Olet täyttänyt 50 v, jos tiedät vastauksen näihin kysymyksiin
Mikä oli Tarja Ylitalon ensimmäinen hitti?
Minkä Madonnan kappaleen Meiju Suvas levytti?
Minkä väristä ripsiväriä suosittiin 80-luvun puolivälissä?
Tiedät, mtä sinikopio tarkoittaa?
Mikä oli John Travoltan ja Olivia Newton-John hitin nimi?
Mikä yhtye lauloi kappaleen "Yes Sir, I can Boogie"?
Minä vuonna ABBA julkaisi hitin "Dancing Queen"?
Mitä on Suave?
Mitä ohjelmaa kuunneltiin lauantai-iltapäivisin radiosta korvat höröllään?
Mitä tapahtui Koijärvellä?
Minä vuonna Kekkonen kuoli?
Milloin Helsingissä oli Ety-konferenssi?
Mitä olivat pikku pieneerit?
Millon Sony Walkman tuli markkinoille?
Mikä on lerppu?
Millä kadulla Olof Palme murhattiinn?
Mikä oli Boney M.-yhtyeen jouluhitin nimi?
Mikä disko oli Annan ja Eerikinkatujen kulmassa?
Minkä niminen musiikkikauppa oli Aleksanterinkadulla?
Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Yökerhoon mentiin myös kasarilla..
Discot ja yökerhot olivat erikseen. Yökerhot olivat fiinimpiä ja myöhempään auki kuin discot. Baari oli tavallaan kahvila, mutta nuhjuisempi ja joissakin paikoissa myytiin kolmosolutta.
stella kirjoitti:
Mikä oli Tarja Ylitalon ensimmäinen hitti? - ?
Minkä Madonnan kappaleen Meiju Suvas levytti? - Olen neitsyt % (paitsi että Eini oli levyttäjä)
Minkä väristä ripsiväriä suosittiin 80-luvun puolivälissä? - Sähkönsinistä %Tiedät, mitä sinikopio tarkoittaa? - Kopiopaperi sivujen välissä %
Mikä oli John Travoltan ja Olivia Newton-John hitin nimi? - You're one that I want (Grease) %
Mikä yhtye lauloi kappaleen "Yes Sir, I can Boogie"? - Baccara %
Minä vuonna ABBA julkaisi hitin "Dancing Queen"? - 70' luvulla
Mitä on Suave? - Ennen miesten tukkatahnaa, nykyään shampoota %
Mitä ohjelmaa kuunneltiin lauantai-iltapäivisin radiosta korvat höröllään? - Metsäradiota (faija istui korva kiinni radiossa)
Mitä tapahtui Koijärvellä? - Ituhipit kahlitsivat itsensä maansiirtokoneisiin %
Minä vuonna Kekkonen kuoli? - 80' luvulla
Milloin Helsingissä oli Ety-konferenssi? - -79?
Mitä olivat pikku pieneerit? - ?
Millon Sony Walkman tuli markkinoille? -90' luvulla?
Mikä on lerppu? - Vanhan tietsikan disketti %
Millä kadulla Olof Palme murhattiinn? - Tukholmassa
Mikä oli Boney M.-yhtyeen jouluhitin nimi? - Mary's Boy Child %
Mikä disko oli Annan ja Eerikinkatujen kulmassa? - Holvari?
Minkä niminen musiikkikauppa oli Aleksanterinkadulla? - Musiiki Fazer %
Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä - Laukun %
10/20
Paras tulos tähän saakka!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli Tarja Ylitalon ensimmäinen hitti? En muista
Minkä Madonnan kappaleen Meiju Suvas levytti? Ei mitään käryä.
Minkä väristä ripsiväriä suosittiin 80-luvun puolivälissä? Sähkönsininen oli pop joillakin kun olin yläasteella 1987 lähtien. %
Tiedät, mtä sinikopio tarkoittaa? Hämärä mielikuva jostain elokuvista.
Mikä oli John Travoltan ja Olivia Newton-John hitin nimi? Ei mitään käryä.
Mikä yhtye lauloi kappaleen "Yes Sir, I can Boogie"? Kappaleen tiedän mutta en muista mikä bändi.
Minä vuonna ABBA julkaisi hitin "Dancing Queen"? 70-80-luvun taitteessa?
Mitä on Suave? Ennenvanhaan miehet levoo sitä kuulemma hiuksiinsa, olen kuullut vanhemmilta ihmisiltä. %
Mitä ohjelmaa kuunneltiin lauantai-iltapäivisin radiosta korvat höröllään? Sävelradio?
Mitä tapahtui Koijärvellä? Luonnonsuojelijat (alkuvihreät) kahlitsi itsensä puihin. %
Minä vuonna Kekkonen kuoli? 80-luvun alkupuolella, mulle Kekkonen on se presidentti.
Milloin Helsingissä oli Ety-konferenssi? En tiedä, mutta joku iso kokous oli 80-luvun lopussa, oltiin käymässä sielä ja meni paljon mustia autoja manskua pitkin ja katu oli suljettu. Oli kai amerikkalaiset ja venäläiset koolla tai jotain.
Mitä olivat pikku pieneerit? Eikö ne oo niitä kommunistilapsia? %
Millon Sony Walkman tuli markkinoille? Varmaan 80-luvun alkupuolella.
Mikä on lerppu? Oli käytössä ennen korppua. %
Millä kadulla Olof Palme murhattiinn? Ei mitään käryä, miksi tuollaisen muistais?
Mikä oli Boney M.-yhtyeen jouluhitin nimi? Ei mitään käryä.
Mikä disko oli Annan ja Eerikinkatujen kulmassa? Ei voi tietää kun asuin Helsingissä vasta 90-luvulla enkä ollut mikään diskoilija.
Minkä niminen musiikkikauppa oli Aleksanterinkadulla? Ei mitään tietoa, mä olin Fazerin musiikkikerhossa.
Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä? No käsilaukut tietysti, mihin ne muualle olis laittanu. %
6/10
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedät, mitä sinikopio tarkoittaa? - Kopiopaperi sivujen välissä %
Paitsi että tuo on kalkeeripaperi.
Blueprint tarkoittaa ammoniakkikopiota. Ennen vanhaan kaikki piirustukset tehtiin (teknisen piirustuksen) tusseilla kalvolle ja niistä otettiin isolla ammoniakkikopiokoneella sinisävyisiä paperikopioita.
Abban osaan sijoittaa jonnekin 70-luvun alkuun/puoliväliin, You're the one I want -kappaleesta muistan paremmin Siimeksen ja Valkaman version Parempi myöhään -ohjelmassa. Yes Sir, I can boogien taisi suomeksi tehdä Meiju Suvas? Muista musiikkikysymyksistä ei hajua, ei kiinnostanut popmusiikki silloin eikä nyt. Helsingin diskoista tai meikkimuodeista ei mitään hajua.
Etykin tiedän, Kekkosen kuoleman ja Palmen ampumisen, vuosikymmen tulee mutta ei tarkkoja vuosilukuja, tai kadunnimiä. Muistan Koijärven tapahtumat. Sinikopion ja lerpun tiedän, kumpiakin olen käsissäni pidellyt.
Lauantai-iltapäivän radio-ohjelmasta ei hajua. Meillä ei oikeastaan "kuunneltu" mitään, vaikka radio useimmiten auki olikin. Metsäradion alkaessa radio meni kiinni. Isä vihasi kyseistä ohjelmaa lähes yhtä paljon kuin urheilulähetyksiä ("urheilun pakkosyöttöä"). Lauantai-iltapäivisin oltiin yleensä ulkona, lämmitettiin saunaa, tehtiin pihahommia, oltiin kavereiden kanssa tai harrastuksissa.
Pioneeri olen itsekin ollut, koskaan ei kyllä käytetty mitään "pikku" -liitettä. Ja se oli SKDL:n lapsijärjestö, ei SKP:n, ja tuohon aikaan pidettiin hyvin tarkka hajurako näiden työväenpuolueiden välillä. Isä halveksi kommunisteja, varsinkin taistolaisia.
En ole 50 täyttänyt, enkä täytäkään vielä moneen vuoteen :)
Aika moneen en tiennyt vastausta. Joku Tarja Ylitalo ei todella kuulunut suosikkeihin. Olen 62.
Monta kysymystä mm. Kekkonen ja Palme) ovat ihan yleissivistystä, jonka tietää nuorempiin.
olen syntynyt 80-luvun alussa ja tiedän mikä on lerppu. on tullut käytettyä commodore nimistä laitetta joskus muinoin.
Joo,ja jos tiedät milloin toinen maailmansota päättyi,olet väistämättä yli 70-vuotias ja jos tiedät milloin H.M.S Titanic upposi sinun täytyy olla jo yli 110-vuotias ,koska siitä haaksirikosta on kulunut jo niin kauan.jne.
Emmehän voi tietää muusta kuin tässä ja nyt tapahtuvista,itse omassa elinympäristössämme näkemistä asioista jotain?
Australiassa en esim. minä ole käynytkään,joten tällä logiikalla en siis voisi tietää sellaista mannerta olevan olemassakaan ?
Jos nykyajan 'nettisukupolvi' käyttäisi tätä nettiä muuhunkin kuin pelaamiseen,niin täältä saisi kyllä aika paljon tietoa ihmiskunnan vaiheista ja sen kulttuurien kehityksestä jne.
Eikä olisi niin,vain omaan aikaansa ja omaan asuinpaikkaansa ja vain omaan välittömään tietoonsa maailmasta sidottuja,kuin joku savupirttien kansa oli aikanaan Suomen laajoilla saloaukeilla ja selkosilla.
1990- luvulla puhuttiin muuten yleisesti vielä 'kännykkäsukupolvesta'.
Kukahan sitä enää nykyään muuten edustaisi, kun nykyään suurinpiirtein kaikilla on jo kännykät,eikä sillä siis voi osoittaa enää juuri kenellekään näpsäyttäen olevansa (sen omistamisen perusteella) 'ajassa kiinni' tai (sen avulla ja siihen tukeutuen) edustavansa tätä päivää' ?
(...ehkä olisikin parempi puhua nykyään kai jostain 'Angry birds'- sukupolvesta ja julistautua siihen kuuluvaksi ja sen edustajaksi ,jos nimittäin haluaa osoittaa olevansa todella tässä ajassa ja riittävän nuorekas siihen )
N 54 v paljasjalkainen helsinkiläinen yrittää
Mikä oli Tarja Ylitalon ensimmäinen hitti? Se on kerrasta poikki?
Minkä Madonnan kappaleen Meiju Suvas levytti? - -
Minkä väristä ripsiväriä suosittiin 80-luvun puolivälissä? Vihreää?
Tiedät, mtä sinikopio tarkoittaa? Sellaisen sinisen kalvon läpi kirjoitettiin alla olevaan paperiin?
Mikä oli John Travoltan ja Olivia Newton-John hitin nimi? You the one that I want
Mikä yhtye lauloi kappaleen "Yes Sir, I can Boogie"? Baccara
Minä vuonna ABBA julkaisi hitin "Dancing Queen"? 1977?
Mitä on Suave? Alkoholijuoma, halpa
Mitä ohjelmaa kuunneltiin lauantai-iltapäivisin radiosta korvat höröllään? Nuorten sävellahja & Olen erilainen nuori
Mitä tapahtui Koijärvellä? Osoitettiin mieltä tekojärven perustamista vastaan? Vihreä aate sai alkunsa noin aikoina?
Minä vuonna Kekkonen kuoli? 1984?
Milloin Helsingissä oli Ety-konferenssi? 1975
Mitä olivat pikku pieneerit? - -
Millon Sony Walkman tuli markkinoille? 1987?
Mikä on lerppu? Tietokoneiden ensimmäisiä muistilevykkeitä
Millä kadulla Olof Palme murhattiinn? - -
Mikä oli Boney M.-yhtyeen jouluhitin nimi? - -
Mikä disko oli Annan ja Eerikinkatujen kulmassa? - -
Minkä niminen musiikkikauppa oli Aleksanterinkadulla? Fazer (Musiikki Fazer)
Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä? Laukut
Vierailija kirjoitti:
Tarja Ylitalon hitti, en ole varma oliko ensimmäinen, oli Mä mistä löytäisin sen laulun. Kuulin sen ensimmäisen kerran keväällä -76, 16-vuotiaana. Eipä tainnut ollakaan eka, vastaan Moi moi vain.
Nämä on Taiskan, ei Ylitalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarja Ylitalon hitti, en ole varma oliko ensimmäinen, oli Mä mistä löytäisin sen laulun. Kuulin sen ensimmäisen kerran keväällä -76, 16-vuotiaana. Eipä tainnut ollakaan eka, vastaan Moi moi vain.
Nämä on Taiskan, ei Ylitalon.
Korjaan itseäni, "Mä mistä..." on Merja (en muista sukunimeä, enkä googlaa) ja Moi moi on Taiskan
Silloin kun me harmaahapset olimme nuoria, baariin mentiin juomaan limua ja soittamaan Juke boxista suosikkikappaleita. Yksi kappale maksoi muistaakseni 20 penniä, 50 pennillä sai kolme kappaletta.
Tanssimassa käytiin kesällä lavoilla, talvella erilaisilla seurojentaloilla. Kun ikää tuli tarpeeksi, mentiin ravintolaan ja joskus peräti yökerhoonkin, jos sellainen oli tarjolla. Kun kävin viimeisiä kertoja yleisissä tansseissa, alkoivat nuoret tytöt tehdä niitä rinkejään keskelle lattiaa. Paritanssi alkoi häipyä, kun pojat katselivat vierestä, miten tytöt ketkuttelivat.
Noista kysymyksistä olisin tiennyt noin puolet. Pop-musiikki ei ole ollut koskaan minun alaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät, mitä sinikopio tarkoittaa? - Kopiopaperi sivujen välissä %
Paitsi että tuo on kalkeeripaperi.
Blueprint tarkoittaa ammoniakkikopiota. Ennen vanhaan kaikki piirustukset tehtiin (teknisen piirustuksen) tusseilla kalvolle ja niistä otettiin isolla ammoniakkikopiokoneella sinisävyisiä paperikopioita.
Nimenomaan näin. Olin ysärin alussa suunnittelutoimistossa töissä ja siellä oli sellainen edelleen käytössä. Vanhempien piirustusten kopiot tehtiin sillä ja vaikka oli eri tilassa, koko kerros haisi ammoniakille. Kopioin sillä liki lakanan kokoisia piirustuksia mm. alihankkijoita varten. A3 koko onnistui tavallisella kopiokoneella. Uudemmat tulostettiin piirturilla, johon laitettiin eri paksuiset tussit eri viivoja varten.
Nykyään ei taideta juuri piirtureitakaan enää käyttää, kun kuvat toimitetaan pääsääntöisesti sähköisesti. Eikä monet nuoret suunnittelijat vaikuta enää opettelevan kuinka eri kokoiset paperit taitellaan kansioon tai C4-kirjekuoreen.
Onhan ap tulossa vielä arvioimaan loput? Kiinnostaa tietää, mitähän ap tarkoittaa Annankadun ja Eerikinkadun kulman diskolla.
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Onhan ap tulossa vielä arvioimaan loput? Kiinnostaa tietää, mitähän ap tarkoittaa Annankadun ja Eerikinkadun kulman diskolla.
Kyllä siellä ainakin 80-luvun alussa oli vain pubi nimeltä "Anna ja Eerik..."
Vierailija kirjoitti:
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Kyllä siellä ainakin 80-luvun alussa oli vain pubi nimeltä "Anna ja Eerik..."
-83&84 diskoilin Annassa&Eerikissä. Oiskohan niissä tiloissa nykyään Alcatraz vai joko sekin on vaihtanut nimensä, en oo käyny kulmilla aikoihin.
Tiedän vastauksen kymmeneen kysymykseen. t. 51v helsinkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
stella kirjoitti:
Mikä oli Tarja Ylitalon ensimmäinen hitti? - ?
Minkä Madonnan kappaleen Meiju Suvas levytti? - Olen neitsyt % (paitsi että Eini oli levyttäjä)
Minkä väristä ripsiväriä suosittiin 80-luvun puolivälissä? - Sähkönsinistä %Tiedät, mitä sinikopio tarkoittaa? - Kopiopaperi sivujen välissä %
Mikä oli John Travoltan ja Olivia Newton-John hitin nimi? - You're one that I want (Grease) %
Mikä yhtye lauloi kappaleen "Yes Sir, I can Boogie"? - Baccara %
Minä vuonna ABBA julkaisi hitin "Dancing Queen"? - 70' luvulla
Mitä on Suave? - Ennen miesten tukkatahnaa, nykyään shampoota %
Mitä ohjelmaa kuunneltiin lauantai-iltapäivisin radiosta korvat höröllään? - Metsäradiota (faija istui korva kiinni radiossa)
Mitä tapahtui Koijärvellä? - Ituhipit kahlitsivat itsensä maansiirtokoneisiin %
Minä vuonna Kekkonen kuoli? - 80' luvulla
Milloin Helsingissä oli Ety-konferenssi? - -79?
Mitä olivat pikku pieneerit? - ?
Millon Sony Walkman tuli markkinoille? -90' luvulla?
Mikä on lerppu? - Vanhan tietsikan disketti %
Millä kadulla Olof Palme murhattiinn? - Tukholmassa
Mikä oli Boney M.-yhtyeen jouluhitin nimi? - Mary's Boy Child %
Mikä disko oli Annan ja Eerikinkatujen kulmassa? - Holvari?
Minkä niminen musiikkikauppa oli Aleksanterinkadulla? - Musiiki Fazer %
Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä - Laukun %10/20
Paras tulos tähän saakka!
Ap
sinikopio ei tosiaan ole kalkeeripaperi sivujen välissä., vaan ns ammoniakkikopio, tulee englanninkielisestä sanasta "blueprint"
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Mikä oli Tarja Ylitalon ensimmäinen hitti?
Ei hajuakaan
Minkä Madonnan kappaleen Meiju Suvas levytti?
Ei hajuakaan
Minkä väristä ripsiväriä suosittiin 80-luvun puolivälissä?
Sinistä %
Tiedät, mtä sinikopio tarkoittaa?
Juu, mutten osaa selittää :D
Mikä oli John Travoltan ja Olivia Newton-John hitin nimi?
You're the one that I want %
Mikä yhtye lauloi kappaleen "Yes Sir, I can Boogie"?
Biisin muistan, mutten yhtyettä.
Minä vuonna ABBA julkaisi hitin "Dancing Queen"?
70-luvun puolivälin tienoilla?
Mitä on Suave?
Valkoviini oli nimeltään Soave ;) Sitä ja Libistä litkittiin teininä 80-luvulla
Mitä ohjelmaa kuunneltiin lauantai-iltapäivisin radiosta korvat höröllään?
Nuorten sävellahja! %
Mitä tapahtui Koijärvellä?
Ei ole tarkkoja muistikuvia. Luonnonsuojeluun liittyi.
Minä vuonna Kekkonen kuoli?
1986, samana vuonna kuin Olof Palme
Milloin Helsingissä oli Ety-konferenssi?
En muista
Mitä olivat pikku pieneerit?
Ne olivat pioneereja. Vasemmistoporukan lapsijärjestö. Vihreät paidat ja punaiset huivit kaulassa. %
Millon Sony Walkman tuli markkinoille?
En muista. Omani sain 11-vuotiaana vuonna 1983 ;D
Mikä on lerppu?
Disketti %
Millä kadulla Olof Palme murhattiinn?
Sveavägen muistaakseni %
Mikä oli Boney M.-yhtyeen jouluhitin nimi?
????
Mikä disko oli Annan ja Eerikinkatujen kulmassa?
Ei hajuakaan
Minkä niminen musiikkikauppa oli Aleksanterinkadulla?
Musiikki Fazer?? %
Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä?
Käsilaukun %
8/20
Ap
Miksen saanut pistettä Kekkosen kuolinvuodesta?