Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ja mistä johtuu että 3 vuotias ei osaa puolustaa itseään?

Tuntuu että ollaan itse feilattu lapsen kasvatus. Ollaan opetettu lapselle aina että ei saa lyödä, kiusata, haukkua, ilkeillä, rikkoa toisen omaisuutta yms. Pitää kiittää, pyytää anteeksi, kunnioittaa yms. Ollaan oltu ehdottomia näissä asuoissa. Sitten nyt ollaan huomattu että toiset ei ilmeisesti teekkään näin.

Lapsi on todella kiltti (myöskin aika arka) ja huomioonottava eikä ikinä mm.lyö tai ota kädestä. Osaa kyllä osoittaa mieltään meille vanhemmilleen ja temperamenttiakin löytyy. Nyt pelottaa että lapsi joutuu jatkuvasti kiusauksen ja syrjinmän kohteeksi juuri tämän kiltteytensä vuoksi. Mm.jos joku ottaa jotain hänen kädestään niin hän joko tukee itkemään aiitä minulle tai sitten vaan hymyillen hyväksyy tämän. (hymyn takaa näen pelon siitä että jos hän laittaa vastaan niin toinen lapsi saattaa lyödä.) Lapsi on ollut todella hämillään kun joku toinen lapsi on häntä lyönyt tai tönäissyt koska tietää tämän olevan väärin ja onkin nyt sanonut minulle pelkäävänsä näitä lapsia kun he lyövät. Hän aloittaa elokuussa päiväkodissa ja olen lähes varma että joutuu siellä kiusatuksi.

Lapsi on ollut aina paljon tekemisissä muiden lasten kanssa joten siitä ei ole kyse ettei olisi tottunut lapsiin.

Mitä voisin tehdä parantaakseni tilannetta, osaako joku auttaa? Kauheeta, mutta joskus tuntuu siltä että olisi pitänyt vaan antaa lapsen lyödä, ottaa kädestä ja rikkoa toisten omaisuutta. Ilmeisesti vaan sillä pärjää. Sanokaa että olen väärässä.

Kommentit (5)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä oli samanlainen tilanne, kun lapsi aloitti päivähoidon. Keskustelimme asiasta henkilökunnan kanssa ja asia kirjattiin varhaiskasvatussuunnitelmaankin.
Hoitajat pitivät tilannetta tarkasti silmällä ja ohjasivat lapsia taitavasti. Kiusaamista tai muutakaan ikävää ei tapahtunut.

Lapsi kantoi mukanaan hänelle tärkeää uniriepua ja oppi äkkiä pitämään siitä tiukasti kiinni.

Lapsemme on ko koululainen. Edelleen hän on hyvin oikeudenmukainen ja pohtiva. Liika kiltteys mietitytti tuolloin pienenä, nyt olen kasvatustapoihimme tyytyväinen.

Vierailija

Ei tuolla tapakasvatuksella ja sillä,että lapsesi ei osaa puolustaa itseään ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Lapsen kuuluu osata puolustaa itseään, ja osata käytöstavat. Tuo, ettei osaa puolustaa itseään, ei kerro hyvistä käytöstavoista vaan aivan muusta.

Vierailija

Itse olen sanonut lapselle, että jos joku vaikka lyö, niin voi sanoa aikuiselle tai sanoa lyöjälle, ettei niin saa tehdä ja että se sattuu. En tiedä, pärjääkö tuolla taktiikalla, mutta ainakin lapsi tietää, etteivät kaikki käyttäydy kuten pitäisi.

Se oli hyvä ehdotus, että kertokaa huolestanne, kun lapsi aloittaa päiväkodissa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat