaa (meille tulee minun peruspäivärahani ja miehelle oma palkkansa). Kun on absoluuttist köyhyyttä ja suhteellista köyhyyttä, kuten Suomessa, eli sellaista että oma elintaso alkaa olla minimitason (joka määritelty erikseen jokaisessaa maassa) on silloin köyhä.
Jotenkin tuntuu, että kouluissa myös siellä Eirassa täytyisi tulla pakolliseksi oppiaineeksi sosiologia tms kun ihmisillä on noin vajavaiset tiedot yhteiskunnasta.
- En omista asuntolainaa. Miksi sellainen pitäisi saada jos siihen ei realistisesti ole mahdollisuutta? En koe että systeemi tai maailma on minulle velkaa asuntolainan.
- En halua suomeen afrikkalaista köyhyyttä. Haluan että suomalaiset "köyhät" tajuavat että miten hyvin heillä on asiat, ja lopettavat turhan vinkumisensa. Olen itse tyytyväinen. Miksi sinä et ole? Koska edelleenkin: Systeemi tai maailma ei ole sinulle velkaa ja kaikista ei tule Nalle Wahlrooseja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen nettopalkka 1400€/kk. Minä saan lapsilisät 200€, kht 480€, asumistuki 250€. Hyvin pärjätään. Kun menen töihin vuoden päästä taas, nettopalkka 1400€/kk.
Pisti vaan silmään kun joku kertoi että perheen nettotulot liki 3000€/kk eikä muka pärjää...
Voi v näitä vatipäitä. Sulla on työ, mihin palata! Totta hemmetissä pärjäät! Kyllähän väliaikaisesti pärjää vaikka kuinka minimillä, kyse on ihmisistä, jotka alkavat syrjäytyä kun ei voi odottaa parempaa, kun huono tilanne jatkuu ja jatkuu vuosia, eikä voi odottaa parempaa!
Toivottavasti saat maistaa omaa lääåkettäsi pian. Katsotaan, kun olet ollut vuosia työttömänä noilla tuloilla.
Ps. meillä samat tulot sillä erotuksella että emme saa asumistukea, joten mies maksaa vuokran itse. Pikkasen harmittaa, kun kaltaisenne saavat asumistukea jotta asuvat naapurissa, ja jotkut joutuvat maksamaan vuokransa itse kokonaan.Kun jäät työttömäksi, ette saa asumistukea kun tulonne nousevat, joten ehkä silloin ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaaleja suomiköyhiä. "Yhy-byhy, systeemi on paska ja riistoporvarit! Kaikki on niiden syytä nih!"
Rahaa tulee seinästä niin paljon että on varaa ostella littutelkkarit ja syödä itsensä sian kokoiseksi mutta sekin on sitten jonkun muun vika. "Yhy-byhy systeemi ei tukenut minua henkisesti kun matti-petteri sanoi rumasti esikoulussa niin lohtusöin 15 suklaalevyä päivässä 20 vuoden ajan."
Ihan naurettavia vastuuta vältteleviä vetelyksiä on suurin osa tämän maan "köyhistä". Kaikki on aina jonkun muun vika.
Onneks itsellä oli vanhemmat jotka osasi tehdä pienelläkin rahalla hienon kodin ja mitään ei koskaan meiltä puuttunut. Ja sama käytösmalli sitten on periytynyt itsellenikin ja rahnaa on enemmän kuin tietää mihin sitä käyttää vaikka tulot ei kovin häävit edes tilastollisesti olekaan.
Kuka oli takaaja asuntolainallesi? Onnittele itseäsi kun sellaisen sait, me emme saa. Opiskelimme vuosia ha asuimme tahollamme soluissa, kävimme samalla töissä. Itse kävin ulkomailla töissä vuosia ja kun palasin Suomeen oli lama alkanut. Tapasin mieheni ja hän oli juuri valmistunut (on nuorempi kuin minä). Tulin raskaaksi, vaikka olin jo 37, ja siksi päätin pitää lapsen vaikka olin työtön. Nyt lapsi 3 vuotias ja olen edelleen työtön. Maksamme vuokraa 900 e kk, mies käy vakitöissä. Vaikka kuinka ponnistelisimme, emme saa oma asuntoa ja varallisuutta kerrytettyä, sillä emme saa lainaa kun ei ole takaajia. Meillä asp- tili mutta kestää 20 vuotta ennenkuin olemme saanneet säästettyä jotta saisimme oman asunnon omarahaosuuden säästettyä. Ja ei ollue asp- tiliä nuorempana, kun ei ollut ylimääräistä jotta olisi sen voinut avata, vaikka töissä kävimme opiskelujen ohella.
Mikä mielestäsi on tarpeeksi köyhä? Haluaisitko Suomeen esim. Afrikan maiden köyhyyden, ihmiset kuolisivat nälkään ja janoon? Luuletko, ettei se vaikuttaisi omaan elämääsi millään tavalla? Jos olet kokoomuslainen kuten oletan, et varmaan muista että myös keski- ja työväenluokkaa tarvitaan yhteiskunnallisen vakauden ylläpitämiseksi. Muuten et sinäkään asuisi siinä kivassa kodissasi, et voisi opiskella jne koska silloin olisi vain slummit ja todella rikkaat joita olisi n. 1-2 % ihmisistä. Vai ajatteletko, että automaattisesti kuuluisit tuohon prosenttiin? Uutinen: et todennäköisesti kuuluisi.
Että siksi köyhyydestä voi ja saa valittaa, vaikka taikaseinästä tulisi rahaa (meille tulee minun peruspäivärahani ja miehelle oma palkkansa). Kun on absoluuttist köyhyyttä ja suhteellista köyhyyttä, kuten Suomessa, eli sellaista että oma elintaso alkaa olla minimitason (joka määritelty erikseen jokaisessaa maassa) on silloin köyhä.
Jotenkin tuntuu, että kouluissa myös siellä Eirassa täytyisi tulla pakolliseksi oppiaineeksi sosiologia tms kun ihmisillä on noin vajavaiset tiedot yhteiskunnasta.
No ohiksena vaan sanoisin tuosta lainasta sen verran että ei sitä asuntolainaakaan saa vaikka olisi kuinka hyvät vakuudet ja takaajat jos ei ole maksukykyä. Eli isosta asuntolainasta on turha haaveilla jos pariskunnasta toinen on työtön tai sitten tuolla työssäkäyvällä pitäisi olla n. 5000€ bruttopalkka. Kyllä pankit katsoo myös että onko realistisesti mahdollista maksaa sitä lainaa ja siihen päälle sitten vielä kaikki muut asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- En omista asuntolainaa. Miksi sellainen pitäisi saada jos siihen ei realistisesti ole mahdollisuutta? En koe että systeemi tai maailma on minulle velkaa asuntolainan.
- En halua suomeen afrikkalaista köyhyyttä. Haluan että suomalaiset "köyhät" tajuavat että miten hyvin heillä on asiat, ja lopettavat turhan vinkumisensa. Olen itse tyytyväinen. Miksi sinä et ole? Koska edelleenkin: Systeemi tai maailma ei ole sinulle velkaa ja kaikista ei tule Nalle Wahlrooseja.
Et vaan ymmärrä, edelleen, jos vertaat Nallea ja köyhiä. Mitä on siinä välissä? Ei, en ole tyytyväinen, kun kokonaan työttömät perheet saavat paremmat asunnot ja me joilla toinen työtön ja toinen työtön maksamme itse kaiken jaa tulot pienemmät.
Muistan hyvin, kun vein lapsen kotihoitoon perhepäivähoitajalle. Hän asui perheenä kanssa huomattavan tilavassa vuokrakämpässä. No, jonkinlaiset tilat oli kai oltava, että pystyi perhehoitoon lapsia ottamaan. Samaan aikaan me maksoimme omaa, pientä asuntoamme. Sosiaalinen asuntotuotanto on siitä hauska, että keittiö ja pesuhuonetilat ovat tilavia ja kunnollisia - ruoka ja puhtaus ovat perusasioita. Eräs vuokratukea saava tuttavani asuu tilavasti yhden lapsensa kanssa. Kolme huonetta ja keittiö. Samaan aikaan läheiseni perhe (äiti ja kaksi lasta) asuu siten, että äiti nukkuu olohuoneessa. Lapsille on omat huoneet, itsemaksetussa kodissa. Köyhyys on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vaan ymmärrä, edelleen, jos vertaat Nallea ja köyhiä. Mitä on siinä välissä? Ei, en ole tyytyväinen, kun kokonaan työttömät perheet saavat paremmat asunnot ja me joilla toinen työtön ja toinen työtön maksamme itse kaiken jaa tulot pienemmät.
En ole nyt tuo kenen kanssa olet keskustellut mutta ymmärrän sinua kuinka pännii se tilanne että toinen tekee töitä ja olette taloudellisesti samassa jamassa kun jos kummatkin olisi työttömänä. Kuitenkaan teidän tulot ei pitäisi olla pienemmät kun toimeentulotuella elävät sillä työssäkäyvätkin saavat hakea toimeentulotukea ja kannattaakin jos teillä onkin vaikka vajetta eli saisitte sitä jonkin verran. Työssäkäyvälle annetaan 150€ pitää palkasta mitä ei oteta tuloina huomioon eli työssäkäyvä toimeentuloasiakas saa aina loppujen lopuksi vähän enemmän kun työtön. Tosin eihän tuo summa ole mikään iso lohtu siitä että joku tekee kokopäivätyötä!
Et välttämättä ole oikeassa siinä että kokonaan työttömät perheet saavat parhaimmat asunnot. Tuo asunnonjako on aika hakuammuntaa ja jos olet perehtynyt jakoperusteisiin niin siellä jaetaan niitä (mukamas) niin että tulisi mahdollisimman monipuolinen sosioekonominen asukasrakenne eli kun asuntoja vapautuu niitä ripotellaan sekaisin työttömien, työssäkäyvien, maahanmuuttajien kesken. Itse asiassa nykytrendi näyttäisi olevan Hekalla se että työssäkäyvät saavat asunnon helpommin kun työttömät jos kummatkin ovat asunnon tarpeessa. Esim. uustuotantoon valitaan huhujen mukaan eniten työssäkäyviä. Niitä ei todellakaan asuteta pelkästään työttömillä. Hekalta ei oikein asuntoa tipu vaan sillä perusteella että haluaa paremman vaan tarvitseen olla joku tarve. Eli tarve siirtyä isompaan, pienempään, tai asunnoton tai liian kallis vuokra nykyisessä. Se on kyllä totta että työttömillä on varaa tavallaan asua kalliimmassa kun ei tarvitse itse maksaa (vaikka onhan asumisessakin kohtuulliset rajat mitkä hyväksytään) mutta kyllähän teiltäkin hyväksytään se vuokra kokonaisuudessaan kun lasketaan esim. toimeentulotukea ihan samalla tavalla kun työttömälläkin. Eli voisitte asua yhtä kalliissa ja teille jäisi vielä vähän enemmän käteen kun työttömälle perheelle. Tosin vain 150€ enemmän. Eipä tuossa tilanteessa ole muita vaihtoehtoja kun se että sinä pääset töihin ja teitä on kaksi tienaajaa tai sitten kummatkin voi heittäytyä työttömäksi niin ei tarvitse murehtia omaa tilannetta joka on huonompi omasta mielestään kun työttömien tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe on köyhä. Ihan suoraan sanottuna rahaton. Miehen tilipäivät on odotettuja hetkiä, onneksi ne ovat kaksi kertaa kuussa. Ei tarvitse niin kauan odottaa.
Meillä on kolme lasta joista saa tietenkin lisät ja kaikki menee peruselämiseen. Itse saan vanhempainpäivärahaa joka onneksi on isompi kuin työttömyyspäiväraha. Olin joskus töissäkin ja sen takia saan tukea enemmän. Lisäksi olemme molemmat ulosotossa ja kyllä, omasta typeryydestämme johtuen. Emmekä halua että lapset saavat koskaan tietää saati sitten että joutuisivat siitä kärsimään. Aina on ruokaa ja lapsille vaatetta. Onneksi vauva ei tarvitse kuin vaippoja, vaatteitta ja tarvikkeita on paljon edellisilta lapsilta.
Sossu antoi vittuillessaan 90 euroa. Liian hyvät tulot. Ei olla sen jälkeen haettu, pitäköön rahansa.
Onhan tämä taiteilua. Ruoka tehdään aina alusta asti itse, lapset pääsevät harrastuksiin (ei tosin kuin yhteen, mutta silti), vaatteita saavat jne. Mutta, tässä unohtaa itsensä. Kun muu perhe ostaa vaatteita ja huomaan että itse olen vielä niissä samoissa rytkyissä jotka ostin kolme vuotta sitten kun olin vielä töissä, alkaa masentamaan. Nyt näytän joltain wt-mammalta vauva kainalossa, rikkinäiset vaatteet ja juurikasvu.
Entisen alan hommiin en enää palaa, mieluummin puren käteni irti, eli opiskelujen ts. oppaisopimuksen aika on edessä. siitä jotenkin saa voimia kun tietää että on jotain mitä odottaa ja ettei tämä köyhäily ja ahdinko ikuisuuksia kestä.
Ei varmasti antanut sosiaalitoimi vittuillessaan 90 euroa, vaan 90 euroa on ollut laskelman mukainen lakiin perustuva toimeentulotuki teille. Siellä on töissä ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät virkaansa riskeeraa vittuillakseen tuntemattomille.
Joskus näitä juttuja lukiessa ärsyttää kun ihmiset kertoo tarinoitansa "ei ole rahaa ruokaan jne." kun tilanteen tajuamiseen riittäisi jo aika pitkälle se että kertoo nettotulot ja perhekoon ja onko jotain pakollisia erityiskuluja. Sen mukaan voin jo aika hyvin päätellä kuinka köyhä tuo henkilö on. Monet luulevat tai tuntevat itsenä köyhiksi samoilla tuloilla mitkä jotkut kokevat riittäväksi.
Ärsyttää kun jotkut kirjoittavat "sossu antoi vain 20€ tms." Niin, siis toimeentulotuen peruosa on sama kaikille ja lasketaan saman laskukaavan mukaan kaikilla. Jos koit saavasi liian vähän sait juuri sen mitä ne muutkin saavat. Olit siis kuvitellut tai luullut että tukisummista saa enemmän mitä todellisuudessa saa. Kannattaa tutustua aiheeseen ja kannattaa myös osata laskea. Näin ei tule paljon väärinkäsityksiä.
Sinänsä en ihmettele, että kun nuo ihmiset olivat huonoista perheistä lähtöisin, niin ovat itse päätyneet samaan jamaan. Yleistähän se on.
Positiivista oli, että se mies kuitenkin sai jonkun tukityöllistymispaikan ja sanoi, että kiva kun sai fyysistä tekemistä päiväänsä. Ehkä on pieni toivo, että siinä olisi käänne parempaan?
