Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi persaukiset pummit kuvittelevat, että he ovat jotenkin oikeutettuja muiden rahoihin, t: mies 61 vee"
Ja äänestävät demareita koska jonkun muun pitäisi kustantaa heidän elämänsä. Lähinnä hyvätuloisten. Todella törkeää ja härskiä.
Et taida muistaa käyneesi ilmaista koulua hammaslääkäreineen, uimahallilla ja ilmainen kouluruoka, ym muuta mitä "ennen hyvään aikaan oli" ? Siks niitä veroja maksetaan, mut joskus veroja voi olla liiaksi, ainakin tuntuu niin..
Rahan pummaaminen ja maksamatta jättäminen ottaa itseäni aivoon. Kummasti rahaa ilmeisesti löytyy merkkilaukkujen ja kalliiden meikkien hankintaan mutta velkoja ei osata maksaa. Alan kohta hiillostaa oikein toden teolla, en ole niitä rahoja antanut vaan lainannut. Jatkossa lainaan vain lähimmille sukulaisille joilta en edes odota takaisinmaksua kun tiedän, että apua on tarjolla puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Rahan pummaaminen ja maksamatta jättäminen ottaa itseäni aivoon. Kummasti rahaa ilmeisesti löytyy merkkilaukkujen ja kalliiden meikkien hankintaan mutta velkoja ei osata maksaa. Alan kohta hiillostaa oikein toden teolla, en ole niitä rahoja antanut vaan lainannut. Jatkossa lainaan vain lähimmille sukulaisille joilta en edes odota takaisinmaksua kun tiedän, että apua on tarjolla puolin ja toisin.
Kannustan lämpimästi julkista nolausta. Jos ei muutaman kerran jälkeen maksa tai sovi maksusuunnitelmaa niin ihan pokerina vaan sosiaaliseen mediaan esim. FB omalle sivuillesi päivitys että maksaisitko ystävällisesti velkasi ja tägäät sen henkilön. Nolaus on yllättävän tehokas keino saada rotat maksamaan velkansa :D
Jos et saa muuten lainaajaa maksamaan velkaansa sinulle, teeppä niin, että sopivan tilaisuuden tullen isommassa porukassa tai ihan julkisella paikalla muiden kuullen pyydä maksamaan velkansa.
Tämä tapahtui kun olin 25-vuotias ja asuin vuokralla. Mainitsen vielä sen, että olin tosi nuorena itsenäistynyt ja hoidin kaikki raha-asiani täysin itse vastuullisesti, joten edes kiitollisuudenvelassa kenellekään en ollut.
Olin sitten yhtenä todella kuumana kesäpäivänä huonovointinen, kun nukuin kuumuuden takia huonosti ja oli muutenkin hankala olo koko kropassa (pms-vaihe) niin äitini soittaa ja ilmoittaa, että hän ja työkaverinsa tulevat "katsomaan lemmikkejä". Sanoin että tänne ei nyt ole asiaa, en voi hyvin ja haluan olla rauhassa omissa oloissani. Äiti ei kuunnellut vaan sanoi että he ovat siellä ihan 10 minuutin päästä. Vastasin että ei tänne saa tulla, piste. Äitini tuntien laitoin oven takalukkoon ja varmuusketjulla kiinni, ja eiköhän siellä 10 minuutin päästä alkanut avaimenvääntö lukossa ja sitten jumalaton oven hakkaaminen ja ovikellon rimputtelu. Pysyin sinnikkäästi kaukana ovesta ja kirosin mielessäni miten joku kehtaa tuollaista tehdä.
Illalla sain sitten jäätävät haukut tekstiviestitse. Äidillä oli kuulemma ollut vessahätä ja hän melkein paskoi housuun kun en avannut ovea. Vastasin että ihan oikeasti aikuinen ihminen, et voi minua tuosta syyttää mitenkään, sanoin heti alkuun että tänne ei voi tänään tulla. Ja miten muka se ois mua kohtaan oikein, että äiti tulisi vain paskalle luokseni ja jättäisi tapansa mukaan hirveät raidat ja kammottavan lemun jälkeensä. Hyi helvetti.
