Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Isoäitini pikkuautoon törmäsi kerran mopo ja asia oli ihan selvä, että mopoilija oli syyllinen. Tämä nuori mopotyttö urputti asiasta ja sai lopulta sakot paitsi liikennerikkomuksestaan niin poliisin halventamisesta ja siitäkin, että ajoi ilman suoritettua mopokorttia alaikäisenä vielä. On nyt aikuinen ja sama tyyli jatkuu.
Musta Lammas kirjoitti:
Suku on pahin. Noin yleisesti ottaen olen aika vähällä päässyt, kun ottaa huomion sen, että olen timpuri. Linjani on aina ollut tiukka eli ammattitaitoa vaativista työhommista otetaan palkka ja kun linja on ollut tiukka, niin pihit kyselijät ovat oppineet jättämään rauhaan. Yhden poikkeuksen muistan eli pikkuveljeni kylppäriremontin.
Pikkuveli omisti tuolloin kaksion kivalta paikalta keskustassa ja hä kysyi, että voisinko tehdä hänelle kylppäriremontin. Lupauduin tekemään ja kun kerran kyseessä oli oma veljeni, niin ajattelin, että en häneltä halua rahaa ottaa, vaikka aika iso homma kyseessä olikin. Vesieristin ja laatoitin kylppärin. Paneloin saunan ja tein luvalla sanoen ihan saakelin hienot lauteet. Paneloin vessan katon ja pistin keittiöön muutamat listat. Ja kun olin pikkuveljen nurkkia laittelemassa talkoilla, niin kyseinen aika oli suoraan poissa maksanien asiakkaiden töistä.
Valmista tuli ja kaikki oli tyytyväisiä. Ei minua tuolloin harmittanut. Harmitus tuli vasta, kun pikkuveljen vaimo kertoi pari viikkoa rempan jälkeen, että he laittavat kaksion myyntiin ja nyt siitä saa paremman hinnan, kun kylppäriremppa on tehty. Leuka tipahti lattiaan, mutta kun kerran oli sovittu, että teen rempan ilmaiseksi, niin en alkanut asiasta mussuttamaan. Jos olisin tiennyt, että remppa tehdään vain asunnon arvon nostamiseksi, niin en olisi ollut ilmaiseksi liikkeellä.
Kämppä meni äkkiä kaupaksi ja uusi löytyi tilalle, jolloin pikkuveli lähestyi uudemman kerran, että tulisinko pistämään uuteen kämppään laminaattia lattiaan ja tapettia seinään? Vastasin, että annanko tarjouksen urakasta vai tehdäänkö tuntiveloituksella? Pisti ihan itse laminaatit ja tapetit paikoilleen.
Käsittämättömän törkeää hyväksikäyttöä! Onneksi pidit puolesi jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Lähdimme yhteiselle etelänmatkalle miehen veljen perheen kanssa, vierekkäiset lomahuoneistot. Heillä 1 tuolloin 12 v. poika, meillä 10 v. poika ja 13 v. tyttö, ehdotus reissusta heidän. Pian perille päästyä ilmeni, että suurin syy pyynnölle se, että heidän hemmoteltu ainokaisensa kaipasi lomaseuraa. Meidän lapset leikkineet ja uineet reissuilla aina kaksin vaikka ikäeroa onkin - nyt kävi niin, että tyttöparkamme jäi aivan sivustakatsojaksi koko lomalla. Poikaserkku tavallaan nappasi poikamme viihdyttäjäkseen, heillä poikien jutut joihin sisko ei kelvannutkaan mukaan. Lisäksi tämä pikkuprinssi otti asiakseen pyörittää koko lomaseuruetta... jatkuu
Etkö pidä verbeistä?
Käsittämättömiin asioihin nämä tämän keskustelun lampaat suostuvatkin! Eikö teillä ole minkäänlaista itsekunnioitusta?
