ADHD-aikuiset joilla kokemusta Concertasta!
Tiedän, että tällä palstalla on aikuisia ADHD/ADD -tapauksia joilla lääkityksenä Concerta/kokemuksia Concertasta.
Minulle aloitettiin pari viikkoa sitten Concerta 36 mg/pvä. Lääke toimii hyvin vaikutusaikanaan, mutta sen jälkeinen aika on kamalaa ja melko omituista. Ensinnäkin väsymys, ärtyisyys (suoranainen kiukkuisuus) kun lääkkeen ottamisesta on n. 8-9 tuntia. Sen lisäksi olen saanut poikkeuksellisia, jopa absurdin voimakkaita ahdistuspiikkejä (pitkäänkin vaikutusajan loppumisen jälkeen). Olen nyt pitänyt lääkkeestä 3 pvä taukoa kun olen ollut vapaalla eikä ole ollut niin suurta tarvetta lääkkeen teholle, niin olo on ollut oudon vainoharhainen. Ylitulkitsen ihan naurettavalla tavalla ihmisten sanoja ja eleitä, ahdistun ja olen "varma" (vahva tunne jonka kuitenkin tiedän täysin järjettömäksi ja tuulesta temmatuksi) kaikenlaisista salaliitoista ja pahoista aikeista minua vastaan. Tämä ei ole minulle normaalia.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten ne ovat ratkenneet? Tarvitsen lääkettä suoriutuakseni työstäni ja monista arkisistakin asioista ja kaikki on hyvin lääkkeen vaikutusaikana, mutta nuo "laskujen" aikaiset ja jälkeiset oireet pelottavat. Minulla ei ole muita lääkityksiä käytössä. Lääkärille minulla on ensi viikolla aika, mutta haluaisin kuulla nyt mielipiteitä niiltä joilla on kokemusta tämän lääkkeen käytöstä.
Kommentit (64)
Eiköhän tuo ongelma ole jo hoitunut .
Ei kovin tuore alotus.
Itse 40v ja minulla yliavoin, äärimmäisen puhelias versio ADHD:sta. 18mg en huomannut mitään, 36mg annoksen huomasin siitä että olin kaikin puolin rauhallisempi ja tyynempi. Sain ehkä hiukan paremmin asioita aloitettua ja jopa päätettyä. Itsevarmuus vaikutti lisääntyneen ja paranoia sekä yliajattelu vähentyneen. Oli outoa kun ei lähtenyt ajatus laukalle niin rajusti. Kaiken kaikkiaan oli outoa totutella uuteen ja opetella käyttämään "tyhjää" ajatustilaa oikein. Vielä melko tuoretta kaikki ja haetaan annostusta kohdilleen. Henkilökohtaiset erot saattavat olla valtavan suuria eli ei missään tapauksessa kannatta vertailla. Itse tykkään siitä että lääkettä ei itsessään huomaa mutta ADHD-oireet vähenee. Uni tulee mulle vähän vielä normaaliakin heikommin. Normaalistikin on siis ollut hiukan hankala nukahtaa. Itselläni ahdistus vähentyi välittömästi.
Lääkäri sanoi minulle, että concerta aiheuttaa joillekin paranoidisuutta.
Minulla ei kuitenkaan ole ollut mitään valittamista sen kanssa
Kuulostaa amfetamiinipsykoosilta. Ota yhteyttä lääkäriin
Olen sama henkilö, joka kirjoitti aviomieheni käyttäytymisestä ja epäilyksestä, että Concerta aiheuttaa sen. Olen yrittänyt puhua hänelle asiasta, jonkin aikaa hän on syömättä lääkkeitä, mutta palaa takaisin lääkkeen pariin ja jossain vaiheessa alkaa paskamyrsky. Hän ei itse tunnista käytöksen johtuvan lääkkeestä, joten kuinka saan hänet edes ajattelemaan, että kaikki nämä hänen selän takana touhuamiset ovat vain hänen korvien välissä?
Olisin kyllä yhteydessä hänen lääkäriin, mutta mistä minä selvitän, kuka hänen lääkäri on?
Onko mitään mahdollisuutta saada mies ymmärtämään, että nyt taitaa olla väärä lääkitys vai onko minun vain luovutettava. Se olisi viimeinen vaihtoehto, sillä olen luvannut niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Onko täällä ketään, joka on vaihtanut/lopettanut lääkkeet, jos läheinen on huomauttanut muuttuneesta käytöksestä. Tai onko kukaan huomannut muuttuvaa käytöstä ja uskonut sen johtuvan väärästä lääkkeestä?