Asuin silloin ison kauppakeskuksen vieressä, jossa oli ja on edelleen useampi vessa, joihin pääsee ulko- ja sisäparkkipaikoilta tosi nopeasti autolta. Sieltä kauppakeskuksestahan äiti oli silloinkin työkaverinsa kanssa tulossa luokseni paskalle. Minun kotiini oli kauppakeskuksen suunnalta muutama risteys, joten en mitenkään ollut kätevästi suoran nopean reitin varrella. Lisäksi vanhempani asuivat tuolloin vain 5 minuutin pidemmän ajomatkan päässä samasta kauppakeskuksesta, eri suunnassa vain. Olisi vaan ajanut kotiinsa paskalle.
Äiti ei halunnut millään ymmärtää, ettei kotini ole hänen henkilökohtainen vessansa! Hänellä ei muuten ole mitään julkisten vessojen kammoa tai käyttövaikeuksia. Hän ei vain ole halunnut pitää huolta ruokavaliostaan tai lihaksistaan vanhemmallakaan iällä, valitteli usein minulle että housuun lirahtelee. Kai nyt lirahtelee kummastakin reiästä kun ei hoida itseään ja syö mitä ja miten sattuu, meneehän siinä vatsa usein sekaisin! Olin monesti maksamassa äidille tutkimuksia ja gynekäyntejä, mutta ei kelvannut, vaan jatkoi entiseen tapaansa holtitonta elämää.
Äidilläni oli muutenkin tapana käyttää asuntoani vessana ja esitellä sitä muutenkin kaikenlaisille kavereilleen, kun oli kuulemma niin ylpeä kauniista kodistani. Äidillä oli silloiseen vuokra-asuntooni vara-avain ja hän surutta kävi työmatkansa tai shoppailumatkansa ohessa kotonani vessassa, eikä aina yksin. Ei äiti edes ajatellut sitä, että kotini on henkilökohtainen paikka ja että silloinen poikaystäväni oli usein luonani ja yövuoroja tekeväni nukkui päivisin luonani ja sai kerran hepulin kun heräsi siihen että vieras nainen repii ulko-ovea auki ja ryntää vessaan, ja toinen ventovieras nainen jää vaan hihittelemään eteiseen että hänkin käy kohta vessassa, heh heh.
Otin äidiltä avaimet pois. Tietysti olin paska tytär mutta ennemmin sellainen kuin jatkuvassa stressissä elävä, että milloin kotiini ryntää joku paskalle. Hyi helvetti.
Teit ihan oikein. Äitisi on typerä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus (paino sanalla OLI) kaveri, joka ei edes kysynyt mitään, vaan velvoitti mua käskemällä: nyt sä auata mua tässä, nyt sä teet tätä, esim. jos kahviteltiin kotonaan niin mun piti auttaa sohvansiirrossa tai verhojenlaitossa, ja jos nähtiin mun luona niin voiksä korjata mulle tän jutun, otin sen mukaan, sullahan on välineetkin. Mun mitta tuli täyteen kun oltiin sovittu kauppakeskukseen kahvit, kun ajattelin että siellä nyt tuskin keksii mulle velvoitteita, niin se pyysi että käydään eka vessassa ja siellä vaati että tulen samaan koppiin sen kanssa ja levitän jotain rasvaa sen selkään!!!
Kaiken lisäksi mulla on sellainen helposti nouseva inhon tunne tiettyjä asioita kohtaan, esim. en halua käsitellä tiettyjä aineita/materiaaleja enkä halua kosketella kenen tahansa paljasta ihoa, siis oma kumppani ja läheiset ok, kun halataan, mutta että jotain tököttiä pitäisi levittää kaverin selkään ja vielä vaatimuksesta. Läh
Mulla myös OLI kaveri, joka pisti mut leikkaamaan tukkaansa. Vähän vaan tasoitetaan. Mä en halunnut mut oli pakko. En pidä toisten ihmisten hiuksista enkä kynsistäm
Muutimme isompaan asuntoon kun olin raskaana ja onneksi saimme paljon apua kun itse pystyin kantamaan vain keveimpiä. Yksi huone jäi miltei kokonaan tyhjäksi, koska siitä oli tulossa lastenhuone, emmekä olleet vielä hankkineet kovin paljon vauvan tarvikkeita, siellä oli vain yksi sohva ja vähän leluja. Perintö pinnasänky meni meidän makuuhuoneeseemme.
Siskoni päätti että koska meillä on tyhjä huone, hän muuttaa sinne opiskelija kämpästään. Varmaan 10 ihmistä selitti että vauva syntyy parin kuukauden päästä ja kun hän kasvaa niin tyhjä huone kuuluu vauvalle, ja me tarvitsemme sen tilan omalle perheelle, mutta siskoni haki tavaroitaan ja yritti tuoda niitä meille. Jouduin ensimmäisen kerran suuttumaan hänelle ja ottamaan pois hänelle annetun avaimen.
Vierailija kirjoitti:
Sovi jo lainatessasi milloin maksaa takaisin ja laita kalentereesi allekirjoituksella! Ärsyttää noi lainaajat, jotka ei uskalla sopia takaisinmaksu päivää!
muuten hyvä tarina, mutta lieneekö totta?
Vierailija kirjoitti:
muuten hyvä tarina, mutta lieneekö totta?
Viittaako tämä koko ketjuun🤔
Työkaveri oli unohtanut rahat kotiin ja pyysi rahaa että voi käydä ostamassa lounasta. Ei ollut käteistä ni piti lähteä kortin kanssa mukaan ja pidentää omaa lounastaukoa. Jostain syystä kassa oli veloittanut muutaman kymmenen senttiä liikaa hänen ostoksistaan mutta työkaverin mukaan hänen ei kuulunut maksaa sitä "liikaosuutta" minulle koska moka ei ollut hänen 😂😂 Siis wtf?!
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli mieleen tuosta laivamatkajutusta, että eräs tuttuni aina KOMENSI, kun olin reissuun lähdössä: Ja sä sitten TUOT mulle sitä ja tätä, oikein listasta luki. Ei pyytänyt, komensi. En tuonut sille mitään :)
Olen kohdannut muutaman kerran vastaavaa- se on kai jossain päin ikään kuin kysymys, eli siihen pitäisi kuvitella kysymysmerkki perään.
Tiedän, kuulostaa typerältä enkä itse tekisi näin mutta kokemuksesta oppineena.
Siihen voi vastata kuten kysymykseenkin, eli ihan vaan että en pysty nyt tuomaan mitään ylimääräistä enkä tuo. Jos tämä vänkää vielä sen jälkeenkin, kyse on ihan vaan junttiudesta.
Vierailija kirjoitti:
Serkut tuli vaarin perinnönjakoon odottaen saavansa osan tilasta. Suuttui kun se olikin myyty 20 v aiemmin mun vanhemmille.
Tämä kävi minun isälleni aikoinaan. Oman isänsä perunkirjoitukseen tuli iso liuta tätejä jotka kieli pitkällä odottivat että nyt metsät ja kaikki jaetaan heidän kesken. Sitten selvisi, että tilalla oli tehty sukupolvenvaihdos aikoja sitten isäni hyväksi eikä tila ollut enää vainajan omistuksessa. Tila oli kyllä sisaruksilta aikoinaan lunastettu. Pettymys oli suuri. Ei siinä välit kuulemma silti katkenneet paitsi yhden serkun kanssa joka olisi välttämättä halunnut enonsa vanhat vällyt itselleen. Isäni ei suostunut antamaan mitään kun oli vuosia katsellut sivusta kuinka sukulaiset olivat pyytäneet ja saaneet kaikki vähänkin arvokkaat "tarpeettomat" tavarat itselleen (talonpoikaisantiikkia yms.).
Joskus 2010-luvulla tapahtunutta, kun asuin vielä kotona: omakotitaloalueen viereisen rivarin yksi asukas tuli vaatimaan, että kaadamme tontillamme olevan puun, koska se asukkaan mielestä pilasi heidän maisemansa. Puu oli tontillamme eikä siinä tapauksessa ole valituksen aiheena. Naapurilla oli rivarinpääty ja ikkunat kolmeen suuntaan. Puu kasvoi pienelle takapihalle päin. Esim. naapurin lasten trampoliini oli rivarin päädyssä, samoin aurinkotuolit sun muut härpäkkeet ja he viettivätkin aikaa siinä päätypuolella, josta se puu hädin tuskin näkyi edes.
