Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?

Vierailija
27.05.2016 |

Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?

Kommentit (320)

Vierailija
221/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pizzaeater666 kirjoitti:

Voi hyvä luoja tätä ketjua :DD Kyllä ihmiset sitten loukkaantuvat pienestä. 

Mun mielestä näitä on hauska lukea :D

Minullakin oli hauskaa, kun luin omakannasta kuvauksen itsestäni: tyttömäinen olemus :D

(naislääkärin kirjoittamana)

nainen, 36 v

Vierailija
222/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erikoisesti pukeutunut nainen kahvimuki mukana ". Mies oli hakenut minulle kahvilasta kahvin ja koska päivystyksessä yleensä kestää, luulin ehtiväni juoda sen. Erikoiset vaatteeni taas olivat maksihame, sifonkipaita ja lierihattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset kommentit, jotka täällä on tuomittu asiattomiksi/tarpeettomiksi kuin "Asiallinen", "ikäistään nuoremman oloinen", "virkeä", "henkisesti vireä" yms. ovat meidän työssämme olennaisia. Hoidamme nimittäin vanhoja (>60v) ihmisiä ja osa ei ole enää kovin vireitä, asiallisia, tms.

Se on tärkeä tieto, voiko esim. kahdeksankymppisen puheisiin vielä

Luottaa (vai vaikuttaako muistisairaalta) tai onko "hyvässä kunnossa", eli jaksaa kävellä portaat ja seurata aikaansa. Osalla lääkkeistä, joita joudutaan määräämään pahoihin tauteihin, on niin paljon haittoja, ettei niitä voi edes harkita huonokuntoisille/muistamattomille.

Miksi parikymppisestä pitäisi mainita asiallinen. Jos tulee yöllä (=ei ole kännissä/huumeissa) tai saattaa olla rutiinia (juuri vanhusten hoidon takia), eli tulee epähuomiossa sanelluksi.

Voi tsiisus, vanhoja ovat yli 75-vuotiaat, ja nuoremmat ikääntyneitä. 

Vierailija
224/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laihtunut. Siinäpä ikuisesti muistiinmerkitty diagnoosi vuosien työuupumuksesta.

Vierailija
225/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut mitään omituista. Muutenkin hyvin vähän mitään tietoa. Useimmiten pelkkä käyntipäivä, tulosyy, diagnoosi, mahdolliset tutkimukset sekä lääkitys ja mahdollisen sairasloman pituus. Ei koskaan mitään proosaa vaan tyyliin näin: "Astunut kuoppaan koiraa ulkoiluttaessa ja vasen nilkka vääntynyt. Nilkassa turvotusta sekä laaja hematooma. Natiivikuvassa ei murtumaa. Arcoxia 90 mg * 1 viikon ajan. SL 5.8.- 7.8.2019."

Vierailija
226/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lihaksikas nuorimies"

no olen 44v , mutta lekuri tais olla eläkettä jo miettimässä.

Tai no nuorihan minä vielä ,omasta mielestä.

Vierailija
227/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen on termi jota käytetään lääkärislangissa yleisesti. Se sisältää tiivistettynä oikeastaan sen, ettei potilas ole mikään sekopää tai puhu ihan mitä sattuu.

Ulkonäköä saatetaan kuvata senkin takia, että osoitetaan potilaan olleen oikeasti sairas eikä turhaan siellä päivystyksessä yöllä. Jos kuvauksessa lukee käytös asiatonta, potilas on todennäköisesti kiroillut, näytellyt sormimerkkejä tms. Tai sitten lääkäri itse oli asiaton.

Ei kannata tarttua yksittäisiin sanoihin. Ei niitä kukaan muukaan lue enää jälkikäteen

En ole todellakaan näytellyt sormimerkkejä, tiuskinut tai ollut vastahakoinen millään tavalla. Migreenin takia on valoarkuus, minkä lääkärille sanoinkin ja vastaanotolla jouduin aika paljon pitämään silmiä kiinni. Vastailin aivan normaalisti niihin muutamiin kysymyksiin, mitä lääkäri kysyi. Koko käynti oli nopea ja aivan normaali lääkärikäynti. Erinäisten kroonisten sairauksien takia joudun yleensä käymään lääkärissä muutaman kerran vuodessa, eikä koskaan ole mitään vastaavaa kirjoitettu. Pystyisin kyllä myöntämään aivan hyvin, jos lekurin kanssa olisi ollut jokin ristiriitatilanne tai olisin käyttäytynyt kiihtyneesti... Mutta nyt ei ollut sellaisesta kyse.

Enkä liikaa halua tähän tarttuakaan, mutta ihmetyttää vain, kun ei aiemmin ole mitään vastaavaa lukenut. Joskus on ollut kuvauksia vaatetuksestani tai heikosta olotilasta, mutta niissä nyt ei ole mitään ihmeellistä.

Ap

Jankkaaminen ja vatvominen voi olla asiatonta. Niitä teet nytkin. Älä viitsi ylianalysoida, emme me olleet lääkärissä kanssasi. Kaikilla on heikkoja hetkiä ja sinulla ehkä menivät sanat sekaisin migreenin takia. Tai lääkärillä, ei nekään imnuuneja ole. Lopeta.

Vierailija
228/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli kirjoitettu "hyväkuntoinen" kun olin onnettomuudessa tulleen rannemurtuman takia lääkärissä, mitä sillä tarkoitettiin?

Vierailija
229/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä lukee nyt kun ne ovat siellä Omakannassa.  Kun ne olivat paperilla aina omissa sairaaloissaan, ei tieto sillä tavalla levinnyt, mutta varmasti seuraava lääkäri joka sinut vastaanottaa, lukee sinua koskevat vanhat lausunnot.

Miten estetään omakannassa näkyvien tietojen näkyminen ja saadaan ne salaisiksi.  Eihän sairaustiedot ole muutenkaan leviteltävissä jos et anna lupaa erityisesti.

Ei lääkäreillä ole aikaa lukea novelleja. Hyvä kun ehtivät käyntitiedot merkitä ylös :D

Omakannassa voit kieltää osan tai kaikki. Se tietysti herättää epäilyjä harhaluuloisuudesta ;DDD

Vierailija
230/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli kirjoitettu "hyväkuntoinen" kun olin onnettomuudessa tulleen rannemurtuman takia lääkärissä, mitä sillä tarkoitettiin?

Sitä, ettet ole näivettynyt ja osteoporoottinen.

Vierailija
231/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, ettet ole näivettynyt ja osteoporoottinen.

Olen 26 vuotias. Tuolla aiemmin oli sanottu että tuota termiä käytetään ikääntyvistä.

Vierailija
232/320 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelle Miljoonan näköinen emäntä " naurattaa yhä. Minulla on siis rastat ja lääkäri oli sellainen lupsakka savolaisukko.

Pelle Miljoona..:D

Vierailija
233/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
234/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut määritelmiä mm. orientti, hyvin hoikka nainen, asiallinen, korkea kipukynnys.

Yksi ainoa on ollut hieman negatiivinen, olin useamman viikon ollut kipeänä, mitä en muista koskaan aiemmin tapahtuneen ja kun kolmas kuumejakso alkoi ja kuume aaltoili taas sinne 39 tietämille, niin omakannassa luki n. 5 minuutin hyvin evvk-lääkärikäynnin jäljiltä "mahdollisesti flunssa". Oli mitä oli, en ole ikinä ollut niin sitkeässä taudissa ja huonossa kunnossa flunssan takia. On muuten tainnut olla vieläpä ainoa kerta, kun olen flunssan takia lääkärissä käynyt ihan pikkulapsiaikojen jälkeen.

Vierailija
235/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Epäsiistin oloinen, vaikkakin huolitellut itseään"

Vierailija
236/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykalla; Kysyttäessä aistiharhoista ne kieltää

---> niin?! Koska en näe enkä kuule harhoja!! :D

Vierailija
237/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen on termi jota käytetään lääkärislangissa yleisesti. Se sisältää tiivistettynä oikeastaan sen, ettei potilas ole mikään sekopää tai puhu ihan mitä sattuu.

Ulkonäköä saatetaan kuvata senkin takia, että osoitetaan potilaan olleen oikeasti sairas eikä turhaan siellä päivystyksessä yöllä. Jos kuvauksessa lukee käytös asiatonta, potilas on todennäköisesti kiroillut, näytellyt sormimerkkejä tms. Tai sitten lääkäri itse oli asiaton.

Ei kannata tarttua yksittäisiin sanoihin. Ei niitä kukaan muukaan lue enää jälkikäteen

Kanta- tekstit ovat virallisia asiakirjoja, joita käytetään mm. eri asiayhteyksissä osalausuntoina etuuspäätöksiin liittyen julkisissa virastoissa - ei niihin oikein ole sopivaa sepustella mitä mieleen tulee. Asiakkaana  voit vaatia oikaisua ja virheiden korjausta asiattomiin teksteihin, ja nämä korjaukset on tehtävä, niistä ei voi kieltäytyä.

Vierailija
238/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin katsomassa kun uusin reseptiä. Yhdessä oli "asiallinen ja orientoitunut, puhuu paljon":D.

Lääkäriparoilla on varmasn sama ongelma kuin hoitajilla eli kiireessä kopioidaan vanhoja asioita epikriisien ja decursusten ym. mitään ne nyt onkaan, pohjiksi. Oli joku vuosi sitten lyhyen aikaa työstressistä aiheutuneita fyysisiä oireita ja niinpä minulla lukee nyt viidessä lääkärintekstissä ensimmäisenä lauseena "4x-vuotias nainen, stressiä ollut". Apua.

Myös virheitä löytyy. Ei aikaisempaa verenpainelääkitystä = oli. Ei aikaisempia sydänoireita = oli. Saanut malariarokotteen = nimenomaan en ole saanut.

Vierailija
239/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen nuori nainen(50 v)🤗

Vierailija
240/320 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä karvoitus on ihan relevantti tieto, jotkut sairaudet kun oireilevat myös liiallisena karvan kasvuna tai karvoituksen harventumisena. Tätä voidaan siis käyttää tukemaan/häivyttämään jotain mahdollista diagnoosia. Samoin habitukseltaan tukeva voi olla olennainen tieto. Onhan sillä monen sairauden diagnosoitiin merkitystä, onko potilas lihonut yhtäkkiä paljon, vai onko ollut pitkään ylipainoinen tilanteen kuitenkaan muuttumatta. Lääkkeiden käytön kirjaukset saattavat vaikuttaa yliampuvilta, mutta on niilläkin merkitystä. Jos kovaan kipuun ottaa lääkkeen, ei auta, ottaa toisen, ei auta, ottaa kourallisen. Jos lääkkeen tehottomuutta ei hyväksy, on parempi, että se yliannosteltu lääke on jotain muuta, kuin opioideja tms.

Jotkut kommentit ovat selvästi asiattomia, mutta monilla voi olla merkitystä, mikä ei aukea, jollei tunne diagnosointia tai sairauksien ominaisuuksia ja oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi