Kannattaisiko ottaa pörssisähkö?
Meillä kulutus on pientä, mutta uusin lasku silti 35 euroa suurempi kuin edellinen. Kilowattitunti maksaa melkein 39 senttiä, mikä on sikamaista kiskontaa. Emme pysty niistämään enää kulutuksesta, joka on noin 2000 kilowattituntia vuodessa. Asumme kerrostalossa ja pystyisin kyllä hyödyntämään edulliset tunnit, mutta tietystikään en voi esim. pestä pyykkiä tai astioita yöllä. Oikeastaan ruoan valmistus on se kohta, jossa voin vaikuttaa.
Kommentit (21)
Jos sinua ei haittaa se, että talvipakkasilla kilowatti maksaa pari euroa!
Vierailija kirjoitti:
No, sehän tässä pelottaakin, että en oikein uskalla luottaa mihinkään. En luota, että edes kiinteä sopimus pysyy entisellään, paineita kuulemma on hintojen nostolle, mutta toisaalta pörssisähkökään ei ole varmasti edullisempi.
Aina myöhemminkin voi vaihtaa pörssisähköön. Talven hintapiikit ovat vasta tulossa ja kiinteähintaiset sopimukset kiven alla. Vasta maaliskuussa harkitsisin vaihtoa.
Hmm... usein meillä kuluu sähköä alle 5 kWh/ pvä. Se tekisi kympin/ pakkaspäivä. Eli 8 pakkaspäivää ja oltais miinuksella verraten tämänhetkiseen tilanteeseen. Ei houkuttele.
Meillä pörssisähkö ollut kesästä asti kun vanha sopimus umpeutui. Onneksi ei kuulu lämmitys tms , ihan vaan perhe-elämä kerrostalossa eli kylmälaitteet, liesi, sauna, lattialämmitys, valot jne.
Yllättävän pieneksi on laskut jääneet kun jaksaa hieman seurata. Ei ole edes hankala kun seuraavan päivän tunnit näkee jo etukäteen. Keskihintakin paljon halvempi kuin osalla sopimukset.
Ja onneksi ei oma talous siihen kaadu jos täytyy laittaa uuni ja pesukone vaikka hinta huitelee korkealla.
Ihan tervettä, että hieman säästää ja miettii koska on pakko lykätä sähkösyöppö kone päälle.
En ymmärrä, mistä saatte halpoja pörssisähkösopimuksia? Mulla ainakin SPOTin lisäksi tuli marginaali, joka jo itsessään on lähes 30c/kWh!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä saatte halpoja pörssisähkösopimuksia? Mulla ainakin SPOTin lisäksi tuli marginaali, joka jo itsessään on lähes 30c/kWh!
Mulla ainakin lokakuun pörssisähkön keskihinnaksi tuli 8,9snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Ei missään ole noin korkeaa marginaalia.
No ei kannata ellet elä yöllä. Pääsääntöisesti nyt liikutaan huomattavasti korkeimmissa summissa mitä täällä annetaan ymmärtää.
Seuraan minäkin mielenkiinnosta.
Lokakuu on mennyttå aikaa ja nyt nousua ja pahin nousu vuoden lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin lokakuun pörssisähkön keskihinnaksi tuli 8,9snt/kWh.
Lokakuun loppu oli vasta alkua hinnan nousulle. Kello 15 esim. 68 centtiä että halpaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sehän tässä pelottaakin, että en oikein uskalla luottaa mihinkään. En luota, että edes kiinteä sopimus pysyy entisellään, paineita kuulemma on hintojen nostolle, mutta toisaalta pörssisähkökään ei ole varmasti edullisempi.
Totta mutta kiinteällä mennään tuohon 50 centtiin ja plrssisähkö jo monesti tuossa hinnassa. Hankalina aikoina halvempaa.
Teillä söhkönkulutus todella pientä verrattuna meihin. En surisi jotain 35 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Marginaali oli 0,30c/kwh. Fortum just nosti marginaalin tuosta tuohon 0,45c/kw
Marginaali on pörssisähkössä onneksi pieni jos rahaa miettii. Toisalla: normiaikoina tuo euroissa pieni marginaali on kuitenkin 5-10% liikevaihdosta. Ei huono kate siitä että ei ole mitään riskiä hommassa.
Pörssisähkö ei voi keskiarvoltaan olla kalliimpi kuin kiinteä hinta. Jos pörssisähkön hinta nousee, nousee myös muut hinnat. (Paitsi tietty määräaikaisen kohdalla).
Me vaihdoimme kerrostaloasujina pörssisähköön. Teen paljon etätöitä ja voin valita, minä päivänä ja mihin kellonaikaan mitäkin teen.
En näe kalleilla tunneilla olevan merkitystä, jos keskiarvo pysyy alle sen, mitä ennen maksettiin, eli alle 38 sentin. Ja kaiken järjen mukaan se tulee aina pysymään sen alle. Eihän sähköyhtiö nyt tappiolla myy.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on yksikkövirhe. Marginaalissa on kyse senteistä, ei euroista. 0,30 senttiä, ei 0,30 euroa.
Vattenfall tarjosi 1:kk:n sopimusta 55 c/kWh 1. 11 alkaen. Joku 65c/3kk
Käy sahkonhinta.fi -sivuilla, siellä voit laskea kulutuksesi ja selvittää mikä on edullisinta sinulle. Tällä hetkellä näyttäisi pörssisähkö sitä olevan, mutta asiat voivat aina muuttua.
Helen tarjosi 12kk sopimusta 27,96c kWh. Ottaako tämä vai pörssisähkö...
Kannattaa. Mulla ei pörssisähkö ole käynyt yli 40 sentin, kuin ihan satunnaisesti ja silloin ei tietenkään pyykätä tms.