Yllä olevaan tapaukseen en valitettavasti osaa kovin hyvin auttaa, mutta luulisin, että saisit parhaiten neuvoja soittamalla päivystykseen ja kertomalla tilanteesta. Sinulle ei varmaan miehesi tietoja luovuteta ilman valtuutuksia, mutta miehelle voisi järjestyä "lääkärintarkastus". Sitä kautta hän voisi saada apua tilanteeseen ja teillä tilanne helpottaisi. Arvostan paljon tuota lähestymistapaasi asiassa!
Muuten aiheeseen liittyen minulla on alkamassa lääkitys ja erilaiset sivuoireet huolestuttavat. Luotan toki lääkärin osaamiseen/ päätökseen, mutta olisi mukava valita heti alkuun lääke, joka toimisi ilman kamalia sivuvaikutuksia.
Suosittelen lämpimästi pitämään ja pyytämään jotain läheistä henkilöä pitämään päiväkirjaa mielialoista, käyttäytymisestä yms. Itse menetin vaimoni Concertan takia, mutta tajusin muuttuneen käytökseni liian myöhään. Vaimo yritti kyllä pitkään puhua asiasta, mutta en nähnyt itse tilannetta. Vasta, kun lääkärikäynnin yhteydessä tuli avioero puheeksi, aloimme lääkärin kanssa purkamaan kaikkea sitä, mitä lääkityksen aikana on tapahtunut. Sain kyllä lääkityksen määräyksen yhteydessä täytettäväksi listan oireista, mutta keskityin vain fyysisiin oireisiin.
Mulla concerta auttaa aamulla heräämään ja hoitamaan aamun normaalisti stressaavat asiat helpommin. Mieli ei hypi yhtä paljon ja saan kaikkea aikaan joskus monenkin päivän edestä ja silloin on mahtava olo. Muistelee sitä kun aloittaa 10 projektia ja kaikki kokoajan kesken ja kiire kokoajan. Olen miettinyt elvansen kokeilemista myös sillä se vaikuttaa pitemmän aikaa ja vapautuu ilmeisesti hitaammin ja eri reseptoreihin. Minkä kokoista annosta teillä muilla on concerta? Mulla on lääke 2 kertaa päivässä pienempi annos koska 36 mg aiheuttaa muuten hyperstimulaation olon ja pahoinvointia ja ahdistusta. Dopamiini lisää itsetuntoa ja itseluottamusta myös ja kestän töissä asiakkaiden ilkeilyä esim ottamatta itseeni paremmin. Kaiken kaikkiaan muuttaa persoonani välillä todella toiseen
Mitä muistat keskustelusta lääkärin kanssa ennen Consertan aloittamista? Et mitään ilmeisesti. Lääkkeen käyttö pitää lopettaa, ottaa lääkäriin yhteyttä ja vaihtaa Lääke toiseen sinulle sopivaan.
Lääke auttaa ratkaisevasti arjessa ja työssä. En olisi saanut yliopistoa käytyä ilman sitä. Seehen ärtymykseen tottuu ja josolet parisuhteessa niin pidättelet vain sitä kiukkua.
Oletko miesvai nainenja miten Concerta vaikuttaa seksielämään ja ruokahaluun?
10v menny sama lääke, samoilla oireilla, ei helpota vaikka eri vahvuuksia kokeiltu, oma lääkäri ei suostu muuta merkkiä määrää, koska hänen mielestään tää lääke toimii.
Mä olen aivan järkyttynyt näistä mitä luen. Kuulostaa omaan korvaan enemmän siltä, että olette piripäissänne eli teillä ei ole adhd/add. Jos on adhd:n viittaavia ongelmia niin nykyään pitäisi ihan ehdottomasti tutkia, ettei ole elämäntilanteen aiheuttamaa kuormitusta (ADT) tai kaksisuuntaista.
Joka ikinen, joka ottaa noita lääkkeitä sanoo, että vaikutus on mieleen päinvastainen. Niistä ei tule väkivaltaiseksi, niistä ei tule negatiiviseksi, ei hyperaktiiviseksi, uni tulee paremmin ja unen laatu on tasaisempi, ruokarytmit ja asioiden aloittaminen selkiytyy. Oikeasti adhd/add ihmisellä ne ovat ajatusta selkeyttäviä lääkkeitä ja vaikutus on se, että loppuu negatiivinen ajatus itsestään ja mieli rauhoittuu. Ne eivät ole piristeitä. Nuo sekoilut ja voimakkaat reaktiot lääkkeen puolittumisessa on kyllä jotain muuta kuin adhd, kuulostaa aivan pirin puolittumiselta.
Lisää dopamiinipiikkiä eli välillä tekee mukavan itsevarman olon ja auttaa keskittymään. Miinuksena hermosto ja suolisto reagoi minulla ja joudun aamuisin juoksemaan vessassa usein lääkkeen jälkeen. Onko muilla ollut ripulia heti lääkkeen jälkeen?
Tiedän ihmisiä, joilla conserta aiheuttaisi juuri tuollaisia oireita. Hermot kireällä jatkuvasti, mustasukkaisuutta ja vainoharhoja..
Consertassa taitaa olla suurimmat haittavaikutukset kaikkiin muihin stimuihin verrattuna eikä siksi kaikille läheskään sovi. On vaan halvimmasta päästä niin usein ensimmäisenä sitä lykätään...
Ehdota miehellesi ett jos kerran ei lääkkeestä johtuvaa käytös niin varmaan voi vaihtaa sen hetkeksi, vaikka kk. Jos haitat poistuu mutta muuten toimiva niin sama kai pitää siinä. Ja kun ei enää ole "poreissa" niin pystytte ehkä paremmin asiasta keskustelemaan eikä paluuta vanhaan tarvitse pelätä.
Ja pahoittelut edelliseen kirjoitusvirheineen.. concerta eikä conserta.
Jottei kenenkään saivartelijan tarvitse tähän takertua...
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta en halua aloittaa uutta samasta aiheesta.
Mieheni on nyt käyttänyt concertaa jotakuinkin vuoden ajan. Viime aikoina hän on saanut aivan käsittämättömiä mustasukkaisuuskohtauksia, joille ei ole minkäänlaista järkevää selitystä. Voisin jopa kutsua häntä vainoharhaiseksi.
Kerran aiemmin olen kiinnittänyt huomion hänen outoon käytökseen, jossain vaiheessa ajattelin hänen kaasuvalottavan (gaslight) minua. Tuolloin aloin itse epäilemään omaa mielenterveyttä, mutta olen ihminen, joka muistaa asiat tilanteina ja tiesin 100% varmuudella etten ollut tehnyt hänen maininneitaan juttuja.
Onko kenelläkään kokemuksia, että haittavaikutukset ilmenevät pitkän käytön jälkeen? Uskon todella, että tämä käytös johtuu nyt tästä lääkkeestä, ja se oma rakas aviomieheni on olemassa vielä siellä jossain. Pelottaa todella paljon, että hän ei tajua tämän käytöksen ja näiden ajatusten johtuvan lääkkeestä ja
Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä lääkäriin ja hänen kanssaan miettiä voiko oireet johtou lääkkestä. Voihan olla, että miehelläsi on puhjennut joku muu sairaus, joka selittää oireet.
Vierailija kirjoitti:
Mulle concerta ei sopinut, söin ensin 18 mg, joka sitten nostettiin 27mg.
Laskut oli kauheat, päänsärkyä, väsymystä, jotenkin tosi ärsyttävä olo.
Suun kuivuminen oli myös yksi sivuoire, join litroittain vettä lääkkeen aikana.
Vaihdettiin medikinettiin, tästä ei mitään haittavaikutuksia!
mediket taas on nopeammin imeytyvä metyylifenidaatti joten jännä ettei se aiheuta pahempia sivuvaikutuksia. Mulla concertan alkuperäinen toimii hyvin mutta tuosta rinnakkaisesta eri valmistajan methylfenidatesta tulee kauhea bruksismi ja hermostuneisuus. Puren hampaita voimakkaasti yhteen ja pakottaa hampaita ja leukoja
Eivät he joilla lääke vaikuttaa hyvin tänne kirjoittele, vaan etupäässä lääkkeen haittavaikutuksista kärsivät tai sitä jostain syystä vastustavat.
ihmettelen että lääkettä otetaan vain yksi aamulla? Silloinhan vaikutus loppuu jo iltapäivällä. Itse otan kahtena annoksena, kyllä illat ovat tärkeää aikaa ainakin itselleni
Vaihda lääke. Ei sovi sulle ollenkaan. Voi tulla psykoosi jos jatkat tuota.
Miehesi mustasukkaisuuteen liittyen:ole ehdottomasti yhteydessä hänen lääkärinsä.Tiedätkö esim.varmasti ettei hän ole muuttanut annostustaan?Sivuvaikutuksia voi kyllä ilmetä hitaastikkin.Miehesi oire on oikeasti vakava ja vaatii pikaisen puuttumisen.