Suvivirsi koulun/päiväkodin kevätjuhlassa. Kyllä vai ei?
Mitä mieltä olet?
Meillä lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on joka kevät laulettu suvivirsi ja se on myös nyt tulevissa kevätjuhlissa ohjelmanumeroissa. Samoin joulujuhlissa lauletaan enkeli taivaan. Vaikka itse kuulun lähinnä tavan takia kirkkoon ja käyn noissa piruntorjuntabunkkereissa lähinnä vain häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippilapsen konfirmaatiossa, mielestäni toi vähäinen uskonnollinen osuus koulujen juhlissa on kiva juhlaperinne.
En tiedä, onko lasteni koulut täällä pk-seudulla jo poikkeus näiden virsien laulamisen suhteen, kun alkaa muiden uskontokuntien edustajia olemaan yhä vain enemmän oppilaina kouluissa... Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että isompi ongelma tuo suvivirsi on näille kotimaista tekoa oleville "ateisteille" ja elämäntapa-mielensäpahoittajille.
En ole kuullut ensimmäisestäkään ateistissa, jolla olisi jokin ongelma sen suhteen, että kristityt veisaavat Suvivirren omassa juhlassaan.
No nyt kuulet. Mua ainakin vituttaa suunnattomasti suvivirren veisaaminen koulussa. En tasan tarkaan veisaa yhtään virtä vaan tutkailen puhelintani.
Hienoa että sä osaat soveltaa ja olet keksinyt korvaavaa toimintaa. Just noin. Eihän ole vaikeaa?
En pysty laulamaan suvivirttä. Kyyneleet tulevat joka kerta. Tulee mieleen kaikki lapsuuden kesälomien alkamiset, samoin omien lasten kevätjuhlat, ajan väistämätön kuluminen... Suomen ihana, mutta lyhyt kesä, ja luonto hurjimmassa, mielettömässä kasvuvoimassaan juuri suvivirren laulamisen aikaan.
Tiesittekö, koska suvivirttä laulettiin ensimmäistä kertaa? Se otettiin suomalaisiin virsikirjoihin ensimmäisen kerran 1700-luvun alussa, suurten katovuosien jälkeen. Laulun sanat saavat aivan uutta merkitystä ja syvyyttä, kun tietää tuon järkyttävän historiallisen ajanjakson, jonka päätyttyä laulu on tehty. Kun lämpimät kesät vihdoin koittivat pikkujääkauden jälkeen, ja vilja taas kasvoi. Esimerkiksi tämä keskustelu alkaa tuntua jokseenkin tyhjänpäiväiseltä kun tuota miettii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että isompi ongelma tuo suvivirsi on näille kotimaista tekoa oleville "ateisteille" ja elämäntapa-mielensäpahoittajille.
En ole kuullut ensimmäisestäkään ateistissa, jolla olisi jokin ongelma sen suhteen, että kristityt veisaavat Suvivirren omassa juhlassaan.
No nyt kuulet. Mua ainakin vituttaa suunnattomasti suvivirren veisaaminen koulussa. En tasan tarkaan veisaa yhtään virtä vaan tutkailen puhelintani.
Laulaisitko mukana, jos Suvivirren tilalla olisi vaikkapa Tipitii?
Laulaisin.
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on laulu. Perinteinen laulu. Mitä sen teidän mielestänne pitäisi olla meille "uskovaisille"? Suvivirsi on laulu ja kahvipannu on kahvipannu. Laulun voi toki poistaa, mutta miksipä sitä ei voisi laulaa?
Suvivirsi ei ole laulu. Se on virsikirjassa oleva virsi. Eikä mahdollisuutta sen veisaamiseen pidä missään tapauksessa poistaa. Sen vain tulisi tapahtua vapaaehtoisesti juhlan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeillaanpa näin: On sun vika työpäivä ennen lomaa. Pomo sanoo, että sä voit lähteä nyt kotiin tai käydä vetämässä vielä kahvipannun tyhjäksi. Kumpikaan ei ole sun mielestä varmaan huono vaihtoehto, mutta todennäköisesti sä kuitenkin lähdet kotiin, eikö niin?
Samalla tavalla nää "uskovaiset" lapsetkin lähtee menemään sieltä koulusta, vaikka Suvivirsi olisi niiden mielestä ihan kiva.
Mutta eihän tässä ole kysymys siitä, että Suvivirsi olisi "ihan kiva". Jos niin olisi, mitään tällaista keskustelua ei edes käytäisi. Joillekuille Suvivirsi tuntuu olevan suorastaan elämän ja kuoleman kysymys.
Vastaukseksi ensimmäiseen ajatukseesi. Jos voisin jäädä työpäivänä jälkeen harjoittamaan jotain minulle hyvin merkityksellistä kulttuuria, varmasti jäisin. Kahvipannua tuskin jäisin vetämään tyhjäksi. Mutta vertautuuko Suvivirsi todella kahvipannuun?
Onhan kahvi suomalaiseen juomakulttuuriin ja työpaikkakulttuuriin kytköksissä vahvasti, mahtaa olla harvoissa maissa edes työpaikalla kahvitaukoja.
Kyllä itseäni vituttaisi joku työpaikan lomajuhla, jossa olisi kahvitauko keskellä tai lopuksi, johon olisi pakko osallistua, vaikka sitten katselemalla muiden kahvinjuontia jos ei itse halua juoda ja muuta juomaa ei tarjoilla tilalle. Suvivirsi vertaantuu mielestäni ihan hyvin.
Terveisin,
en se ketä lainaat
Olen aina mieltänyt sen nimenomaan kevätjuhlalauluksi,en uskonnolliseksi lauluksi(taisin olla aika vanha ennen kuin tajusin että Suvivirsi on tosiaan virsi :D) Siinähän lauletaan enimmäkseen kesän ihanuudesta,en oikeasti ymmärrä miten sellainen kappale loukkaa jonkun uskontoa tai ateismia.
rakastan palstailua kirjoitti:
Olen aina mieltänyt sen nimenomaan kevätjuhlalauluksi,en uskonnolliseksi lauluksi(taisin olla aika vanha ennen kuin tajusin että Suvivirsi on tosiaan virsi :D) Siinähän lauletaan enimmäkseen kesän ihanuudesta,en oikeasti ymmärrä miten sellainen kappale loukkaa jonkun uskontoa tai ateismia.
En sun tarvitse ymmärtääkään, koska kerta olet ymmärtämätön. Uskovaiset nyt ei koskaan osaa asettua muiden asemaan vaan ovat kautta aikojen jopa tappamalla yrittäneet saada omaa asiaansa eteenpäin. Sopulilaunma joka ei osaa käyttää yhtään aivojaan.
En ihan oikeasti ymmärrä miksi lapsia ja nuoria saa uskonnon varjolla aivopestä, ryhmitellä ja ennen kaikea kiusata ja kyykyttää mielin määrin. Miksi yliopistoissa, AMK:ssta ja työpaikoilla ei enää pakoteta osallistumaan suvivirren veisuuseen? Siksi koska aikuisia ei voi enää pakottaa, mutta herkässä iässä olevat lapset ovat oivallinen kasvualusta uskonnolle.
Vielä tulee aika jolloin ihmetellään miten voitiinkin tällaista pakotusta harjoittaa ja ikäraja kirkkoon kuulumiselle laskee 18 vuodesta 15 tai 16 ikävuoteen.
Suvivirttä ei ole ollut ikinä lasteni kevätjuhlassa. Sen sijaan lapset menevät kevätkirkkoon viimeisen kouluviikon lopulla ja siellä kuulemma veisaavat suvivirren. Samoin toimittiin muuten jo minun lapsuudessani 1980-luvulla. Suvivirsi laulettiin aina kirkossa. Minne se kuuluukin. En ymmärrä miksi sitä muualla pitäis edes laulella. Ne jotka menee kirkkoon voivat laulaa sen siellä. Kirkko on se paikka jossa uskontoa harjoitetaan, ei koulu.
Yrittäkää nyt ymmärtää, että itse suomalaiset ovat vaatimassa perinteiden lopettamista.
Väite että mamut kieltävät suvivirren laulamista on lähinnä urbaanilegenda. Suomi-mamu Italiassa sai riideltyä krusifiksin pois koululuokista, se on ihan faktaa.
Tietysti pitää laulaa suvivirsi. Olen itse 110% ateisti, mutta (toisin kuin jotkut pölkkypäät täällä?!?) ymmärrän kulttuurin päälle. Kyllä jää ateismin sekä kulttuurin suurimmat pointit missaamatta jos suvivirrestä hermostuu! En voi käsittää että suomen päättäjissä on niin tyhmiä paskoja että tällaista edes miettivät.
Vierailija kirjoitti:
rakastan palstailua kirjoitti:
En sun tarvitse ymmärtääkään, koska kerta olet ymmärtämätön. Uskovaiset nyt ei koskaan osaa asettua muiden asemaan vaan ovat kautta aikojen jopa tappamalla yrittäneet saada omaa asiaansa eteenpäin. Sopulilaunma joka ei osaa käyttää yhtään aivojaan.
Minä en ole uskovainen, ja minusta se on kaunis laulu, joka kuuluu kevätjuhliin.