Elämänhallinnastahan tuossa on pitkälti kyse eli sitä ei kauheasti ole. Ei myöskään talouden hallintaa. Lihavuus on selkeästi noiden ihmisten kohdalla merkki epäterveellisistä ruokailutottumuksista ja varmasti liikunnan puutteesta. Pienelle lapsellekin jo syötettiin puuroa sokerin kera. :(
Kuulostaa siltä kuin jotkut teistä olisivat näille ihmisille kateellisia. Käsittämätöntä. Minä en ainakaan ole, en sitten pätkääkään. Mieluummin olen pienipalkkaisessa työssäni ja elän tasapainoisesti. En todellakaan haluaisi olla työtön, sairas, masentunut ja passivoitunut.
Aika köykäinen dokkari. Kaksi villisian näköistä ja kokoista passiivista toopea velttoilee päivät pitkät tenavan kanssa, joka näyttä olevan henkisesti vajaa. Ei nuo vajukit ole köyhyyttä nähneetkään. Aloitekyvyttömiä velttoilijoita.
Dokumentissa esiintyneiden köyhien pohjimmainen ongelma ei tuntunut olevan köyhyys. Köyhyys, ylipaino ymv. olivat seurausta jonkinlaisesta oudosta passiivisuudesta tai velttoudesta. Kämppä oli ainakin omaan silmääni ihan hieno, mutta täynnä rojua. Lapsen kanssa kyllä touhuttiin, mutta muuten pariskunta vietti jonkinlaista outoa hiljaiseloa.
Jos vertaan omaan lapsuuteeni 90-luvun Pohjois-Helsingissä, oli tuo perhe aika lailla tyypillinen tapaus. Tosin sillä erotuksella, että molemmat vanhemmat olivat työttömiä, kun 90-luvulla vastaava elintaso tuli duunarihommien tuloksena.
Dokumentti vahvisti käsitystä siitä, että materiaalisessa mielessä suomalaisilla köyhillä menee jopa yllättävän hyvin. Henkinen köyhyys ja lamaantuminen saattavat olla suurempi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Halpa ruoka lihottaa, terveellinen ruoka on kalliimpaa. Puhumattakaan masennuslääkkeiden mahdollisista turvottavista vaikutuksista. Minusta ihmisen arvoa ei määrittele, kuinka paljon sillä on rahaa. Ketään ei saa kutsua saastaksi, yäk, mikä asenne. Omaisuudella ei tee kuoltuaan enää mitään.
puhut SOOPAA! iTSE TEIN ELÄMÄNTAPAREMONTIN pari v , sitten ja ruokalasku ROMAHTI! KAIKKI SIPSIT, KEKSIT, PULLAT, LIMUT, MEHUT, SUKLAAT, karkit, jäätelöt pois, niin johan romahti ruuan hinta, Tilalle ei sen ihmeempää kuin hedelmiä tai ihan perus leipää.
joten älä puhu roskaa!
Terve elämäntapa, roskaruoka ppois, niin eimaksa mitään. Juon vain raanavettä enää kahvin kanssa.
menee ehkä 40 /viikko ruokaan.
Miten työtä ei löydy Helsingissä, jos on sosionomi-opintoja takana? Ainakin päiväkotityössä on paljon avoimia työpaikkoja, joihin kyllä otetaan kouluttamattomiakin kun on tekijöistä niin paljon pulaa....
Vierailija kirjoitti:
Eli sinultakin se ohjelman todellinen pointti meni ohi :) No, rahalla ei voi ostaa älykkyyttä.
Ei tosiaan saa, ei. Muutenhan se ohjelman perhe olisi jo Mensan kunniajäsenistössä. Niin paljon yhteiskunnan rahaa heihin on kaadettu. Mutta eipä se missään näy :/
🇺🇦🇮🇱
Vähävarainen voi syödä terveellisesti. Meillä oli toinen työttömänä ja toinen opiskelija eli ei hääppöisesti tullut rahaa. Mutta oli aikaa juosta tarjousten perässä eri kaupat läpi, haalia -30% tuotteita pakkaseen ja laittaa ruokaa. Ei todellakaan syöty mitään eineksiä ja joka hiton senttiä venytettiin kauppareissuilla. Opettelin jopa käyttämään mm. voikukan lehtiä salaattina ja syksyllä kävin keräämässä marjoja ja sieniä. Kalastuskin olisi ollut hyvä vaihtoehto, mutta lähellä ei ollut vesistöjä. Ei nähty nälkää kertaakaan ja luovuus ruuanlaitossa kehittyi. Ollaan nykyään molemmat töissä, mutta tottumukset on jääneet eli edelleen syödään varsin edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miten työtä ei löydy Helsingissä, jos on sosionomi-opintoja takana? Ainakin päiväkotityössä on paljon avoimia työpaikkoja, joihin kyllä otetaan kouluttamattomiakin kun on tekijöistä niin paljon pulaa....
Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Lehdissäkin on kirjoitettu tästä, kun Helsingissä ja pk-seudulla on kova pula päivähoidon työntekijöistä.
Välillä sitä miettii, onko näissä akateemisissa työttömissä paljonkin näitä, jotka ovat pistäneet koko nuoruutensa ihan ranttaliksi, opiskellaan jotain höpöhöpötutkimusta ja reissataan pitkin maailmaa, sitten 35-vuotiaana valmistutaan hirveiden lainojen kanssa. Ja hirveä huuto ja parku kun ei heti löydy johtajatason työt just siltä omalta alalta ja palkan pitäisi heti alkaa nelosella tai vitosella.
Akateemisilta ihmisitä nimenomaan odottaisi sitä vastuunkantoa, oma-aloitteisuutta ja järjen käyttöä. Noilta dokkarin vähäväkiltä sellaista ei edes odottaisi. Mutta kun akateeminen työtön valittaa uhrina, niin multa ei heru sääliä kyllä yhtään.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Katsoin YLE Areenasta juuri tv-dokumenttiprojektin Perintönä köyhyys. Luulin ohjelman esittelevän köyhyyttä. Luulin näkeväni jotain joka saisi oman elämäni tuntumaan hieman äveriäämmältä. Suorastaan järkytyin, tällaistako on suomalainen köyhyys? Ruokaa saa kassikaupalla leipäjonosta. Asunnosta, joka näyttää olevan modernissa kerrostalossa, löytyy iso tv, stereot, tietokone ja muut mukavuudet. Joulupukki tuo lapselle lahjoja, vaikka leluja näyttää olevan jo ennestäänkin runsaasti. Siinä sivussa ruokitaan lemmikkikissa ja rahaa jää vielä senkin jälleen tupakkaan. Suomessa näköjään pärjää köyhänäkin vallan mainiosti.
Tästä kirjoituksesta saa vaikutelman, että ap kadehtii leipäjonossa käyviä. Olisdi varmaan mielestäsi parempi, että leipäjonossa annettaisiin ei oota.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Lehdissäkin on kirjoitettu tästä, kun Helsingissä ja pk-seudulla on kova pula päivähoidon työntekijöistä.
Välillä sitä miettii, onko näissä akateemisissa työttömissä paljonkin näitä, jotka ovat pistäneet koko nuoruutensa ihan ranttaliksi, opiskellaan jotain höpöhöpötutkimusta ja reissataan pitkin maailmaa, sitten 35-vuotiaana valmistutaan hirveiden lainojen kanssa. Ja hirveä huuto ja parku kun ei heti löydy johtajatason työt just siltä omalta alalta ja palkan pitäisi heti alkaa nelosella tai vitosella.
Akateemisilta ihmisitä nimenomaan odottaisi sitä vastuunkantoa, oma-aloitteisuutta ja järjen käyttöä. Noilta dokkarin vähäväkiltä sellaista ei edes odottaisi. Mutta kun akateeminen työtön valittaa uhrina, niin multa ei heru sääliä kyllä yhtään.
Oooh mikä olkiukko. Olet kyllä melkoisen vieraantunut todellisuudesta.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sekoilet? Sosionomi ei ole akateeminen, vaan amk-tutkinto.