Mitä väärää on naisten ketselemisessa?
http://www.vauva.fi/keskustelu/2572334/miten_suojella_tytarta_kaikkialt…
Yleensä ainakin tällä palstalla nuorten naisten/tyttöjen katselemista pidetään inhottavana ja tuomittavana asiana. Tuo ketju on hyvä esimerkki.
Miksi?
Kaikenlainen ahdistelu on ehdottomasti tuomittavaa, mutta miten KATSOMINEN liittyy tähän?
Naiset, kun joku mies tuijottaa takapuoltanne julkisissa kulkuvälineissä, niin menetättekö turvallisuudentunteenne? Ahdistaako teitä? Koetteko koskemattomuutenne loukatuksi? Koetteko että teitä ei kunnioiteta? Pitääkö teidän mennä puhumaan psykologille jotta itsetuntonne ei romahtaisi?
Oletetaan että henkilö ei halua häntä katseltavan. Jos hän menee ruuhkabussiin, pitäisikö silloin kaikkien katsoa poispäin?
Jos näen jossain naishenkilön, jonka ulkonäkö on mieleeni, niin kyllä katson useammankin kerran. En todellakaan suunnittele raiskaavani häntä seuraavan kulman takana. Eikä se tarkoita, että en kunnioittaisi häntä. Arvostan ja kunnioitan häntä niinkuin ketä tahansa muutakin ihmistä.
Katson vain, koska pidän näkemästäni. Teenkö väärin?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mä pieraisen aina jos huomaan jonkun tuijottavan persettäni. Toimii!
Kuin 'salainen aseesi' heh,heh...! Yksinkertaista, mutta taatusti:todella tehokasta !!!
Piste sinulle siitä !
Tuhnu-Tiina karkottaa kyllä sillä konstilla hetkessä kaikki pahimman luokan ällösedätkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat tuijottaa, jos olet nuori, komea ja atleettinen. Jos olet jotain muuta, olet ällöttävä kyylä, enkä halua tuntea katsettasi minussa.
Miten katseen tuntee? Pistääkö se selkään vain tuntuuko se niskakipuna vai minä?
Esim. nuo Irakilaismiehet ovat muuten ovat aika atleettisia,vahvahiuksisia,hyväkuntoisia ja monet heistä vielä aivan nuorukaisiakin.
He siis täyttävät kaikki ne kriteerit,joilla sinua saa oikein tuijottamalla alkaa päätyökseen tuijottaa ?
Näinkö se siis oli ?
Minä itse tietenkin teen sen subjektiivisen arvion nuoruudesta, komeudesta ja atleettisuudesta eli tuijotuksen hyväksyttävyydestä. Olen nainen eli minun ei myöskään tarvitse olla millään lailla looginen tässä(kään) asiassa. Ihmeellistä, kuinka miehille joutuu selittämään ihan itsestäänselvyyksiä.
No älä siitä kanna huolta,et todellakaan ole looginen, etkä siis johdonmukainen missään väitteissäsi:eihän mikään sellainen,joka perustuu vain jonkun yksilön (kaikki johdonmukaiset kriteerit hylkäävään) subjektiiviseen arvioon voi olla mitään 'kaikille itsestäänselvää' . 'Itsestäänselvä' tarkoittaa näet aina jotain joka selviää kenelle tahansa katsojalle tai näkijälle siitä kohteesta itsestään.
Esim. 'jokainen näkee,että pullo on rikki,sitä ei sis ole enää käytettäväksi,koska se ei ole enää ehjä vaan palasina.'
Jokainen tajuaa tämän hetkessä,se on siis kaikille aivan ' itsestään selvää'.
Toisin kuin nuo sinun miesmakukriteerisi,joita ei kukaan sinun pääsi läpi pysty näkemään.Miten ne voisivat olla muille 'totuuksia' ? Ehkä ne voivat olla niitä sinulle itsellesi ja kai ovatkin,mutta itsestäänselvien asioiden kanssa niillä ei ole mitään tekemistä,etkä voisi niitä sellaisiksi muille julistaa.
