Sote: jatkossa gynekologin hoito maksetaan itse.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sote_brommels-51137
Eli meillä loppuu samana päivänä pillereiden käyttö ja siirrytään kondomin käyttöön.
Kommentit (221)
Itse mä olen sen tähänkin asti joutunut maksamaan. Ei tk:sta sellaista palvelua saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kai tämä sama koskee sitten urologin palveluja? Vai laitetaanko tässäkin naiset maksamaan?
Gyne kerran vuodessa ihan ok, tai kun on asiaa. Pitäisikö muiden veronmaksajien (miestenkin) maksaa siitä?
Nyt ihan tosissaan. Sinkkumies
Mitä tarkoitat? Kyllä se on epäreilua, jos joutuu käymään lääkärillä (gynekologilla) jonkin terveyssyyn vuoksi ja joutuu maksamaan siitä enemmän kuin mies oman terveytensä hoidosta.
Terveyssyyt ovat aivan eri asia. Sama kun menisi leikkaushoitoon joka viikkoa, vaikka tarvetta ei ole.
Sinkkumies
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että naiset kävisivät aina kerran viikossa gynekologilla? Se ei todellakaan ole mikään miellyttävä kokemus, johon vain huvin vuoksi mentäisiin. Hormonaalista ehkäisyä käyttävät naiset, joutuvat käymään siellä kerran vuodessa tarkastuksessa, koska ne hormonit voivat aiheuttaa kohdunkaulan syöpää. Ja jos sitä ehkäisyä ei ole, niin niitä perustarkistuksia on harvemmin.
Ei pidä paikkaansa, vuositarkistukset ovat ehkäisymielessäkin tarpeettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette lue sitä alkuperäistä tekstiä? Täällä on kohkattu jo kuusi sivua ihan väärästä asiasta. Kaikki perusterveydenhuoltoon kuuluvat asiat sisältyvät jatkossakin Kela-korvauksen piiriin, samoin yleislääkärin tekemät lähetetutkimukset erikoislääkärille, samoin hammashoito.
Valheita .. juuri kerroin, että hammaslääkäri sanoi viisaudenhampaan korvaamisen maksavan 2000. Miksi pitäisi vielä maksella toisten pillu"hoidoista"?
Siis mitä helvettiä, kuvitteleeko joku oikeasti että viisaudenhampaan tilalle pitäisi laittaa uusi hammas? Ei voi olla todellista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kai tämä sama koskee sitten urologin palveluja? Vai laitetaanko tässäkin naiset maksamaan?
Gyne kerran vuodessa ihan ok, tai kun on asiaa. Pitäisikö muiden veronmaksajien (miestenkin) maksaa siitä?
Mitä tarkoitat? Kyllä se on epäreilua, jos joutuu käymään lääkärillä (gynekologilla) jonkin terveyssyyn vuoksi ja joutuu maksamaan siitä enemmän kuin mies oman terveytensä hoidosta.
Terveyssyyt ovat aivan eri asia. Sama kun menisi leikkaushoitoon joka viikkoa, vaikka tarvetta ei ole.
Sinkkumies
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että naiset kävisivät aina kerran viikossa gynekologilla? Se ei todellakaan ole mikään miellyttävä kokemus, johon vain huvin vuoksi mentäisiin. Hormonaalista ehkäisyä käyttävät naiset, joutuvat käymään siellä kerran vuodessa tarkastuksessa, koska ne hormonit voivat aiheuttaa kohdunkaulan syöpää. Ja jos sitä ehkäisyä ei ole, niin niitä perustarkistuksia on harvemmin.
Syöpäsolujen havaitseminen ajoissa on tarpeetonta?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin? Missä muussa te maksatte, oi te saamapuolella vinkuvat lokit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen hoito? Joku sorkkii toosaa joka viikko kutsutaan hoidoksi?.. no jos siitä tykkää.
E-pillerit on lääkehoitoa. Etkö ihan oikeasti tiedä sitä?
Mihin vaivaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä epäreilua kuin, että mies maksaa enemmän syömisestä ja juomisesta koska miehen on fysiikkansa takia syötäv ja juotava enemmän.
Miehet ei edes muutenkaan käy lääkärissä kuin pakon edessä... hallituksen sovinismia taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan viisaudenhampailla mitään tee!
Ei tee ei, mutta tilalle pitäis laittaa jotain.
Niin kuin mitä?
Kysy lääkäriltä, että voiko muovinpala tosiaan maksaa 2000?
Viisaudenhammasta ei pidäkkään korvata millään.
Joo-o, että jättää vain tyhjiä koloja.
Kyllä! En ole kenellekään kuullut laitettavan implanttia poistetun visurin paikalle. Ovat takimmaiset "ylimääräiset" hampaat. Vastahammas kannattaa kyllä poistattaa, ettei purenta muutu. Sinua taidetaan pissiä nyt syömään lääkärin toimesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se haittaa meitä jotenkin?
Vielä voitaisiin lopettaa elarit, niin kaltaisesi saisivat maksaa koko laskunsa itse.
Miten voi joutua elareiden maksajaksi, jos käy gynellä säännöllisesti ja käyttää e-pillereitä? Isommat riskit elareihin on kumin käyttäjillä.
Ei ole mitään riskejä, jos sellaisia ei ole.
Kaikki eivät elä selibaatissa kuten sinä.
Se on ihmisen oma vika. Jos harrastaa seksiä niin on turha tulla valittamaan jos tulee raskaaksi tai saa sukupuolitaudin. Ihmisten pitää kantaa vastuu omasta elämästään.
Ei näin. Vaan jos yhdessä tehdään päätös lapsen teosta. Silloin lankeaa 20 vuoden vastuu. Jos yhdessä päätetään, ettei lasta haluta, niin tehdään abortti.
Sinkkumies
Suloisen suoraviivaista. Ja kokemuksia ihmissuhteista oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Syöpäsolujen havaitseminen ajoissa on tarpeetonta?
Miksi yhteiskunnan kuuluisi kustantaa kenellekään vuosittaisia syöpäseulontoja?
Esimerkiksi miehille syöpäseulontoja ei ole ollenkaan, eikä heille ole HPV:ta vastaan rokotteitakaan. Ja täällä joku huutelee, että miesten pitäisi maksaa urologikäynneistä. Mistä urologikäynneistä? Mistä sinne saa edes lähetteen, kun ainakaan tk:lta sellaista ei kirjoiteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä epäreilua kuin, että mies maksaa enemmän syömisestä ja juomisesta koska miehen on fysiikkansa takia syötäv ja juotava enemmän.
Ja keskimääräisen naisen terveyspalveluiden hinta vuodessa on n. 4000e ja miehen n. 3000e. Tasa-arvokortti ei nyt vain oikein toimi tässä yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan viisaudenhampailla mitään tee!
Ei tee ei, mutta tilalle pitäis laittaa jotain.
Niin kuin mitä?
Kysy lääkäriltä, että voiko muovinpala tosiaan maksaa 2000?
Viisaudenhammasta ei pidäkkään korvata millään.
Joo-o, että jättää vain tyhjiä koloja.
Kyllä! En ole kenellekään kuullut laitettavan implanttia poistetun visurin paikalle. Ovat takimmaiset "ylimääräiset" hampaat. Vastahammas kannattaa kyllä poistattaa, ettei purenta muutu. Sinua taidetaan pissiä nyt syömään lääkärin toimesta...
Viaudenhammas vain otetaan tai leikataan pois, mutta tilalle ei laiteta mitään, koska hammas on turha taaimmainen hammas. Jos hammaslääkäri on jotakin muuta sanonut, on aika vaihtaa lääkäriä. Ei tule mitään koloa väliin, koska se ei sijaitse missän välissä. Kas, säästit 2000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keskimääräisen naisen terveyspalveluiden hinta vuodessa on n. 4000e ja miehen n. 3000e. Tasa-arvokortti ei nyt vain oikein toimi tässä yhteydessä.
Mistäköhän tuollainen tilasto löytyy? Suomessako naisten terveydenhuollosta maksetaan 10 miljardia ja miesten 7 miljardia? Vai miten päädyit noihin lukuihin?
