Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olet täyttänyt 50 v, jos tiedät vastauksen näihin kysymyksiin

Vierailija
24.05.2016 |

Mikä oli Tarja Ylitalon ensimmäinen hitti?
Minkä Madonnan kappaleen Meiju Suvas levytti?
Minkä väristä ripsiväriä suosittiin 80-luvun puolivälissä?
Tiedät, mtä sinikopio tarkoittaa?
Mikä oli John Travoltan ja Olivia Newton-John hitin nimi?
Mikä yhtye lauloi kappaleen "Yes Sir, I can Boogie"?
Minä vuonna ABBA julkaisi hitin "Dancing Queen"?
Mitä on Suave?
Mitä ohjelmaa kuunneltiin lauantai-iltapäivisin radiosta korvat höröllään?
Mitä tapahtui Koijärvellä?
Minä vuonna Kekkonen kuoli?
Milloin Helsingissä oli Ety-konferenssi?
Mitä olivat pikku pieneerit?
Millon Sony Walkman tuli markkinoille?
Mikä on lerppu?
Millä kadulla Olof Palme murhattiinn?
Mikä oli Boney M.-yhtyeen jouluhitin nimi?
Mikä disko oli Annan ja Eerikinkatujen kulmassa?
Minkä niminen musiikkikauppa oli Aleksanterinkadulla?
Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki Fazer lähti Aleksilta vasta 1999

Vierailija
82/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarja Ylitalot ja Meiju Suvakset tiedoistani uupuvat, enkä todellakaan tiedä kaikenkarvaisia helsinkiläisiä tanssipaikkoja (ne olisi voinut jättää listasta pois), mutta muuten tietoa tässä päässä riittää. Ai niin, Olof Palmen murhakadun nimeä en muista, vaikka kävin omin silmin paikkaa pällistelemässä vuoden -88 keväällä. Siinä oli silloin vielä verijälkiä heikosti näkyvillä, joten Olof-paran verta oli pulpunnut ulos todella paljon. :( Olisiko pieneerien pitänyt muuten olla pioneereja? Minusta Baccara oli kyllä enemmän duo kuin yhtye. Ja jos tarkoitit Travoltan ja Newton-Johnin hitillä You're The One That I Wantia, niin niillä oli kyllä toinenkin iso hitti: Summernights.

Viime marraskuussa tuli minulle 50 täyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Onhan ap tulossa vielä arvioimaan loput? Kiinnostaa tietää, mitähän ap tarkoittaa Annankadun ja Eerikinkadun kulman diskolla.

Vanhan 'Stella'-nimisen kahvilan  (H:gissä lähellä Diana puistoa & patsasta sijainnut) hämyinen tunnelma (kuin jossain  vanhassa ranskalaisessa  'film noir'- elokuvassa) oli ihana. Tutustuin siihen lapsena joskus 60- luvun lopussa (ehkä taisi olla  v. 69,kun  kävin äitini kanssa eka kertaa ihan  H:gissä asti ) Linnanmäellä käytiin toki myös.Muistaako kukaan tuon romanttisen pikku 'Stellan'-kahvilan ?

Vierailija
84/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarja Ylitalot ja Meiju Suvakset tiedoistani uupuvat, enkä todellakaan tiedä kaikenkarvaisia helsinkiläisiä tanssipaikkoja (ne olisi voinut jättää listasta pois), mutta muuten tietoa tässä päässä riittää. Ai niin, Olof Palmen murhakadun nimeä en muista, vaikka kävin omin silmin paikkaa pällistelemässä vuoden -88 keväällä. Siinä oli silloin vielä verijälkiä heikosti näkyvillä, joten Olof-paran verta oli pulpunnut ulos todella paljon. :( Olisiko pieneerien pitänyt muuten olla pioneereja? Minusta Baccara oli kyllä enemmän duo kuin yhtye. Ja jos tarkoitit Travoltan ja Newton-Johnin hitillä You're The One That I Wantia, niin niillä oli kyllä toinenkin iso hitti: Summernights.

Viime marraskuussa tuli minulle 50 täyteen.

Palmen murhapaikalla verta ei pesty pois, vaan vereentyneet kivet vaihdettiin kokonaan. Outoa, että olisi vielä parin vuoden päästä jotain verijälkiä ollut, jospa oli jostain toisesta tapahtumasta.

ohisten ohis.

Vierailija
85/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on Suave?

Soave kirjoitettuna kuten se lausuttiin?

t. N47

Suave on kyllä ihan oikea kirjoitusasu.

Vierailija
86/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin Kekkosen kuolinvuoden ja Etyk-kokouksen järjestysvuoden.

M22

Vierailija
87/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarja Ylitalon hitti, en ole varma oliko ensimmäinen, oli Mä mistä löytäisin sen laulun. Kuulin sen ensimmäisen kerran keväällä -76, 16-vuotiaana. Eipä tainnut ollakaan eka, vastaan Moi moi vain.

Nämä on Taiskan, ei Ylitalon.

Korjaan itseäni, "Mä mistä..." on Merja (en muista sukunimeä, enkä googlaa) ja Moi moi on Taiskan

Merja Rantamäki

Vierailija
88/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

27-wee yrittää

Tiedät, mtä sinikopio tarkoittaa? Tekninen piirros, näkyy vieläkin elokuvissa

Paljonko tuli, ope?

Mä oon 47 ja luulin, että tää tarkottaa sitä "kopiokonetta", jossa käytettiin sellaista eri paperia, johon kirjoitettiin ja sellaisen rummun läpi mentyään oli koulun koepaperit (tai itse kirjoitetut tekeleet, kun joskus sai tehdä kopioita) sellaista sinistä kirjoitusta...

Olipa huonosti kirjoitettu, mutta tuli selkeä muisto 70-luvun lopulle

Ja se tuoksu, sitä nuuhkimalla nuuhkittiin. Näitä oli 70-luvun alussa, mutta en muista enää 70-luvun lopussa olleen.

Tässä tarkoitetaan kouluissa yleisesti käytettyjä spriimonisteita eli vahamonisteita. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vahakopiokone

Monisteet haisivat tuoreeltaan voimakkaasti spriille, jota monistuksessa käytettään liuottimena. Kokeet ja muut monisteet koulussa 1970-luvulla olivat yleisesti näitä sinitekstisiä spriimonisteita. 

Monisteen väri on sininen, joten sinikopioksikin niitä saatettiin sanoa. Se on kuitenkin eri asia kuin varsinainen sinikopio (blue print), joilla mm. teknisiä piirustuksia kopiotiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinikopio

Kun edulliset valokopiokoneet tulivat 1980-luvun vaihteessa, vahamonisteet katosivat.

Vierailija
89/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö vielä yhtäkään miehen vastausta tässä ketjussa? En katsonut muiden vastauksia, koska haluan vastata ilman apuja. No tässä nyt ainakin yhden miehen, eli herra 53:n vastaukset:

Se on kerrasta poikki sanon suoraan sen, jos sä toisien kanssa vain meet. Kappaleen nimi taisi olla ihan vaan Kerrasta poikki.

Ei tule ainuttakaan mieleen, vaikka kuinka pähkin. Käännösbiisejähän Meijulla kyllä oli (mm Pure mua ja Viet itse kontrollin), mutta oliko Madonnaa, mielestäni ei.

Nää on tääs näitä naisten juttuja sen aikaisilla tyttöystävillä en kyllä muista mitään mustasta poikkeavaa olleen mutta enhän minä niitä sillä silmällä osannutkaan katsoa. 70-luvulta kyllä muista sinisen luomivärin, se kun oli niin selkeästi erottuva, mutta se ei tässä nyt auta. Veikataan nyt kuitenkin sitä sinistä.