Olet nainen,sanot,ja ettei sinun sen vuoksi tarvitse olla looginen.
Luuletko esim. että kaikki naiset ilman muuta ottavat jonain 'itsestäänselvyytenä' esim.sen ,ettei naisen olemukseen nyt kertakaikkiaan vaan kuulu kyky loogiseen ajatteluun?
Vaikka sinä sen sitten (itsellesi kuinka itsestäänselvästi) omaan naiseuteesi kuuluvaksi puutteeksi (tai peräti ansioksi) katsoisitkin...
Minulle on pienenä tyttönä opetettu, että tuijottaminen ja töllääminen on epäkohteliasta. En sitä tee edelleenkään, koska se useimmiten koetaan kiusallisena - sukupuolesta riippumatta. Itse vaivaannun herkeämättömästä tuijotuksesta, oli kyseessä sitten mies tai nainen. Miehen ollessa kyseessä, kyllä, ryyditettynä rivoilla eleillä, koen sen myös alentavana.
Jostain syystä ihan kaikki helvetilliset arabimaat tulee mieleen tästä keskustelusta... Yh.
Mutta ihan hyvä että puhutaan tärkeitä asioita selviksi.
Ei, ei ole okei tuijottaa naisia. Ei ole okei katsoa yhtään ketään toista ihmistä yhtään normaalia pidempään. Miksi? Koska sillä mahdollisesti satutat toista luomalla hänelle vaivautuneen olon. Se, ettet itse hätkähdä tuijottamista, ei pyysi pois faktaa että toiset ihmiset suhtautuvat eri lailla.
Ja "nuoret naiset" joita toljotat voivat aivan hyvin olla 13 -vuotiaita, fyysisesti varhain kehittyneitä mutta henkisesti täysin vielä kasvunsa alussa olevia ihmistaimia, jotka voivat saada elämänsä trauman ahnaasta tuijottamisestasi vain koska sinä itsekkäästi koet asiaksesi näin tehdä.
Mutta mikäli olet tässä asiassa vain yksinkertaisesti vastuuton, tai mikäli sinulla on jonkinlaisia pedofiliaan viittaavia fetissejä nuoriin ja kokemattomiin olentoihin mikä ei olisi kenenkään muun asia mikäli et kirjoituksellasi tukisi heidän ahdistelemistaan tuijottamisella, et todennäköisesti ole kykenevä muuttamaan ajatusmaailmaasi ja mahdollisia toimiasi niin kauan kuin et itse todella sitä halua.
Enkä nyt vain osoittele sormella sinua vaan kaikkia, jotka ovat sitoutuneet ajattelemaan että toisten ihmisten tuijottaminen on ihan suotavaa.
Katsominen on ok, tuijottaminen ei.
Se täytyy tehdä niin ettei kohde huomaa.
Itse koin miesten katseet nuorena pelottavana.
Kyllä tuijotus pitäisi olla ihan lailla kiellettyä. Mielestäni se on ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuijotus pitäisi olla ihan lailla kiellettyä. Mielestäni se on ahdistelua.
Määrittele ensin tuijotus ja pelkkä katsominen, jotta tiedämme mitä eroa niillä on. Kuinka monta sekuntia saa kerrallaan katsoa? Jos kääntää katsensa hetkeksi pois, voiko sitten uudestaan katsoa naista hetken aikaa ilman että sitä luokitellaan tuijottamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Naiset, kun joku mies tuijottaa takapuoltanne julkisissa kulkuvälineissä, niin menetättekö turvallisuudentunteenne? Ahdistaako teitä? Koetteko koskemattomuutenne loukatuksi? Koetteko että teitä ei kunnioiteta? Pitääkö teidän mennä puhumaan psykologille jotta itsetuntonne ei romahtaisi?
Miten itse suhtaudut siihen, jos joku homo tuijottaa takapuoltasi julkisessa kulkuvälineessä? Tämä on siis oikeasti kysymys; en oleta että se olisi sinusta epämukavaa.
