Raskauden aikainen sokerirasituskoe - Onko pakko mennä ?
Raskauden aikainen sokerirasituskoe. Onko sinne pakko mennä ? Tai onko pakko mittailla arvoja itse kotona ?
Ylipäätänsä ihmistä EI VOIDA kai pakottaa.
Kommentit (71)
Älä mene. Se sattuu siis se piikitys ja takuulla oksennat sen juoman! :(
Mulle ei kummassakaan raskaudessa edes sanottu koko kokeesta että saa/pitää käydä :O
En nyt voi millään ymmärtää, miksi joku jättäisi menemättä sokerirasituskokeeseen. Koehan on äidin ja lapsen parhaaksi!
Itsellä eka lapsi 4500g, ei ollut RD. Toisessa raskaudessa sokerirasituksen yksi arvo ylittyi lievästi. Ruokavaliolla sain sokeriarvot pidettyä kurissa, vauva 4000g. Jos olisin jättänyt menemättä sokerirasitukseen, olisi vauva ollut varmasti jättisuuri.
Ja mitäs jos vauva olisikin yllättäen perätilassa ja painoarvio ultrassa väärin? Eka lapsi arvioitiin 3800g ja olikin 4500g.
Olkaamme tyytyväisiä ja kiitollisia, että meillä on tällainen mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ylipainoa 30 kg ja pääsin puhtain paperin läpi.
Sama juttu, kolmesti.
OT:
Tietääkö joku, miten tavallinen, raskauteen liittymätön, kakkostyypin diabetes diagnosoidaan? Tehdäänkö tuollainen samanlainen sokerirasitustesti? Miten sellaiseen pääsee?
Alan nimittäin olla aika varma siitä, että minulla on II-tyypin diabetes, mutta th:ni ei suostu lähettämään minua mihinkään jatkotutkimuksiin. :( Tehdäänkö yksityisellä noita sokerirasitustestejä? En siis ole, enkä ole koskaan ollut raskaana.
Ohis.
Mulla diagnosoitiin "radi", paastoarvo rajalla ja muut arvot täysin normaalit. Kotona mittauksissa ei yhtäkään ylitystä, joten taisi olla huti koko diagnoosi. Mutta kun se kerran on diagnosoitu niin se leima pysyy. Seuraavassa raskaudessa pitäis mennä jo alkuraskaudessa. En kyllä aio mennä. Se koe oli ihan hirveä eikä voi olla terveellistä vauvallekaan. Mittaan mieluummin arvoja kotona vaikka koko raskauden.
Vierailija kirjoitti:
OT:
Tietääkö joku, miten tavallinen, raskauteen liittymätön, kakkostyypin diabetes diagnosoidaan? Tehdäänkö tuollainen samanlainen sokerirasitustesti? Miten sellaiseen pääsee?
Alan nimittäin olla aika varma siitä, että minulla on II-tyypin diabetes, mutta th:ni ei suostu lähettämään minua mihinkään jatkotutkimuksiin. :( Tehdäänkö yksityisellä noita sokerirasitustestejä? En siis ole, enkä ole koskaan ollut raskaana.
Ohis.
Voit ostaa apteekista myös verensokerimittarin kotiin ja mitata itse. Mittaa aamusokereita ennen aamupalaa. Jos on yli 6,0, niin on liian korkea. Tai voit tehdä kotitekoisen sokerirasituskokeen: juo vaikka pari lasia sokerilimpparia tyhjään mahaan ja mittaa arvot ennen juomista, 1 h jälkeen ja 2 h jäljeen. Googlella löydät raja-arvot.
Mut voit varmaan varata ajan tk-lääkärille myös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka tottatosiaa oo helpompaa keinoa etsiä raskausdiapeettesta kuin rääkätä odottavaa syömättä/juomatta 14h??
Mä en tiedä kuinka paljon muut syö, mutta en mä mitenkään kärsinyt siitä, että söin iltapalan ennen kahdeksaa illalla ja sitten kymmenen jälkeen seuraavana aamuna söin aamupalan.
No minäpä kärsin. En stönyt paljoa, mutta usein piti syödä vähän tai tuli oksennus. Ei todellakaan ollut kivaa olla 14h syömättä ja oksennella. Aamut oli muutenkin ensimmäisenä oksentelua sen 8h syömättömyyden jälkeen.
Kävin rasituksessa, ei todettu raskausdiabetestä, mutta vauvapa silti oli viisikiloinen mörssäri. Eikä ollut vauvankaan sokeriarvoissa häikkää.
ei tuo raskausajandiabeettes aina tarkoita sitä että synnytät yli 6 kg lapsen, niin kuin joku täällä väitti.