Voiko ison tuloeron liitto onnistua? Kannattaako jatkaa...
Minulla ja miesystävälläni on todella iso tuloero. Olemme molemmat kyllä koulutettuja ja ns. työelämässä menestyviä ihmisiä, mutta miesystäväni on verolistoilla, joten tienaa moninkertaisesti sen mitä minä. Olen seurustelumme alusta asti sanonut, että en sitten voi osallistua kaikkeen mihin hän. Hän on aina todennut, ettei se haittaa ja tarjonnutkin minulle paljon kokemuksia ja juttuja. Kaikessa asumiseen ja peruselämiseen liittyvässä hän on kuitenkin todella tiukka, että molemmat maksavat osansa. Tämä on minulle itsenäisenä naisena ihan ok, mutta kun hän haluaa sitten minun maksavan osani kaikesta mielestäni turhasta "rikkaiden ylellisyydestä". Olemme puhuneet asiasta satoja kertoja, mutta mies kertoo vain, ettei halua laskea elintasoaan missään asiassa, päinvastoin nostaa sitä entisestään. Minä olen repinyt hänelle vaikka millä tavalla, etten voi osallistua hänen tasoisiin juttuihinsa enkä itse sellaisia ylellisyyksiä tarvitsekaan. Nyt olemme etsimässä uutta taloa ja sen pitää luonnollisesti olla valtavan kokoinen, huippupaikalla ja kaikella luksuksella varustettu. Kun minä sanoin, etten pysty sellaisiin kustannuksiin, hän totesi, etten voi olettaa hänen maksavan kaikkea. En oletakaan, mutta kun toinen ei suostu ymmärtämään, että minun rahani eivät riitä tuollaisiin asioihin, vaikka miten haluaisin. Pikku hiljaa mieleen onkin alkanut hiipiä, etten enää jaksa tätä, vaan ehkä olisi syytä vain jatkaa eteenpäin yksin, niin ihana kuin mies muutoin onkin. Myös esim. huonekaluhankinnoissa mies haluaa ostaa tuosta vain jonkin kalliin designkalusteen ja olettaa sitten minunkin heittävän tuosta vain esim. osuutenani 30 prosenttia kalusteen hinnasta. Ja toteaa sitten, että eihän minun tarvitse maksaa kuin osuus. Mutta kun tuo osuuskin maksaa monen normaalin huonekalun verran...
Kommentit (46)
Sun on pakko olla provo. Ei kukaan voi oikeasti olla noin kovapäinen.
Ison tuloeron liitto voi onnistua ihan hyvin, mutta teidän tapauksessa ei, koska miehellä ei selvästi ole pienintäkään aikomusta yrittää saada sitä toimimaan. Nyt nainen ryhdistäydy äläkä maksa enää yhtään tavaraa, lomamatkaa tai illallista, jota et omin päin haluaisi.
Nyt väännät sille uppiniskaiselle kermaperseelle rautalangasta että maksaa itse kalliit romunsa. Näytät millaisiin hintoihin sinulla on varaa osallistua ja ilmoitat ettet voi lähteä hänen kanssaan mihinkään koska kaikki rahat menivät helvetin rumiin nahkaisiin pihakalusteisiin etkä halua joutua hänen kustannuksellaan lomalle minkä takia hän pystyisi taas vaatimaan sinua osallistumaan platinoidun kylpyammeen ostoon koska vanha meni pois muodista
Meillä on isot tuloerot, miehen tulot n. 150 000 e vuosi ja omat n. 40 000e. Homma toimii niin, että laitetaan kumpikin tuloista sama prosentti yhteiselle tilille. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset kulut ja edellisen kuun ylijäämä yhteiselle säästötilille ja sijoituksiin. Jos ei yhteisellä säästötilillä ole rahaa kymppitonnin design-sohvaan tai Karibianristeilyyn niin silloin meillä ei yksinkertaisesti ole siihen varaa ja se jää ostamatta. Samoin aikanaan asuntoa ostaessa lainasumma valittiin sellaiseksi, että lyhennykset mahtuvat tuohon yhteiseen budjettiin.
Toki ne omatkin rahat menee pitkälti perheen yhteisiin juttuihin, mutta niistä on kummallakin aina itsellä täysi päätäntävalta ja peruselintason määrää ne yhteiselle tilille laitettavat rahat. Jos omilla rahoillaan ostaa jotain yhteistä extraa niin se on oma valinta, eikä siitä voi valittaa :)
Äskeiselle kirjoittajalle tiedoksi, että meillä siis täysin omat asuntolainat ja lainanlyhennykset.
ap
Ei varsinainen nero tämä mies jos ei tajua mitä sinun tuloillasi voidaan ostaa ja mitä ei. Tämä on niin periaatteellinen asia, että kannattaa pistää kantapäät vastakkain ja etsiä kaveri itselleen samoista tuloluokista. On helpompi kun voi elää kuten tienaa. Mies ilmeisesti haluaa etää häntä ei käytetä hyväksi taloudellisesti ja sinä taas et sitä ymmärrä. Sanoisit vain että et pysty ostamaan etkä tarvitse ko kallista esinettä. Miten te erotessa ne design -tuolit jaatte. Onneksi on ollut oma mies yhtä köyhä kuin itse, eipä tullut mieleen että toisen varallisuus olisi tuonut ongelmia. Mutta mieheni onkin niin antelias luonteeltaan, että ko asiat eivät olisi tulleet edes esille.