ADHD-aikuiset joilla kokemusta Concertasta!
Tiedän, että tällä palstalla on aikuisia ADHD/ADD -tapauksia joilla lääkityksenä Concerta/kokemuksia Concertasta.
Minulle aloitettiin pari viikkoa sitten Concerta 36 mg/pvä. Lääke toimii hyvin vaikutusaikanaan, mutta sen jälkeinen aika on kamalaa ja melko omituista. Ensinnäkin väsymys, ärtyisyys (suoranainen kiukkuisuus) kun lääkkeen ottamisesta on n. 8-9 tuntia. Sen lisäksi olen saanut poikkeuksellisia, jopa absurdin voimakkaita ahdistuspiikkejä (pitkäänkin vaikutusajan loppumisen jälkeen). Olen nyt pitänyt lääkkeestä 3 pvä taukoa kun olen ollut vapaalla eikä ole ollut niin suurta tarvetta lääkkeen teholle, niin olo on ollut oudon vainoharhainen. Ylitulkitsen ihan naurettavalla tavalla ihmisten sanoja ja eleitä, ahdistun ja olen "varma" (vahva tunne jonka kuitenkin tiedän täysin järjettömäksi ja tuulesta temmatuksi) kaikenlaisista salaliitoista ja pahoista aikeista minua vastaan. Tämä ei ole minulle normaalia.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten ne ovat ratkenneet? Tarvitsen lääkettä suoriutuakseni työstäni ja monista arkisistakin asioista ja kaikki on hyvin lääkkeen vaikutusaikana, mutta nuo "laskujen" aikaiset ja jälkeiset oireet pelottavat. Minulla ei ole muita lääkityksiä käytössä. Lääkärille minulla on ensi viikolla aika, mutta haluaisin kuulla nyt mielipiteitä niiltä joilla on kokemusta tämän lääkkeen käytöstä.
Kommentit (64)
Jos yhden asian voisin muuttaa lapsuudessani niin poistaisin koko lääkityksen vaikka se meinasi hengenlähtöä. Sivuvaikutukset ovat elinikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhden asian voisin muuttaa lapsuudessani niin poistaisin koko lääkityksen vaikka se meinasi hengenlähtöä. Sivuvaikutukset ovat elinikäisiä.
Voisitko kertoa lisää.
T. Nainen: saamaton kotona, normaalimpi töissä, koska siellä on selkeät tehtävät ja muut raamit. Kapean työmuistin takia hidasoppinen älykkyydestä huolimatta. Elämä on kuitenkin aika vaikeaa ja turhauttavaa ja olisin totisesti halunnut diagnoosin ja avun viimeistään lukio-iässä, eikä keski-ikäisenä. (Kun olin lapsi ja nuori, ADHD.t, varsinkin pojat oli aika helppo huomata, mutta ADD:t, varsinkin tytöt eivät pistäneet silmään, eikä ketään kiinnostanut, ei sellaisista edes juuri tiedetty.)
Diagnoosini ei edes ole varsinainen ADD tai vain lievä muoto (mikä ihme tässä on lievää?!), mutta ongelmia varsinkin toiminnanohjauksessa ja oppimiskyvyssä on. Piakkoin pääsen lääkäriin, mutta kuulen mielelläni kaikkia kokemuksia lääkkeistä ja muusta avusta.
Osaatteko sanoa, onko Concertalla ja sen rinnakkaislääkkeillä (joita siis apteekissa voi valita) mitään eroa sivuvaikutusten suhteen? Periaatteessahan ne ovat samaa ainetta, mutta kiinnostaa tietää, voiko niissä käytännössä olla eroa?
Täytyy mennä psykiatrisiin tutkimuksiin. Pareempiha se on myöhäään kuin ei millonkaan.
Varsinki nyt kun on "aikuinen" sehään on kypsää ja "aikuismaista" käyytöstä.
Medikinet sopii itselleni paremmin.
Pari vuotta tai kohta jo kolme , menny 36mg concertaa aamuisin,melkein jokapäivä.
Edelleen auttaa sen verran kuin pitääkin, joskus olen pitänyt viikon parin tauon kun käynyt lomalla tinttaan hapanta .
