Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11850)

Vierailija
7681/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää saattaa olla hieman off-topic, mutta mun isällä on mun elämäni ajan ollut omituinen tarve ostaa ja hakea ihmisten hyväksyntää "lahjomalla" heitä. Ongelma on ollut siinä, että hän saattoi lapsuudessanikin lahjoittaa joitain perheenjäsentemme tavaroita omine lupineen, myös sellaisia tavaroita jotka olivat minulla vielä käytössä ja jotka olivat  minulle rakkaita. Mulla on jäänyt lapsuudesta muutama lähes traumaattinen muisto näistä tilanteista. Olimme köyhä perhe, joten kyse ei edes ollut siitä että hän olisi jakanut taloudellista hyvinvointiamme muille. Ja tiedän että ainakin osa tavaroiden vastaanottajista oli meitä paljon varakkaampia.

Sama mentaliteetti näkyy edelleen, vaikka olen jo aikuinen ja asun omassa asunnossa. Kerrankin kun erehdyksissä mainitsin hänelle vieneeni erään huonekalun häkkivarastooni kun en juuri nyt sitä tarvitse, isä soitti minulle parin päivän päästä ja ilmoitti luvanneensa sen jollekin tutulleen "kun et kerran sitä tarvitse". Nyt uskallan jo laittaa hänelle kampoihin ja sanoa ettei hänellä ole oikeutta lahjoittaa minun omaisuuttani. Huonekalu joko odottaa häkkivarastossa kunnes minulla on taas sille käyttöä tai sitten myyn sen. Hän ei sitä kuitenkaan saa lahjoittaa omine lupineen.

Vierailija
7682/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitaloelämää: naapurin välikatossa rapistelee ja majailee orava ja sen takia hän pyysi/vaati että meidän puolella oleva lintulauta otetaan pois käytöstä.

Että joo. Oravat asuivat tuossa naapurissa metsäpäntissä jo ennen, kuin tämä kaikesta pienestä valittava kaksikko muutti naapuriin. Ei tuo lintulauta siihen oravaan vaikuta. Eikä kyllä potentiaalliseen linnunkakan määrään. Otimme lintulaudan pois (tammikuu!) mutta ruokkimista kun ei voi keskenkään lopettaa niin talipalloja on vielä telineessä. Ihme nillittäjiä ovat. Ei ole sääntöä, että lintulautaa ei saisi olla. Mies oli laudan pois ihan vain sen takia, ettei turhaan herätetä pahaa verta seinänaapurin kanssa.

Lintulaudat ovat oivallinen tapa houkutella oravat, rotat ja hiiret välikatolle.

Toisekseen lintujen ruokkiminen on vähentänyt paikkalintujen määrää kun muuttajat jää valtaamaan reviirit kun niitä ihmiset ruokkivat.

Hiirten, oravien ja rottien aiheuttamat tuhot käyvät kalliiksi. Eräs uusi talo jouduttiin valloittamaan uudelleen kun hiiret paskoivat kaikki eristeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7683/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitaloelämää: naapurin välikatossa rapistelee ja majailee orava ja sen takia hän pyysi/vaati että meidän puolella oleva lintulauta otetaan pois käytöstä.

Että joo. Oravat asuivat tuossa naapurissa metsäpäntissä jo ennen, kuin tämä kaikesta pienestä valittava kaksikko muutti naapuriin. Ei tuo lintulauta siihen oravaan vaikuta. Eikä kyllä potentiaalliseen linnunkakan määrään. Otimme lintulaudan pois (tammikuu!) mutta ruokkimista kun ei voi keskenkään lopettaa niin talipalloja on vielä telineessä. Ihme nillittäjiä ovat. Ei ole sääntöä, että lintulautaa ei saisi olla. Mies oli laudan pois ihan vain sen takia, ettei turhaan herätetä pahaa verta seinänaapurin kanssa.

Meidän naapuri ruokki lintuja ja kyllä ne oravatkin tuli niitä eväitä syömään. Ihan kiva, kun kesällä ei voinut pitää parvekkeen ovea auki, kun ne pirulaiset tunki sisään. Ja sitä pskan määrää parvekkeella, hyi. Isännöisijä sai vihdoin heille luettua lakia, niin ruokinnan myötä pihalta hävisi oravat, pulut ja harakatkin.

Vierailija
7684/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri pyysi auttamaan rollaattorin kanssa talvella päästäkseen ulko-ovesta sisään.

Kestin sen kuin nainen (noin minuutin).

Tasavallan Presidentri muistanee urhoollisuusmitalilla.

Vierailija
7685/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä.

Ystävän mies mällää autoja.

Kerran ystövä soitti ja pyysi autoa lainaan viikoksi, menevät mummolaan.

Minulla normi työviikko.

Ehdotti taksia.

Menisin taksilla töihin, kun hän lainaisi autoa ja mies ehkä vielä ajaisi siihen lommon

Mitä tarkoittaa mällääminen?

Vierailija
7686/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vaikenisin lapsuuteni tapahtumista, joihin hän on syyllinen. Minun ei tarvitse häntä aktiivisesti syyttää, mutta tietenkin saan kertoa tapahtumat ja asiat kaikille joille haluan. Jos hän ei kestä, hän ei kestä. Ei siinä sen enempää ole ihmettelemistä. 

Vierailija
7687/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46 kirjoitti:

En ollut ymmärtänyt lokkeilleeni kuin vasta kunnolla aikuisiällä ja tästä syytän kyllä äitiäni jonka mielestä kaikki oli koko ajan hänelle palveluksen velkaa ja kaikki tuli aina saada mahdollisimman halvalla/ilmaiseksi.

Muistan kun nuorena vähävaraisena perheenä eskari-ikäisen tyttäremme päiväkoti oli laskuttamassa koko kesäkuusta maksua vaikka tyttö oli siellä vain ekan viikon hoidossa, kesälomani alkoi sitten, miehellä ei lomaa. Päiväkodissa oli tuttu, hiljattain eläköitynyt hoitaja keikalla joka halusi ottaa tytön seurakseen tuoksi viikoksi, itse ehdotti ja suostuimme kiitollisena. Tyttö aina ollut itse rauhallisuus. Naiivina ei kysytty mitä haluaa korvaukseksi hoitoavusta, luultiin että tekee hyvää hyvyyttään. Perjantaina vietiin iso kesäkukka-amppeli kiitokseksi kun haettiin tyttö, valittiin isoin ja kallein kun oltiin kovin tyytyväisiä. Hoitajallakin oli ollut kivaa, yhtään ei ollut vaivaa jne. Ja antoi tilinumeronsa ja sanoi summan mikä oli tuo kuukauden päiväkotimaksu. Sain kakistettua että olin käsittänyt toisin mutta totesi vaan että olisimmehan joutuneet maksamaan saman päiväkotiinkin. Kyllä hävetti ja ihan lokkifiilis 😔

Näinhän se menee. Viikosta maksat koko kuukauden. Aika outoa on, että kuvittelit joku viikon valvoo tytärtäsi ilmaiseksi.

Olet nyt varmaan jo oppinut sovit hinnat etukäteen

Onhan se vähän outoa olettaa että joku ihan vain omaksi huvikseen hoitaa täyttä päivää vieraiden ihmisten lasta, vieläpä alan ihminen jolle se on työtä, harva siitä työstään niin paljoa nauttii että sitä ihan ilmaiseksi haluaa tehdä. Ja meneehän siinä rahaakin kun lapselle laittaa ruoat ja välipalat. Mutta oli tuo nyt aika härskiä tuolta hoitajalta laskuttaa kuukauden päiväkotihinta viikon työstä ja tuskin kukaan uskoo että on tuosta veroja maksanut. Jos siitä sama hinta joka tapauksessa piti maksaa niin sama olisi ollut viedä lapsi päiväkotiin. Itse ainakin lapsena olisin mieluummin ollut päiväkodissa muiden lasten kanssa kuin pitkät päivät kaksin jonkun eläköityneen vieraan mummon kanssa. Päiväkodilla myös vakuutukset sun muut jos jotain sattuisi. Outoa myös eläköityneeltä hoitajalta aktiivisesti kärkkyä satunnaiselta keikkapaikaltaan asiakkaita kotiinsa pimeää työtä varten. 

AINA pitäisi sopia hinnat etukäteen mutta nuori ja kokematon ihminen ei välttämättä aina tule ajatelleeksi kaikkea, tuskin meistä kukaan on aina osannut ja tiennyt kaikkea sitä mitä nykyään pidämme itsestäänselvyytenä. Aina joskus jotain pitää oppia kantapään kautta. Onneksi ei nyt kuitenkaan mikään maailmaakaatava oppitunti ollut. 

Juu.

Toki mummon toiminta hieman kyseenalaista, mutta eikö yhtä lailla "ostimme kauniin kukkasen" palkaksi viikon hoitotyöstä ole hyväksikäyttöä?

Lähinnä kommentoin siis sitä.

Ja sitä, että korkeimmillaankin se kk päivähoitomaksu on ehkä viikon korvaus yksityiselle hoitajalle.

Hinnasta olisi pitänyt sopia etukäteen. Kuitenkin kuukauden päivähoitomaksu on erittäin matala ammattilaisen viikon palkkaan verrattuna: mielestäni hoitajan vaatima raha on ollut alakanttiin eikä härski. Kukka viikon palkaksi on härskiä, vaikka olikin kallis kukka.

Pelkkä tilinumero ei riitä. Hinta olisi pitänyt olla selvillä etukäteen. Olisin pyytänyt laskun, maksanut sen ja ilmoittanut verottajalle mummon pimeistä töistä.

Kuukauden maksu on ollut n 300 e. Sen, kun jakaa 4.llä, tulee 75 e. Kuka aikuinen vahtii lasta 15 e päivähintaan ? Jos on ollut 9 h, sehän on reilu 1,5 e tunti.

Mutta maksoitte 300 e : 5 pv : 9 h on n 6,5 e / h.

Mitä itse teet 6,5 e tuntihinnalla ?

Kukkapalkalla

Vähävaraiset ei edes maksa täyttä hintaa, joten se on ollut paljon vähemmän.

Niinpa vähänvaraiset maksaa n. 50-100e/kk päiväkotimaksua. Ja jos mummo otti 50e viikon hoidosta, niin onhan se halpaa.

Olkoonkin halpaa mutta silti törkeää.

Törkeää ajatella, että joku hoitaa lasta viikon kukkapalkalla, vielä törkeämpää kun hoitaja on ammattilainen.

Kyllä se hoitaja tuossa törkeä oli. Olisin tehnxt ilmoituksen johonkin verovirastoon tms.

Vierailija
7688/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä.

Minulla normi työviikko.

Ehdotti taksia.

Menisin taksilla töihin, kun hän lainaisi autoa ja mies ehkä vielä ajaisi siihen lommon

Kolarointia, lähinnä peltivaurioita. Esim. mällää auton katuvalon tolppaan = törmää siihen tolppaan, eikä yleensä edes millään pikkuvauhdilla, eli auto ottaa osumaa niin paljon, että korjaamo kutsuu. -eri

Vierailija
7689/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä.

Minulla normi työviikko.

Ehdotti taksia.

Mitä tarkoittaa Google?

Sinällänsä kysymyksesi osui oikeaan palstaan, jos et pysty itse etsimään vastausta kysymykseesi.

Vierailija
7690/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi pelle pyysi kerran autokyytiä mistä kieltäydyin ilmastosyistä. Kun ajaa yksin niin kuluu nimittäin vähemmän polttoainetta. T: Mersumies

Olen aina pitänyt mersumiehiä köyhinä. Nyt tiedän olleeni oikeassa.

😂😂😂

Sulla ei taida olla tietoa, mitä moinen menopeli maksaa…

Nähtävästi sen verran, ettei ole sitten enää varaa kyyditä muita, kun bensaa menisi liikaa....

Kyse ei ollut rahasta vaan ilmastosta! T: Mersumies

Onko se sun mersusi sähköauto? Niin. Aivan.

