Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?

Vierailija
27.05.2016 |

Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?

Kommentit (320)

Vierailija
281/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Potilas kieltäytyy menemästä kyykkyyn". Polven loukkaantumisen takia en päässyt edes kunnolla kävelemään. Miksei voi kirjata, että potilas ei pääse/pysty menemään kyykkyyn? Ihan kuin olisin hankala potilas, joka ei tottele lääkärin määräystä "mene kyykkyyn."

Minulla "potilas ei ole käyttänyt lääkettä enää kotona". Paha käyttää, kun ei sairaalasta reseptiä saanut... Apteekki olisi siis pitänyt ryöstää 😅

Vierailija
282/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En normaalisti käy usein lääkärissä, mutta viime vuonna sairastuin pahasti ja jouduin rampata koko ajan. Ne kirjaukset oli osa ihan sekopäisiä! Yhdelle lääkärille kerroin, että kaveri joi kipeänä mun vesipullosta ja tulin itsekin kipeäksi. Kysyi multa, että luulenko että oli tahallista. Vastasin, että tuskinpa sentään. Kirjoitti sitten tietoihin: "Ei usko, että muut ei yritä satuttaa"

Olin niin vihainen kun luin tuon! Soitin ja pyysin korjaamaan tekstin.

Miten idiootti pitää olla, että noin väärin kirjoittaa! Ihan selkeästi tahallista ja halutaan saada potilas vaikuttamaan mielenvikaiselta.

Voisin itse kirjoittaa siitä lääkäristä.

Ei ymmärrä kuulemaansa, kirjoittaa tekstiä omasta päästä. Hallusinaatioita? Kuuloharhoja? Suositellaan psyk. arviota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukee "tukeva, ikäistään vanhemman näköinen nainen", joo, olenkin. Olen kuitenkin vasta 20 ja kävin sairaalassa psyykkisistä syistä. Monissa lukee myös hilpeä ja puhelias. Tulee mieleen Rouva Hogget Babe-possusta.

Nauran koko ajan ja ahdistuessani kärsin puheripulista, olen usein nuhjuisen näköinen koska kävelen kaikki matkat ja painoa tosiaan löytyy melkein kahden parikymppisen naisen verran. Olen myös valitettavan ryppyinen nuoresta iästäni huolimatta.

En kokenut kuitenkaan asialliseksi huomiota nopeasta ikääntymisestäni, en tiedä onko sillä merkitystä että koen tarvetta korostaa nuoruuttani ja iättömyyttäni vastaanotolla.

Minähän en koskaan vanhene!

Vierailija
284/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin valittamaan kroonista uupumusta, neurologisia oireita, esim osittaiset kasvohalvaukset mitä on ollut, puheen puuroutuminen ja kovat päänsäryt. Käsin kirjoittaminen on nykyään vaikeaa, esim oma nimi tuottaa välillä vaikeuksia ja lauseista muuttu loput mössöksi kun alkaa kirjaimet kaatua ja muuttua epäselviksi. Lääkäri kirjoitti, että puhelee sekavia. Luin hänelle oireet listasta, juuri siksi kun olen ihan tappoväsynyt. Tietenkään mitään tutkimuksia ei tehty eikä lähetteitä minnekään. En tiedä miten skarppi sitä pitää olla kun on huolissaan aivojensa voinnista, että täällä saa jotain  tutkimuksia ja selityksiä omalle tilanteelleen?

Vierailija
285/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärissä pitkittyneen flunssan takia. Omakantaan oli tohtori kirjoittanut, että ei ole rähä eikä röhä. Puhuu pitkiä lauseita. Vastaanotolla kysyin tohtorilta kuinkahan kauan tämä yskä vielä kestää, kun ei siihen saa lääkkeitä? Lääkäri vastasi ettei hän ole ennustaja. Totesin tähän että en ole kyllä tullut ennustajalle, vaan lääkäriin. Tein valituksen käynnistä, en ole saanut siihen vastausta.

Vierailija
286/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole edes käynyt lukemassa. Keillä kaikilla on muuten oikeus lukea lääkärinlausuntoja potilaan lisäksi? Siis lääkärin ja potilaan lisäksi?

Kaikkien, jotka hoitoosi osallistuvat.

Minä olen käynyt laittamassa kiellon tietojeni luovuttamisesta Omakantaan. Ei siis lääkärissä, sairaanhoitajalla käyntien tietoja eikä liioin sähköisiä reseptejä pääse katsomaan. Käyn sekä terkkarissa että yksityisellä ja pidän tiukasti huolen, etteivät tietoni vuoda toiselta toiselle.

Kai sitten ymmärrät että tuolla kiellolla myös hankaloitat hoitoasi todella paljon?[/quotej]

Kyseessä ovat todellakin minun tietoni. Aiemminhan ei ollut mitään jakoa päästä käsiksi potilaan tietoihin, jos hän kävi yksityislääkärillä ja joutui sitten sairaalahoitoon vaikka umpisuolen vuoksi. Nyt tuntuu siltä, ettei mitään yksityisyyden suojaa ole enää olemassa. Minun tietoni ovat minun tietoni ja sillä saletti. Käyn jokaisen lääkärissä käynnin jälkeen kruksaamassa, ettei kyseisen käynnin tietoja saa luovuttaa. En tosin ole laittanut sivuille mitään lupaakaan antaa tietoja kenellekään. Olen ollut aikaisemmin töissä vakuutusyhtiössä ja tiedän, miten ahnaasti siellä halutaan tietää asiakkaista kaikki terveystiedot. No, minusta eivät ainakaan niitä saa.

Siis luuletko että ne omakannan tiedot on vakuutusyhtiöiden yms luettavissa? Vakuutusyhtiöillä on pyynnöstä oikeus saada ko. vakuutustapahtumaa koskevat terveystiedot, ei ne siellä omakannassa missään tapauksessa ole kuin hoitavien lääkärien ja muiden hoitoon osallistuvien tiedossa. Kieltämällä tietojen näkymisen saatat aiheuttaa itsellesi vaaraa tai vahinkoa kun sinua hoitavat lääkärit joutuvat tekemään hoitopäätöksiä ilman että on kaikki tiedot saatavilla terveydestäsi.

Ja itse kieltäydyn määräämästä minkään näköisiä lääkkeitä potilaalle, joka kieltää minua katsomasta reseptikeskuksen tietoja. Minä olen niistä määräyksistä vastuussa joten haluan että minulla on myös oikeus tarkistaa kaikki nykyiset reseptit ennen kuin määrään uusia.

Lääkäri

Oletko tosissasi? Kyllähän noita tietoja luvatta lukevia jää vähän väliä kiinni, ja kiinni jääneet on varmasti pieni murto-osa kaikista tapauksista. 

Vierailija
287/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakannassa voi myös kieltää omien tietojensa luovutuksen. Suosittelen.

Voit kieltää tietojesi näkymisen terveyskeskuksen ja sairaalan välillä, mutta kyllä silti kummassakin paikassa ne omat sairauskertomustiedot näkyvät.

Mitä virkaa kielloilla sitten on?

Vierailija
288/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran erehdyin sanomaan hammaslääkärille että ostin uuden sähköhammasharjan, jossa oli liian kova harjasosa itselleni, joten ikenestä tuli verta.

Vaihdoin pehmeään harjaan, ja ongelma poistui.

Varasin ajan suuhygienistille hammaskiven poistoon.

Ennen toimenpiteen alkua tämä (suuhygienisti) lukee kauhuissaan hammaslääkärin tekemiä kirjauksia: potilaalla runsaasti verta vuotavat ikenet. 🤦

No ei ollut.

Vierailija
289/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta aloittajalla on todennäköisesti kirjauksia psykitrian puolelta tai jokin aikaisepi negatiivinen merkintä jossain asiakirjoissa. Silloin siinä käy juuri noin: et saa enää mitään hoitoa ilman, että sinun ulkoista olemustasi, käytöstäsi, mielialojasi jne aletaan arvioimaan ja se tehdään täysin ilman mitään psykiatrista ammattikompetenssia. Kyse on ollut tod.näk jostain tuollaisesta eli tietourkinnasta, jossa käsitelty vanoja tietoja, joilla ei ole olut mitään tekemistä ajantasaisen hoidon tai vaivan kanssa. Näin niitä huostaanottoja ja perustettomia psykiatrian hoitolähetteitä laaditaan, ihmiset. Moniko teistä on vaivautunut koskaan tilaamaan ihan paperiset potilasasiakirjansa? Älkää kuvitelko, että omakannasta löytyy kaikki se pas..ka mitä teistä terveydenhuollossa tuotetaan, ehei.

Vierailija
290/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun läpi. Huhhuh.

Vaikutelmaksi jäi, että lääkärien toimintatapoihin liittyy ikään kuin rakenteellista vallankäyttöä, jota ilmeisesti monikaan lääkäri ei sellaiseksi tunnista. Tapa kirjata huomiot asiakkaan yleisolemuksesta sairauskertomukseen on osa koulutusta ja siellä jo opitaan termistö asiallinen/asiaton, epäsiisti/siisti jne. Ilmeisesti tämä antaa joidenkin lääkärien mielestä oikeuden myös paljon villimmillekin arvioille...

Ylipäätään potilas on tuollaisten henkilöä koskevien yleisarviointien kohteena alisteinen objekti ("fysiologinen kone", kuten yksi keskustelija kirjoitti) ja lääkäri on subjekti, joka käyttää arviointi- ja määrittelyvaltaa. Ja näköjään toisinaan myös täysin subjektiivisesti. Parhaiten valta-aseman ja sen epäreiluuden paljastaa nauru eli kuvitteelliset lääkäriarviot ”potilaiden lääkäreistä pitämässä ikiomatietokannassa mikämikämaassa”.

