Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Nämä valheet olivat siis luokkaa: Me ei syötetä meidän lemmikkejä eikä päästetä niitä ulos/lenkitetä.
T: tuo naapurin auttaja jutun kirjoittaja
Ex-Sinkkulinnalainen kirjoitti:
Naapuri kysyi, voisinko ostaa hänen saamansa sosiaalitoimiston 25 euron maksusitoumuksen kauppaan.
Tein nuorena lastenhoitokeikkoja ja kerran illalla yks äiti sanoi voiko maksaa lounasseteleillä, kun on rahat loppu. En tiennyt mikä lounasseteli edes on.
Onneksi ystäväni sisko lunasti ne. Oli töissä ravintolassa ja sanoi hän vaihtaa ne rahaksi.
Olisiko ollut sinulta pois, jos olisit lunastanut ? Ehkä hänellä oli tarvetta rahalle.
Itselleni sattui vuosia sitten tilanne, johon en silloin osannut suhtautua mitenkään. Exälläni oli huonot välit vanhempiensa kanssa ja hänen isänsä oli sanonut, että ellei hän käyttäydy hyvin, ei isä tule häihin luovuttamaan.
No, päätimme että menemme häämatkan sijaan ihan mökille, exän äiti sanoi voivansa järjestää mökin halvalla.
Koitti häät ja häiden jälkeinen aika ja exäni isä ja äiti ilmoittivat lähtevänsä lomailemaan ja jättävänsä silloisen myymälän exälleni hoidettavaksi. Näin tapahtui, hääloma vietettiin myymälässä myyntitöiden merkeissä..
Vieläkin asia herättää omassa pienessä mielessä "pientä" ihmettelyä mutta osaltaan selittää exän myöhempää käyttäytymistä..
Vierailija kirjoitti:
eli te, jotka yleensä menette kutsumatta jonnekin, kertokaa miksi. Itse en koskaan tee niin, vaikka ihan sosiaalinen ihminenkin olen, mutta me kutsumme kylään vain niitä joista tykätään, ja he ovat kutsuttuina aina tervetulleita ja heistä pidämme hyvän huolen. Mutta muut, ei kiitos.
Isäni harrastaa tuota kutsumatta kyläilyä. Hän on äärimmäisen sosiaalinen ihminen ja hänestä on todella mukavaa tavata muita ihmisiä. Hän mieluusti auttaa muita, eikä hänelle ole mikään ongelma tarjota vähistäkään eväistään vieraalle, jos sellainen on ruoka-aikana paikalla.
Valitettavasti isäni ei ymmärrä, että kaikki muut ihmiset eivät ole samanlaisia...
Olen ehkä jo kirjoittanut tämän tapauksen aiemmin, mutta kirjoitan nyt uudelleen.
Olin kuolinpesän hoitaja muutama vuosi sitten, pesään kuului asunto-osake. Vainajalla oli täysin tyhjä vinttikomero, iso vielä. Taloon oli tulossa putkiremppa ja yläkerran rouva tuli kysymään voisivatko he siirtää kamojaan tähän vinttikomeroon rempan ajaksi. Annoin luvan.
Kun remppa valmistui noin 7 kk kuluttua, rouvan tavarat olivat edelleen paikoillaan. Odotin pari viikkoa ja otin sitten yhteyttä häneen. Hän kysyi emmekö voisi sopia siitä, että tämä komero kuuluukin hänelle (tilava) ja kuolinpesän asuntoon kuuluu se heidän pienempi komeronsa, että tehdään paperi asiasta.
Ei kiinnostanut. Pyysin tyhjentämään komeron ja palauttamaan sen lukkoon kuuluvan avaimen. Palauttaa kuulemma sitten kun tässä ehtii. Viikon kuluttua palautti. En ollut pyytänyt vuokraa tästä, mutta tykkäsin että olisi ollut fiksua antaa edes kahvipaketti/suklaarasia korvauksena.
Vierailija kirjoitti:
Isän vaimo käski minun käyttämään kumea, vaikka isäni ei käytä. Epäreilua.
”Isäsi” ei käytä kumia, koska hän ei voi saada lapsia. Ei nyt eikä aiemminkaan.
Hyvä (ex) ystäväni kinusi pitkään entisöimääni autoa. Suostuin lopulta myymään auton osamaksulla ja sain käsirahan (kaveriin voi tietysti luottaa, paperit ehtii tehdä sitten viikolla). Kaveri lähti tyytyväisenä autolla liikenteeseen. Samana iltana poltti autolla kumia parkkipaikalla (humalassa), menetti auton hallinnan, törmäsi kolmeen pysäköityyn autoon ja tuhosi juuri ostamansa auton lunastuskuntoon (jos siis olisi ottanut siihen kaskon) Kaveri jätti romut parkkipaikalle ja häipyi paikalta. Myöhemmin kielsi mitään autoa koskaan ostaneensakaan.
Vierailija kirjoitti:
Isän vaimo käski minun käyttämään kumea, vaikka isäni ei käytä. Epäreilua.
Kyllä isäsikin olisi pitänyt käyttää kumia, niin et olisi joutavia höpisemässä täällä
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman kokemuksen.
Eräs naapuri oli pyytänyt, että auttaisiko mieheni häntä, kun tämä naapuri joutui käymään leikkauksessa. Eihän siinä mitään, 2 viikkoa sovittiin, että auttaa, kun sen verran toipuminen kestää about. No 2 viikkoa kului, naapuri ei sano mitään, ja mies ei ole varma tarviiko hän vielä apua ja käy jeesailemassa. Kolmannen viikon kohdalla sanoin miehelle, että nyt menet sanomaan sille ettet enää auta, omiakin hommia on ja ilmaiseksi jeesaat. No mies meni kertomaan, että homma on nyt näin ettei jatka enää auttamista. Tämän jälkeen naapuri ei sano edes huomenta, jos kohdataan jossain pihalla. Ei tervehdi, lisäksi ollaan kuultu muilta naapureilta ja tutuilta, että hän on puhunut täysiä valheita ja paskaa meistä seläntakana muille ihmisille. Olen pöyristynyt. Mieheni auttoi joka päivä, jopa pari tuntia päivässä KORVAUKSETTA tätä naapuria, ja näin hän korvaa sen? Ei edes kiitosta sanonut. Aikaisemmin olivat kuin kavereita, kaljoittelivat yhdessä jne. Onko tämä normaalia?
Lähetä sille laskun 2h x 3vkoa=21pv = 42 työtuntia ja vaikka random perushoitajan palkka about 15e/h. Eli 630,-e. Vie ulosottoon jos hän ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä (ex) ystäväni kinusi pitkään entisöimääni autoa. Suostuin lopulta myymään auton osamaksulla ja sain käsirahan (kaveriin voi tietysti luottaa, paperit ehtii tehdä sitten viikolla). Kaveri lähti tyytyväisenä autolla liikenteeseen. Samana iltana poltti autolla kumia parkkipaikalla (humalassa), menetti auton hallinnan, törmäsi kolmeen pysäköityyn autoon ja tuhosi juuri ostamansa auton lunastuskuntoon (jos siis olisi ottanut siihen kaskon) Kaveri jätti romut parkkipaikalle ja häipyi paikalta. Myöhemmin kielsi mitään autoa koskaan ostaneensakaan.
Tuossa tapauksessa minä olisin ilmoittanut auton varastetuksi.
En enää kysy kummilapsen vanhemmilta joululahjavinkkejä, koska lahjatoiveet on aika arvokkaita ja ilmoittavat samalla kummilapsen sisarustenkin toiveet! Mielestäni pitäisi riittää että lahjon vain sen oman kummilapseni, varsinkin kun välimatkan takia ei nähdä edes joka vuosi.. En voi laittaa 100 euroa yhden perheen lasten lahjoihin, kun on 10 muullekin lahjat ostettava.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisten välillä ei pitäisi harrastaa osamaksukauppaa. Toki tietenkin sillä ehdolla siihen voi suostua, että käsiraha on auton pyyntihinta ja osamaksukulut maksetaan kerran kuukaudessa tilille.
Miehelläni on tuttavapiirissä eräs perhe, joka pyytää jatkuvasti ilmaista talkooapua yms Facebookissa. Muutama vuosi sitten perheen isällä oli 30-vuotisjuhlat, joissa oli maksullinen alkoholitarjoilu. Perheen äiti oli siis juhlissa myymässä drinkkejä, olutta, siideriä ja viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä, jonka kanssa yhteydenpito oli harventunut, pyysi kahville ja tietysti ilahduin ja lähdin. No, viisi minuuttia oli vaihdettu kuulumisia, niin hän ihan pokkana pyysi multa työpaikkaa firmassani. Ei haettu hänen alansa ihmistä, enkä oikein tiedä, mitä hittoa hän olisi siellä tehnyt, kun on ihan eri alan ihminen. Ei pohjustanut mitenkään, yhtäkkiä vaan pyysi töitä. Ei edes mainostanut osaamistaan tai koulutustaan, kitisi vain miten kurjaa hänellä on työttömänä, ja mulla kun on kerran yritys, niin tietenkin mun täytyy hänet palkata.
Oli viimeinen kerta, kun vastasin hänen yhteydenottoihinsa.
No, ei tämä nyt niin härskiä ollut - epätoivoista ehkä - ellei sitten pyytänyt että saa palkkaa muttei tarvitse tehdä mitään. Mitäpä ei hyvän kaverin takia tekisi... ;)
Minusta se oli härskiä. Oltiin aiemmin oltu tosi hyviä ystäviä ja ilahduin tosi paljon, kun hän yllättäen kutsui kahville. Kyse ei ollutkaan ystävän tapaamisesta vaan siitä, että minulla olisi muka ollut velvollisuus palkata ihminen, jota en firmassani tarvitse. Kyllä siitä jäi tosi paha mieli.
Jos ystävä tai tuttu haluaa pyytää minulta töitä, niin ei sitä tehdä ystävyyden varjolla ja yhteydenotto hoidetaan ihan eri tavalla kuin kutsumalla kahville vaihtamaan kuulumisia.
sama
Olitte tosi hyviä ystäviä? Mihin se tosi ystävyys kaatuu, jos tuleekin vähän tapaamiseen taukoa? Olitko itse tosi aktiivinen ottamaan yhteyttä? Viilenikö välit johonkin oikeasti ikävään asiaan? Jos ei mitään kummenpaa syytä kuin että työ, opiskelu jne vei kaiken ajan ja siksi yhteydenpito jäi. Mikä ihme se on, että kaveris työttömänä kysyy töitä? Juuri niinhän sitä tehdään. Jos jonkun tuntee, niin kannattaa kysyä. Teetkö avaruusalusten alustan ruuvinreikiin kierteitä, joita ei kukaan muu voi tehdä kuin ruuviyliopiston tohtoritason ruuvityöntekijä? Etkö voinut ajatella antavasi hommia, jos on oma firmas, aina voi perehdyttää ihmisen kuin ihmisen työhön. Varmaan ihan perus järki pelaa kuitenkin ystävälläsi. Ei se työnteko niin ihmeellistä ole.
Jankkaamisesta päätellen sinä olet tuo typerä työtä pyytänyt ”ystävä”.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on tuttavapiirissä eräs perhe, joka pyytää jatkuvasti ilmaista talkooapua yms Facebookissa. Muutama vuosi sitten perheen isällä oli 30-vuotisjuhlat, joissa oli maksullinen alkoholitarjoilu. Perheen äiti oli siis juhlissa myymässä drinkkejä, olutta, siideriä ja viiniä.
Lieköhän oli alkoholinmyyntiluvat kunnossa. Joku lokkeilusta ärsyyntynyt olisi saattanut käräyttääkin.
Lapsen vanhemmat pyysivät lahjan sijaan laittamaan rahaa lapsen tilille. Tämä ei ole sinänsä härski pyyntö, nykyään lapsilla on liikaa tavaraa ja rahalla voi ostaa jotain isompaa tarpeellista tai säästää pesämunaa omilleen muuttoa varten. Mikä tästä teki härskiä oli se, että rahat käytettiin perheen talon remontointiin. Vanhemmat kertoivat tämän itse ja pitivät sitä ihan hyväksyttävänä ratkaisuna, koska lapsikin asuu talossa. Ja minä kun ajattelin että rahalla ostettaisiin lapselle jotain henkilökohtaista, vaikka talvihaalari tai polkupyörä tai säästettäisiin ajokorttirahastoa. En ajatellut kustantavani tuttavaperheen talon remonttia, olisin ne rahat voinut käyttää omaankin remonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran jätkä tuuri juoppo. Yö työ ja pitkät vapaat juo putkeen ei tie mikä maa valutta silloin. Soitti eräs lauantai aamu 6 ovikello.Voitko lainaa kulta roskikaapin avainta vien roskani sinne.Mies ystävän heräsi tuon jätkän sössötys myös. Jätkä mua 13v. nurempi ja ei mikään miehinen mies.kalja maha ,housut roikuu vyötärön alla,osa proteesi hapaista pois känissä ja sösötää.Palo hihat käsikin painuu: H...Kello 10 mentiin mies ystävän kanssa soitaa ovikelloa.Jätkä avaa oven .Kylpytakki auki ja on alaston. Ylläri mies ystäväni mukana.Ovisilmänsä näki vain minut.Asialisesti puhutiin.pakotin pyytää anteeksi ja sanoin ettei passa toistua. Kun seuraavan kerran dokas ,taas ovella.Olet kyllä v-mäinen ämmä.En tiennyt sulla mies ystävä.Ilmotus taululleko pitää lappu laitaa seurustelen kysyin? Vedin oven kiinni. Taas kulu pitempi aika,saatto iham 6kk. Kun jätkä kaatokänis sösötämässä jotain.Ilman niitä teko hampaitaan. Sitten sano kato oot niin seksy,mulla seisoo.Käytän näitä,käsisä sinisiä sexski pilereitä.Mulla kyllä kestää seksi.Rakastan suo niin.Siitä jätkästä ja rauhan sain kun sanoin.Kuule maito naama, naiskäsi ,lyhyt pätkä.Ei kiinosta. Multa menee jalat alta ja anna heti. Kun on iso tumma mies.isot kädet .tumma tukka!Sano viellä: Tommosta vanhaa ämmää en huolisikaan. Mutta sain rauhan,jos sama aika rapuun tulossa. Ei tule,väistä hyvä,Kai lähtiessä yläkerros kaiteen yli katsoo menenkö,Luojan kiitos ei tarvii nähdä eds. Suomi mies eronut akaton tai leski. Luulee jurrissa kaikki naiset kaadetavissa oli nuori tai vanha jos asuu yksin. Vapaata helopa riistaa luulevat saavansa,ihan sama rappu.ei mitään häpyä.Sen verran hannareita ettei Bubi mene .sieltä varmaan löytyy oma kulta iham sama tasoinen kuin itse ovat.
Oletko koskaan ajatellut kirjailijanuraa? Tätähän lukisi mielellään enemmänkin.
Kerron oman kokemuksen.
Eräs naapuri oli pyytänyt, että auttaisiko mieheni häntä, kun tämä naapuri joutui käymään leikkauksessa. Eihän siinä mitään, 2 viikkoa sovittiin, että auttaa, kun sen verran toipuminen kestää about. No 2 viikkoa kului, naapuri ei sano mitään, ja mies ei ole varma tarviiko hän vielä apua ja käy jeesailemassa. Kolmannen viikon kohdalla sanoin miehelle, että nyt menet sanomaan sille ettet enää auta, omiakin hommia on ja ilmaiseksi jeesaat. No mies meni kertomaan, että homma on nyt näin ettei jatka enää auttamista. Tämän jälkeen naapuri ei sano edes huomenta, jos kohdataan jossain pihalla. Ei tervehdi, lisäksi ollaan kuultu muilta naapureilta ja tutuilta, että hän on puhunut täysiä valheita ja paskaa meistä seläntakana muille ihmisille. Olen pöyristynyt. Mieheni auttoi joka päivä, jopa pari tuntia päivässä KORVAUKSETTA tätä naapuria, ja näin hän korvaa sen? Ei edes kiitosta sanonut. Aikaisemmin olivat kuin kavereita, kaljoittelivat yhdessä jne. Onko tämä normaalia?