Vierailija kirjoitti:
Itse mä olen sen tähänkin asti joutunut maksamaan. Ei tk:sta sellaista palvelua saa.
Aivan. Mutta olet saanut kelakorvauksen. Se poistuu
Hammaslääkäri sanoi minulle, että pitäisi laittaa tekohampaat. Lähes kaikki hampaani ovat tallessa ja sain todellakin vaatimalla vaatia, että lohjennutta hammasta ei olisi poistettu, vaan siihen tehtäisiin hammas, muutenkin oli jo juurihoidettu aikaisemmin. No, siihen laitettiin hammas ( tai korjattiin lohjennut hammas) ja se on siinä hyvin pysynyt, näkyy nauraessa. Lähes kaikki puruhampaat on paikattu mutta mitä siitä kun ovat muutoin ehjät ja etuhampaita ei ole edes paikattu. Olin käynyt tuolla lääkärillä pari kertaa.
Arvatkaa kaksi kertaa menenkö tuohon lääkäriin enää. Älkää antako lääkäreiden tehdä mitä haluaa vaan pysykää tiukkana. Olin vastaanottoapulaiselle sanonut puhelimessa ,että voikohan sitä lohkeamaa korjata vai pitääköhän se hammas ottaa pois. Näin oli lääkäri päätellyt minun puhelimessa antamastani diagnoosista että hammas otetaan pois. Vastaanottoapulainen oli varmaan kertonut sanomani eteeenpäin. Luotettavaa praktiikkaa.
Ei jumaleissoin taas. Lukiko kukaan tuota kirjoistusta?
Soten piiriin kuuluisi "lasten- ja äitiysneuvola sekä muu terveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy", mutta EI gynellä käynti. Nyt jäin kyllä miettimään mistä syystä te muut naiset gynellä käytte, jollette terveyden edistäminen (esim kovat kuukautiskivut, pillerit seksuaaliterveyteen, tulehdukset, mitä näitä nyt on) tai ennaltaehkäisy (solumuutokset, papa, jne) mielessä?
Mä oon käyny gynellä vain äitiysneuvolan kautta ja sain semmoset paasaukset neuvolan tädiltä, kun en naisena ole kansalaisvelvollisuuttani hoitanut ja vuosittain gynellä käynyt. Kohdunkaulansyöpä on kuulemma niin yleinen ja mitä aikaisemmin se huomataan, tietysti sen parempi. Eikös siihen ole rokotekin tehtynä, vai mihin se oli?
Yllättävää, että tällaisen sote-ehdotuksen jättäjä on miespuolinen.
No, voi herranjestas. Edelleen jatkossakin gynekologiset sairaudet kuuluvat julkisen terveydenhuollon piiriin. Lievemmät tapaukset hoituvat terveyskeskuksessa ja vakavat erikoissairaanhoidon piirissä, jossa hoitava lääkäri on gynekologi.
Ehkä tämä nyt pikkaisen hillitsee sitä "joka vuosi käytävä gynellä" -paniikkia. Terve nainen ei tarvitse vuosittaista gynekologikäyntiä. Terveyskeskuslääkäri kykenee aivan hyvin hoitamaan ehkäisyasiat ja seuloissa voi käydä tietyn ikäisenä. Gynekologit ovat vain itse lanseeranneet tämän "joka vuosi gynelle", koska saavat siitä helposti kupattua rahaa. Omassakin tuttavapiirissä on pilvin pimein täysin terveitä naisia, jotka ramppaavat yksityisellä gynellä ja papassa joka vuosi. Miksi ihmeessä? Itse kävin terveyskeskuksessa ja sitä kautta uusittiin e-pillerit. Vastaanotolla kävin joka 2. tai 3. vuosi, papassa olen käynyt, kun on tullut kutsu. Minulla ei ole koskaan ollut mitään gynekologisia vaivoja, ei edes hiivaa. Nyt kun olen jo 40+ ja migreenipotilas, niin hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois ja käytämme kondomia. En ole käynyt kuin papassa, muuten en koe tarvetta mennä mihinkään alatutkimuksiin.