Kieltäydyimme siis puun kaatamisesta. Kotona naureskeltiin että kaikenlaista se kehtaakin pyytää, kun ei kuitenkaan ole itse edes hyvä naapuri: sotkuinen piha, kakarat huutaa aamusta iltaan kaikkina viikonloppuina pihalla niin, ettei ikkunoita voi kesällä pitää auki jne.
Naapuri oli sitten mennyt omin päin katkomaan puumme oksia. Isä kuvasi tämän touhua ja kävi kysymässä millä luvalla, niin naapuri alkoi huutaa solvauksia. Isä soitti poliisit ja selitti heille tilanteen sekä näytti kuvat, niin naapurille tuli roimat sakot ja oli sattumaa tai ei, sai töistään potkut viikon päästä. Liekö ollut töissä, joissa ei saisi olla mitään rikosrekkarissa.
"Naapuri oli sitten mennyt omin päin katkomaan puumme oksia. Isä kuvasi tämän touhua ja kävi kysymässä millä luvalla, niin naapuri alkoi huutaa solvauksia. Isä soitti poliisit ja selitti heille tilanteen sekä näytti kuvat, niin naapurille tuli roimat sakot ja oli sattumaa tai ei, sai töistään potkut viikon päästä. Liekö ollut töissä, joissa ei saisi olla mitään rikosrekkarissa."
Ei sakkoasia etene viikossa mihinkään. Maksuaikaakin sakolla on kaksi viikkoa. Ja taitaa siinä olla vielä jonkunlainen valitusaikakin. Sen jälkeen sakko menee käräjäoikeuteen, jossa se saa lainvoiman.
Käytännössä tähän menee vähintään kuukauden verran.
Jostain muusta syystä se potkunsa sai.
Ihan alkuvuodesta tapahtui tämä juttu, olin tulossa kaupasta kotiin ja ihan metroaseman edessä seisoskeli ulkomaalainen mies, joka tosi hiljaa sönkkäsi jotain selkeästi minulle. Sanoin että en saa selvää, niin alkoi selittää pitkät tarinat siitä miten asuu alikulkutunnelissa eikä ole syönyt kolmeen päivään ja voisinko antaa rahaa. Totesin että ei ole käteistä mukana. Siinä kohtaa mies ehdotti että nostaisin hänelle rahaa viereisestä ottomaatista. Siinä kohtaa sanoin jo vähän vihaisesti että ei todellakaan käy ja lähdin pois.
Vierailija kirjoitti:
"Naapuri oli sitten mennyt omin päin katkomaan puumme oksia. Isä kuvasi tämän touhua ja kävi kysymässä millä luvalla, niin naapuri alkoi huutaa solvauksia. Isä soitti poliisit ja selitti heille tilanteen sekä näytti kuvat, niin naapurille tuli roimat sakot ja oli sattumaa tai ei, sai töistään potkut viikon päästä. Liekö ollut töissä, joissa ei saisi olla mitään rikosrekkarissa."
Ei sakkoasia etene viikossa mihinkään. Maksuaikaakin sakolla on kaksi viikkoa. Ja taitaa siinä olla vielä jonkunlainen valitusaikakin. Sen jälkeen sakko menee käräjäoikeuteen, jossa se saa lainvoiman.
Käytännössä tähän menee vähintään kuukauden verran.
Jostain muusta syystä se potkunsa sai.
Varmaan kaatoi puita tai sahasi oksia töissäkin luvatta :D
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli mieleen tuosta laivamatkajutusta, että eräs tuttuni aina KOMENSI, kun olin reissuun lähdössä: Ja sä sitten TUOT mulle sitä ja tätä, oikein listasta luki. Ei pyytänyt, komensi. En tuonut sille mitään :)
Mistä hän tiesi reissun ajankohtasi
Näihin kannattaa sanoa, että tulee sinulle halvemmaksi tulostaa kirjastossa.