Monellako prosentilla on peruskoulun päättyessä lukuaineiden keskiarvo 9.2 tai yli? Opeja paikalla....
Voiko oppilas olla ylpeä suorituksestaan jos ka yli 9?
Kommentit (27)
En ole ope mutta peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo oli joitakin vuosikymmeniä sitten 9,5. En minä siitä ylpeä ollut, olisiko pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti todella paljon yläkoulusta ja sen vaativuustasosta. Jossain pienessä kyläkoulussa ihan peruspirkollaki on 9,5 keskiarvo. Sen takia varmaan lukion rankkuudesta osa valittaakin, kun luulot omat osaamisesta ovat hieman epärealistiset.
Höpöhöpö.
Minulla oli keskiarvo 9,35 ja olin luokkani neljänneksi paras. Kyseessä oli osittain englanninkielinen luokka, johon oli haettu pääsykokeella.
Peruskoulussa nyt saa mitään tekemättä helposti keskiarvon yli 8.5:een. Ehkä lähempänä kymppiä oleva keskiarvo olisi jotain, jolla voi ylpeillä.
Ihan mutu-tuntumalla luulisin, että yleensä luokalla vain parilla-kolmella oppilaalla on yli ysin keskiarvo.
Itselläni oli peruskoulun päättärin keskiarvo 8,8 ja sekin taisi olla luokan parhaimipien joukossa. Lukion päättärin keskiarvoni oli 9,1 ja ehkä vain yhdellä oli sitä parempi, hänellä hipoi keskiarvo kymppiä : )
Erityiskoulut on sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mutu-tuntumalla luulisin, että yleensä luokalla vain parilla-kolmella oppilaalla on yli ysin keskiarvo.
Itselläni oli peruskoulun päättärin keskiarvo 8,8 ja sekin taisi olla luokan parhaimipien joukossa. Lukion päättärin keskiarvoni oli 9,1 ja ehkä vain yhdellä oli sitä parempi, hänellä hipoi keskiarvo kymppiä : )
Erityiskoulut on sitten erikseen.
Kiitos ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta! ap.
Keskimäärin yhdellä luokkaa kohti.
Enpä tiedä kun ei tuota nyt julkisesti käsitellä. Mun tytöllä on ollut koko yläkoulun ajan yli 9. Nyt 9.6 kun päättää perusopetuksen.
Se on jatko-opintojen kannalta melko sama, onko keskiarvo 9,3 vai 9,9, koska tuolla tasolla ne eroavaisuudet tulevat yleensä taito- ja taideaineista, joiden arvostelu on paljolti opettajasta kiinni.
Mun yläkoululuokalla oli muistaakseni kolme, joiden keskiarvo oli noin hyvä. Oppilaita n. 30
Hyvistä numeroista kannattaa ehkä suvun ja tuttavapiirin kesken pitää matalaa profiilia. Jos menestyy jossain harrastuksessa, niin sitä voi hehkuttaa, mutta koska koulua käyvät kaikki, niin hyvien numeroiden hehkutus voi ärsyttää. Meidän yläkoululainen tyttö saa kymppejä ja ysejä, mutta koska siskoni ja joidenkin tuttavien lapset eivät saa paljon hyviä numeroita, niin ollan aika hissukseen. Itseksemme ja perheen kesken hehkutellaan sitten keskenämme, täytyy tytölle antaa ihan sanallisesti kiitosta kun hoitaa niin hyvin kouluhommat ja myös muistutamme tytölle, että ei ota paineita koulusta, emme itsekään ole olleet noin hyviä : )
Minulla oli ja ns. eliittilukioon pääsin. Voi sitä riemua, kun pääsi koulukiusaajista pöntöntapeista eroon, kun menivät rupulukioihin tai amikseen. Osa jätti koulut siihen.
Kiira Korven keskiarvo oli 9,9 ja nyt hänellä ei 28- vuotiaana ole koulutusta eikä ammattia. Ja on kauppakorkeakoulu drop out. Ei se siis välttämättä kerro myöhemmästä menestyksestä mitään.
Pojallamme oli lukuaineiden keskiarvo 9.7 eikä edes ollut hikari. Nyt lukiossa jonkin verran numetot tippuneet, mutta mm. pitkä matikka 9, eikä edelleenkään lue. 😊
Me emme koskaan näyttäneet tai puhuneet poikamme todistuksesta tai koearvosanousta kenellekään. Ei edes isovanhemmille. Koulua vaan kävi. Siinä se. Poika pärjäsi ihan hyvin. Ylioppilasjuhlissa perheen ulkopuoliset näkivät ensimmäisen kerran pojan todistuksen. Melkein kaikki oli 10, joku 9 mukana. Sukulaismies sanoi minulle, että ei olisi uskonut, että poika on niin hyvä koulussa. Niinpä, ei sitä oltu hehkutettu. Kuitenkin sanoi noin minulle, pojan äidille "ei olisi uskonut..." Tuli outo tunne siitä sävystä.
Vierailija kirjoitti:
Kiira Korven keskiarvo oli 9,9 ja nyt hänellä ei 28- vuotiaana ole koulutusta eikä ammattia. Ja on kauppakorkeakoulu drop out. Ei se siis välttämättä kerro myöhemmästä menestyksestä mitään.
Juujuu, mutta hän on panostanut aikanaan luisteluun ja varmaan menestyisi kyllä korkeakoulussa, jos haluaisi johonkin panostaa : )
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on pikemminkin osoitus siitä, ettei menestys ole koulutuksesta kiinni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on pikemminkin osoitus siitä, ettei menestys ole koulutuksesta kiinni :)
Mikä menestys? Muistan Korven lähinnä kaatumisistaan. Laura Lepistö oli kilpailu-uransa aikana se menestyneempi luistelija ja hän on vienyt myös opinnot loppuun.
Riippuu varmasti todella paljon yläkoulusta ja sen vaativuustasosta. Jossain pienessä kyläkoulussa ihan peruspirkollaki on 9,5 keskiarvo. Sen takia varmaan lukion rankkuudesta osa valittaakin, kun luulot omat osaamisesta ovat hieman epärealistiset.