Vierailija
7691/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46 kirjoitti:

En ollut ymmärtänyt lokkeilleeni kuin vasta kunnolla aikuisiällä ja tästä syytän kyllä äitiäni jonka mielestä kaikki oli koko ajan hänelle palveluksen velkaa ja kaikki tuli aina saada mahdollisimman halvalla/ilmaiseksi.

Muistan kun nuorena vähävaraisena perheenä eskari-ikäisen tyttäremme päiväkoti oli laskuttamassa koko kesäkuusta maksua vaikka tyttö oli siellä vain ekan viikon hoidossa, kesälomani alkoi sitten, miehellä ei lomaa. Päiväkodissa oli tuttu, hiljattain eläköitynyt hoitaja keikalla joka halusi ottaa tytön seurakseen tuoksi viikoksi, itse ehdotti ja suostuimme kiitollisena. Tyttö aina ollut itse rauhallisuus. Naiivina ei kysytty mitä haluaa korvaukseksi hoitoavusta, luultiin että tekee hyvää hyvyyttään. Perjantaina vietiin iso kesäkukka-amppeli kiitokseksi kun haettiin tyttö, valittiin isoin ja kallein kun oltiin kovin tyytyväisiä. Hoitajallakin oli ollut kivaa, yhtään ei ollut vaivaa jne. Ja antoi tilinumeronsa ja sanoi summan mikä oli tuo kuukauden päiväkotimaksu. Sain kakistettua että olin käsittänyt toisin mutta totesi vaan että olisimmehan joutuneet maksamaan saman päiväkotiinkin. Kyllä hävetti ja ihan lokkifiilis 😔

Näinhän se menee. Viikosta maksat koko kuukauden. Aika outoa on, että kuvittelit joku viikon valvoo tytärtäsi ilmaiseksi.

Onhan se vähän outoa olettaa että joku ihan vain omaksi huvikseen hoitaa täyttä päivää vieraiden ihmisten lasta, vieläpä alan ihminen jolle se on työtä, harva siitä työstään niin paljoa nauttii että sitä ihan ilmaiseksi haluaa tehdä. Ja meneehän siinä rahaakin kun lapselle laittaa ruoat ja välipalat. Mutta oli tuo nyt aika härskiä tuolta hoitajalta laskuttaa kuukauden päiväkotihinta viikon työstä ja tuskin kukaan uskoo että on tuosta veroja maksanut. Jos siitä sama hinta joka tapauksessa piti maksaa niin sama olisi ollut viedä lapsi päiväkotiin. Itse ainakin lapsena olisin mieluummin ollut päiväkodissa muiden lasten kanssa kuin pitkät päivät kaksin jonkun eläköityneen vieraan mummon kanssa. Päiväkodilla myös vakuutukset sun muut jos jotain sattuisi. Outoa myös eläköityneeltä hoitajalta aktiivisesti kärkkyä satunnaiselta keikkapaikaltaan asiakkaita kotiinsa pimeää työtä varten. 

AINA pitäisi sopia hinnat etukäteen mutta nuori ja kokematon ihminen ei välttämättä aina tule ajatelleeksi kaikkea, tuskin meistä kukaan on aina osannut ja tiennyt kaikkea sitä mitä nykyään pidämme itsestäänselvyytenä. Aina joskus jotain pitää oppia kantapään kautta. Onneksi ei nyt kuitenkaan mikään maailmaakaatava oppitunti ollut. 

Juu.

Toki mummon toiminta hieman kyseenalaista, mutta eikö yhtä lailla "ostimme kauniin kukkasen" palkaksi viikon hoitotyöstä ole hyväksikäyttöä?

Ja sitä, että korkeimmillaankin se kk päivähoitomaksu on ehkä viikon korvaus yksityiselle hoitajalle.

Hinnasta olisi pitänyt sopia etukäteen. Kuitenkin kuukauden päivähoitomaksu on erittäin matala ammattilaisen viikon palkkaan verrattuna: mielestäni hoitajan vaatima raha on ollut alakanttiin eikä härski. Kukka viikon palkaksi on härskiä, vaikka olikin kallis kukka.

Pelkkä tilinumero ei riitä. Hinta olisi pitänyt olla selvillä etukäteen. Olisin pyytänyt laskun, maksanut sen ja ilmoittanut verottajalle mummon pimeistä töistä.

Kuukauden maksu on ollut n 300 e. Sen, kun jakaa 4.llä, tulee 75 e. Kuka aikuinen vahtii lasta 15 e päivähintaan ? Jos on ollut 9 h, sehän on reilu 1,5 e tunti.

Kukkapalkalla

Niinpa vähänvaraiset maksaa n. 50-100e/kk päiväkotimaksua. Ja jos mummo otti 50e viikon hoidosta, niin onhan se halpaa.

Törkeää ajatella, että joku hoitaa lasta viikon kukkapalkalla, vielä törkeämpää kun hoitaja on ammattilainen.

Törkeää ammattilaiselta vetää keikkatyönantajaltaan maksavia asiakkaita härskisti välistä pimeään bisnekseen. 

Ja vähintäänkin kummallista eläkeläiseltä ajatella, että perhe haluaisi vetää lapsensa pois päiväkodista jotta tämä saisi viettää päivät pitkät mummelin kanssa kahdestaan, ilman että siitä diilistä olisi mitään hyötyä perheelle. 

Olisiko kuitenkin ollut se hyöty, kenties, että tämä mahdollisti, ettei heidän tarvinnut maksaa KAHDELTA kuukaudelta pk-maksua? En tiedä kertojan tapausta, mutta ainakin meillä päin on niin, että kesäloma kk saa ilmaiseksi vain jos pitää lapsen pois "kaksi kokonaista perättäistä kuukautta".

Vierailija
7692/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko siis euroissa amppelimummon lasku oli ?

Vierailija
7693/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää saattaa olla hieman off-topic, mutta mun isällä on mun elämäni ajan ollut omituinen tarve ostaa ja hakea ihmisten hyväksyntää "lahjomalla" heitä. Ongelma on ollut siinä, että hän saattoi lapsuudessanikin lahjoittaa joitain perheenjäsentemme tavaroita omine lupineen, myös sellaisia tavaroita jotka olivat minulla vielä käytössä ja jotka olivat  minulle rakkaita. Mulla on jäänyt lapsuudesta muutama lähes traumaattinen muisto näistä tilanteista. Olimme köyhä perhe, joten kyse ei edes ollut siitä että hän olisi jakanut taloudellista hyvinvointiamme muille. Ja tiedän että ainakin osa tavaroiden vastaanottajista oli meitä paljon varakkaampia.

Sama mentaliteetti näkyy edelleen, vaikka olen jo aikuinen ja asun omassa asunnossa. Kerrankin kun erehdyksissä mainitsin hänelle vieneeni erään huonekalun häkkivarastooni kun en juuri nyt sitä tarvitse, isä soitti minulle parin päivän päästä ja ilmoitti luvanneensa sen jollekin tutulleen "kun et kerran sitä tarvitse". Nyt uskallan jo laittaa hänelle kampoihin ja sanoa ettei hänellä ole oikeutta lahjoittaa minun omaisuuttani. Huonekalu joko odottaa häkkivarastossa kunnes minulla on taas sille käyttöä tai sitten myyn sen. Hän ei sitä kuitenkaan saa lahjoittaa omine lupineen.

Minulla oli tuollainen veli. Tavaroideni lahjoittelu hänen omille tutuilleen on tuttua. Mitään korvausta en häneltä koskaan saanut. Samoin hän saattoi luvata jollekin tutulleen, että minä teen jonkin x palveluksen, minulta mitään kysymättä että voinko / osaanko edes tehdä sitä juttua.  Sellaiseen käytökseen täytyy olla jonkinmoinen psykologinen syy.

Vierailija
7694/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun harrastin piirtämistä sain yhtenään ties minkälaisia lokkeilupyyntöjä.

