Uskotko yliluonnolliseen?
Kiinnostaisi kuulla myös miksi kyllä / miksi et usko? Onko tapahtunut jotain miksi uskot.
Kommentit (21)
En usko. Yliluonnollisuus olettaa enemmän kuin selittää, joten mitään kokemusta ei voi laitaa sen tiliin.
Määrittelisin yliluonnollisen tässä keslustelussa kaikkeen mitä pidetään ns. yliluonnollisena yleisesti. Esimerkiksi telepatia, etiäiset, henget yms. Minkä kukakin laskee itse yliluonnolliseksi.
-ap
En mutta teen jeesus ketjun joka päivä kello 22:59
Haluaisin uskoa, mutten usko. Olen ollut vahvasti "uskossa" moniin erilaisiin asioihin: kristinuskoon, teosofiaan, taolaisuuteen jne. Kaikista olen saanut jotain hyvää elämääni, mutta tavallaan joudun aina pettymään. Uskon, että elämää kannattaa elää nyt, koska se on ainoa asia mistä voi olla varma. Ainakaan ei ole mitään järkeä elää "tuonpuoleista varten". En usko, että elämä ylipäätään olisi niin epäreilu, että toiset pääsisivät taivaaseen ja toiset helvettiin. Jälleensyntyminen olisi järkevämpi ajatus, mutten usko siihenkään. Pääasia on, että ELÄMÄ jatkuu aina jossain muodossa - jossain täällä maailmankaikkeudessa - vaikka minun tietoisuuteni sammuisikin kehon fyysisen kuoleman yhteydessä.
Uskon että on selittämättömiä ilmiöitä, joille löytynee luonnollinen selitys. Olen kokenut selittämättömiä ilmiöitä, mm. tunnistamaton lentävä esine helpoimpana kertoa. UFO:n näki samaan aikaan myös tuttuni, mutta emme siis vain pystyneet tunnistamaan kahta taivaalla lentänyttä valoa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että on selittämättömiä ilmiöitä, joille löytynee luonnollinen selitys. Olen kokenut selittämättömiä ilmiöitä, mm. tunnistamaton lentävä esine helpoimpana kertoa. UFO:n näki samaan aikaan myös tuttuni, mutta emme siis vain pystyneet tunnistamaan kahta taivaalla lentänyttä valoa.
Itsellä myös samanlainen kokemus. Minä ja kaverini näimme pitkään taivaalla leijailevan ison valopallon joka yhtäkkiä katosi. Mielenkiintoinen kokemus ja vieläkin mietityttää, vaikka en ufoihin usko.
-ap
Tiede on aika pihalla monista jutuista, joten sinällään uskon yliluonnolliseen. Aika älytöntä olisi uskoa että nyt kaikki totuus on löydetty.
Vierailija kirjoitti:
Tiede on aika pihalla monista jutuista, joten sinällään uskon yliluonnolliseen. Aika älytöntä olisi uskoa että nyt kaikki totuus on löydetty.
Jotkut ovat näköjään pihalla tieteestä. Sen piirissä kaikkein vähiten väitetään, että kaikki tiedettäisiin. Päin vastoin, uudet havainnot avaavat uusia kysymyksiä ratkaistavaksi.
Uskon, vaikken haluaisi, mutta omien kokemusten perusteella en muutakaan voi.
Uskon, että on mahdollista, että jotkin yleisesti yliluonnollisina pidetyt asiat voivat olla mahdollisia. Tätä on hieman hankala selittää selkeästi, mutta siis en suoraan usko, että sellaiset asiat ovat todellisia, mutta en myöskään menisi sanomaan, että ne eivät ole todellisia. En tiedä, ovatko nämä asiat mahdollisia, joten tyydyn sanomaan, että uskon sen olevan mahdollista, että ne ovat mahdollisia. Mutta saattaa myös olla mahdollista, että ne eivät ole mahdollisia. Mikäli yliluonnollisten asioiden olemassaolo on mahdollista, niin ne joko ovat olemassa tai sitten eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat näköjään pihalla tieteestä. Sen piirissä kaikkein vähiten väitetään, että kaikki tiedettäisiin. Päin vastoin, uudet havainnot avaavat uusia kysymyksiä ratkaistavaksi.
Totta, tiede muuttuu hitaasti. Tarkoitin vain että on pöhköä sanoa että "yliluonnollista" ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta tieteeseen eniten vetoavat ovat ensimmäisinä sanomassa, että telepatia on humpuukia. Tietävät asian :D
Jos nyt ajatellaan jotain henkimaailmaa, henkiä, kummituksia, telepatiaa, selvänäköisyyttä, rajakokemuksia jne. niin mun kanta on, että voi olla tai voi olla olemattakin tai sitten ne asiat ei oo ihan sellasia, mitä niistä uskotan vaan selitys voi olla hieman erilainen. En suoranaisesti usko, koska mulla ei juurikaan kokemuksia oo, mutta en myöskään oo mikään tiedemies ja kaikenlisäksi aina löytyy asioita, joihin ei ainakaan toistaiseksi ole saatu tieteellistä selitystä, joten en myöskään kiellä mitään. Lisäksi kun alkaa ajattelemaan jotain maailmankaikkeutta, tilan ja ajan äärettömyyttä, maailmankaikkeuden syntyä ja tätä kaikkea, niin onhan tää kaikki aika uskomattoman tuntuista jo itsessään. Kun on kuullut ja lukenut ihmisten kertomuksia, niin kyllä mä ainakin uskon, että suurin osa on oikeasti kokenut selittämänsä asiat - oli niiden takana sitten millainen selitys tahansa. Yliluonnollinenhan on sanana tietty vähän hassu, koska puhutaan vaan toistaiseksi selittämättömistä asioista. Ehkä jonain päivänä koulussa fysiikan ja kemian tunneilla tai ihan omana aineenaan käsitellään henkiolentoja tai niitä ilmiöitä, jotka tänä päivänä miellämme henkimaailman asioiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta tieteeseen eniten vetoavat ovat ensimmäisinä sanomassa, että telepatia on humpuukia. Tietävät asian :D
Telepatiaa pidetään humpuukina, koska kaikista yrityksistä huolimatta tieteelliset kriteerit täyttäviä havaintoja ei tehty.
Vaikea vastata kun ei tiedä, miten tässä määritellään yliluonnollinen, mutta uskon mm. telepatiaan, ja jos seon olemassa oleva asia, niin eihän se silloin ole yliluonnollinen, vaan luonnollinen asia. Telepatia on vain mielestäni niin monimuotoisen oloinen asia, että sitä on vaikea selittää täsmällisesti. Esim. miksi se ei aina toimi ja miksi se toimii joidenkin ihmisten välillä paremmin kuin toisten.