Onko yksin juominen välttämättä merkki alkoholiongelmasta?
Tykkään juoda yksin viikottain. Olen siis yksin fyysisesti mutten muutoin. Miehiä on helpompi lähestyä, kaverien kanssa tulee juteltua avoimemmin ja kivempia asioita, kuin normaalisti. Ja kun lempimusiikkikin pauhaa, parempaa olotilaa saa hakea.
Enkä juo tunteita turruttaakseni tai pahaan oloon, vaan siksi, että kivat asiat tuntuvat vielä kivemmilta. Enkä ole myöskään syrjäytynyt; silti sukulaiset syyttelee mua alkoholiongelmasta, vaikka musta mulla ei ole sellaista. Juon muutenkin alle puolet suurkulutuksen rajasta.
Kommentit (27)
Mulla on sama tilanne. Juon sen takia joka vkl, että mulla ei ole muuta tekemistä. Arkisin ei ole mitään hinkua ryypiskellä. Lomalla sitten menee vähän enemmän ja pidempiä putkia. Helposti pystyn olemaan selvinpäin esim. 2 viikkoa yhdellä matkalla eikä tehnyt tiukkaa. Mielestäni olen suurkuluttaja mutta en alkoholiongelmainen
Vierailija kirjoitti:
Tee testi onko sulla alkoholiongelmaa vai ei. Ole koko kesäkuu juomatta. Jos onnistuu ilman mitään ongelmia, niin alkoholiongelmaa ei ole. Jos ei onnistu tai tekee tiukkaa onnistua/ahdistaa, niin alkoholiongelma on silloin.
Mielestäni toi kuulostaa enemmänkin,että on ongelmaa, jos pitää tehdä tollasia täysin alkoholittomia kuukausia. Kohtuukuluttaja osaa juoda niin,että välillä otta lasillisen ja välillä ei. Juurikin monet alkoholiongelmaiset ovat niitä, joiden täytyy täyskieltäytyä, koska heille se on on/off. Jos otat silloin tällöin muutaman lasillisen tai vaikkapa enemmän mutta pystyt lopettamaan, eikä tarvetta jatkaa seuraavina päivinä juomista niin en ainakaan itse näe ongelmaa. Toki ongelma voi syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee testi onko sulla alkoholiongelmaa vai ei. Ole koko kesäkuu juomatta. Jos onnistuu ilman mitään ongelmia, niin alkoholiongelmaa ei ole. Jos ei onnistu tai tekee tiukkaa onnistua/ahdistaa, niin alkoholiongelma on silloin.
Kesällä on pahin aina pitää taukoa alkoholista, alkoholin kohtuullinen siemailu nimittäin juurikin kuuluu kesään.
No kyllä sulla alkoholiongelma selkeästi on. Juuri tuollainen selittely kuuluu siihen. Aina löytyy joku syy miksi ei voi olla juomatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni toi kuulostaa enemmänkin,että on ongelmaa, jos pitää tehdä tollasia täysin alkoholittomia kuukausia. Kohtuukuluttaja osaa juoda niin,että välillä otta lasillisen ja välillä ei. Juurikin monet alkoholiongelmaiset ovat niitä, joiden täytyy täyskieltäytyä, koska heille se on on/off. Jos otat silloin tällöin muutaman lasillisen tai vaikkapa enemmän mutta pystyt lopettamaan, eikä tarvetta jatkaa seuraavina päivinä juomista niin en ainakaan itse näe ongelmaa. Toki ongelma voi syntyä.
Kyllä ja ei.
Näillä samoilla sanoilla aina mollataan tipatonta tammikuuta. Väitän silti, että monelle kohtuukäyttäjälle tekisi tiukkaa olla kuukausi ilman tippaakaan alkoholia. Ei näillä ihmisillä varmasti alkoholiongelmaa ole, mutta jonkinasteinen riippuvuus kuitenkin taustalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minä joka tuota ehdotin juon itse vain ehkä kaksi lasia vuodessa. Ei vaan kiinnosta. Ehdotin tuota siksi että tiedän ettei alkoholisti kovin helpolla pysty tuollaiseen lakkoon. Ja ei näköjään pysty edes ajattelemaan sellaista lakkoa, kun heti alkaa selittelyt
Se "iloon" juominenkin saattaa olla vähän niin ja näin. Lähinnä olisin itselleni rehellinen sen suhteen että tuntuuko elämä ilman juomista sisällöttömältä, tylsältä ja laimealta. Itselläni välillä tuntuu, ja huomaan kehitelleeni jos jonkinlaista pakokeinoa niitä tunteita vastaan. Yhdestä näistä minulta kohteliaasti jo kysyttiin ettei olisi riippuvuus kyseessä ja omalla kohdalla lähinnä ilahdutti että on niin tarkkanäköisiä ystäviä.
Kesällä on pahin aina pitää taukoa alkoholista, alkoholin kohtuullinen siemailu nimittäin juurikin kuuluu kesään.