Entä jos tuijottelevia homoja olisi enemmänkin? Olen kuullut joidenkin heteromiesten valittavan, ettei voi käydä uimahallissa kun sinne pesiytyneet homot tuijottavat koko ajan.
Minulle kysymys on ennen muuta siitä, pystyykö tuollainen tuijottelija tarvittaessa arvioimaan minua muultakin kantilta. Pystyykö esim. töihin hakiessani arvioimaan ammatillista pätevyyttäni, tekemään valintansa muun kuin ulkonäköni tai sukupuoleeni liittyvien oletusten ("naiset on tosikkoja", "naiset ei ymmärrä tekniikkaa", ym.) perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Miten itse suhtaudut siihen, jos joku homo tuijottaa takapuoltasi julkisessa kulkuvälineessä? Tämä on siis oikeasti kysymys; en oleta että se olisi sinusta epämukavaa.
Entä jos tuijottelevia homoja olisi enemmänkin? Olen kuullut joidenkin heteromiesten valittavan, ettei voi käydä uimahallissa kun sinne pesiytyneet homot tuijottavat koko ajan.
Homon tuijotus ei ole sama asia juuri sen takia, että homot ovat pieni vähemmistö, jolla ei todellisuudessa ole valtaa päättää heteromiesten elämästä. Heteromiehillä on valtaa paljon enemmän, taloudellista valtaa nimenomaan. Vallankäyttäjän tuijotus on vähän eri asia kuin pienen halveksitun vähemmistön edustajan, vaikka ärsyttävää se jälkimmäinenkin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Olin kauniin teini-ikäisen sukulaistyttöni kanssa konsertissa. Siellä joku 160 cm "pitkä" ylipainoinen +50v kaljupää äijä jolla oli oma muori mukana tuijotti jatkuvasti tyttöä takavasemmalta, katse nauliutuneena takamuksen seutuun. Oksettavaa, myös miehen kumppania ajatellen.
Entä jos olisi ollut komea nuori sinkkumies tämä tuijottelija, olisiko sinua oksettanut vähemmän?
Meneekö se tosiaan niin, että jos tuijottaja on sellainen, jonka kanssa tuijottelun kohde voisi ajatella suhdetta, niin tuijottelu on sallittua? Ja että ällöttävää onkin se, että tuollainen pyylevä kalju tumppi kehtaa kuvitella itsensä viehättäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse suhtaudut siihen, jos joku homo tuijottaa takapuoltasi julkisessa kulkuvälineessä? Tämä on siis oikeasti kysymys; en oleta että se olisi sinusta epämukavaa.
Entä jos tuijottelevia homoja olisi enemmänkin? Olen kuullut joidenkin heteromiesten valittavan, ettei voi käydä uimahallissa kun sinne pesiytyneet homot tuijottavat koko ajan.
Homon tuijotus ei ole sama asia juuri sen takia, että homot ovat pieni vähemmistö, jolla ei todellisuudessa ole valtaa päättää heteromiesten elämästä. Heteromiehillä on valtaa paljon enemmän, taloudellista valtaa nimenomaan. Vallankäyttäjän tuijotus on vähän eri asia kuin pienen halveksitun vähemmistön edustajan, vaikka ärsyttävää se jälkimmäinenkin voi olla.
Tämä oli varmaan vitsi. Onko yksittäisellä heterolla enemmän valtaa kuin yksittäisellä homolla?
Niin,näkemättähän ei voi näkevä kulkea, eikä hän sokkona paikallaankaan ole,jos kerran silmät hänellä toimivat normaalisti.
Enkä oikein voisi vaatia sitäkään,että jos kuljen joku hienon näköinen takki päällä, niin sen saisivat luvallani ja suostumuksellani nähdä vain tietynlaiset ihmiset hienona ja että muiden olisi nähtävä se vain rumana, tai etteivät he saisi nähdä mitään sen laatua, kuosia ja istuvuutta ollenkaan (edes vaikkeivat toteaisi,tai sanoisi siitä ääneen mitään. )