Heti tuli spriikopion haju mieleen, vaikka sitä tässä ei haettukaan, vai haettiinko? Sinikopio nimenä jotenkin tuttu, mutta en saa sitä nyt mieleeni.

Kappale toki tuttu ja leffakin, mutta en nyt heti muista kuin suomalaisen käännösbiisin nimen ja se oli Sinut haluan vain. Oisko se originaali ollut Youre one what I wont, tai jotain sinnepäin?

Niin siis mikään varsinainen yhtyehän se ei ollut vaan pelkkä duo, eli Baccara.

Vuosiluvut jostain vuosikymmenten takaisista hiteistä on kyllä ihan hasardihommaa, eikä Dancing Queen ainakaan Suomessa edes mikään erityinen hitti ollut, vaan yksi Abba hitti lukuisien muiden joukossa, liekö ollut täällä edes listaykkösenä? Sitäpaitsi eihän miesten kuulu tällaista tietää, kun eihän pojat voineet katu-uskottavuuden säilymisen kannalta mitään Abbaa kuunnella ;) Varmaankin se Abban suuren menestyksen vuosina 1975-1978 julkaistiin, veikataan nyt vaikka 1977.

jatkuu seuraavassa viestissä, koska AV herjasi liian pitkästä viestistä, eli oli pakko laittaa vastaukset tulemaan kolmessa osassa.

Vierailija
90/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkoa edellisestä viestistä

Mitä on Suave?

Hiusrasvaa. Tosin viiskyt ja risat väen, eli 60-luvulla syntyneiden ei tätä "kuuluisi" edes tietää, ilman 70-luvun lopun hetkellistä Teddy-buumia, sillä varsinainen hiusrasva buumi oli 50-luvulla ja 60-luvun alussa, eli ennen syntymäämme. Ennen hetkellistä 50-luvun villitystä 70-luvulla hiusrasvaa ei käyttänyt, kuin Cisse Häkkinen ja muutama viiskytluvulle jämähtänyt perähikiän raggari. Eikä Cissenkään merkki tainnut olla Suave, vaan se toinen tunnettu, eli Brylcreem, näin muistan Cissen elämänkerrasta lukeneeni.

Nuorten sävistähän tässä haetaan. Eikä oltu pelkästään korvat höröllään, vaan myös sormet tiiviisti äänitysnamiskuukkelilla myös. Säviksen jälkeen sitten odoteltiinkin Englanninliigan pelin alkua (me pojat siis), ennen kuin lähettiin kartsalle.

No tämä on niin keskeisiä ja mediassa tiiviisti esillä olleita tapahtumia, että tämän pääpiirteet kuuluisi kyllä jokaisen yli viiskymppisen tietää.

Eli tiivistenynä näin: Maanomistajat aikoivat kuivata tunnetun lintujärven ja tekivät siihen laskuojan, vaikkei heillä ollut vielä siihen oikeuden lupaa. Luontoaktivistit menivät patoamaan ojan, jonka maanomistajat poliisin avustuksella purkivat, kunnes luonnonsuojelijat tekivät uuden padon, jonka maanomistajat taas mossauttivat auki jne.

Kyseessähän oli ensimmäinen luontoaktivistien invaasio, jossa käytettiin passiivista vastarintaa, eli mm mielenosoittajat kytkivät itsensä kettingein kaivureihin. Tämä kyseinen häppeninki oli myös lähtölaukaus vihreälle liikkeelle, josta myöhemmin tuli puolue Vihreä liitto. Koijärvellä kuokkimassa oli lähes kaikki vihreiden tulevat keskeiset vaikuttajat, eli ainakin Pekka Haavisto, Heidi Hautala, Osmo Soininvaara, Ville Komsi ja taisi siellä pyöriä nykyinen Helsingin apulaiskaupunginjohtaja "yölinjalla" Sakka Peurikin.

Hitto näitä vuosilukuja. Sen täytyi olla joko 1985, tai 1986. Muistan tarkalleen sen tienkohdan, missä tuon uutisen autoradiosta kuulin. Kyseinen paikka on eräässä pienessä kylässä Punkalaitumella. En siis asu siellä päinkään, vaan olin matkalla työkeikalle. Mielestäni en kyseisiä työkeikkoja tehnyt vielä vuonna 1985, eli kyseessä täytyi siis olla vuosi 1986.

Tämä oli niin iso häppeninki 70-luvulla, että tästä on kyllä pakko muistaa vuosikin. Kyseessä siis tottakai vuosi 1975.

Kommunistien lapsille tarkoitettua aatteellista kerhotoimintaa. Eli jonkunlainen vastine partioliikkeelle.

Et kai vuosilukua hae? No 80-luvun alussahan ne alkoivat yleistymään.

jatkuu seuraavassa viestissä

Vierailija
91/100 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lerppu?

Mulla aina tahtoo mennä lerppu ja korppu sekaisin. Itselläni ei 80-luvulla tietokonetta ollut. Ensimmäiseni hommasin vasta kun lerput ja korput oli taakse jäänyttä elämää, mutta eiköhän nämä lerput ja korput olleet tallennuslevyḱkeitä, siis aikana jolloin muistitikuista ja muistikorteista ei tiedetty vielä mitään.

Ei mitään muistikuvaa. Leffastahan ko pariskunta tulossa oli, mutta enhän minä sitä kadunnimeä ole koskaan rekisteröinyt, vaikka se varmasti monissa eri yhteyksissä mainittu onkin.

Tämäkin kappale toki enemmän kuin tuttu. Nimet vaan tahtoo unohtua. Muistan kun koulukaverini (poika) lauloi pätkän tätä biisiä, vaikka ei ollut itsekään sitä vielä kuullut (oli kuullut siskonsa laulavan sitä). Minusta se oli silloin kummallista ja jotenkin neitimäistä. Marys boy child, tai jotain sinnepäin oli kappaleen nimi.

En ole koskaan asunut Helsingissä enkä sen lähelläkään, joten tästä ei tietenkään hajuakaan, mutta yritetään nyt epätoivoista hasardiveikkausta. Helsinki-klubi nimisen paikan tiedän toimineen jossainpäin Helsinkiä 70-luvun lopulla. Tämän niminen ravintola siis on tullut esiin erään tunnetun selvittämättömän murhatapauksen yhteydessä, itse en ole moisessa paikassa koskaan käynyt. Epätoivoinen veikkaukseni siis tämä "Hesari" :)

Ei mitään hajua (ks edellinen vastaus), mutta edelleen epätoivoista veikkausta kehiin ;)  Tiedän Helsingissä toimineen 70-80 luvulla kaksi tunnettua musiikkiliikettä, eli  legendaarinen MS Audiotron ja Musiikki Fazer. Kummassakaan en siis ole koskaan käynyt (Fasulla toki, mutta en Helsingissä). Koska Sarapaltion firma oli pelkästään musiikin harrastajien ja ammattilaisten pulju, niin veikkaan Fasua.

Mitä tyttöporukat laittoivat diskon tanssilattialle tanssiessaan pienessä piirissä?

käsveskat

92/100 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Onhan ap tulossa vielä arvioimaan loput? Kiinnostaa tietää, mitähän ap tarkoittaa Annankadun ja Eerikinkadun kulman diskolla.

Vanhan 'Stella'-nimisen kahvilan  (H:gissä lähellä Diana puistoa & patsasta sijainnut) hämyinen tunnelma (kuin jossain  vanhassa ranskalaisessa  'film noir'- elokuvassa) oli ihana. Tutustuin siihen lapsena joskus 60- luvun lopussa (ehkä taisi olla  v. 69,kun  kävin äitini kanssa eka kertaa ihan  H:gissä asti ) Linnanmäellä käytiin toki myös.Muistaako kukaan tuon romanttisen pikku 'Stellan'-kahvilan ?

Muistaakseni Stella-kahvila oli myös konditoria. Sieltä sai aivan ihania leivonaisia ja jopa kakkuja. Niiden ikkunassa luki kauniilla kirjaimilla "Stella". Kyllähän minä kaimani tunnen. :D

Vierailija
93/100 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykyajan 'nettisukupolvi' käyttäisi tätä nettiä muuhunkin  kuin pelaamiseen,niin täältä saisi kyllä aika paljon tietoa ihmiskunnan vaiheista ja sen kulttuurien kehityksestä jne.

Eikä olisi niin,vain  omaan aikaansa ja omaan asuinpaikkaansa ja vain omaan välittömään tietoonsa maailmasta sidottuja,kuin joku savupirttien kansa oli aikanaan Suomen laajoilla saloaukeilla ja selkosilla. 

Valitettavasti vain on niin, että kovin vähän on tietoa nettiajan ulkopuolelta. Se onkin netin suurin ongelma. Eli tästä päivästä löytyy tietoa yllinkyllin vaikka naapurin Jaskasta, mutta etsipä tietoa, vaikkapa jostain 70-80 luvun tunnetusta ihmisestä, joka on viimeiset parikymmentä vuotta elänyt hiljaiseloa. Eipä paljon tietoa löydy. Toki netistä historian suurimmat tapahtumat ja merkkihenkilöt löytyy, mutta heti kun mennään kakkossarjaan niin kovin vähään tiedot jää.

Vierailija
94/100 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

herra 53 kirjoitti:

Liekö vielä yhtäkään miehen vastausta tässä ketjussa? En katsonut muiden vastauksia, koska haluan vastata ilman apuja. No tässä nyt ainakin yhden miehen, eli herra 53:n vastaukset:

Se on kerrasta poikki sanon suoraan sen, jos sä toisien kanssa vain meet. Kappaleen nimi taisi olla ihan vaan Kerrasta poikki. %

Ei tule ainuttakaan mieleen, vaikka kuinka pähkin. Käännösbiisejähän Meijulla kyllä oli (mm Pure mua ja Viet itse kontrollin), mutta oliko Madonnaa, mielestäni ei.

Nää on tääs näitä naisten juttuja sen aikaisilla tyttöystävillä en kyllä muista mitään mustasta poikkeavaa olleen mutta enhän minä niitä sillä silmällä osannutkaan katsoa. 70-luvulta kyllä muista sinisen luomivärin, se kun oli niin selkeästi erottuva, mutta se ei tässä nyt auta. Veikataan nyt kuitenkin sitä sinistä. %

Heti tuli spriikopion haju mieleen, vaikka sitä tässä ei haettukaan, vai haettiinko? Sinikopio nimenä jotenkin tuttu, mutta en saa sitä nyt mieleeni. %

Kappale toki tuttu ja leffakin, mutta en nyt heti muista kuin suomalaisen käännösbiisin nimen ja se oli Sinut haluan vain. Oisko se originaali ollut Youre one what I wont, tai jotain sinnepäin? %

Niin siis mikään varsinainen yhtyehän se ei ollut vaan pelkkä duo, eli Baccara. %

Vuosiluvut jostain vuosikymmenten takaisista hiteistä on kyllä ihan hasardihommaa, eikä Dancing Queen ainakaan Suomessa edes mikään erityinen hitti ollut, vaan yksi Abba hitti lukuisien muiden joukossa, liekö ollut täällä edes listaykkösenä? Sitäpaitsi eihän miesten kuulu tällaista tietää, kun eihän pojat voineet katu-uskottavuuden säilymisen kannalta mitään Abbaa kuunnella ;) Varmaankin se Abban suuren menestyksen vuosina 1975-1978 julkaistiin, veikataan nyt vaikka 1977.

jatkuu seuraavassa viestissä, koska AV herjasi liian pitkästä viestistä, eli oli pakko laittaa vastaukset tulemaan kolmessa osassa.