Ehkä jotkut asiallisimmat arviot potilaasta voivat olla tätä päivää, mutta suurin osa vaikuttaa  tarpeettomalta vallankäytöltä. Tyttömäisyydet, rouvittelut, arvaukset sukupuolisesta suuntautumisesta jne. joutavat asenteellisuuksien romukoppaan. Johan yleinen keskusteluilmapiirikin herättelee kiinnittämään huomiota tällaisiin. Toivottavasti ainakin nuorempi lääkärikunta huomioi muuttuneen maailman eikä muutenkaan asemoi itseään niin kovasti potilaan yläpuolelle.

Tämä juuri näin.

Tarpeetonta ja harhaankin menevää vallankäyttöä.

Vierailija
291/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kohtaa omakantaa löytää noita arvioita?

En löydä kuin reseptit ja vastaanottokäyntien aiheet.

Vierailija
292/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta aloittajalla on todennäköisesti kirjauksia psykitrian puolelta tai jokin aikaisepi negatiivinen merkintä jossain asiakirjoissa. Silloin siinä käy juuri noin: et saa enää mitään hoitoa ilman, että sinun ulkoista olemustasi, käytöstäsi, mielialojasi jne aletaan arvioimaan ja se tehdään täysin ilman mitään psykiatrista ammattikompetenssia. Kyse on ollut tod.näk jostain tuollaisesta eli tietourkinnasta, jossa käsitelty vanoja tietoja, joilla ei ole olut mitään tekemistä ajantasaisen hoidon tai vaivan kanssa. Näin niitä huostaanottoja ja perustettomia psykiatrian hoitolähetteitä laaditaan, ihmiset. Moniko teistä on vaivautunut koskaan tilaamaan ihan paperiset potilasasiakirjansa? Älkää kuvitelko, että omakannasta löytyy kaikki se pas..ka mitä teistä terveydenhuollossa tuotetaan, ehei.

Yritin vaalien alla katsella puoluetta, joka ajaisi vahvempaa yksilönsuojaa, mutta sellaista ei ole. :/

Vierailija
293/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin näyttää olevan varsin tiivis suhde lääkäriinsä, mutta en vaan silti pysty tajuamaan näitä. 

Vierailija
294/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin näyttää olevan varsin tiivis suhde lääkäriinsä, mutta en vaan silti pysty tajuamaan näitä. 

Mitä et siis tajua?

Vierailija
295/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin tilaamaan papereitani ja siinä avautui kuin portaali rinnakkaistodellisuuteen ja ihan vieraan ihmisen elämään. Meni täysin luottamus ja kunnioitus niitä ihmisiä kohtaan jotka oli jopa vuosia olleet mukana hoidossani. Aivan perättömiä kertomuksia. Selkeästi ei oltu mitään kuunneltu mitä olin sanonut ja sitten muistista vaan koitettu kaivaa jotain. Asioita oli irrotettu kontekstistaan ja saatu tilanteet näyttämään oudolle. Kiinnitetty täysin epäoleellisiin asioihin huomiota kohtuuttoman paljon.

Vierailija
296/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän mulla luki hieman hermostuneen oloinen...Miksi tuollainen kirjoitetaan? Muuten luki, että asiallinen, kontaktia ottava, iloinen...

Vierailija
297/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas uninen,mutta heräteltävissä.

Vierailija
298/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin tilaamaan papereitani ja siinä avautui kuin portaali rinnakkaistodellisuuteen ja ihan vieraan ihmisen elämään. Meni täysin luottamus ja kunnioitus niitä ihmisiä kohtaan jotka oli jopa vuosia olleet mukana hoidossani. Aivan perättömiä kertomuksia. Selkeästi ei oltu mitään kuunneltu mitä olin sanonut ja sitten muistista vaan koitettu kaivaa jotain. Asioita oli irrotettu kontekstistaan ja saatu tilanteet näyttämään oudolle. Kiinnitetty täysin epäoleellisiin asioihin huomiota kohtuuttoman paljon.

Sama kokemus. Minulla oli joistakin henkilöistä hyvä käsitys ja saatoin jopa tuntea tulleeni kohdatuksi, mutta käsitykseni muuttuivat kirjausten myötä tyystin. Korjausten vaatimiseen olisi mennyt ikä ja terveys eivätkä lääkärit kai koske toisten lääkäreiden teksteihin.

Vierailija
299/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"asiallinen, vähäsanainen, mutta hyvin kontaktiin tuleva nuori mies"

Vierailija
300/320 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla joka paikkaan kirjoittaa masentunut.

En ole sanonut sanaakaan siihen viittaavaa ,en tavannut alan lääkäreitä 20v, en syö lääkkeitä  ja olen aina onnellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan