Onko yksin juominen välttämättä merkki alkoholiongelmasta?
Tykkään juoda yksin viikottain. Olen siis yksin fyysisesti mutten muutoin. Miehiä on helpompi lähestyä, kaverien kanssa tulee juteltua avoimemmin ja kivempia asioita, kuin normaalisti. Ja kun lempimusiikkikin pauhaa, parempaa olotilaa saa hakea.
Enkä juo tunteita turruttaakseni tai pahaan oloon, vaan siksi, että kivat asiat tuntuvat vielä kivemmilta. Enkä ole myöskään syrjäytynyt; silti sukulaiset syyttelee mua alkoholiongelmasta, vaikka musta mulla ei ole sellaista. Juon muutenkin alle puolet suurkulutuksen rajasta.
Kommentit (27)
Jos olisi, ei kukaan yksin asuva voisi juoda itsekseen edes viinilasillista ruuan kanssa. Eiköhän ne määrät yms. kerro enemmän kuin se juoko yksin vai seurassa.
Ongelma se on korkeintaan muille, mutta turha siitä itselle on ongelmaa tehdä :)
Moni alkoholiongelmainen juo yksin.Äitini oli mm juuri sellainen. Itse hän ei ongelmaa nähnyt eikä tunnustanut, otti vaan vähän rentoutuakseen vaikka sokea reettakin mäki miten viina vei häntä.
Loppu ei ollut kaunista katseltavaa :(
Mä luulen että vähän kaunistelit tarinaasi. Sorry, mutta kuulosti juopon selittelyltä
Kenen kanssa sitä sitten pitäisi mukia kallistaa? Yksinäisellä ei ole pahemmin vaihtoehtoja, eikä tällainen vähemmän sosiaalinen persoona viitsi yksin baarikierroksellekaan lähteä.
Toki tajusin tuossa hetki sitten, että ehkä olisi aika vähentää. Tein päätöksen, että kerran kuukaudessa saa juoda itsensä humalaan. Muuten mennään sitten ilman. Pidän tuota kohtuukäyttönä.
Kuulostaa siltä että sä tarvisit ystävän, sellaisen jolle voi jutella avoimesti selvin päin.
Jos pystyt halutessasi olemaan juomatta (siten, ettet joudu taistelemaan itsesi kanssa) vaikka kotona olisikin alkoholia, niin ei vaikuta pahalta.
Alkoholismin raja menee mielestäni siinä, että voiko halutessaan (ja haluaako) olla juomatta pidemmän aikaa. Jotkut väittää että kun juovat vaan viikonloppuna, että eivät ole alkoholisteja, mutta hermostuvat suuresti jos joku asia estää viikonlopun juomisen, ja tekevät mitä vaan jotta saavat tavalla tai toisella toteutettua sen sen viikonlopun "nollaamisen" ja "rentoutumisen". Sittenhän se menee niin että se viikonlopun rentoutuminen alkaa venyä vähän kummastakin suunnasta, pian se viikonloppu alkaa jo torstai-iltana ja loppuu vasta maanantaina.
Jos yksin juo viiniä niin voi juoda Virosta hankittua noin 3 euron hintaan per pullo. Jos taas haluaisin juoda muita ihmisiä ympärillä niin pitäisi mennä ravintolaan ja maksaa yhdestä pullosta ainakin 40-50 euroa. Sitä paitsi epäilen vahvasti, ettei niiden muiden ihmisten kanssa silti tulisi juteltua.
En ymmärrä kysymystäsi. Asun yksin, ja jos en voisi koskaan juoda ellei asunnossa ole toinen henkilö, minulle saattaisi kehittyä nestevajaus.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi, ei kukaan yksin asuva voisi juoda itsekseen edes viinilasillista ruuan kanssa. Eiköhän ne määrät yms. kerro enemmän kuin se juoko yksin vai seurassa.
Monelle käy niin että kun vähentää juomista, niin kaverita katoaa, kun kaikki sosiaalisuus onkin ollut viinasten kanssa läträämistä.
Riippuu siitä, kuinka usein/paljon juo ja voiko olla juomatta. Ei tuo vielä alkoholismilta kuulosta. Isäni oli alkoholisti, muttei juonut koskaan yksin, vaan meni kapakkaan.
Niin minäkin pitkään kuvittelin, että ei mulla ole mitään alkoholiongelmaa. Mitä nyt rentoutumiseen ja iloon viiniä yksin kämpässäni join... sittemmin menin naimisiin, ryhdyin kotiäidiksi - ja kotona juominen lisääntyi. Lopulta join päivittäin, meni noin kaksi viinipulloa illassa. Join yksin avioliitossakin, koska mies oli töissä päivät. Päivän ensimmäinen viinilasillinen meni puolen päivän maissa. Loppupäivä tasaista tissuttelua, kunnes illalla telkkarin ääressä loput viinit. Ja humalassa nukkumaan. Joka.Ikinen.Ilta. Alkoholisoiduin. Pidän erittäin pahana, että juot yksin kotona. Mihin sinä sitä alkoholia oikein tarvitset? Pelkään pahoiin, että alkoholisoidut vähitellen. Kotona juominen on helppoa. Kannat viinat/viinit Alkosta kotiin, ja pysyt neljän seinän sisällä. Luulet, että elämä on hohdokasta ja hienoa, viinilasi kourassa lempimusiikkia kuunnellen. Ei ole. Vaan säälittävää tyhjän elämän täytettä. Anteeksi kovat sanani, tarkoitukseni ei ole olla töykeä. Ehkä puhunkin omasta kokemuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin pitkään kuvittelin, että ei mulla ole mitään alkoholiongelmaa. Mitä nyt rentoutumiseen ja iloon viiniä yksin kämpässäni join... sittemmin menin naimisiin, ryhdyin kotiäidiksi - ja kotona juominen lisääntyi. Lopulta join päivittäin, meni noin kaksi viinipulloa illassa. Join yksin avioliitossakin, koska mies oli töissä päivät. Päivän ensimmäinen viinilasillinen meni puolen päivän maissa. Loppupäivä tasaista tissuttelua, kunnes illalla telkkarin ääressä loput viinit. Ja humalassa nukkumaan. Joka.Ikinen.Ilta. Alkoholisoiduin. Pidän erittäin pahana, että juot yksin kotona. Mihin sinä sitä alkoholia oikein tarvitset? Pelkään pahoiin, että alkoholisoidut vähitellen. Kotona juominen on helppoa. Kannat viinat/viinit Alkosta kotiin, ja pysyt neljän seinän sisällä. Luulet, että elämä on hohdokasta ja hienoa, viinilasi kourassa lempimusiikkia kuunnellen. Ei ole. Vaan säälittävää tyhjän elämän täytettä. Anteeksi kovat sanani, tarkoitukseni ei ole olla töykeä. Ehkä puhunkin omasta kokemuksestani.
Urpo
Mielestäni eri juoda iloon kuin suruun. Toki aina voi niitä syitä keksiä mutta näin niin kuin yleisesti. Eri asia jollet pysty olemaan iltaakaan tai viikonloppuakaan selvinpäin tai jollet pysty selvinpäin pitämään hauskaa.
Itse en juo ikinä muuten kuin yksin. Syy: viina tekee minusta todella ikävän seuraihmisen. Avaudun nolosti, halaan, ylitunteilen, joskus tulen ylimieliseksi leuhkijaksi, piilovittuilijaksi tms. Välillä silti tykkään nousuhumalan tunteesta. Kunhan otan ne kännini yksin kotona, niin kukaan ei kärsi.
En usko olevani alkoholiongelmainen, koska juon 1-3 kertaa vuodessa.
Tee testi onko sulla alkoholiongelmaa vai ei. Ole koko kesäkuu juomatta. Jos onnistuu ilman mitään ongelmia, niin alkoholiongelmaa ei ole. Jos ei onnistu tai tekee tiukkaa onnistua/ahdistaa, niin alkoholiongelma on silloin.
Ei se ole. Ellet tvtä katsoessa juo päivittäin. Nykyään on ihan sama oletko yksin "fyysisesti", kun somessa on laajempi sosiaalinen verkosto kuin livenä.