5/7

Vierailija
95/100 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

herra 53 kirjoitti:

Mitä on Suave?

Hiusrasvaa. Tosin viiskyt ja risat väen, eli 60-luvulla syntyneiden ei tätä "kuuluisi" edes tietää, ilman 70-luvun lopun hetkellistä Teddy-buumia, sillä varsinainen hiusrasva buumi oli 50-luvulla ja 60-luvun alussa, eli ennen syntymäämme. Ennen hetkellistä 50-luvun villitystä 70-luvulla hiusrasvaa ei käyttänyt, kuin Cisse Häkkinen ja muutama viiskytluvulle jämähtänyt perähikiän raggari. Eikä Cissenkään merkki tainnut olla Suave, vaan se toinen tunnettu, eli Brylcreem, näin muistan Cissen elämänkerrasta lukeneeni. %

Nuorten sävistähän tässä haetaan. Eikä oltu pelkästään korvat höröllään, vaan myös sormet tiiviisti äänitysnamiskuukkelilla myös. Säviksen jälkeen sitten odoteltiinkin Englanninliigan pelin alkua (me pojat siis), ennen kuin lähettiin kartsalle.  %

No tämä on niin keskeisiä ja mediassa tiiviisti esillä olleita tapahtumia, että tämän pääpiirteet kuuluisi kyllä jokaisen yli viiskymppisen tietää.

Eli tiivistenynä näin: Maanomistajat aikoivat kuivata tunnetun lintujärven ja tekivät siihen laskuojan, vaikkei heillä ollut vielä siihen oikeuden lupaa. Luontoaktivistit menivät patoamaan ojan, jonka maanomistajat poliisin avustuksella purkivat, kunnes luonnonsuojelijat tekivät uuden padon, jonka maanomistajat taas mossauttivat auki jne.

Kyseessähän oli ensimmäinen luontoaktivistien invaasio, jossa käytettiin passiivista vastarintaa, eli mm mielenosoittajat kytkivät itsensä kettingein kaivureihin. Tämä kyseinen häppeninki oli myös lähtölaukaus vihreälle liikkeelle, josta myöhemmin tuli puolue Vihreä liitto. Koijärvellä kuokkimassa oli lähes kaikki vihreiden tulevat keskeiset vaikuttajat, eli ainakin Pekka Haavisto, Heidi Hautala, Osmo Soininvaara, Ville Komsi ja taisi siellä pyöriä nykyinen Helsingin apulaiskaupunginjohtaja "yölinjalla" Sakka Peurikin. %

Hitto näitä vuosilukuja. Sen täytyi olla joko 1985, tai 1986. Muistan tarkalleen sen tienkohdan, missä tuon uutisen autoradiosta kuulin. Kyseinen paikka on eräässä pienessä kylässä Punkalaitumella. En siis asu siellä päinkään, vaan olin matkalla työkeikalle. Mielestäni en kyseisiä työkeikkoja tehnyt vielä vuonna 1985, eli kyseessä täytyi siis olla vuosi 1986. %

Tämä oli niin iso häppeninki 70-luvulla, että tästä on kyllä pakko muistaa vuosikin. Kyseessä siis tottakai vuosi 1975. %

Kommunistien lapsille tarkoitettua aatteellista kerhotoimintaa. Eli jonkunlainen vastine partioliikkeelle. %

Et kai vuosilukua hae? No 80-luvun alussahan ne alkoivat yleistymään.

jatkuu seuraavassa viestissä

6/7

Vierailija
96/100 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

herra 53 kirjoitti:

Mikä on lerppu?

Mulla aina tahtoo mennä lerppu ja korppu sekaisin. Itselläni ei 80-luvulla tietokonetta ollut. Ensimmäiseni hommasin vasta kun lerput ja korput oli taakse jäänyttä elämää, mutta eiköhän nämä lerput ja korput olleet tallennuslevyḱkeitä, siis aikana jolloin muistitikuista ja muistikorteista ei tiedetty vielä mitään. %

Ei mitään muistikuvaa. Leffastahan ko pariskunta tulossa oli, mutta enhän minä sitä kadunnimeä ole koskaan rekisteröinyt, vaikka se varmasti monissa eri yhteyksissä mainittu onkin.

