Voiko Kela pakottaa masentuneen sähköhoitoon?
Tänään kävin taas pitkästä aikaa psykiatrin vastaanotolla, syynä mm. pitkään jatkunut masennus, jonka vuoksi olen tällä hetkellä sairauslomalla. Psykiatri oli sitä mieltä, että tämänhetkinen lääkitykseni ei ole riittävä, ja halusi lisätä minulle yhden uuden lääkkeen. Hän perusteli tätä uutta lääkettä mm. sillä, että Kela haluaa nähdä tuloksia, ja sairauspäivärahan vastineeksi he edellyttävät erilaisten hoitovaihtoehtojen systemaattista kokeilemista.
Minulle jäi vähän sellainen käsitys, että Kela voi kieltäytyä jatkamasta sairauspäivärahan maksamista, jos heidän asiantuntijalääkärinsä ovat sitä mieltä, ettei potilas ole tarpeeksi aktiivisesti ottanut vastaan hänelle tarjottuja hoitoja ja kokeillut riittävän kattavasti erilaisia lääkeyhdistelmiä. Samalla vastaanotolla lääkäri mainitsi myös sähköhoidon, mitä kyllä säikähdin melkoisesti...
Onko tosiaan niin, että Kela voi asettaa sairauspäivärahan ehdoksi jossain vaiheessa jopa sähköhoidon kokeilemisen, jos en tule lääkkeillä kuntoon? :0 Tuntuu pahalta jo pelkästään se, että joudun sairauspäivärahan ehtona kokeilemaan erilaisia lääkeyhdistelmiä ja kärsimään niiden haittavaikutuksista, mutta sähköhoitoon joutuminen olisi kamalaa jo ihan eri tasolla :(
Kommentit (82)
Ei voi. Eikä masennusdiagnoosia voi antaa ilman että olisi jotain hoitokontaktia. Tai kaikkihan on mahdollista toteuttaa, jos tehdään törkeitä rikoksia.
Minulta on evätty sairauspäiväraha koska en ollut hakenut apteekista lääkärin määräämiä lääkkeitä. Jatkossa olen kalliit lääkkeet hakenut vaikka en söisikään niitä, saan kaikista lääkkeistä aivan kamalat haittavaikutukset (kokeiluja takana 4-6 eri lääkeryhmää).
Sähköhoitoa minulle on myös tarjottu mutta asuin yksin koiran kanssa niin sillä kertaa asia oli mahdoton harkita. Olin kuullut että lähimuisti voi hetkeksi mennä mutta en todellakaan aavistanut että siitä voi tulla noin pitkäaikaisia muistiongelmia.
Psykedeelejä suosittelen minäkin, yli 10v sitten kokeilin muutaman kerran ja elämä maistui aivan erilaiselta. On se kumma (no ei oikeastaan kun lääkefirmoja miettii) että ihmiset mielummin pumpataan täyteen lääkkeitä joista voi seurata esim. loppuelämän orgasmivaikeudet ja lähes kaikkien lääkkeiden mahdollisissa haittavaikutuksissa on itsem--rha. Noista psykedeeleistä (ja mdma:sta ptsd:n hoidossa) on lähes pelkästään positiivisia kokemuksia masennuksen hoitoon ihan tutkitusti.