Hei,vanha ketju,mutta asiaan. Minulla menee siis concerta 36mg , ensi viikolla nosto kuulemma ->54mg.
Kuinka usein te muut otatte? minä olen nyt ottanut aikalailla 6 pv per viikko. Lääkäri ei osannut sano oikeen että kuinka usein kannattaa, käski vain kokeilla.
Sivuvaikutuksia oli ekat päivät , pääkipee tms. ei paha.
Mutta on auttanut jonkun verran ,mutta ei niin plajoa kuin ehkö pitäisi, siksi kokeillaan nostaa.
Niin ja kuinka isoja annoksia muilla?
Eikä kellään ole mitään uutta tietoa?
Kokeilen juuri consertaa. Monenlaista vaikutusta itselläni annoskoko nostettiin just 54mg. Otan lääkkeen aamulla aamupalan yhteydessä vaikutus alkaa tuntua puolessa tunnissa. Lääke auttaa keskittyyn siihen mitä tekee, tosin samalla sulkee maailmaani aikalailla. Pystyn esimerkiksi keskittymään paremmin liikenteeseen(ei vaaratilanteita lääkityksen jälkeen), mutta samalla maisemaien esimerkiksi Joutsenten lähtö, minä päivänä se tapahtui on jäänyt tänä syksynä kokonaan huomaamatta, samoin hyviä ja huonoja ideoita putkahtelee ajatuksiin paljon vähemmän.Ei tee mieli tarttua kaikkeen kesken kaiken vaan saan tehtyä ruuan ja täytettyä tiskikoneen (3 keskeytystä ei 10-20keskeytystä niinkuin ennen lääketttä) Ruokahaluni ja suklaahimoni pienentynyt lääkeannoksen noston tahdissa, nukun hieman pinnallisemmin, lääkkeen himmetessä epämukava olo hiipii illalla kehiin. Parhaillaan punnitsen olotilan vahvuutta suhteessa hyötyihin. En kutsuisi tätä tunnelmaa tunteeksi, ärtymykseksi tai alakuloksi, koska se on jollainlailla sekava ulkopuolinen ja erilailla hämmentävä olotila kuin tunteet yleensä mulla, siksi se ehkä on helpompi hahmottaa lääkkeestä johtuvaksi, kun on "uusi" tunne. mutta varmasti tämä feelis tai mikä lie onkaan , voi olla jollekulle tosi ahdistava, varsikin, jos ei muuten ole tunteidensa ylenmääräinen vatkoja ja analysoija niinkuin minä, saattaa mieltää sen kyllä aidoksi omaksikin tunteekseen. luulen että tämä annoskoko menee itsellä kipurajalla eli en uskalla nostaa enää, veikkaan että vaikutus voi olla liian dramaattinen ja järsiä jotenkin mun identiteettiä, ja saada liikaa jotkin ajatukset luuppaamaan. voisin verrata itselläni lääkettä hevosten silmälappuihin, sulkevat maailmaani pienemmäksi, jotta voin keskittyä siihen mitä tahdon tehdä. Mun mielestä tälaisissa lääkkeissä pitäisi olla joku objektiivinenkin annoskoon seuraaja, vaikka sivuoireluottelossa on vaikka mitä voi olla vaikea hahmottaa että hei tämä ärtymys tms. on justiinsa tota mitä luettelossa sanotaan. Veikkaan että itse kuulun rajatapauksiin joilla AD(H)D löytyi vasta aikuisiällä ja selittää paljon sitä miksi kaikki on niinkuin on. Jos olisin jossain toisessa yhteiskunnassa jossa ei tarvitsisi istua hiljaa ja noudattaa tiettyjä hiljaisia sääntöjä voisin elää ilman lääkettä ja pärjätä ihan kohtuullisesti, mutta koska olen täällä ja nyt, tarvitsen ainakin toistaiseksi apua jottapystyn yleensä odottamaan,kuuntelemaan, saan täytettyä kaiken maailman nettikaavakkeet,olen ajoissa(joissain kulttuureissa on ajoissa kun saapuu samana päivänä).... yms. työ ja koulutuskulttuuri
toivottavasti jotakuta auttaa. kannattaa punnita omalla kohdalla mikä on oleellista työ ja koulutus eivät ole mielestäni arvoja itsessään, vaan jokaisen elämä on arvokas. mielummin tavarat hukassa ja onni tallella kuin onni hukassa ja tavarat järjestyksessä
Miten ihmeessä joku muu voisi seurata ja tietää onko lääke sopiva vai ei?
Kokeilet siihen asti että on liikaa, sitte palaat pienempään annokseen, niin se vaan menee ,
Kiinnostaisi edelleen kuulla kokemuksia aiheesta lääkitys ja add/adhd. Asiallista keskustelua kaipaan, itsellä lääkitys alkamassa.
Itselläni Concerta on ollut käytössä pari vuotta. Tällä hetkellä annostus 36mg.
Otan yhden lähes joka päivä, mutta pidän välillä pari päivää taukoa.
Lääke on toiminut hyvin, kuitenkin mielestäni heikentää unen laatua. Välillä saattaa olla myös hieman pahoinvointia ja huimausta sekä suu alkaa kuivua, mutta itselleni hyödyt ylittävät haitat.
Concertta toimii jonkun verran,mutta se ärtyisyys ja hermot nopeasti kireellä lähes jokapäivä ja kesti n-6-7 tuntia... (96mg)
Elvanse, toimii pienelläkin annoksella pareemmin, eikä hermot kiristy vaikka joskus pitäis jo kiristyä.(30mg)
Ja jälkimmäisessä vaikutus kestää ihan iltaan asti, tai en huomaa kun loppuu.
Vierailija wrote:
En ole asiantuntija, mutta noi vainoharhat ja ahdistukset kuulostaa siltä että sun dopamiinitaso saattaa olla nyt liian korkealla. Entä jos pyydät lääkäriä määräämään purkillisen 18mg kapseleita ja kokeilet toimiiko se paremmin? Itse aloitin 18mg vaikka lääkäri olisi halunnut määrätä suoraan 36mg. 18 ei loppupeleissä ollut tarpeeksi, mutta tuntui viisaammalta totuttaa aivoni aineeseen pikkuhiljaa eikä heittää pakkaa sekaisin kerralla, reagoin lääkkeisiin joskus voimakkaasti.
Itse en syö Concertaa enää koska se vei vähitellen yöunet ja pahensi hyperfokusointia, joka on muutenkin yksi haittaavimmista oireista mitä mulla on. Haitat kumosi hyödyt.
Kiihdyttävillä piristävillä lääkkeillä on helposti varsinkin alussa oireita että ahdistukset pahenee ja tietyt tunnetilat koska se voimistaa kaikkia tunnetiloja. Keskittyminen paranee mutta itsekkin huomasin että ahdistanut nyt enemmän ja aloitin concertan 4 päivää sitten. Lääkäri ohjeisti että alussa 18 mg ja sitten nosto 36 mg. Enempää en halua alkuun nostaa annosta kovin isoksi
Vanha ketju, mutta en halua aloittaa uutta samasta aiheesta.
Mieheni on nyt käyttänyt concertaa jotakuinkin vuoden ajan. Viime aikoina hän on saanut aivan käsittämättömiä mustasukkaisuuskohtauksia, joille ei ole minkäänlaista järkevää selitystä. Voisin jopa kutsua häntä vainoharhaiseksi.
Kerran aiemmin olen kiinnittänyt huomion hänen outoon käytökseen, jossain vaiheessa ajattelin hänen kaasuvalottavan (gaslight) minua. Tuolloin aloin itse epäilemään omaa mielenterveyttä, mutta olen ihminen, joka muistaa asiat tilanteina ja tiesin 100% varmuudella etten ollut tehnyt hänen maininneitaan juttuja.
Onko kenelläkään kokemuksia, että haittavaikutukset ilmenevät pitkän käytön jälkeen? Uskon todella, että tämä käytös johtuu nyt tästä lääkkeestä, ja se oma rakas aviomieheni on olemassa vielä siellä jossain. Pelottaa todella paljon, että hän ei tajua tämän käytöksen ja näiden ajatusten johtuvan lääkkeestä ja jossain vaiheessa avioero on ainoa vaihtoehto.
Yritä vaihtaa medikinet cr lääkkeeseen, siinä ei itelle tullu sitä ahdistusta kun lääke alkaa ns.hiipuu.