Tämäkin kappale toki enemmän kuin tuttu. Nimet vaan tahtoo unohtua. Muistan kun koulukaverini (poika) lauloi pätkän tätä biisiä, vaikka ei ollut itsekään sitä vielä kuullut (oli kuullut siskonsa laulavan sitä). Minusta se oli silloin kummallista ja jotenkin neitimäistä. Marys boy child, tai jotain sinnepäin oli kappaleen nimi. %

En ole koskaan asunut Helsingissä enkä sen lähelläkään, joten tästä ei tietenkään hajuakaan, mutta yritetään nyt epätoivoista hasardiveikkausta. Helsinki-klubi nimisen paikan tiedän toimineen jossainpäin Helsinkiä 70-luvun lopulla. Tämän niminen ravintola siis on tullut esiin erään tunnetun selvittämättömän murhatapauksen yhteydessä, itse en ole moisessa paikassa koskaan käynyt. Epätoivoinen veikkaukseni siis tämä "Hesari" :)

Ei mitään hajua (ks edellinen vastaus), mutta edelleen epätoivoista veikkausta kehiin ;)  Tiedän Helsingissä toimineen 70-80 luvulla kaksi tunnettua musiikkiliikettä, eli  legendaarinen MS Audiotron ja Musiikki Fazer. Kummassakaan en siis ole koskaan käynyt (Fasulla toki, mutta en Helsingissä). Koska Sarapaltion firma oli pelkästään musiikin harrastajien ja ammattilaisten pulju, niin veikkaan Fasua.

käsveskat %

3/6

Tuloksesi oli 14/6 

Ap

Vierailija
97/100 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

herra 53 kirjoitti:

Mikä on lerppu?

Mulla aina tahtoo mennä lerppu ja korppu sekaisin. Itselläni ei 80-luvulla tietokonetta ollut. Ensimmäiseni hommasin vasta kun lerput ja korput oli taakse jäänyttä elämää, mutta eiköhän nämä lerput ja korput olleet tallennuslevyḱkeitä, siis aikana jolloin muistitikuista ja muistikorteista ei tiedetty vielä mitään. %

Tämäkin kappale toki enemmän kuin tuttu. Nimet vaan tahtoo unohtua. Muistan kun koulukaverini (poika) lauloi pätkän tätä biisiä, vaikka ei ollut itsekään sitä vielä kuullut (oli kuullut siskonsa laulavan sitä). Minusta se oli silloin kummallista ja jotenkin neitimäistä. Marys boy child, tai jotain sinnepäin oli kappaleen nimi. %

käsveskat %

3/6

Tuloksesi oli 14/6 

Ap

Anteeksi! Siis 14/20

Vierailija
98/100 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, kyllä oli! Herttoniemen ala-asteella oli vielä 80-luvun alussa. Muistan sen hajun / tuoksun.

Olin ala-asteen ekalla vuonna 1982.

Vierailija
99/100 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v Helsingissä asunut disko/iskelmämusiikikn kuuntelija...

Vierailija
100/100 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna75 kirjoitti:

Oi, kyllä oli! Herttoniemen ala-asteella oli vielä 80-luvun alussa. Muistan sen hajun / tuoksun.

Olin ala-asteen ekalla vuonna 1982.

Niin ja tarkoitin niitä kopioita!

Tuoksu oli jotenkin vahamainen, joten olisiko ollut vahakopiosta kyse? Vai spriikopiosta kuitenkin? Teksti oli sinistä, hiukan liilaan taittavaa, ja hiukan haalean väristä.

"Sinikopioista" muistaakseni puhuttiin, mutta se on eri asia kuin oikeat sinikopiot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi