Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?
Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?
Kommentit (320)
"Pitää kirjaa syömisestään"
Tein niin vuosia aikaisemmin viikon ajan terveydenhoitajan pyynnöstä :D
Luin koko ketjun läpi. Huhhuh.
Vaikutelmaksi jäi, että lääkärien toimintatapoihin liittyy ikään kuin rakenteellista vallankäyttöä, jota ilmeisesti monikaan lääkäri ei sellaiseksi tunnista. Tapa kirjata huomiot asiakkaan yleisolemuksesta sairauskertomukseen on osa koulutusta ja siellä jo opitaan termistö asiallinen/asiaton, epäsiisti/siisti jne. Ilmeisesti tämä antaa joidenkin lääkärien mielestä oikeuden myös paljon villimmillekin arvioille...
Ylipäätään potilas on tuollaisten henkilöä koskevien yleisarviointien kohteena alisteinen objekti ("fysiologinen kone", kuten yksi keskustelija kirjoitti) ja lääkäri on subjekti, joka käyttää arviointi- ja määrittelyvaltaa. Ja näköjään toisinaan myös täysin subjektiivisesti. Parhaiten valta-aseman ja sen epäreiluuden paljastaa nauru eli kuvitteelliset lääkäriarviot ”potilaiden lääkäreistä pitämässä ikiomatietokannassa mikämikämaassa”.
Ehkä jotkut asiallisimmat arviot potilaasta voivat olla tätä päivää, mutta suurin osa vaikuttaa tarpeettomalta vallankäytöltä. Tyttömäisyydet, rouvittelut, arvaukset sukupuolisesta suuntautumisesta jne. joutavat asenteellisuuksien romukoppaan. Johan yleinen keskusteluilmapiirikin herättelee kiinnittämään huomiota tällaisiin. Toivottavasti ainakin nuorempi lääkärikunta huomioi muuttuneen maailman eikä muutenkaan asemoi itseään niin kovasti potilaan yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen on termi jota käytetään lääkärislangissa yleisesti. Se sisältää tiivistettynä oikeastaan sen, ettei potilas ole mikään sekopää tai puhu ihan mitä sattuu.
Ulkonäköä saatetaan kuvata senkin takia, että osoitetaan potilaan olleen oikeasti sairas eikä turhaan siellä päivystyksessä yöllä. Jos kuvauksessa lukee käytös asiatonta, potilas on todennäköisesti kiroillut, näytellyt sormimerkkejä tms. Tai sitten lääkäri itse oli asiaton.
Ei kannata tarttua yksittäisiin sanoihin. Ei niitä kukaan muukaan lue enää jälkikäteen
Minusta ei ikinä kirjoiteta asiallinen vaikka käyttäydyn asiallisesti. Sen sijaan on huoliteltu en ymmärrä.
Minulla luki, että olisin aiemmin kärsinyt ruuansulatusvaivoista. Minulla ei tietääkseni ole ollut ruuansulatusvaivoja Mistäköhän oli yksityisen terveysaseman lääkäri tämän tiedon repinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä ainoa, joka paskat siitä välittää, kuka näkee tietojani? Mulla nyt ei mitään erikoista kyllä olekaan, ehkä sitten olisi tilanne toinen, jos olisi jotain mt-ongelmia.
Mulla on mt-ongelmia, muttei siltikään haittaa vaikka kaikki tiedot on hoitohenkilöstölle näkyvissä. Tai vaikka lääkäri kirjoittaisi outoja juttuja kantaani. En keksi mitä haittaa noista tiedoista voisi olla. Siis todellista haittaa. Nehän näkyvät vain henkilöille, joilla on vaitiolovelvollisuus?
No vaikka sitä, ettet saa kuin tiettyjä lääkevaihtoehtoja. Esim. anorektikot saa ahdistuslääkkeitä, mutta ahmimis- tai ahmintahäiriötä sairastavat eivät. On lottovoitto saada anoreksia, kun sillä pääsee vaikka pään kuvaukseen, kun tulee hetkeksi epätodellinen olo. Siis vaikka asia johtuisi niskajumista, ei se lääkäreitä estä hemmottelemasta heitä tutkimuksilla.
Sinua uskotaan huonommin tietyillä diagnooseilla ja jos sinulla sattuisi matkalla tapaturma, terveystietosi vaikuttaisivat siihen. Tai et saisi vakuutusta ollenkaan, koska sinulla on pitkä liuta rajoitteita. Vaikkei olisikaan.
Itsellä ruokatorven tähystyksen lähete aloitettiin ihan kaikella mahdollisella f-koodilla, minä löydettiin koodilistoista. Listalla syömishäiriö oli olennainen, ja toki ahdistuneisuushäiriö. Mutta tuon jälkimmäisen olisi voinut laittaa vaikka toiseen kappaleeseen ja aloitteella sillä syyllä, jonka vuoksi lähete on tehty. Oireet jne.
En ole lääkäri mutta kyllä mä mieluiten katsoisin syyn tutkimukseen heti aluksi enkä etsisi sitä lähes sivun mittaisesta lappusesta. Ei mua kiinnostaisi 20v sitten asetettu, copypastettu dg. Antaisi kuvan että se on potilaalla edelleen, vaikka asiaa ei potilaalle olekaan suostuttu selittämään.
Vierailija kirjoitti:
"Lääkevastainen nuori nainen."
Niin siis olen allerginen ibuprofeenille.
Mulla taas oli useampi lääke käytössä ja kokeiluja.
Lääkevastaisuus lienee synonyymi lääkärin oman suunnitelman kaltaisen lääkkeen kieltäytymiselle riippumatta siitä, onko Omassa Suunnitelmassa mitään oikeaa järkeä.
En ole avannut Kantaa just sen takia, että en halua lukea, mitä minusta on kirjoitettu.
Ihan sama. En käy kattomassa omakannassa niitten kirjoitelmia ja fantasioita.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kans kirjotti että "pukeutunut epäsiististi" herrajumala ei tullu mielee laittaa ykkösiä päälle kun kuumetokkurassa raahauduin yöllä klo 4 päivystykseen kun oli kuumetta yli 40 rintatulehduksen takia ja aamulla olisi pitänyt mennä töihin :/
Mulla myös, mutta pelkkä epäsiisti.
Syynä 2vrk sitten pestyt hiukset. Pesuväli ollut sama 20v. Ei siellä päivystyksessä ole yleisiä suihkutiloja, vaikka tilat esim. tupakoinnille kyllä löytyvät, joten eipä ne hiukset enää puhtaat olleet kun ei siinä suihkuun päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen on termi jota käytetään lääkärislangissa yleisesti. Se sisältää tiivistettynä oikeastaan sen, ettei potilas ole mikään sekopää tai puhu ihan mitä sattuu.
Ulkonäköä saatetaan kuvata senkin takia, että osoitetaan potilaan olleen oikeasti sairas eikä turhaan siellä päivystyksessä yöllä. Jos kuvauksessa lukee käytös asiatonta, potilas on todennäköisesti kiroillut, näytellyt sormimerkkejä tms. Tai sitten lääkäri itse oli asiaton.
Ei kannata tarttua yksittäisiin sanoihin. Ei niitä kukaan muukaan lue enää jälkikäteen
Minusta ei ikinä kirjoiteta asiallinen vaikka käyttäydyn asiallisesti. Sen sijaan on huoliteltu en ymmärrä.
Hyvä ihme mitä kirjottelua! Antais ihmisten olla.
Minulle on myös kirjoitettu, että ilmeetön. Pitäisikö olla joku Jim Carreyn kaltainen naamanvääntelijä, että kutsuttaisiin eloisaksi?
Minulla lukee et kuvittelen seurustelevani mies mukana lääkäris.voihan se olla et mies toivoo tätä jospa sanonut lääkärille näin
Hieman hoikka nuori nainen...viikon päästä jouduin tiputukseen sairaalaan BMI:n ollessa huimat 10.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on myös kirjoitettu, että ilmeetön. Pitäisikö olla joku Jim Carreyn kaltainen naamanvääntelijä, että kutsuttaisiin eloisaksi?
Ilmeettömyys on joskus dementian tai parkinsonin taudin ensimmäisiä oireita. Se voi liittyä myös eräiden lääkkeiden käyttöön. Ehkä siksi.
Meillä on tk:ssa nuori lääkäri, joka on kirjoittanut jokaisen käyntini kohdalle "kävelee normaalisti". Ihan sama, mikä on käynnin aihe, aina löytyy tuo sama lause. Pitäisköhän seuraavalla kerralla vaikka hyppiä yhdellä jalalla sisään.
"Potilas kieltäytyy menemästä kyykkyyn". Polven loukkaantumisen takia en päässyt edes kunnolla kävelemään. Miksei voi kirjata, että potilas ei pääse/pysty menemään kyykkyyn? Ihan kuin olisin hankala potilas, joka ei tottele lääkärin määräystä "mene kyykkyyn."
Minulle oli kerran kirjoitettu "obeesi nuori nainen". Olin tuolloin hoikka, BMI 22 ja vyötärönympärys alle 75 cm, vastaanotto oli kasvotusten ja vaivana flunssa. En vieläkään tiedä mistä keski-ikäinen lääkärisetä päätteli minun olevan S-kokoisena sairaalloisen lihava.
Vääriä tietoja voi ja kannattaakin vaatia oikaistavaksi! Lukekaa teksti heti kun se kantaan tulee ja oikaiskaa virheet! Kaavakkeen saa samalta luukulta mihin ilmoittaudutaan.
No se on sen takia että joskus jos omatoiminen potilas ihan yht´äkkiä pyytääkin apua seuraavalle wc-reissulle huimauksen tai sen takia ettei pysty pyyhkimään itseään, se tarkoittaa että jotain on vialla. Sitten lisätutkimuksiin ja entistä tiiviimpää tarkkailua.
Se, että olit tehostetussa tarkkailussa tarkoittaa juuri tuota, kirjataan joka ainoa liikahdus. Jos sulla yleistila on hyvä ja teet kaiken itse, kirjataan monta kertaa että omatoiminen potilas. Seuraava vuoroon tulija toteaa että asia selvä, olet omatoiminen. Jos seuraavan kerran soitat kelloa ja ilmoitat ettet uskalla itse nousta sängystä ylös, on se selkeä voinnin muutos.