Maaseutukaupungissa asuva sukulainen tuli ns. "isolle kirkolle" käymään ja tarjosin hänelle drinkin hyvässä ravintolassa jälleennäkemisen kunniaksi. Päädyttiin vielä hänen aloitteestaan toiseen paikkaan ruokaravintolaa valitsemaan ja kun tehtiin tilaukset hän ei tehnyt elettäkään maksaakseen, vaan piti erikseen ohjata ottamaan tilaus vastuulleen... ei tietoakaan vastavuoroisuudesta. Kommentoi vaan, että "etsä voi ottaa näitäkin kun kerran oot rikas". Ei todellakaan jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini soitti minulle äitienpäivää edeltävänä iltana, voisinko vahtia heidän vauvaansa äitienpäivänä kun hän menisi puolisonsa kanssa ravintolaan. Olin aivan hämmästynyt ehdotuksesta, koska ensinnäkin ravintola oli suosittu ja varaus sinne on tehtävä kuukausia etukäteen (kyseessä ei ollut mikään peruutusaika) ja hän kysyi siis edellisenä iltana lastenvahtiapua. Toiseksi olin itsekin nuori äiti tuolloin ja halusin viettää ENSIMMÄISTÄ äitienpäivääni oman vauvani ja perheeni kanssa, ja olimme jo sopineet perheelle ohjelmaa tuoksi päiväksi. Mokoma kaveri vielä suuttui, kun en suostunut
Olen myös saanut outoja pyyntöjä ja ehdotuksia ammattiini liittyen. Olen siis juristi, tarkemmin sanottuna tuomari. Ja aina pitäisi olla lukemassa ja kommentoimassa kaikenmaailman sopimuksia ja papereita sukulaisille ja ystäville. Ilmaiseksi tottakai! Onneksi pystyn kieltäytymään intressiristiriitaan vedoten. Tuomarit eivät nimittäin ilman sivutoimilupaa saa toimia lainkaan asiamiehenä/avustajana.
Nuori äiti ja nyt jo tuomari. Lääkärit ja tuomarit ne näköjään viihtyy vauvapalstalla. Tuntuu, että jokainen tänne kirjoittava nyt vähintään lakimies on tai ainakin miehensä on.
Niinhän se on, että jos sinä et ole lääkäri etkä tuomari, niin ei ole mahdollista että kukaan muukaan on!
t. Ihan vaan filosofian maisteri ja äiti jo 26-vuotiaana :)Lääkäri tai tuomari on eri asia kuin humpuukimaisteri ja lapsia osaa tehdä kuka tahansa, jos vehkeet toimii.
Tyttärenikin on humpuukimaisteri, toimii lukion lehtorina ja apulaisrehtorina, jotain nettilukiotakin on. Tienaa n. 90 000 vuodessa, ihan kivasti, lomat on pitkät ja jne. Hoiti opiskelut ripeästi ja sai työn vuosi ennen valmistumista, vakinaistettiin valmistumisen jälkeen, työelämässä ennen kuin täytti 24 v. Harmittaa kun en ole humpuukimaisteri.
Ja me varmaan uskomme tämän. Minun serkun kaveri on koulunkäynninohjaajia ja tienaa 120 000. € vuodessa.
No silläpä ei minulle ole mitään väliä uskotko vai et, sinä olet minulle pelkkä nolla. Et yhtään mitään.
Puss och kram!Puss och kram bara: Lukion rehtori ansaitsee n.5000 kuukaudessa. Apulaisrehtori/lehtori tätä vähemmän. Vaikka kuinka netissä pyörisi,ei pääse mainitsemiisi ansioihin. Ihan netistä ansiotulot löytyvät. Ha det så bra.
No tämä on ihan bullshittiä! Tavallinen lukion lehtori tienaa kyllä lähemmäs 5000€, jos on muutama ikälisä ja ylikurssi. Puolison vuositulot viime vuonna 65000€, vaikka on vain ihan riviope lukiossa. Ja ennen kuin joku alkaa puhua miehen rahoilla leuhkimisesta niin olen itse viisikymppinen lääkäri yksityisellä puolella ja tienaan aika paljon enemmän kuin mieheni.
Erittäin uskottavaa. Luulen kuitenkin, että olet hermoromahduksen vuoksi saikulla oleva lähihoitaja Korsosta. Kirjoitustyylisi viittaa kovasti siihen.
Huutista junteille, jotka vetäsee täysin perusteitta huono kirjoitustyyli-kortin esille heti, kun itse asiaan liittyvät argumentit hupenee
Vierailija kirjoitti:
Kuolemansairas himohamstraaja haluaa diagnoosinsa jälkeen väkisin tunkea suurta tavaramääräänsä kotiini. Himohamstraus ollut niin pahaa ettei hänen yli 90 neliön asunnossa ole kävelytilaa saati istumatilaa ja tavaramäärät kattoon saakka. Ovat ns. ennakkoperintää ja välit tulehtuu jos en suostu tekemään asunnostani hänen krääsänsä varastoa. En kaipaa mitään perintöä häneltä jos joku miettii että haluan valikoida rusinat pullasta[/
Meillä ei ole kuolemansairas, vaan appivanhempani ovat ihan kunnossa ja aivan ihania.
Pari v meni ja saatiin asunto tyhjäksi krääsästä.
Rahaa tuli yhteensä n 20 000 e, eli voi vaan kuvitella paljonko siihen on euroja mennyt.Koska meillä oli rahalle tilaa ja löytyi hyvä kirppis, josta saatiin paikka provikkasopimuksella, saatiin tavarat eteenpäin kivuttomasti .
Otan kaiken roinan vastaan oikein mielelläni. Aikaa kierrättämiseen menee aikaa, mutta nytkin puolessa vuodessa oon tienannut yli tonnin toisten roinilla.
No tässä kyllä ne vanhemmat on rasittavia, ei lapsi. Ole sinä edes järkevä aikuinen, tytöllä hirveesti taida roolimallia olla miten toisia kohdellaan reilusti ja oikeudenmukaisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdimme yhteiselle etelänmatkalle miehen veljen perheen kanssa, vierekkäiset lomahuoneistot. Heillä 1 tuolloin 12 v. poika, meillä 10 v. poika ja 13 v. tyttö, ehdotus reissusta heidän. Pian perille päästyä ilmeni, että suurin syy pyynnölle se, että heidän hemmoteltu ainokaisensa kaipasi lomaseuraa. Meidän lapset leikkineet ja uineet reissuilla aina kaksin vaikka ikäeroa onkin - nyt kävi niin, että tyttöparkamme jäi aivan sivustakatsojaksi koko lomalla. Poikaserkku tavallaan nappasi poikamme viihdyttäjäkseen, heillä poikien jutut joihin sisko ei kelvannutkaan mukaan. Lisäksi tämä pikkuprinssi otti asiakseen pyörittää koko lomaseuruetta... jatkuu
Etkö pidä verbeistä?
Sivuhuomautuksena, dysgrafiassa verbit jäävät puuttumaan, myös muita lukihäiriön muotoja on, joissa samaa. Ei kannata aukoa päätä toisten kirjoitusvirheille, siis.
nimim. yliopistossa dysgrafia-diagnoosin saanut
Muutimme taloon keskelle metsää, lähin ja ainoa naapuri jonkin matkan päässä . En tiennyt näistä naapureista mitään. Tein töitä kotoa käsin kun mies kävi töissä ja ilahduin, kun yhtenä päivänä ovelle tuli pullapussin kanssa noin ikäiseni nainen että moi, me ollaan vissiin naapureita. En tajunnut langenneeni ovelaan ansaan sillä pian tämä nainen
- Tuli jatkuvasti kahville ja joi mukitolkulla, joka mukiin meni myös reilusti maitoa. Kuulostaa pikkuasialta mutta meillä alkoi kahvi ja maito, etenkin se maito olla jatkuvasti vähissä. Kauppaan 17 km.
- Penkoi myös omatoimisesti kaappejani kun ei uskonut, että meillä ei ollut mitään "hyvää". Koska oli tuonut sen pullapussin, minun olisi pitänyt pitää hänet kekseissä.
- Poltti tupakoitani. Varasti myös sytkärin vaikka tätä en voinut todistaa.
- Nappasi päälleen tuolin karmilla olleen neuletakkini, ihasteli peilin edessä ja kyseli että annan varmaan sen hänelle? Närkästyi kun en suostunut.
- Lainasi lupaa kysymättä meikkejäni
- Tyrkytti akvaariota, marsua ja kissaa. Tajusin nopeasti että ottaa aina uuden lemmikin vaikka ei jaksa hoitaa edellisestäkään.
- Jossain vaiheessa alkoi olla kännissä keskellä päivää, huudatti musiikkia niin että meille asti kuului ja tuli jotain uhittelemaan.
Selvisi sitten että kyseessä oli naisen sukulaisen talo ja oli siellä piilossa velkojia. Huh huh. Olin helpottunut, kun muutti pois ja tilalle tuli lapsiperhe.
Muistan kuinka oma äiti kertoi että oli siirtänyt tililtäni 3000e omalle tililleen maksuna tai lainana tavallaan siitä että oli niin hyvä äiti minulle. Hän kertoi että olisi voinut laittaa kuitin kaikista ostoksista mitä sain lapsena ja nuorena. Hän on hyvin oikeistolainen ihminen. Talous tulee aina perheen edelle kaikessa.
Minä sitten ajattelin että kun isä teki pitkän työuran ja lopulta kuoli ennen eläkeikää, niin otan hänen eläkkeensä tavallaan työttömyystukina. Ja ne kaikki maksetut verot.
Jätin myös lapset tekemättä, koska en halua mennä omien lasten tileille ja siirtää sieltä sitten maksua kustannuksista joita he aiheuttivat minulle.
En osaa laskea kuten äitini osaa. Esimerkiksi markat ja sen aikaisten muovilelujen hinnat euroihin. En ymmärrä miten hän teki sen.
Vertasiko hän plaston muovimopon markkahintaa 70-luvulta tähän päivään vai miten...
Sairas maailma missä eletään.
äiti vei säästöt kirjoitti:
Muistan kuinka oma äiti kertoi että oli siirtänyt tililtäni 3000e omalle tililleen maksuna tai lainana tavallaan siitä että oli niin hyvä äiti minulle. Hän kertoi että olisi voinut laittaa kuitin kaikista ostoksista mitä sain lapsena ja nuorena. Hän on hyvin oikeistolainen ihminen. Talous tulee aina perheen edelle kaikessa.
Minä sitten ajattelin että kun isä teki pitkän työuran ja lopulta kuoli ennen eläkeikää, niin otan hänen eläkkeensä tavallaan työttömyystukina. Ja ne kaikki maksetut verot.
Jätin myös lapset tekemättä, koska en halua mennä omien lasten tileille ja siirtää sieltä sitten maksua kustannuksista joita he aiheuttivat minulle.
En osaa laskea kuten äitini osaa. Esimerkiksi markat ja sen aikaisten muovilelujen hinnat euroihin. En ymmärrä miten hän teki sen.
Vertasiko hän plaston muovimopon markkahintaa 70-luvulta tähän päivään vai miten...
Ei todellakaan ok alkaa vanhempien vaatia jotain käänteisiä elatusmaksuja, itsehän ovat lapsen maailmaan saattaneet ilman että siihen lapsi mitään voi. Mutta tarinassasi on kyllä vähän outoja piirteitä. Milloin hän siirsi ne 3000 euroa, silloin kun olit lapsi vai aikuisena? Vai miksi hänellä oli tiliisi käyttöoikeus? Jos olit lapsi niin mistä ne rahat olivat tilille tulleet? Mikä pointti on siinä että ilmeisesti "kostat" yhteiskunnalle loisimalla sen että äitisi oli perseestä? Etkö osaisi olla viemättä lastesi rahoja vai mikä sinua vaivaa? Kieltämättä sepustuksesi on niin erikoinen että en ihmettele, jos et osaa laskea.
Mä asun Kaliforniassa. Teen 70-80 tuntia töitä viikossa. Koko ajan pitäisi majoittaa kavereita heidän lomalla, tehdä heille ruokaa, ajeluttaa nähtävyyksiä katselemassa ym.
Samoilla kurseilla käynyt tyyppi kutsui "lähimpiä opiskelukavereita" häihinsä. Vasta paikan päällä hääpäivänä selvisi, että olemme ilmaista työvoimaa keittiön puolella. Edes ruokaa ei saatu.
Vierailija kirjoitti:
Maaseutukaupungissa asuva sukulainen tuli ns. "isolle kirkolle" käymään ja tarjosin hänelle drinkin hyvässä ravintolassa jälleennäkemisen kunniaksi. Päädyttiin vielä hänen aloitteestaan toiseen paikkaan ruokaravintolaa valitsemaan ja kun tehtiin tilaukset hän ei tehnyt elettäkään maksaakseen, vaan piti erikseen ohjata ottamaan tilaus vastuulleen... ei tietoakaan vastavuoroisuudesta. Kommentoi vaan, että "etsä voi ottaa näitäkin kun kerran oot rikas". Ei todellakaan jatkoon.
Siis sinä maksoit kuppilassa kaljat, maalaisserkku molempien ruuat ja juomat ruokapaikassa? Vai maksoitteko omanne ruokapaikassa?
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Kaliforniassa. Teen 70-80 tuntia töitä viikossa. Koko ajan pitäisi majoittaa kavereita heidän lomalla, tehdä heille ruokaa, ajeluttaa nähtävyyksiä katselemassa ym.
Ja sullahan sitten kavereita riittää,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä maksoit kuppilassa kaljat, maalaisserkku molempien ruuat ja juomat ruokapaikassa? Vai maksoitteko omanne ruokapaikassa?
Ei tarina kerro, kuka maksoi ruokapaikassa. Nama menivat ensin paikkaan A, jossa juotiin yhdet ja AP maksoi. Sitten siirtyivat paikkaan B, jossa niinikaan juotiin yhdet ruokaravintolaa valitessa ja nama olisi pitanyt maalaishiiren maksaa AP:n mielesta.
Nain ainakin mina kasitin.