Muotokuvat lapsista, "mutta ota huomioon, että olen työtön, joten sopuhintaan sitten".

Suunnittelemaan milloin mitäkin vaatetta, tatuointia, logoa, kylttiä, vaikkei minulla ammattitaito riittänyt mihinkään noista. Mutta ei se haittaa jos ei ole ammattimaisesti tehty, koska se on ilmainen, eikö vain?

Paras oli, kun "taiteellisuuteni" vuoksi eräs tuttu lupasi minulta kysymättä minut tekemään jollekin puolitutulleen jonkun h*lvetin monimutkaisen kirjontakuvion. Ihan ilmaiseksi, "Hän tekee sen mielellään!" 😁🤦‍♀️

Vierailija
7695/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikohan amppelimummo amppelinsa vai veivätköhän mukanaan🤔🤔🤔

Vierailija
7696/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni kirjoitti graduaan ja pyysi minua oikolukemaan. Olin itse myös opiskelija ja tein samalla oman alan töitä noin 30 tuntia viikossa, eli aika ja jaksaminen oli tiukilla. Suostuin kuitenkin siihen koska luulin tosiaankin että kyse oli pelkästään oikolukemisesta. Mielestäni on kiva olla mukana toisen tärkeässä elämänvaiheessa ja halusin auttaa häntä. Ystävälläni on ADHD ja lukihäiriö mutta en ajatellut tästä sen kummempia, olen monen ystävän graduja ynnä muuta oikolukenut.

Hän jakoi tekstinsä minulle ja kuudelle toiselle ystävälle google docsissa. En ole ikinä lukenut niin huonoa englantia. Tekstistä ei saanut aina edes selvää ja oli päivänselvää että kirjoittajia oli monta. Välillä teksti oli akateeminen ja hyvällä englannilla kirjoitettu, välillä taas järkyttävän huonolla. Hän ei ollut edes aloittanut esim Analysis&results saatikka Discussion osia (asun ulkomailla enkä tiedä suomenkielisiä termejä) ja aikarajaan oli viikko jos sitäkään.

Jätin aina kommentin tähän jaettuun google docsiin kun löysin virheitä.

Kommentteja sen kun kertyi ja kertyi kunnes ystäväni oli sitä mieltä että minun pitäisi korjata ne virheet suoraan eikä vaan jättää huomioita ja kommentteja hänelle. Teksti kun oli niin huonolaatuista tämä tarkoitti käytännössä sitä että minun olisi pitänyt kirjoittaa kokonaisia osia uudelleen. Tähän en suostunut sillä en halunnut kirjoittaa jonkun toisen gradua. Hän suutahti ja vaati että autan sillä hän ei muuten saa kaikkea valmiiksi. Monta kertaa syytti diagnoosiaan ja lukihäiriötään mutta autoin ainoastaan oikolukemisessa. Oppilaitos ei edes suostunut käsittelemään tätä keskeneräistä, todella huonolla englannilla kirjoitettua gradua joten sen valmistuminen vaan viivästyi ja viivästyi.

Tsemppasin ja kuuntelin 1,5 vuoden aikana lukemattomia tunteja kuinka raskasta gradun kirjoittaminen on ja että kaikki on niin epäreilua kun oppilaitos ei hyväksy sitä. Kuudennen yrityksen jälkeen se vihdoin hyväksyttiin. Onneksi. Ajattelin että vihdoin se valittaminen ja vaatiminen loppuu. Viimeinen vuosi meidän ystävyydestä meni käytännössä kokonaan tähän graduun ja mistään muusta ei voinut puhua.

Sitten oli mun vuoro kirjoittaa oma gradu. En pyytänyt häneltä apua, mutta yhden tapaamisen aikana hän itse sitä ehdotti. Oikein intti että halusi auttaa. Ajattelin että ehkä hänellä on jotain kommentteja antaa joten lähetin sen hänelle. Tästä on aikaa pari kuukautta ja gradu on jo hyväksytty :D kyselin perään pariin otteeseen mutta hän ei ikinä vastannut. Nyt pari viikkoa aikarajan jälkeen hän otti yhteyttä ja juteltiin niitä näitä. Kerroin omasta gradusta hyviä uutisia. Hän aloitti tästä riidan ja huusi että minulla on aina ollut liian helppoa elämä ja koulunkäynti, ja että hänelle oltiin niin epäreiluja kun ei yhtään huomioitu hänen diagnoosejaan eikä hän saanut yhtään apua mistään.

Siis väitti oikeesti ettei saanut yhtään apua. Mitä me kaikki ystävät sitten tehtiin kaikki ne kuukaudet/vuodet??? Kirjasto ja oppilaitos antoi lisäresursseja ja hän ihan itse halusi kirjoittaa englanniksi eikä omalla äidinkielellä. En tajua.

Sai kyllä kuulla kunniansa. Törkeää väittää ettei ole saanut apua, mutta pahin oli kyllä oman saavutukseni vähättely. Ei se minullekaan ollut helppoa, varsinkin kun tein käytännössä täysiä työviikkoja jo siinä vaiheessa.

Vierailija
7697/11850 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä.

Minulla normi työviikko.

Ehdotti taksia.

Olisit laskenut taksihinnan, auton kulut viikolta ja päälle vielä vakuutusmaksu jos mies ajaa lommon ja esittänyt kokonaishinnan heille. Itselläni auto romu jossa lommo ja olen koittanut myydä tonnilla. Olisin voinut antaa lainaan parilla tonnilla vaikka olisikin mennyt lunastuskuntoon.

Vierailija
7698/11850 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä.

Minulla normi työviikko.

Ehdotti taksia.

Kolarointia= autoon tulee lommoja tai vielä pahempaa

Vierailija
7699/11850 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46 kirjoitti:

Juu.

Kukkapalkalla

Törkeää ammattilaiselta vetää keikkatyönantajaltaan maksavia asiakkaita härskisti välistä pimeään bisnekseen. 

Ja vähintäänkin kummallista eläkeläiseltä ajatella, että perhe haluaisi vetää lapsensa pois päiväkodista jotta tämä saisi viettää päivät pitkät mummelin kanssa kahdestaan, ilman että siitä diilistä olisi mitään hyötyä perheelle. 

Olisiko kuitenkin ollut se hyöty, kenties, että tämä mahdollisti, ettei heidän tarvinnut maksaa KAHDELTA kuukaudelta pk-maksua? En tiedä kertojan tapausta, mutta ainakin meillä päin on niin, että kesäloma kk saa ilmaiseksi vain jos pitää lapsen pois "kaksi kokonaista perättäistä kuukautta".

Jos luit alkuperäisen kirjoittajan viestin, niin hän kertoi että nimenomaan oli kyse kesäkuun maksusta vain. Tuon kirjoittajan nimimerkki muuten oli N46 ja hän kertoi tämän tapahtuneen joskus kun olivat nuori vähävarainen perhe, joten tuosta saattaa olla helposti jopa parikymmentä vuotta aikaa, eli nuo maksukäytännötkin ovat voineet tällä välin muuttua jo moneen kertaan. 

Vierailija
7700/11850 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46 kirjoitti:

Juu.

Taisipa olla niin, että kaksi lokkeilijaa kohtasi ja vanhempi ja viisaampi veti pidemmän korren.

Teiltä kaikilta jäi huomaamatta, että mummo itse tarjoutui ”auttamaan” eli ottamaan tytön seurakseen. Ihan yhtälailla olisi voitu pyytää palkkaa tytölle seuralaisena olemisesta.

TIETENKIN korvauksesta olisi pitänyt sopia etukäteen. Ymmärrän kuitenkin, miten nuori äiti on kiitollisuuden sokaisemana ymmärtänyt aivan väärin.

On meilläkin naapurin mummo pyytänyt poikaamme esim. leffailtaan, jotta saisimme pari tuntia vapaata.

Oletteko sopineet maksusta etukäteen?

Kyllä! Kysyn joka kerta erikseen, mutta mummo ei halua mitään. Vien siis lämpimäisiä tai kahvia tms. palkaksi.