No kyllähän ET tunneillakin tutustutaan kristinuskoon, kuten myös muihin uskontoihin. Eihän ateisti vanhempi tiedä kääntyykö lapsensa mihin uskontokuntaan aikuisena, vai jääkö ateistiksi. Ei ole ollenkaan paha tutustua eri uskontokuntien tapoihin.
Itse kuulun kirkkoon, mies ja tytär ateisteja, kohta meillä ajankohtaista rippikoulu ja se haluaako lapsi sitä ennen kasteen ja haluaako käydä rippikoulun ja liittyä kirkkoon.
Te kaikkea uskontoa vastustavat, kieltäisittekö myös Kalevalan opetuksen koulussa?
Sehän kertoo maailman luonnista tarinan avulla, eikö se ole ateismia vastaan?
Ja onhan ateismi myös tavallaan yksi uskonto, se on usko siihen että mitään korkeampaa olentoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Väite että mamut kieltävät suvivirren laulamista on lähinnä urbaanilegenda. Suomi-mamu Italiassa sai riideltyä krusifiksin pois koululuokista, se on ihan faktaa.
Meillä taas lasten koulussa rehtori ajatteli suvaita itsenäisellä(?) päätöksellään kaikkien uskontokuntien edustajia ja poisti kaiken uskonnollisuuden koulun juhlaperinteistä tähän vedoten. Yhtenä kauniina päivänä oli vain wilmassa viesti, että koulun juhlissa ei tulla jatkossa näkemään jouluevankeliumia tai laulamaan suvivirttä. Syyksi tosiaan perusteli tuon vieraiden kulttuurien kunnioittamisen. Lapseni ovat koulussa, jossa on suhteellisen paljon maahanmuuttajia mutta varmasti myös niitä supisuomalaisia ateistejakin. Aiemmin toi uskonnollinen osuus juhlissa oli ajoitettu siten, että juhlat oli porrastettu päättymään eri aikaan, jotta uskonnottomat ja eri uskontokuntien edustajat välttyvät halutessaan suvivirreltä tmv.
Vierailija kirjoitti:
Suvivirttä ei ole ollut ikinä lasteni kevätjuhlassa. Sen sijaan lapset menevät kevätkirkkoon viimeisen kouluviikon lopulla ja siellä kuulemma veisaavat suvivirren. Samoin toimittiin muuten jo minun lapsuudessani 1980-luvulla. Suvivirsi laulettiin aina kirkossa. Minne se kuuluukin. En ymmärrä miksi sitä muualla pitäis edes laulella. Ne jotka menee kirkkoon voivat laulaa sen siellä. Kirkko on se paikka jossa uskontoa harjoitetaan, ei koulu.
Mä kävin peruskoulun myös 1980-luvulla ja joka kevät laulettiin koulun kevätjuhlassa suvivirsi ja joulujuhlassa oli jouluevankeliumi. Toki käytiin myös kevät- ja joulukirkossa, mutta nämä kirkkokäynnit eivät estäneet suvivirren, tai minkään muunkaan uskonnollisen osuuden esittämistä koulun omissa juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas lasten koulussa rehtori ajatteli suvaita itsenäisellä(?) päätöksellään kaikkien uskontokuntien edustajia ja poisti kaiken uskonnollisuuden koulun juhlaperinteistä tähän vedoten. Yhtenä kauniina päivänä oli vain wilmassa viesti, että koulun juhlissa ei tulla jatkossa näkemään jouluevankeliumia tai laulamaan suvivirttä. Syyksi tosiaan perusteli tuon vieraiden kulttuurien kunnioittamisen. Lapseni ovat koulussa, jossa on suhteellisen paljon maahanmuuttajia mutta varmasti myös niitä supisuomalaisia ateistejakin. Aiemmin toi uskonnollinen osuus juhlissa oli ajoitettu siten, että juhlat oli porrastettu päättymään eri aikaan, jotta uskonnottomat ja eri uskontokuntien edustajat välttyvät halutessaan suvivirreltä tmv.
Todellakin, rehtorin omalla päätöksellä. Tuskinpa mamuilla oli asiaan mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, rehtorin omalla päätöksellä. Tuskinpa mamuilla oli asiaan mitään sanomista.
Mä en oikeasti tiedä, oliko päätös rehtorin oma. Siksi toi kysymysmerkki suluissa. Wilmaviestin sisällön perusteella olisi voinut näin päätellä, mutta voiko rehtori tosiaan yksin tehdä tällaisen päätöksen ja mitkä kaikki tähän päätökseen todella vaikuttivat? Kulttuurierojen hyväksymisellä päätös perusteltiin.
Jo joutui armas Tipitii ja Tipi suloinen. Kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen. Ihan jees. 🎤🎼🎶🎵