Ja toki olisi ollut ihan loogista etta toinen maksaa ekat, ja toinen tokat drinkit.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ok alkaa vanhempien vaatia jotain käänteisiä elatusmaksuja, itsehän ovat lapsen maailmaan saattaneet ilman että siihen lapsi mitään voi. Mutta tarinassasi on kyllä vähän outoja piirteitä. Milloin hän siirsi ne 3000 euroa, silloin kun olit lapsi vai aikuisena? Vai miksi hänellä oli tiliisi käyttöoikeus? Jos olit lapsi niin mistä ne rahat olivat tilille tulleet? Mikä pointti on siinä että ilmeisesti "kostat" yhteiskunnalle loisimalla sen että äitisi oli perseestä? Etkö osaisi olla viemättä lastesi rahoja vai mikä sinua vaivaa? Kieltämättä sepustuksesi on niin erikoinen että en ihmettele, jos et osaa laskea.
Äitini siirsi opintolainani omalle tililleen, rahojen piti mennä ihan kirjoihin ja muuhun sellaiseen, olin 17 tuolloin (eikä lapsilisää enää saanut) joten äiti oli pankissa mukana ja siellä sitten pyysi virkailijaa siirtämään rahat omalle tilille etten "törsää niitä vääriin asiohin". Niitä rahoja en sitten koskaan enää nähnyt, muuta kuin velkana jota joudun nyt sitten maksamaan itse pois. Kun myöhemmin olen vaatinut maksamaan lainan pois on juuri sanonut, että olen hänelle edes sen verran velkaa kun hän on elättänyt lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini siirsi opintolainani omalle tililleen, rahojen piti mennä ihan kirjoihin ja muuhun sellaiseen, olin 17 tuolloin (eikä lapsilisää enää saanut) joten äiti oli pankissa mukana ja siellä sitten pyysi virkailijaa siirtämään rahat omalle tilille etten "törsää niitä vääriin asiohin". Niitä rahoja en sitten koskaan enää nähnyt, muuta kuin velkana jota joudun nyt sitten maksamaan itse pois. Kun myöhemmin olen vaatinut maksamaan lainan pois on juuri sanonut, että olen hänelle edes sen verran velkaa kun hän on elättänyt lapsena.
Lisään vielä että opettajat haukkuivat aina koulussa kun minulla ei ollut kirjoja, "taasko jätit kotiin" tai "mene nyt ostamaan jo se kirja!". Ne ei osannut kuvitellakaan että en oikeasti saanut rahaa kirjoihin, sain ehkä 20€ (osa opintotuesta) ja se riitti ehkä yhteen tai kahteen kirjaan, mun piti tarkkaan valikoida sitten oliko tekstikirja vai tehtäväkirja tärkeämpi.
Suku on pahin. Noin yleisesti ottaen olen aika vähällä päässyt, kun ottaa huomion sen, että olen timpuri. Linjani on aina ollut tiukka eli ammattitaitoa vaativista työhommista otetaan palkka ja kun linja on ollut tiukka, niin pihit kyselijät ovat oppineet jättämään rauhaan. Yhden poikkeuksen muistan eli pikkuveljeni kylppäriremontin.
Pikkuveli omisti tuolloin kaksion kivalta paikalta keskustassa ja hä kysyi, että voisinko tehdä hänelle kylppäriremontin. Lupauduin tekemään ja kun kerran kyseessä oli oma veljeni, niin ajattelin, että en häneltä halua rahaa ottaa, vaikka aika iso homma kyseessä olikin. Vesieristin ja laatoitin kylppärin. Paneloin saunan ja tein luvalla sanoen ihan saakelin hienot lauteet. Paneloin vessan katon ja pistin keittiöön muutamat listat. Ja kun olin pikkuveljen nurkkia laittelemassa talkoilla, niin kyseinen aika oli suoraan poissa maksanien asiakkaiden töistä.
Valmista tuli ja kaikki oli tyytyväisiä. Ei minua tuolloin harmittanut. Harmitus tuli vasta, kun pikkuveljen vaimo kertoi pari viikkoa rempan jälkeen, että he laittavat kaksion myyntiin ja nyt siitä saa paremman hinnan, kun kylppäriremppa on tehty. Leuka tipahti lattiaan, mutta kun kerran oli sovittu, että teen rempan ilmaiseksi, niin en alkanut asiasta mussuttamaan. Jos olisin tiennyt, että remppa tehdään vain asunnon arvon nostamiseksi, niin en olisi ollut ilmaiseksi liikkeellä.
Kämppä meni äkkiä kaupaksi ja uusi löytyi tilalle, jolloin pikkuveli lähestyi uudemman kerran, että tulisinko pistämään uuteen kämppään laminaattia lattiaan ja tapettia seinään? Vastasin, että annanko tarjouksen urakasta vai tehdäänkö tuntiveloituksella? Pisti ihan itse laminaatit ja tapetit paikoilleen.