Suvivirsi koulun/päiväkodin kevätjuhlassa. Kyllä vai ei?
Mitä mieltä olet?
Meillä lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on joka kevät laulettu suvivirsi ja se on myös nyt tulevissa kevätjuhlissa ohjelmanumeroissa. Samoin joulujuhlissa lauletaan enkeli taivaan. Vaikka itse kuulun lähinnä tavan takia kirkkoon ja käyn noissa piruntorjuntabunkkereissa lähinnä vain häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippilapsen konfirmaatiossa, mielestäni toi vähäinen uskonnollinen osuus koulujen juhlissa on kiva juhlaperinne.
En tiedä, onko lasteni koulut täällä pk-seudulla jo poikkeus näiden virsien laulamisen suhteen, kun alkaa muiden uskontokuntien edustajia olemaan yhä vain enemmän oppilaina kouluissa... Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.
Kommentit (412)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu laulaa. Suvivirsi, Enkeli taivaan, Maa on niin kaunis..ym. Ovat kuuluneet aina perinteisiin koulussa, miksi nyt pitäis toimia toisin. Pankaa kädet korville, jos ette pysty kuuntelemaan. Ja suomalaiset ovat edelleen enemmistönä kouluissa.
Joidenkin mam*jen takiako sitä ei saisi laulaa?
Maassa maan tavalla. Mitä hedän ehdoilla pitää mennä?
Ehdottomasti kuuluu laulaa Suvivirsi. Se on perinne, joka kuuluu suomalaisuuteen. Itse en kuulu kirkkoon vaan olen ateisti. Silti minusta kevätjuhlassa pitää olla Suvivirsi. Ja lapseni koulun kevätjuhlassa onkin. Kyseessä on iso koulu Pk-seudulla, jossa luokat 1-9.
Lapseni koulussa Pk-seudulla kevätjuhlassa on suvivirsi. Mutta lapsi sanoo, että sitä ei koskaan ole harjoiteltu koulussa, joten ei laulanut, kun ei tuntenut laulua ollenkaan. Ihmettelen vähän, että kai voisivat nyt edes pari kertaa sen ennakkoon harjoitella. En kuulu kirkkoon minäkään, mutta silti ajattelen näin. Ei virret pahasta ole, jos niitä ei ole paljon. Kaunis laulu se on.
Suvivirren ensimmäisessä säkeistössä ei ole mitään uskontoon viittaavaa sanaa. Ainakin sen voisi laulaa.
Laulajan laulu
En, enhän muuta ma tahdokaan
kuin laulaa, laulaa, niin laulaa,
kun laulut mun helkkyvät rinnassain
ja pyrkivät pitkin kaulaa.
Mitä voin minä sille, jos maailma
vain mulle se virsinä helkkää,
jos rytmejä on ilot ihmisten
ja surut on sointua pelkkää.
Ja minkä mä taidan, jos elämä tää
vain mulle on suuri runo,
mihin saimme me Luojalta langat vaan
ja Luojalta käskyn: puno!
Me punomme kehdosta hautahan,
me punomme, puramme jälleen,
kunis laulumme kuolema katkaisee
ja sen viemme me virittäjälleen.
Kuka viepi viisahan päätelmän,
kuka piirteli pilkkataulun,
kenen pivoss’ on pieniä runoja vaan,
kenen kädessä sankarilaulu.
Mut olkoon se tunnelma, kompa vaan
tai miehen mietelmä syvä,
runot kaikki Luojalle kelpaavat,
jos runo on muuten hyvä.
Ei huoli hän siitä, jos jossakin
ei yhtynyt tahto ja voima,
kun tahto vaan oli oikea
ja aattehen aateloima.
Ja katso hän ei, jos kompastuit
sinä joskus riimien kiviin –
kun loppu se oikein sointuvi vaan,
ei kulje hän rivistä riviin.
Oi, auttaos Luojani sointumaan,
mun lauluni loppu hyvin!
Oi, auttaos yhtenä heilumaan
mun lauluni latva ja tyvi!
Me laulamme kehdosta hautahan.
Kuink’ kauvan, tiedä me emme.
Paras aina ois sointunsa sommittaa
kuin oisi se viimeisemme.
Runon hyvän jos mistä sen katkaisee,
niin runo on sentään runo –
näin ystävä aina sa yhdeks puuks
ne sielusi säikeet puno!
Eino Leino(1898)
Jos suvivirsi häiritsee, voi aina sivistää itseään runomitoin.
YLE kirjoitti ”Lisäksi syrjityn huoltaja toivoo, että koulu olisi paremmin kertonut, että kyse oli uskonnollisesta kappaleesta. Kaikki eivät välttämättä tiedä, että Varpunen jouluaamuna on uskonnollinen kappale, huoltaja sanoo.”
Voiko olla enää naurettavampaa jorinaa, vailla järjen hiventäkään, siis jos ihminen ei tiedä, että joku laulu on vastoin hänen vakaumustaan, niin jonkun muun pitää kertoa siitä hänelle, että hei ymmärrätkö, että tämä on vastoin vakaumustasi. Siis mikä tällainen vakaumus oikein on, jota ihminen ei edes itse ymmärrä. 🤩
Toisin sanoen, istut kuuntelemassa autuaan tietämättömänä laulun alkuperästä tai esim. uskonnollisuudesta, jopa nautit kuulemastasi, niin jonkun kyllä pitää häneltä nämä kuvitelmat särkeä eli se siitä ihmisen uskonnon ja sananvapaudesta. 🤣😂🤣
Ai uskonnollinen kappale? Kauheeta. Tämän kanssa putää nyt elää. 😀
Matkustan etelään kesälomalla. Italia, Espanja, Ranska... katolisia maita joissa törmää joka paikassa kristinuskoon. Upeat katedraalit ja kirkot, mahtavat maalaukset ja freskot, museot täynnä kristillisen maailman taidetta.... Jeesus ja enkelit ja Maria ja apostolit..... onneksi on maita, vanhoja kulttuureja, joissa uskonto ja sen symbolit näkyvät edelleen katukuvassa.
Kyllä pitää laulaa se samoin joululaulut. Ja nää ahdistuja-ojaloiden lapset ulos laulun ajaksi. Juhlan juontaja luetelkoon nimeltä ketkä lähtee käytävään seisomaan
Vierailija kirjoitti:
Matkustan etelään kesälomalla. Italia, Espanja, Ranska... katolisia maita joissa törmää joka paikassa kristinuskoon. Upeat katedraalit ja kirkot, mahtavat maalaukset ja freskot, museot täynnä kristillisen maailman taidetta.... Jeesus ja enkelit ja Maria ja apostolit..... onneksi on maita, vanhoja kulttuureja, joissa uskonto ja sen symbolit näkyvät edelleen katukuvassa.
Ja joulun ja pääsiäisen tienoolla näissä maissa uskonnollisuus näkyy todella vahvasti katukuvassa ja kuuluu musiikissa.
Minusta koulun kevätjuhlassa kuuluu laulaa suvivirsi. Ajattelen sen suomalaisena perinteenä. Itse en ymmärrä tätä korvaushässäkkää. Eikö joskus linjattu, että juuri suvivirren tai enkeli taivaan verran saa laulaa juhlissa ja se on ihan ok.
Ehkä olen sitten ymmärtämätön, mutta ihmettelen tuota kireäpipoisuutta. Viime jouluna kuuntelin ruokakaupan pitkässä kassajonossa, kun joululaulut soivat, ja osa niistä oli uskonnollisia. Siinä ehti miettiä, että miten niiden vastustajat voivat käydä joulun aikaan edes ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta koulun kevätjuhlassa kuuluu laulaa suvivirsi. Ajattelen sen suomalaisena perinteenä. Itse en ymmärrä tätä korvaushässäkkää. Eikö joskus linjattu, että juuri suvivirren tai enkeli taivaan verran saa laulaa juhlissa ja se on ihan ok.
Ehkä olen sitten ymmärtämätön, mutta ihmettelen tuota kireäpipoisuutta. Viime jouluna kuuntelin ruokakaupan pitkässä kassajonossa, kun joululaulut soivat, ja osa niistä oli uskonnollisia. Siinä ehti miettiä, että miten niiden vastustajat voivat käydä joulun aikaan edes ostoksilla.
Se on ruotsalainen valitusvirsi nälänhädän ajoilta. Hirveää paskaa.
Meillä on joka vuosi laulettu päiväkodin kevätjuhlassa suvivirsi. Tai aikuiset laulaa, lapset eivät sitä osaa. Ensimmäisessä säkeistössä ei mainita mitään uskontoon liittyvää, puhutaan keväästä ja luonnon heräämisestä, auringon lämmöstä. Minusta tuo on kaunis perinne ja sen ekan säkeistön voi aivan hyvin kaikki laulaa tai ainakin kuunnella.
En itsekään usko mihinkään jumalaan mutta kyllä noita perinteisiä lauluja voi minusta aivan hyvin sen yhden säkeistön verran olla juhlissa, vaikka virsiä ovatkin.
Monesti nämä samat uskontoja vihaavat vanhemmat antavat lapsensa kuitenkin kunnolla euroviisuja tai radiosta mitä tahansa kaalimadon mainoksia. Makuasioita tietysti mutta itse kyllä mieluummin kuulisin lapseni laulavan suvivirttä kuin seksistä ja juomisesta kertovia kappaleita, vaikka molemmista pienet lapset ymmärtävät yhtä vähän.
Lapsen usä Lauri Ojala on vapaa-ajattelija, joka on lapsena kärsinyt uskonnon vuoksi. Nyt hän on uskonnolliseen fanaatikkoon verrannollinen ateisti. Onko lapsi kärsinyt itse - vaiko vanhemman agendalla ollaan? (Olen itsekin ateisti.)
Eikös Kristinusko ole länsimaisen demokratian perusta. Nämä uskonnottomat voisivat voivat kuulla täällä länsimaissa muutakin kuin suvivirren, joka sotii heidän ajatteluaan vastaan.
En oikeasti ymmärrä näitä fanaattisia vanhempia. Ihan samalla tavalla he pakottavat omaa ajatteluaan lapsiin kuin uskontoa tuputtavat. Kyse on vain laulusta, jota ei edes ole pakko itse laulaa. Minäkin suuttuisin jos lapsi pakotettaisiin rukoilemaan mutta eihän lapsi edes ymmärrä että virsi on jotenkin uskonnollinen ellei sitä hänelle opeteta. Meillä on kerrottu lapsille pienestä pitäen että jeesus, jumala ja joulupukki on kaikki sellaisia asioita että toiset uskoo niihin ja toiset ei. Voivat sitten itse päättää mihin uskovat ja uskovatko mihinkään.
Kyllä kuuluu laulaa. Suvivirsi, Enkeli taivaan, Maa on niin kaunis..ym. Ovat kuuluneet aina perinteisiin koulussa, miksi nyt pitäis toimia toisin. Pankaa kädet korville, jos ette pysty kuuntelemaan. Ja suomalaiset ovat edelleen enemmistönä kouluissa.