Raskauden aikainen sokerirasituskoe - Onko pakko mennä ?
Raskauden aikainen sokerirasituskoe. Onko sinne pakko mennä ? Tai onko pakko mittailla arvoja itse kotona ?
Ylipäätänsä ihmistä EI VOIDA kai pakottaa.
Kommentit (71)
Ei ole mitenkään hirveetä. Juot kylmää ylimakeeta mehukattia (mul oli vadelmanmakuista) ja hengailet labrassa pari tuntia. Itse pääsin sänkyyn lepää ku sanoin että istuminen sattui. Otin padin mukaan ja surfailin. 3 kertaa otettiin verikoe. Puolisen tuntia litkun juonnin jälkeen oli vähän etova ja enemmänkin sellainen huimaava / raskas olo, sit lähti paranemaan päin.
Raskausdiabetes voi olla ilman ylipainoa. Eikä siihen vaadita herkkujen syömistä. Raskausdiabeteksen takia voi syntyä myös sen perinteisen makromisen vauvan sijaan pienen vauvan, sillä sairaus voi aiheuttaa muutoksia napaverisuonten toimintaan. Sokerivauva voi olla myös ihan tavallisen painoinen, mutta vauvan verensokerit voivat heittää ensimmäisinä päivinä, jonka takia olisi tärkeää osata seurata vauvan sokeriarvoja. Arvoja testataan, jos äidillä on ollut raskausdiabetes.
Meilläpäin kaikki yli 25v joutuu menemään. Olin eilen ja ei ollut kauheaa, sai sellasen oman lepohuoneenkin, jossa oli sänky ja sinne tultiin aina tunnin välein ottamaan verikoe. Kaksi tuntia siellä meni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä mitataan ja miten raskaudenaikaisen diabeteksen saa tai tulee? Syömällä mäkkiruokaa vai karkkia?
Siinä tarkistetaan miten veren sokeriarvoihin vaikuttaa äkillinen sokerimäärä. Ts. toimiiko elimistö kuten pitää eli tasaantuuko sokeriarvot normaalille tasolle. Raskausajan diabetes ei liity pelkästään ruokavalioon. Voi tulla vaikka olis 30 kg painava ja söis pelkkää salaattia.
Rasismia lihavia kohtaan. Heti syrjitään, kun vähänkin painoa.
Minulla on vahva sukurasite, isoäiti, äiti, veli diabeetikkoja. Minulla todettiin raskausajan diabetes, noudatin saamaani ruokavaliota ja kävin äitiyßpolilla tutkimuksissa välillä. Kaikki oli ok, joten kahteen viimeiseen kuukauteen ei tarvinnut mennä. Lapsi oli ihan ok, ei sokerivauva, vaikka olikin tasan neljä kiloa (55cm myös )
50 % raskauadiabeetikoista ei ole ylipainoa, sukurasitetta eikä ainuttakaan muutakaan riskitekijää. Siksi monissa kunnissa kaikki testataan. Ja hyvä niin. Tuleepa vähemmän 5-kiloisia mörssärivauvoja pienille ja hoikille äideille. Moni saa vuosittain yllättyä.
Ei tarvitse mennä jos ei itse halua. :)
En muista miksi minut siihen laitettiin. Ei ollut ylipainoa eikä herkkujen syöntiä. Olisiko joku virtsakoe antanut viitteitä sokereista. Jos on rutiini testi, niin tuskin kukaan reagoi jos siitä kieltäytyy. Jos siihen on jotkut painavammat epäilyt, niin silloin voidaan varmaan katsoa, että vaarantaa vauvan.
En mäkään olisi ikimaailmassa uskonut, että radiin sairastun kun ainoa kriteeri lähetteelle oli 25-vuoden ikä. Olen hoikka ja syön terveellisesti, mutta niin vain rajat paukkui. Seuraavassa raskaudessa paukkui enemmän.
Että jos olisin jättänyt menemättä koska ei ole riskitekijöitä, olisi se ollut turhaa lapsen terveydellä leikkimistä.
Mä en kyllä edes miettinyt kieltäytymistä, juuri eilen kävin. Mun mielestä ei ollut edes paha, voisin mennä uudestaankin. Ainoastaan sen jälkeen tuli hirveä väsy & päänsärky, ei mitään mikä ei ruualla ja levolla korjaantuisi. Pääkaupunkiseudulla siihen ei tarvita isompaa syytä, kaikki yli 25v ensisynnyttäjät saa lähetteen.
Minä en saanut sitä litkua alas millään ilveellä. Joten sain sitten mittausvehkeet kotiin ja käytettiin niitä molemmissa raskauksissa
Nämä aina vähän ihmetyttää, kun niille veroeuroille tarjotaan hyvää vastinetta, niin niistä nillitetään! Sokerivauvat ovat isoja ja synnytys ison vauvan kanssa riski, vauvan sokeriaineenvaihdusta sekaisin (pitkäaikaisia vaikutuksia, tästä tullaan vielä kuulemaan lisää), diabeetikko vanhemman lapsella riski epämuodostumiin (tästä puhutaan harvoin), äidin kohonnut raskauaikainen verensokeri ei välttämättä korjaannu synnytyksen jälkeen - osaa jää jopa insuliinihoitoikseksi diabeetikoksi ym, ym.! Itselleni sanottiin PCO:n vuoksi, ylipainoa j ja ikää on, että varmuudella tulee sokeritasapainon ongelmaa raskaudessa ja pääsin ylimäräisiinkin rasituksiin, jotka kävin mielihyvin - kaikki oli hyvin kaikissa testeissä, mutta oli hyvä, etä osasin ennakoida ja ennaltaehkäistä riskin toteutumista.
Se vain on valitettavasti niin, että se vastuuttomuus ei lopu siihen, että testeistä kieltäydytään, vaan se jatkuu sittenkin, kun lapsella on syntymän jälkeen ongelmaa (hapenpuutetta, kun ison lapsen synnytys venyy tai Erbin pareesia, kun iso lapsi ei mahdu ulos tai vauvan huonovointisuutta ja tehohoidon/tiputuksen/nenämahaletkun/labrakokeiden yms. tarvetta sokereiden heitellessä. Eipä juuri silloinkaan henkseleitä paukutella, että "minäpä tyttö se päätin olla menemättä testeihin, kun ei huvittanut ja, kun vielä asioihin olisi voinut vaikuttaa", vaan sittenkin nillitetään ja kiukutellaan hoitohenkilökunnalle. Tää on niiiiiin nähty sairaalassa ja monesti!
Sain itse valita. En kuulunut mihinkään riskiryhmään (ikä, paino, aiemmat raskaudet). Th kyllä "vahvasti suositteli", että kannattaisi mennä.
En sitten mennyt.
Eihän Suomessa pakoteta ketään edes syöpähoitoihin. Sikiötä ei lasketa lapseksi vaan äiti saa yksin päättää. Eihän se hauskaa ollut mutta musta oli mukava tietää että kaikki oli ok eikä ollut raskausdiabetesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä mitataan ja miten raskaudenaikaisen diabeteksen saa tai tulee? Syömällä mäkkiruokaa vai karkkia?
Raskaudenaikaisen diabeteksen saadakseen ei tarvitse välttämättä tehdä mitään muuta kuin olla raskaana. En ole ikinä ollut ylipainoinen enkä tupakoinut, liikuntaa olen harrastanut aina ja syönytkin olen mielestäni terveellisesti, mutta silti sain raskausdiabeteksen. Neuvolan virtsanäytteissä ei ollut koskaan sokeria, mutta kun ensimmäinen lapsi painoi 4,6 kiloa, sain automaattisesti lähetteen sokerirasituskokeeseen toista lasta odottaessa. Sen tuloksen perusteella sitten ei ollut enää epäilystäkään. Todennäköisesti diabetes oli ollut jo ensimmäisessä raskaudessa. Sitä vain ei huomattu, kun kaikki neuvolan kokeet olivat ok.
Raskausdiabetekseen sairastuneella on suuri riski saada myöhemmin kakkostyypin diabetes. Onneksi on ainakin toistaiseksi pysynyt poissa, eli 20 vuotta viimeisen raskauden jälkeen.
Mä en mennyt neljännessä raskaudessa, kerran ollut todennäköisesti raskausdiabetes. Sanoin suoraan että kiitos mutta ei. Jokaisessa muussa raskaudessa yritetty tehdä rasitusta, aina päättynyt siihen että olen oksentanut tkn roskikseen. Sovittiin niin että seuraan sokeriarvoja kotona. Oli kyllä liian korkeita arvoja. Nyt jo neljäskin ulkona ja taapero.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä edes miettinyt kieltäytymistä, juuri eilen kävin. Mun mielestä ei ollut edes paha, voisin mennä uudestaankin. Ainoastaan sen jälkeen tuli hirveä väsy & päänsärky, ei mitään mikä ei ruualla ja levolla korjaantuisi. Pääkaupunkiseudulla siihen ei tarvita isompaa syytä, kaikki yli 25v ensisynnyttäjät saa lähetteen.
Riippuu muuten neuvolasta tuo asia. Osassa lähetetään kaikki yli 25v:t ja osassa vain jos on jotain rasitteita, kovaa painonnousua, isp sf-mitta tai virtsatestien tikuissa sokerit alkavat nousta eli hälyyttäviä merkkejä siitä että kaikki ei ehkä ole ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään olisi ikimaailmassa uskonut, että radiin sairastun kun ainoa kriteeri lähetteelle oli 25-vuoden ikä. Olen hoikka ja syön terveellisesti, mutta niin vain rajat paukkui. Seuraavassa raskaudessa paukkui enemmän.
Että jos olisin jättänyt menemättä koska ei ole riskitekijöitä, olisi se ollut turhaa lapsen terveydellä leikkimistä.
Itse jouduin makamaan pitkät ajat sairaalassa voimakkaan raskauspahoinvoinnin ja hepatoosin takia ja niin siellä osastolla vaan oli yllättävän paljon hoikkia rd-mammoja (enemmän kuin ylipainoisia), vaikka moni luulee että rd on vain ylipainoisten ongelmana.
Mitä tuohon juotavaan litkuun tulee, ei se mun mielestä mitään ylimakeaa ollut. Maistui joltain väljähtäneeltä wannabe-coca colalta. Tiedä sitten, onko noita litkuja kuinka montaa eri sorttia..
Turha koe.